Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • zajakávanie

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň, bola by som rada, keby ste mi poradili pri probléme "zajakávania" môjho 21 mesačného syna. Začal rozprávať veľmi skoro. Ako 8-mesačný používal jednoduché slová typu mama, baba, tata...Od 10-tich mesiacov používal jednoduché dvojslovné vety. Od roka spolu bežne komunikujeme vo viacslabičných vetách s bohatou slovnou zásobou. Od 18 tich mesiacov sa vyjadruje gramaticky správne - skloňuje, časuje, ohýba slová, používa dlhé vety. Dokonca namiesto 3. osoby začal zhruba pred 2- 3 mesiacmi používať "ja". Ľudia bežne na verejnosti reagujú na jeho reč a nechápu...niekedy ani ja. Preberáme témy typu "prečo ryby môžu dýchať pod vodou a ľudia nie" A pod. Aj keď od jeho 9 mesiacov chodím do práce, veľa spolu rozprávame. Snažím sa mu po príchode domov /učím, takže odpoludnia som už doma/ maximálne venovať, veľa čítame, spievame, recitujeme riekanky..Domáce práce nechávam na noc, príp sa snažím malého do nich zapojiť. nemám pocit, že by trpel nedostatkom pozornosti. V čase mojej neprítomnosti sa oňho stará moja mama resp. manžel, ktorí sa mu maximálne venujú. Samozrejme chýbam mu, niekedy pri mojom odchode plače, ale netrvá to dlho. Vie, že maminka ho ľúbi keď príde z práce budeme sa hrať.
    Zhruba pred týždňom sme zo dňa na deň zbadali, že malý sa začína " zajakávať". Mal štádium, že zhruba okolo roka opakoval celé vety, príp. slová. Ale teraz opakuje prvú slabiku v slove, príp. preťahuje prvú hlásku a niekedy slová aj celé vety. Zdá sa mi, že sa to stupňuje. Veľmi ma to znepokojuje aj keď viem, že môže ísť o vývinovú nerovnomernosť. Malý rozprával stále veľa, komentoval všetko, čo sa okolo neho deje vlastne sa mu pusa nezatvorila. Teraz sa mi pri jeho prejave chce plakať. Pri zajakávaní nemá žiadne prejavy na mimike, ale je vidno, že sa snaží. Niekedy zopakuje prvú hlásku v slove aj 5krát, ďalšie slová sú OK. Keď recituje básničku alebo spieva, nestáva sa mu to. Ani keď si ukazujeme v knihe a stačia iba slová. Ak rozpráva spontánne vtedy to nastupuje. Ďakujem za čas a názor.

  • problem s učenim

    , Autor: kominicikova

    Dobry večer mam taky problem dcera navštevuje 1.ročnik zs vobec sa nesustredi ked uči.telka vysvetluje latku.Ked sa s nou doma učim tak ked jej dam zo šlabikara opisat text tak nema problem ale ako jej diktujem diktat tak už jej to robi problem.Ked ešte navštevovala školku tak sme navštivili detskeho psychologa a on ju vyšetril a potom mi povedal že učitelka v škole sa jej bude musiet venovat viac ako ostatnym detom.Dakujem

  • Nechce basnicky.

