Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • hyperaktivita alebo porucha reči

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň, volám sa Lenka a som mamou Laurinky, ktorá má tri a pol roka. Už od jedného roka mám podozrenie na hyperaktivitu, ale mama aj svokra ma ubezpečujú, že Laurinka je len živé dieťa. Pre moju dcéru je utrpenie sedieť na mieste, ona nevie chodiť, vie len behať, vôbec si nedáva pozor a keď si ublíži, tak sa nepoučí. Tak isto po rečovej stránke sa mi zdá pozadu. Len v tejto oblasti som si nie istá, lebo na jednej strane si zapamätá celú pesničku "Macko uško", ktorú som jej zaspievala asi päť krát, ale keď sa jej spýtam ako sa volá, tak neodpovie, ani keď ju nabádam na odpoveď, alebo jej odpoveď poviem. Vie pekne napočítať do pätnásť, ale keď sa jej spýtam ako sa má, alebo či ideme kúpiť tých pätnásť balónikov, tak neodpovie. Ona vie presne čo chce a čo nechce, je vzdorovitá, a nemá záujem komunikovať. Netvorí vety, slovnú zásobu akú takú má, ale vyjadruje sa jedno alebo dvojslovne. A aj v tomto veku používa ako pri hre, tak aj pri komunikácii "detské brblanie a skomoleniny slov". Poraďte mi prosím, či je to normálne alebo treba vyhľadať odbornú pomoc. Je pravda, že v troch rokoch nerozprávala vôbec a za toho pol roka urobila dosť veľký pokrok, ale hlavne ma trápi to, že neodpovedá na otázky, aj na tie pozitívne situované /napr. prosíš si cukrík?/ Niekedy mám pocit, že nerozumie čo sa jej pýtam, alebo nerozumie čo jej vysvetľujem. Ďakujem

  • zrelosť

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň, mám 3 a pol ročnú dcéru, ktorá je v škôlke úplne iná ako doma. Doma je to šikovné dieťa, ktoré krásne rozpráva, od dvoch rokov vie povedať r. Má možno bohatšiu slovnú zásobu ako ja. Sama sa učí poznávať písmenká, najnovšie ma núti, aby som ju učila ich aj písať. Ak máme návštevu, nie je hanblivá ale normálne komunikuje a aj sa predvádza. Chce byť jednoducho chválená. Ale akonáhle je v škôlke, len pozoruje deti, veľmi sa do hry nezapája, rozpráva ako ostatné deti..šušle a hovorí "v" namiesto "r". Deti sa s ňou veľmi nechcú hrať. Predpokladám, že kvôli tomu rozpráva ako oni. Učiteľky si o nej myslia, že je to zakríknuté a tichučké dievčatko. Dokonca ju občas aj vynechajú z nejakých aktivít, ako je napríklad maľovanie farbami alebo lepenie nejakých obrázkov. Doma to robíme bežne. Ja chápem, že nevedia, čo v nej je, keď sa sama neprejaví, ale bojím sa, aby sa viac neuzatvorila do seba, alebo aby sa nejako nezanedbala.Alebo mám na to upozorniť učiteľky, alebo to nechať na nich? Nechcem tu pôsobiť ako matka, ktorá si myslí, že má nadané dieťa..aj keď si myslím, že je šikovná a pri správnom prístupe, by mohla vedieť viac. Dá sa zistiť inteligencia u tak malého dieťaťa? Môžem s ňou ísť k detskej psychologičke? Alebo je to ešte skoro...

