Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Celkovo:

    , Autor: odbornik2

    Dobry vecer,ja mam viacero otazok,zacala by som tym,ze mam trojrocneho syna.Je mudry ale ako by sa mu nechcelo rozmyslat.Stale ked sa ho nieco pytam nevie mi odpovedat ako by ma nechapal,do skolky este nechodi,az v septembri.Polozim mu napriklad otazku Kde je tatik? A on mi na to bud neodpovie alebo povie nejaku sprostost.Ako keby ma nechapal co sa ho pytam pritom ked mu nieco rozkazem nieje problem.Rozprava celkom dobre,ale nie je to take plynule rozpravanie ako ine deti v jeho veku.
    A este jedna otazka: Narodil sa nam maly bratranec,teraz ma jeden rok a neviem ako mam mojho syna odnaucit aby mu nebral hracky,pcha sa stale tam kde je aj bratranec a nejako mu neda dychat vzdy caka aby mu mohol nejako ublizit,je nanho nejaky upreny.Pritom ho ma strasne rad,to vidno.
    Dakujem za skore odpovede.

  • pridelenie do spravnej triedy?

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň. Mame 3.ročnu dcerku, ktora nastupuje do školky od septembra a prijimaju teraz veľa trojročných-nových. Bude vytvorené 3.triedy: predškolaci, starší a čerstvý 3-2,5ročný,. Pre velký počet novoprijatých utvoria jednu celu triedu nových ale zopar ich musia pre počet dať už medzi tých, starších.Mame obavy, že našu daju do tej skupinky starších/napr. 10 najstarších z nových pridelia k ním bez ohladu na ich priebojnost a samostatnost/Naša sa rada hra so staršími/niektorými!!!/,vieťe keby bola vytvorena trieda napr. len zo 4.ročnými, tak dobre, ale tam budú aj neaký 5 ročný, už upne samostatný, a nezavislí, vedia čo a ako, nemusi im už pani učitelka vysvetlovať tak dopodrobna, a skor tie det!!!i:mame obavy, či zapadne, či nebude odstrkovaná a tým padom nebude medzi rovnými a hlavne do tej ,,najmenšiej" budu chodiť jej kamošky zo sidliska, čo spolu doslava vyrastali. nechceme, aby školka jej obrala o tu pripravu do života. Neda sa presunuť malu neskor do malej triedy a naopak. Asi by sme potrebovali radu, ako ju možno pripraviť aj na skolkarky provokaterky, ktore sa natahuju o hračku......Myslíme, že keby robila pokroky spolu s rovnocennými detmi, tak by sa viac snažila, bola by na seba hrda, čo sa naučila a ako to jej ide v porovnaní s ostatnými.
    Milijeme našu dcerky a vieme, že niečo musí zvladnuť sama.Už pracujeme na sebe/rodičia/ aby si hračku vybojovala sama, rozpravala sa a ukecala si ju. Ano, je to jedinačik! Da sa pripraviť na neake situacie?
    Ved možno budeme s tými malými.Ale aj tak počkame na rady odborníka.Dakujeme.

  • rozvoj reči a intelektu

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň, obraciam sa s prosbou o radu ohladom mojho syna, ktorý práve dovŕšil 5 rokov.
    Moje obavy spočívajú v jeho reči a myslení. Začal velmi neskoro rozprávat a ešte v dnešnej dobe skomolí nejakú vetu, slovo a nesprávne určí rod. Ale pripisujem to životu v zahraničí. Takže doma hovoríme slovensky, škola anglicky a kamaráti česky aj polsky. A myslím si, že má z toho úplný guláš v hlave. V zahraničí žijeme už 3,5 roka. Keďže tu je povinná školská dochádzka od 4 roku života dietata už má uspešne za sebou 1. ročník. Koli problému reči sme navštíli v 3 rokoch logopéda, ktorý zhodnotil stav, že malý je v poriadku, zručný, šikovný a postupne reč by sa mala upravit / komunikáciou, cvičením ...../. Ani obvodný lekár nevidel nejaký závažný problém. Teraz preferuje používanie angličtiny - pravdepodobne je to pre neho jednoduchšie pretože nou hovorí v škole, školke a dokonca aj medzi slovenskými detmi. Ale čo je moj vačší problém zdá sa mi ako keby nerozmýšľal. Opýtam sa ho bežnú otázku, kde bol a čo robil - a on 5 minut rozmýšľa. Ako sa volajú kamaráti - znova rozmýšľa - nieje to automatické. Ale v ostatných oblastiach sa mi zdá šikovný, zaujímajú ho planéty, dinosaury. Školu zvládu super - vie celú abecedu písať, čítať, počít -učitelka ho chválila že všetko zvláda na 1. Ale bežné konverzácia viazne - keď má hovoriť, kde bol, čo robil- zdá sa mi akoby neužíval mysel .... Ale keď má z určitej udalosti obrovský zážitok napr. kino - to si zapamatá. alebo napr. pamatá si udalost spred 2 rokov, že našiel vtáčika na tom a tom mieste, čo robil - všetko okolo toho. Ale stále mi u neho chýba nejaká bežná komunikácia, zlepšenie krátkodobej pamati. Dakujem