    , Autor: odbornik2

    Dobry den,
    mam syna, ktory minuly mesiac oslavil 5 rokov. Je to sikovny chlapcek, poslusne a v podstate bezproblemove dieta. Akurat vobec nema vztah k uceniu basniciek, pesniciek a velmi ani ku kresleniu. Napr. jeho rovesnici chodia domov s kadejakymi novymi basnickami /pesnickami, ktore sa naucili v skolke, mojmu synovi sa veru moc recitovat a spievat nechce. Co to vie-ale nema k tomu vztah, vidim, ze ho to vobec nebavi. Neviem, ci ho k tomu "nutit" resp. nejakou hravou formou viest, ale bojim sa, aby nemal problem potom v skole, ze zrazu sa bude MUSIET naucit basnicku, versik a on ostane z toho vyhukany... inak logicke myslenie a s tym suvisiace ulohy zvlada dobre, napr. sam stavia podla knizocky lego pre 6+ (uz asi pol roka to vie), ked mu citam rozne zosity pre predskolakov, tak pekne pracuje na ulohach, aj matematickych, velmi ho zaujima technika, a ako sa co vyraba, .... Ked sa pytam v skolke uciteliek, ci s nim je vsetko v poriadku tak stale odpovedaju, ze s nim nemaju ziadny problem, ale napr. teraz na vianocenej besiedke som videla, ze ho absolutne nezaujimalo spolocne spievanie, recitovanie, robil kadeco ine, len nie to...
    Vidim obrovsky rozdiel medzi nim a jeho 1.5 rocnym bratom, ktory zas prave naopak, spieva, tancuje, recituje stale dokola a dokola uplne sam od seba, len tak mu napadne, tak si popri hrani zaspieva-tak ako rozprava malicky hovoril velky hadam ked mal 2-2.5 roka, a pritom myslim si, ze pristup k nim som mala rovnaky (prihovaranie, citanie rozpravok, atd. ) takze vidim, ze je rozdiel, ze jedno dieta bavi to, druhe zas bavi nieco ine, len sa bojim, aby potom nebol problem v skole.
    Podobne to bolo i s kreslenim, najprv nechcel vobec, ale teraz par mesiacov dozadu sa to akoby same upravilo, (nenutila som ho kreslit, v podstate kreslil iba to, co musel - v skolke) a zrazu celkom pekne napr. vymaluvava a robi krajsie ciary-aj ked nepatri to stale medzi jeho zaluby.
    Tak by som chcela vediet, ci ho viest nejako k tomu "memorovaniu", alebo to nechat tak a cakat, ci to bude ako s tym kreslenim...
    Dakujem za odpoved, Pasztorova.

  • rada

    , Autor: odbornik2

    Poradte mi prosim vas ako mam postupovat vo vychove,ked sa mi 14rocny syn opil.Na silvestra povedal ,ze ide este s kamaratmi von.O 2 hodiny mi jeho starsi kamarat prisiel povedat,ze ho zobrala zachranka do nemocnice.Som rozvedena.Doteras som s nim nemala problemi ale zacal sa aj horsie ucit.Zakazala som mu PC,chodit von,mobil.Teraz mal ist na lyziarsky tak ani tam nemôze ist.

  • rečova chyba

    , Autor: odbornik2

    chcela by som vediet,prečo náš 28mesačný chlapček ešte nerozpráva,len vydava zvlaštne zvuky,popri tom ale ukáže vela vecí,ktorym rozumie

  • rozpravanie

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň,
    Začnem tým, že dcerka mála teraz v decembry 3 roky a stále rozpráva velmi malicko,iba to čo potrebuje,maximálne použije 3 slová vo vete a keď jej položím otazku tak mi miesto odpovede otázku zopakuje,napr sa jej opytam ako sa voláš a nepovie mi Zuzka ale zopakuje ako sa voláš.robí mi to starosti.a niekedy mam pocit že zabuda niektoré veci ako napríklad jej poviem polož si poharik na stol a ona hlada kam to ma položiť pritom vie čo je stol,ako keby nevedela čo od nej chcem a aj mam pocit ako by vela veci ani nerozumela čo jej hovorim a pritom sa s nou stale rozprávam.mala by nastupit do skolky nakolko mi skoncila materska ale tym ze si v tomto okrese neviem najst robotu,tak ju nemozem dat a aj keby isla tak sa bojim co sa stane ak by sa jej za to deti posmievali.strasne ma rada deti ale nerozumeju jej preto ze nevie rozpravat, iba svojou hatlaninkou a aj pre to ze deti odtialto nevedia po slovensky a dcerka im uz vobec nerozumie.neviem ci mam ist detskemu psychologovi alebo logopedovi alebo či sa to da do poriadku keď bude v detskom kolektíve.
    Vopred vám ďakujem