  • cudzi jazyk

    , Autor: odbornik2

    Dobry den p. Mgr.Ing Kasakova,z manzelom zijeme dlhsi cas v cudzine konkr. Svajciarsku... mame syna teraz v maji bude mat 3 roky a dlhsi cas konkr. 3 mesiace nie je s nami...pretoze ja som si nasla pracu a nemali sme volne miesto v skolke ktore sme teraz dostali a moja otazka je na vas; ako pomoct syncekovi aby zvladol lepsie recovu barieru teda cudzi jazyk... ovlada len nas slovensky a ja sa strachujem ze to nebude fungovat ze maly nebude rozumiet... pred asi pol rokom sme navstevovali taku skolku 3 krat do tyzdna v nemecku a problem bol v tom ze ked moj maly niecomu nerozumel prejavoval sa agresivne aj voci detom( tahal za vlasy, strkal sa, vrieskal)ale aj voci ucitelkam... prestali sme tam chodit pretoze sa na nas zacali stazovat druhe matky ze pri mam agresivneho syna... on nie je agresivny ked je doma s nami tak je anjelik viem ze problem bol v jazyku ze nerozumel... viete mi poradit ako by som nam to vsetkym a hlavne jemu ulahcila??mam s nim rozpravat doma nemecky??inak syncek je normalny zivy chlapcek ktory je rad v kolektive nie je utiahnuty, rad rozprava

  • Ročné dieťa ešte nedžavoce

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň,
    chcela by som sa opýtať na Váš názor a postup v prípade môjho syna. O týždeň dovŕši jeden rok a nepoužíva žiadne slabiky, ani slová. Vlastne nikdy žiadne ani nepoužíval. Stále bol skúpy "na slovo", ale dúfali sme, že sa to vekom upraví. Jeho zvukovými prejavmi sú len: mrnkanie, výskanie, "úkanie", ale najčastejšie "e" v roznej dĺžke a intonácii. Čo sa týka sluchu, dovolím si povedať, že problém na 99,9% nemá. Ale problémom vidím aj nedostatok pozornosti, keď ho oslovím, alebo reakcia na niečo, čo mu ukazujem a pod. Všetko, čo sa mi nezdá, je veľmi na dlho, súvisí to s konkrétnymi situáciami. Najväčšie obavy mám však kvôli jeho reči.
    Pred dvoma mesiacmi mal deň, keď rozprával "memememe" a jedenkrát "mama". Okrem toho jeden krát povedal "ma" (nedávno) a jedenkrát "be". To je všetko. Veľmi jednoducho sa to počíta, keďže to bolo len toľkokrát. Častokrát si dáva pred pusu loptičku a "do nej" hovorí "mmmmm", znie takmer to ako zvuk kravy, samozrejme jemnejšie.
    Motoricky bol veľmi zdatný, pretáčal sa ako 2,5mesačný, štvornožkovať začal ako 5,5 mesačný a postavil sa ako 6,5 mesačný. Chodiť ešte celkom nechodí sám, iba na krátke vzdialenosti. Vyžaduje môj alebo manželov prst (iba jeden), to by dokázal chodiť nonstop hodiny.
    Prstom neukazuje, vlastne sa nič nepýta, pôsobí na mňa (niekedy) ako keby bol vo svojom svete. Inak je to ale usmievavé dieťa, rád sa šalí, hráme skrývačky, naháňam ho. Nie veľmi rád sa mojká (to má od narodenia), kojiť som ho prestala keď mal 9,5 mesiaca, vlastne preto, lebo nedokázal zotrvať v tej polohe na prsníku a sať. Nenávidí obliekanie, ryčí pri tom, strašne sa hnevá, takisto aj prebaľovanie.

    Čo sa týka chorôb, tak mal 2x nádchu a nedávno šiestu chorobu, okrem toho ešte 2x po tri dni zvýšenú teplotu (predpokladali sme, že zo zubov). To je všetko.

    Poprosím Vás o názor, ďakujem.
    Ak by ste potrebovali ďalšie informácie, veľmi rada Vám ich poskytnem.
    (Viem, že je to ešte skoro vzhľadom na jeho vek, ale desí ma dg autizmus.)