  • rozum

    , Autor: odbornik2

    dobry den mam 3rocneho syna vie uz abecedu aj ju precitat,vie si pustit pocitac a natukat si co hlada a hrat hri,pozna planety a zaujimaju ho motyle.nejazdi na trojkolke ledva kopne do lopty sport mu je uplne cudzy ale rad pozera televizor a rospravky.k detom sa moc nema sem tam sa zahra ale skor ziarli alebo je sam.ked sa aj s detmi hra je ten kto rozkazuje a nedaj boze ze nie je po nom tak sa jeduje.pocula som ze tak sa prejavuju inteligentne deti.vie naratat do 30.ma ist do skolky len nevim ci ho nemam dat do specialnej bavi ho totiz ucit sa.za radu dakujem

  • skola

    , Autor: odbornik2

    dobry den.potrebovali by sme s manzelom poradit, kedze nezdielame spolocny nazor.
    nas syn bude mat v oktobri 6 rokov. ma 134 cm., a 35 kg. rozhodli sme sa ho skor zaskolit. syn chodi tri roky na logopediu, pretoze po umrti dcery na ktoru bol velmi citovo naviazany prestal rozpravat.pani logopedicka nam schvalila zaskolenie, ze mu to len prospeje.kedze nasej pani ucitelke sa nepozdavalo zeby mal nastupit do skoly kym este nema sest rokov, zasli sme za klinickou psychologickou kde mal robene testy do skoly, ktore urobil.bol mu potvrdeny vyssi intelekt. teraz sme boli na testoch v centre pedagogicko- psychologickom . najprv sme boli u jednej pani psychologicky ktora nam povedala ze do skoly patri a necuduje sa ze sa v skolke nudi kedze ma verbalne iq 154. ma troska slabsiu jemnu grafomotoriku ale ukazala nam cviky ako ju zlepsit.potom nas volali znova na testy na zaradenie do triedy pre nadane deti.a tu nastal nas problem. do tejto triedy u nas predcasne nezaskoluju.druha pani psychologicka nam odporuca este rok v skolke s individualnym programom a potom do triedy pre nadane deti.ja by som ho aj nechala v skolke ale manzel nechce ani pocut. argumentuje tym ze za rok v predskolskej priprave nezistili aky ma potencial, ze ovlada vsetke planety v slnecnej sustave, pozna dinosaurov, na akom principe pracuje motor atd.... , boji sa aby sa ten rok v skolke neubil. poradte nam co robit aby sme mu neublizili. syn sa do skoly velmi tesi a nechce ani pocut zeby ostal este v skolke.
    ospravedlnujem sa za obsiahlu otazku a dakujem za odpoved.

  • problémové správanie

    , Autor: odbornik2

    Už pár mesiacov ma trápi správanie 3.ročného syna,ktorý nás bije,hryzie,má strach z neznámych ľudí,deti na ihrisku sa ho nesmú dotknúť,lebo hneď ukáže zlosť,bije sa jednou rukou po druhej,už som sa 2X stretla s názorom že je autista,zaujíma ma váš názor.Je veľmi šikovný na zapamatanie si,v 2 rokoch poznal farby,vedel počítať,teraz sa naučil pár slov po nemecky,pozná modely áut na parkovisku,hneď sa naučí pesničky,riekanky.Ešte dodám že manžel príde domov až večer,celý deň je so mnou,sme tu sami,chodím k rodičom 4X do roka,bývajú ďaleko,tam sa správa oveľa lepšie,v cudzom prostredí,myslím tým na návšteve sa cíti zle,plače a nechce ísť ani dnu,chce chodiť na ihrisko,ale hrá sa sám,pozerá čo robia ostatní,súrodenca nemá.Ďakujem