  • autistické dieťa

    , Autor: odbornik2

    dobry deň, mám 3,5 ročné dieťa, ktorého diagnoza ešte nie je ukončená. Je veľká pravdepodobnosť diagnozy - autizmus.
    Chodíme do súkromného zariadenia - centrum Andreas. Momentálne tam chodí do škôlky na pár hodín mesačne, ktoré sú samozrejme v podstate terapie.
    Chcela by som sa len opýtať, či by ste mi vedeli ako psychologička poradiť aj niečo štátne. Ako postupujete vy ako psychologovia s takýmito detičkami, aby robili pokroky. Či vôbec. Či existuje ešte niečo.
    Chcela by som vyskúšať všetko a dcérke pomôcť.
    Boli sme u psychiatričky, aj psychologičky ešte pred vyše rokom. Tam išlo vtedy o spravenie diagnozy, poslali nás do Andreasu a tým to skončilo. Len sa chcem najprv takto informovať, aby som s ňou nemusela absolvovať osobné stretnutie zatiaľ. Veď viete, ako je to s takymito detičkami. ďakujem za odpoveď.

  • sukromnik

    , Autor: odbornik2

    dobry den.chcela by som sa poradiť,mam 4,5 ročneho syna ktory nechce nič požičať inym deťom ani vlastnej sesternici.je pravda ,že je jedinačik,ale snažim sa aby sa vedel aj podeliť s inymi detmi,dokonca pozyvam ku nam aj jeho spolužiakov zo školky.ale to je boj hned vo dverach,že načo ste prišli,chodte domov.no proste neviem ako dalej,je dosť rozkazovačny a citi sa šefom..čo mam prosim robiť,aby taky nebol.a ešte niečo.už je čas aby začal aj niečo kresliť,mam problem že nechce vobec držať tušku v ruke..ako ho motivovať?

  • problémy s učením

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň pani doktorka,
    rada by som Vás poprosila o radu čo sa týka mojej dcérky a jej učenia.
    Dcéra Emma je prváčka v škole ( vek 6,5 roka ). Do školy sa nesmierne tešila už v škôlke ako aj celé leto. Asi od 3 rokov som jej na jej žiadosť kupovala rôzne detské časopisy, kde bolo potrebné dopĺňanie, vyfarbovanie a pod. Radosť zo školy ju prešla po prvom týždni. Na moju otázku čo a ako bolo v škole dostanem odpoveď : "nuda" Čítanie ako aj matematika ju baví a nemá s tým žiadne problémy. Dokonca si doma čítava detské knižky. No ako náhle prejdeme k písaniu nastanú problémy. Robí neskutočné scény, že písať nebude zošity ako aj taška lietajú. Nepomáhajú hrozby ani prosby. Ani v škole nechce písať. Písanie jej nejde. Často píšu diktáty ( skoro každý deň ) Úplne ignoruje bodky ako aj dĺžne. Keď trénujeme diktáty doma má neskutočne veľa chýb. Niekedy vynecháva aj písmená. Keď jej poviem akú známku by dostala v škole jej to je úplne jedno a ešte sa aj smeje. K tomu aby diktát opravila sa ani nedostaneme. Robí naozaj neskutočné scény. S manželom skúšame naozaj všetko, ale jedinou odpoveďou je, že ona to robiť nebude a nebude. Dokonca si niekedy sadne pod stôl a nechce vyjsť von.
    Neviem či tieto problémy mám zatiaľ nechať tak a čakať kým to samo pominie, alebo je čas niečo riešiť? Prosím Vás o Váš odborný názor.
    ďakujem
    Lucia