  • rec

    , Autor: isis

    Dobry den. Mam doma 3,5 rocnu dceru, ktora uz okolo roka vedela povedat vela slov. Teraz je uplne ukecana, chodi do skolky a co s tyka viet, gramatiky a najma poctu slov nie je problem. Nevie ale spravne vyslovovat niektore hlasky. Napr.pism. s, ako tak sa naucila pism. l a pod. Ked rozprava da sa jej samozrejme uplne rozumiet. Moja otazka smeruje k tym hlaskam, ci sa to postupne upravi samo a mala sa nauci vyslovovat s tak ako sa ma, alebo treba ist k logopedovi. Na dokreslenie hlasku s vyslovuje tak ze ma jazyk medzi zubkami. DAkujem pekne

  • Spomalené dieťa

    , Autor: odbornik2

    Moja dcéra má 2 roky a 2 mesiace a v porovnaní s inými deťmi sa mi zdá ako by bola tak trochu spomalená. Ja viem, že každé dieťa je iné a inak sa vyvíja ale ona sa mi zdá spomalená v porovnaní s oveľa mladšími deťmi ako je ona. Nevie ešte rozprávať, povie len mama, baba, tata a ano, nevie sa vypýtať na WC. Absolútne sa nevie sústrediť keď sa ju snažíme niečo naučiť a vôbec neposlúcha. Prosím poraďte mi či je ešte čas alebo treba navštíviť nejakého odborníka.
    Ďakujem

  • ucenie

    , Autor: odbornik2

    Prajem pekný večer ,
    pani doktorka, mám takýto problém. Moja dcérka je prváčka narodená v mesiaci máj 2004.Neviem,či máme problém s čítaním, preto prosím o radu. Číta tak, že slabikuje, niektoré slová prečíta aj plynule, a keď v škole preberajú nové písmenko, tak niekedy sa pri čítaní pozastaví.Keď sa v šlabikári vrátime dozadu a číta nejaký článok, tak ho číta pekne, niekedy mám pocit akokeby si text pamätala. Podľa pani učiteľky, číta veľmi slabo a hodnotí ju známkami 3-4. V triede je pomaly polovica detí, ktorým buď vychádzajú zlé roky, alebo mali odklad a už dovršili vek 8 rokov. Ja si myslím, že moje dieťa sa učí primerane veku,vždy si na ňu pani učiteľka niečo nájde.Napríklad sa mali z časopisu Vrabček učiť básničku cez víkend doma, ale mojej dcére pani učiteľka časopis nedala, pretože si v ňom naznačila, ktoré z detí akú basníčku má vedieť, v škole ju to potom učila 2 minúty a mne povedala, že moja dcéra nieje schopná sa básničku naučiť, ja som ju potom za 15 minút naučila 3x dlhšiu báseň. Minule mi deti povedali, že pani učiteľka povedala, že je najhlúpejšie dieťa v triede. V matematike je dobrá, ale pani učiteľka ju vždy upodozrieva, že odpisuje.Pri vyšetrení špeciálneho pedagóga v MŠ, malo dieťa výsledky hodnotenia primerané veku. Po rozhovore s učiteľkou s MŠ,kde moja dcéra chodila, mi bolo povedané, že dieťa bolo aktívne, všade sa zapájalo, proste všetko bolo v poriadku. Preto by som chcela poprosiť o Váš názor, či je to v pani učiteľke, s ktorou má viacero rodičov problém a nieje oblúbená, alebo mám skúsiť špeciálno-pedagogickú poradňu, alebo čakať,či sa to časom nezmení, či dieťa preradiť do inej školy.Aby som nezabudla,aj ja a manžel sa trápime a s malou sa učíme denne aj 3 hodiny, no pani učiteľka povie na všetko :NEVERIM !
    Ďakujem Vám vopred za odpoveď a radu, prajem len všetko dobré.
    mamina

  • Zmenit skolku?

    , Autor: odbornik2

    Pekny vecer,
    dcerka bude mat v oktobri 6 rokov, od septembra nastupi do skolky ako predskolacka. Momentalne navstevuje sukromnu matersku skolu (kedze do statnej sa minuly rok nedostala,som na MD s druhym dietatom). Sucasna skolka je zial, dost nakladna,tak zvazujeme dcerku od septembra umiestnit do statnej MS (riaditelka tejto skolky by ju prijala).
    Chcem sa spytat,aky moze mat vplyv na dcerku takato zmena prostredia? Uvedomujem si,ze o rok bude nutna dalsia zmena, uz nastup do skoly = zasa nove prostredie, novy kolektiv... Dcerka od zaciatku chodi do skolky rada, zapaja sa do aktivit, je sikovna, len troska nesmela a citliva. Ako jej to najcitlivejsie vysvetlit, resp. v akom predstihu ju na tuto zmenu pripravit?
    Dakujem pekne