  • 3 roky a farby

    , Autor: odbornik2

    Moja trojročná dcéra nedokáže pomenovať farby.Ak jej dám rôznofarebné kocky vie ich potriediť podľa farieb ale ak sa jej opýtam na farbu modrej kocky povie zelená.Pritom som si istá že tie farby vidí a rozoznáva.Moj manžel a svokra(lekárka) majú podozrenie že je farboslepá,lenže ja si myslím že potrebuje len čas.Rečovo je na tom veľmi dobre,povedala by som až výborne.Chcela by som ale vedieť či je to normálne,alebo naozaj môže byť farboslepá.Dakujem za radu.

  • 3-ročný chlapček nerozpráva

    , Autor: odbornik2

    Dobry den pani doktorka,

    Ak dovolite obraciam sa na vas s nasledovnym problemom.
    mam vnuka má 3roky. Je to zivy chlapec, ma len jendu chybu. nehovori.
    nic, len dve slabiky LiLiLi... ked nieco chce a jeje....
    Ked ho nieco zaujme. reaguje na pokyny ako dones auticko, chces pit a pod.
    Jeho rodicia boli s nim u Logopeda asi pred dvomi mesiacmi, dodrziavaju jeho pokyny ,ale zlepsenia nie su ziadne.
    Pri viacerych prilezitostiach sme si vsimli ,ze ked je velmi podrazdeny a nahnevany pekne zretelne povie napr. "starka nechcem to" ,ale musi byt velmi podrazdeny.

    Mal tazky porod cisarsky, mal tazku dojcensku zltacku bol podvyziveny, jeho matka ho
    vypiplala. vzrastom je dobre vvyinuty v prípade potreby zaslem foto.
    Okrem toho ked chodi stupa vacsinou len na prsty noh.

    Ma dvoch surodencov.je najmladsi, jeho starsie sestry maju 5 a 4 roky. jeho matka ma
    30 rokov. sestry su v poriadku su ukecene ako spravne baby.

    ak mozete pomozte nam

    dakujem

    F.Kollar- stary otec

  • čmaranie

    , Autor: odbornik2

    Dobry den,mam 12 ročneho syna,ktory ma sklony neustale nieco niekam pisat a to na ukor skolskych uloh. V skole nepise co ostatny,ale namiesto toho kresli do zosita,po obaloch,lavici,stolicke,vsade.ma potom plno poznamok,pokarhanie...Nepomaha dohovaranie,prosby,hrozby,nic....Stale nici skolsky majetok,lavice,stolicky aj v bloku vytah,steny....su z toho problemy so susedmi aj s ucitelmi.Nestiham mu dokupovat sk.pomocky,obaly,zosity,knihy ma vzdy znicene.Potrebuje můj syn psychologicku pomoc?...dakujem.

  • nadanie

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň pani doktorka, mám 5 ročného syna, ktorý je nadaný, už od jasličiek je najšikovnejší z triedy. Sčíta, odčíta, násobí do 20, vie písať a čítať aj veľké aj malé písmená - ja sama som ho nič neučila, na všetko sa pýta a učí sa sám. Nemá ani staršieho súrodenca, od ktorého by sa to všetko mohol naučiť. Prvé písmená začal do snehu písať keď mal 3,5 roka. Má výbornú pamäť, od troch rokov sa vie bicyklovať bez pomocných koliesok je nadaný aj po hudobnej stránke, má výnikajúci hudobný sluch, ktorý podľa všetkého zdedil po mojom otcovi, nerobí mu problém hrať dámu alebo šach...chcela by som sa opýtať, či je vhodné podniknúť nejaké kroky - zapísať ho do nejakého krúžku, alebo do špeciálnej školy? Nechcem z toho robiť žiadnu udalosť, ale sama na ňom vidím a okolie mi to potvrdzuje, že vždy vyniká vo všektom nad svojimi rovesníkmi. Chcela by som tento jeho talent a nadanie podporiť, ale nieviem ako a nechcem mu ublížiť, chodiť s ním po psychológoch, ale ani nechcem, aby jeho nadanie zaniklo nedostatočným rozvíjaním. Prosím Vás o nejaké nasmerovanie, ako postupovať pri jeho výchove ďalej. Ďakujem a prajem Vám všetko najlepšie.