  • reč

    , Autor: miriatko

    Dobry den, pani doktorka.Chcela by som sa opytat na moju dceru. Dcerka ma 6 mesiacov, vysetrenie sluchu pri narodeni bolo vporiadku, absolvovali sme vysetrenie na orl, s tym ze doktorka nam povedala. ze ma vybavny reflex, ze vnima a reaguje na zvuky, boli sme aj na tympanometrii, ktora bola vporiadku, dr. nam dala kontrolu o 3 mesiace, dcerka reaguje na aj tiche zvuky, ked ju oslovim v miestnosti aj septom, tak sa otoci, samozrejme nie vzdy, ako sa jej chce, ked je niekde zahladena, alebo sa hra, tak sa nie vzdy otoci, ale nemam pocit, ze by nepocula, ale problem je vtom, ze nedzavota, pri hre na brusku si vyska, vykrika, na chrbatiku ked ma rucicku v ustach( to ma skoro stale ), tak vydava zvuky typu aaa, auuu, abuuu, agrrr, vavava, leee, veee, vyska bvvv, a pod, ale ked ju oslovim, tak sa len ticho usmieva, citala som ze uz by mala vyslovovat mamama , gagaga, dadada a pod., odpovedat na moj hlas, no to nerobi, chodime cvicit aj vojtovku, lebo trosku zaostava, nie je mozne, ze pocuje zvuk hlasu, ale nechape slova, alebo ma nejaky problem preco nedzavota, dokonca sa ani nesmeje nahlas, ak ma podla orl dr. sluch vporiadku, preco uz neslabikuje? Vsade pocuvam ako sa deti v jej veku smeju nahlas, rozpravaju si a nasa je taka ticha. Cim to je ze sa v pritomnosti ludi neprejavuje zvukmi:?

  • problemy s ucenim

    , Autor: janulka1303

    dobry den.chcem sa spytat,ze v akom veku sa da zistit ze ma dieta problemy s ucenim.moj syn bude mat 5 a pol roka a ma problem sa co i len na nieco sustredit a nie si to zapamatat.da sa uz v takomto veku zistit,ze ma dieta problemy s ucenim.dakujem za odpoved

  • učenie

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň,
    môj syn, v septembri mal 5 rokov je veľmi tvrdohlavé a svojské dieťa. Trápi ma, že neviem ako k nemu pristupovať aby som ho niečo naučila. Má veľký problém s rečou, navštevujeme aj logopéda ale syn nemá záujem o precvičovanie a vôbec o učenie, logopedička mám vravela, že má problém s hyperventiláciou a hyperaktivitou. Sústrediť sa dokáže len na to čo ho zaujíma. On si žije v takom svojom svete, zbožňuje dinosaurov a zvieratká, o tom vie veľmi veľa a rád o tom rozpráva, všetko iné ignoruje, nemá záujem. Je veľmi talentovaný čo sa týka kreslenia, na svoj vek vie krásne vystihnúť detaily v obrázku, zas prevažne kreslí len zvieratá. Môj problém je teda v tom ako s ním pracovať, ako ho niečo nové naučiť. Dostali sme za úlohu od logopedičky cvičiť maľované čítanie, ale on to vôbec nevie, o gramatike ani nemá zmysel hovoriť ale on mi častokrát nevie prečítať obrázok, povie prvú vec čo mu napadne. Keď od neho niečo chceme, väčšinou to dosiahneme len krikom a donútením,lebo inak sa nedá vytrhnúť zo svojej práce. Ja už vážne neviem ako s ním komunikovať, nepáči sa mi, že musím na neho nakričať aby som ho donútila niečo urobiť. Formou hry to nefunguje ani podobrom, lebo akonáhle nehovoríme o zvieratkách sa čertí. Taktiež máme problém, že má stále pootvorené ústa, dýcha ústami a neviem ako ho to odnaučiť, začali sme mu na noc lepiť pusinku ako nám poradiť logopedička, ale moc to nefunguje. Prosím poraďte mi čo mám robiť, alebo aspoň na koho sa mám obrátiť. Ďakujem