  • čítanie

    , Autor: KARLI

    Dobrý deň, máme 3,5ročného syna už dávno vie všetky písmenká abecedy rád sa učí básbičky a pesničky.
    Jeho šikovnosť ma samozrejme teší, ale čo ma prekvapuje je že keď si čítame knižky minimálne vždy pred spaním tak on sa ich asi učí naspamäť.
    Číta aboby so mnou. Ja poviem začiatok a on sa chytí a rozpráva so mnou alebo tie čo pozná viac mi chytí ústa a hovorí celé vety presne ako idú po sebe.
    Príde mi to zvláštne preto ma zaujíma váš názor.
    Ďakujem Katka

  • čitanie

    , Autor: odbornik2

    Dobry den mam dcerku 3ku je šikovna z matematili vyborna,čo treba sa naučit všetko vie iba čitat slabo čita s pani učitelkov sme všetko vyskušali teraz by sme cheli ist na psychologicke vyšetrenie. Može to byť z dvovodu že pochadzame z madarskej rodiny a ona chodi do slvenskej školi. Ale staršia dcera nemala žiadne problemy. slovenčinu ovlada ma zopar problemov menšich. Dakujem

  • nadpriemerné dieťa

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň,
    chcela by som sa spýtať ako postupovať,prípadne bližšie zistiť či ide o nadané dieťa.
    Mám 27 mesačného syna,plynule rozpráva,má mimoriadnu pamäť,stačí mu hocijaké slovo povedať raz,hneď ho vie.Mal necelé 2 roky,keď vedel celú abecedu,ovláda aj malé písmenká,vie povedať slovo na dané písmeno,pozná farby,čísla do 100.Najobľúbenejšia kniha je Encyklopédia Poznaj svet pre deti od 5-7 rokov,prejavuje záujem o prírodu,pozná skoro všetky zvieratá,nielen bežné... napr. salamandra,jazvec,emu,chameleón,roháč,leňoch.........okrem toho vie opísať napr.chobotnica má chápadla,slon chobot,ryba plutvy,rak klepetá,slimák ulitu......proste detaily),stále sa pýta na nové veci,má mimoriadnu slovnú zásobu,každodenné otázky sú typu: Aký je dnes deň,Koľko je hodín,stupňov,pozná pohoria,rastliny,kto je prezident,premiérka...........Začali sme ho učiť anglicky,nové slovká si hneď zapamätá...........Na druhej strane sa u neho vyskytujú často záchvaty zúrivosti,je roztržitý,nevydrží pri jednej činnosti dlhšie ako minútu....čo možno súvisí s vyšším intelektom.
    Chcem sa spýtať či je vhodné už v takomto veku navštíviť detského psychológa,prípadne zistiť IQ dieťaťa,aby sme vedeli ako postupovať ďalej.
    Ďakujem za odpoveď...............Zuzana

  • Zaostalost v reci

    , Autor: odbornik2

    Dobry den,
    Mam 2.5 rocnu dcerku,s ktorou zijeme na Mallorce.Kedze otec je spaniel,rozpravame sa s nou kazdy inou recou.Nasa pediatricka nas upozornila ze bude trvat chvilu dlhsie kym mala zacne rozpravat,ale mne sa zda ze uz je to pridlho,pretoze vo svojom veku pouziva velmi malo slovicok.Skor si vytvorila nejaku svoju osobnu rec,ktorej samozrejme nikto nerozumie.Nevie pomenuvat veci,ked sa jej spytam kde co je ,pekne mi ukaze,ale nepomenuje,malo co ako auto,dzus,havo,..velmi malo.Snazim sa jej citat slovicka,aby ich po mne opakovala,alebo aspon hlasky,ale je velmi nepozorna a nesustredi sa na nic,kazda cinnost ju bavi minimum.casu.Taktiez v poslednom cas e mame problem so zacpou,mala aj tri dni nekaka a ma krce,po nevsteve pediatra nam kazali iba zmenit stravu.RAda by som vedela aky mate nazor hlavne na tu rec ,lebo som vazne vystrasena.
    DAkujem

  • ako zabaviť 4 mesačné dieťa?