  • rozvija sa myslenie dietata priamo umerne reci?

    , Autor: odbornik2

    Dobry den,
    mam 20 mesacneho syna, ktory na svoj vek velmi dobre rozprava. Pouziva vsetky slova beznej slovnej zasoby, tvori vety, vo vacsine pripadov dokaze komunikovat gramaticky spravne. Nepoznam unho stadium, kedy rozumie ale nevie nic povedat. Od kedy zacal naozaj rozumiet, zaroven zacal aj rozpravat.
    Moj problem je, ze si casto uvedomujem, ze od neho ocakavam zaroven aj rovnako rychly vyvin myslenia. Ocakavam, ze ked rozprava ako dva a pol rocne dieta bude zaroven i "rozumny" ako dva a pol rocne dieta. Naozaj to mozem predpokladat? Alebo rozvoj jeho reci neznamena automaticky aj rozvoj inych oblasti psychiky?
    Dakujem za odpoved.

  • prekrížená lateralita

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň.
    Syn má 5 rokov a logopedička mu diagnostikovala prekríženú lateralitu vedúce oko je ľavé a píše pravou rukou. Je veľmi vzdorový nechce sa nič učiť, nechá sa dokonca aj obliecť skrátka musí byť po jeho.Chcem sa spýtať či by sme mali navštíviť detského psychológa? Logopedička nám dala obrázky na cvičenie motoriky - spájame čiarky a povedala, že to chce veľa trpezlivosti.

  • nevnima reč

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň pani doktorka
    Mam veľky problem so synom. Má 2,5r. a nechce snami vôbec komunikovať. Nereaguje na svoje meno, neukazuje prštekom na obrazky , vúbec nič nerozpráva niekedy sa mu podari povedať ham a to je všetko. Hrá sa pekne s autičkami, kockami,kocky sklada podla farieb, knižky mu čitam aj mu rozpravam čo v nich je ale on na ne nereaguje len sa diva no myslim že nerozumie čo mu hovorim. Rozumie akurat keď mu poviem že ideme papať, spinkať,chceš mliečko. Keď niečo chce tak ma vezme za ruku a tak si to vypita keď je smädny donesie flašu , keď hladny ukaže na jedlo, chce niečo podať dotiahne ma k tomu za ruku.Ma problem aj s jedenim keď vidi že už nesiem misku s jedlom začne plakať. Chce papať mlieko, jogurty a termixi s varenim jedlom mame problemy. Ma problem jedlo požuť naťahuje ho buď sa povracia alebo ho vypluje. Dvoch rokoch sme boli na neurologii robili mu eeg to bolo poriadku až presahovalo jeho vek.Tam nam dali dg oneskoreni vyvoj a mentalna redartacia aj keď mne sa to nezda pretože on vie vymyšlať, poradiť si s problemom keď sa hra. Ma dobru pamäť . Ja sa obavam toho najhoršieho že je autista. Mohli by ste my poradiť ako pomôcť synovi ako mam s nim komunikovať. A aky mate vy s tochto dojem myslite že ma autisticke črty? ˇ
    Vopred ďakujem za odpoveď.

  • Nastup do školy

    , Autor: odbornik2

    Dobry den .Moj syn bude mat v juni sets rokov,boli sme na zapise do skoly,kde ho pani ucitelka pochvalila,pretoze pekne s nimi spolupracoval a tiez vsetko vedel.Prekvapilo ma vsak vyjadrenie pani psychologicky,ktoru mali v skolke,ze moj syn vzhladom na to,ze je junovy a podla nej aj pomalsi,by mal este pockat s nastupom do skoly.Taktiez boli z tohto rozhodnutia prekvapene jeho pani ucitelky.V skolke nema ziaden problem,je samostatny,je len trochu tichsi,ale inac pozna pismenka,pekne kresli,nema problem z vyslovnostou,vie pocitat do sto,odpocitavat i scitavat,proste dokaze vsetko co aj ostatne deti.Je to sikovny chlapec,aj ja -aj manzel sme boli v skole tiche a slusne deti.Rada by som vas poprosila o vas nazor-myslite si,ze junove deti by mali s nastupom so skoly pockat?Dakujem pekne za odpoved.

Otázok: 148