  • Družina

    , Autor: odbornik2

    Dobry den, ide o nasho syna, ktory od isteho casu zacal pravidelne plakat v druzine, udajne, podla neho, kvoli bolesti bruska.
    Uvodom musim spomenut fakt, ze to nema jednoduche, pretoze sme sa v lete tohto roka prestahovali zo slovenska do ciech,
    nastupil do prveho rocnika ZS.musi prekonavat aj jazykovu barieru, s cim podla uciteliek nema problem. Naviac manzelka nastupila do prace (doteraz bola doma). Jednym slovom je to pre neho nova situacia.
    Ma mladsiu sestru, ktora chodi do skolky.
    Syn bol doteraz zo skoly nadseny, avsak zhruba pred 2 tyzdnami zacal v druzine plakat v podstate denne. a to v podstate kratko nato, ako sa vratia z obeda.
    Na vsetky otazky ohladom kamaratov, alebo sikany odpoveda negativne, place podla neho kvoli bolesti brucha. Ale ide o psychicky problem podla nasho nazoru.len
    zial nepozname pricinu a ani riesenie. Syn je podla uciteliek komunikativny, rozprava sa s ucitelkami a aj so spoluziakmi. Je pravda ze ma jedneho kamarata, ktory
    sa s nim niekedy odmieta hrat cez prestavky. k inym kamaratom nechce ist lebo sa hraju na strielacky a to on nema rad. Cize mame podozrenie ze
    moze ist o to , ze nema nejakeho vacsieho kamarata na ktoreho by sa mohol upnut. v skolke mal jednu kamaratku, ktoru si velmi oblubil.
    Ak sa ho na to spytame priamo, jeho odpoved je opat negativna. niekedy mame dojem ze ani on sam nevie o preco place. akonahle prideme pre neho do skoly, je ok, a doma ma vynikajucu naladu.
    Celkovo ma teraz take "bojazlive" obdobie, ma obavy, boji sa o mladsiu sestru ked napriklad zaostava o 2-3 kroky, ma obavy aby nebola polnoc, aby nebolo neskoro atd.
    Chcel by som Vas poprosit o radu, uvazujeme o detskom psychologovi, len sa chcem uistit ci ho naozaj vyhladat, alebo este pockat. snazime sa k nemu spravat trocha inak,
    podporit jeho sebavedomie ale akosi to nepomaha. Dakujeme za kazdu radu. Tomáš

  • intelekt a grafomotorika

    , Autor: odbornik2

    Môj 6-ročný syn je jesenné dieťa.O rok by mal ísť do školy, ale v niektorých oblastiach zaostáva za rovesníkmi, napr. nechápe niektoré abstraktné pojmy (napr. kedysi-dávno), kresliť začal až po svojich 6. narodeninách,( doteraz to odmietal s tým, že to nevie, čo aj bola pravda), kresliť vie len perom (pero ľahšie kĺže po papieri), nevie si vyfúkať nos, zaviazať šnúrky. Vie počítať do 13, pozná farby a niektoré písmená, vie množstvo básničiek a piesní, dokonca doslovne reprodukovať dlhšie prozaické texty - rozprávky. Je možné, že bude môcť nastúpiť do školy v riadnom termíne? Ako mu pomôcť?

  • ŠKOLA

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň.Ak môžte- pomôžte prosím už nevieme s manželom ako ďalej.Na žiadosť školy kvôli hyperaktivite a nepozornosti bol náš 11 syn odporučený na psychologické vyšetrenie.Záver intelektu-v strednom pásme priemeru,záver špeciálno -pedagogického vyšetrenia-dyslexia-ľahký stupeň,dysortografia-ľahký stupeň.Konkrétne odporúčanie znie Slovenský jazyk-písať diktáty formou doplňovačiek,čítať kratšie úseky atď.najvetší problém máme s diktátmi a keď sme sa boli na to pýtať v škole zistili sme ,že ich píše formou ako každý zdravý žiak a nie ako doporučil psychológ.Keď sme boli na ďalšej terapii oboznámili sme psychologičku akou formou píše a jasne nám dala najavo,že to tak nesmie byť ale,že ju učitelia vôbec nepočúvajú,že si to máme obehať sami.A keď som si vyžiadala stretnutie cez riaditaľku školy s danými pedagógmi odbila ma tým,že majú na to právo aby písal diktáty normálne.Že len integrované dieťa bude oslobodené ja to mu nechápem máme dieťa po operácii srdca,berie doživotne lieky a má konkrétne odporúčanie od psychológa majú na to právo?Bojíme sa o zdravie nášho syna lebo iné problémy s predmetmi nemá často ho bolí bruško, hlava a je dosť unavený vždy keď dostane 5 s diktátu tak plače i napriek tomu ako sa snažil.Poradťe nám prosím ako ďalej..ďakujeme za váš čas.

Otázok: 148