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň, mám synčeka kt. bude mať o týždeň 4 mesiace(jeho gestačný vek je však o 3 týždne nižší pre predčasný pôrod a ťažkú hypotrofiu). Na poradni rizikových detí pred mesiacom bol záver že psychomotorický vývoj je v poriadku.
    Malý je od 3 mesiaca odmieta ležať. pokúša sa sedieť(v čom ho veľmi nechceme podporovať,aby si neničil chrbticu)ale strašne vyvádza ak nesedí,alebo nie je v vzpriamenej polohe-na rukách(čo sa však tiež nedá stále).na brušku sa mu tiež nepáči. chvíľku ho zabaví hrazdička s hračkami a kresielko v kt. sa tiež hrá na hrazdičke. myslím,že sa nudí.
    aký typ hračky by bol pre ňho vhodný? neradi by sme ho zahŕňali množstvom vecí, kt. by ho nebavili.taktiež si neustále vyžaduje prítomnosť buď mňa, babky alebo tatina, a "rozpráva", vydrží aj pol hodinu. to samozrejme robíme radi,ale predsa je potrebná aj starostlivosť o domácnosť a pod. ako zabaviť tak malé dieťa aby vydržal aspom hodinku sa sám hrať?nikdy som sa s tým ešte nestretla, stále si potrebuje obzerať nové veci, chodiť z izby do izby,rozprávať a pod.tiež ma znepokojuje že funguje iba v dvoch polohách-plač a hnev, smeje sa len výnimočne...obávame sa hyperaktivity(aj pre jeho predpôrodnú hypotrofiu). cez deň nespí skoro vôbec,max. 15minút, sme už dosť vyčerpaní...ďakujem.

  • iná

    , Autor: odbornik2

    Dobry den,
    mam 2,5 ročnú dcéru a myslim si, že sa nesprava ako ostatne deti v jej veku. Nevie sa sama hrat ani 5 min., chvilu sa pohra, necha hracku tak a vyberie si inu. A to je ten lepsi pripad. Väčšinou sa s hračkami ani nechce hrat. Knižky si pozrie, ale nechce, aby som jej citala. Uz niekolkokrat som jej povedala, co je to za zvieratko a stale si to nevie zapamätat. Všetko je pre nu havo, alebo muu (krava). Nevie rozpravať iba mama,baba deda (teta),ne, nič,havo,obo (obor) a potom nejake hatlaninky. Dalši problem je nočnik, uz som skusala vselico, ale nechce sa nan pytat. Ked ju necham bez plienky, tak sa pocika a nic nepovie a ani jej to nevadi, ze je mokra.
    Ked jej poviem,ze nieco nesmie,ignoruje moje nie a robi si svoje,nepomoze ani vysvetlenie, ani krik ci po zadku.
    Taketo spravanie ma uz dlho, asi odkedy zacala chodit. A to som este nespomenula, ze nevydrzi sediet pri stole a najest sa. Musim ju zabavit hrackou, aby sa normalne najedla.

  • kurzy pre deti

    , Autor: odbornik2

    Dobry den.
    Mam 3,5 rocnu dceru a chcem s spytat ci je vhodne alebo potrebne uz od tohto veku prihlasovat deti do roznych jazykovych, tanecnych a inych kurzov? mam pocit ze vsetci v mojom okoli prihlasili deti na anglictinu, nemcinu a pod. Doma ich laduju citanim pismenok a pod. Mne sa to zda dost skoro. Sama som povodne pedagog a nechcem napr. zlym didaktickym postupom pri uceni urobit chyby, ktore sa neskor v skolkom veku mozu prejavit ako dost negativne. Taktiez sa mi nezda ci zatazovat stresom z ucenia uz taketo male deticky. Ja viem ze mamicky oponuju ze je to hravou formou. Ale je to uz cielavedome vzdelavanie a na to maju tieto deti este cas. Na druhej stane nechcem aby moja mala v niecom zaostavala. Poradite mi co je najvhodnejsie?

Otázok: 148