Dobrý deň, mám 3 a pol ročnú dcéru, ktorá je v škôlke úplne iná ako doma. Doma je to šikovné dieťa, ktoré krásne rozpráva, od dvoch rokov vie povedať r. Má možno bohatšiu slovnú zásobu ako ja. Sama sa učí poznávať písmenká, najnovšie ma núti, aby som ju učila ich aj písať. Ak máme návštevu, nie je hanblivá ale normálne komunikuje a aj sa predvádza. Chce byť jednoducho chválená. Ale akonáhle je v škôlke, len pozoruje deti, veľmi sa do hry nezapája, rozpráva ako ostatné deti..šušle a hovorí "v" namiesto "r". Deti sa s ňou veľmi nechcú hrať. Predpokladám, že kvôli tomu rozpráva ako oni. Učiteľky si o nej myslia, že je to zakríknuté a tichučké dievčatko. Dokonca ju občas aj vynechajú z nejakých aktivít, ako je napríklad maľovanie farbami alebo lepenie nejakých obrázkov. Doma to robíme bežne. Ja chápem, že nevedia, čo v nej je, keď sa sama neprejaví, ale bojím sa, aby sa viac neuzatvorila do seba, alebo aby sa nejako nezanedbala.Alebo mám na to upozorniť učiteľky, alebo to nechať na nich? Nechcem tu pôsobiť ako matka, ktorá si myslí, že má nadané dieťa..aj keď si myslím, že je šikovná a pri správnom prístupe, by mohla vedieť viac. Dá sa zistiť inteligencia u tak malého dieťaťa? Môžem s ňou ísť k detskej psychologičke? Alebo je to ešte skoro...

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Určitá skupina detí, zvyčajne intelektovo dobre vybavených, najprv pozoruje nových ľudí/deti a až keď zistí, ako to medzi nimi funguje, zapojí sa, pridá sa, zaradí sa medzi nich. To môže byť prípad vašej dcéry. No môže to byť aj o jej plachosti, ktorú prežíva vo vzťahoch k ľuďom, ktorých až tak dobre nepozná, ktorí jej nie sú až takí blízki. Verím ale tomu, že postupne sa začlení do kolektívu, oťuká sa a nájde si svojich ľudí.
Inteligencia sa dá zistiť, otázka je, načo by vám bol nejaký číselný údaj. O jej šikovnosti a zvedavosti a učenlivosti niet pochýb. A možno vzťahy sú oblasť, v ktorej potrebuje ešte trošku času, aby sa pustila do nich smelšie.
Podobné otázky
• Kedy a či navštíviť psychológa?
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň p.Ing.,Mgr.,
som rada,že opäť funguje Vaša poradňa, nakoľko ste mi už niekoľkokrát dobre poradili a usmernili vo výchove :-)
Vopred sa ospravedňujem, nakoľko Vám položím asi viacero otázok.
Mám 4r syna. Od malička sa "javí" ako nadpriemerne inteligentný (neviem,či sa táto "diagnóza" týka jeho,ale lepší termín ma nenapadá). Rozprávať začall skôr,ako chodil, 15m poznal farby,značky všetkcý aút, 2r. poznal abecedu a písmená,počítal do 20, 3. vedel čítať, vedel počítať anglicky,nemecky, ako 4r.píše, číta na úrovni prváka-druháka, pozná asi 60 štátov sveta s hlav.mestami,počíta viac ako do sto,číta 3 cif.čísla,zvldáda slušne jednoduché počty (+, -) do 20.
S manželom sa zamýšľame, kam na ZŠ po škôlke a zvažujeme možnosť školy pre "nadané" deti v Prievidzi.Takže moja otázka znie, či zvažovať túto možnosť,alebo radšej dieťa enchaj chodiť do "bežbej školy" a ak áno,kedy je vhodné ísť s ním na psychol.testy.
Čo sa týka jeho sociálnych vzťahov, je to "vlk-samotár"..Nástup do školky preplakal pol roka, aj po roku tam nechodí rád,o školke nerád rozpráva, na otázku o kamarátoch vždy povie to isté jedno-max.2 mená spolužiakov. *Povie,že do škôlky chodiť nechce a nechodí tam rád, pritom ostatné deti ho asi majú radi,lebo keď sa stertneme, zdravia ho,rodičia mi hovoria, že o ňom rozprávajú doma a pod.,on nerozprávao nikom.
2.otázka sa týka jeho výchovy:
Je veľmi tvrdohlavý. Dokáže sa sa mnou o nezmyselnej banalite vyjednávať nekonečné minúty, až častokrát stratím nervy,čo ma následne mrzí, skončí to krikom,alebo jednou po zadku.
Banalitou myslím napr.ak niečo rozleje, chcem,aby to utrel. Keď narozhadzuje hračky, chcem,aby si upratal.On dokáže vyjednávať, až včera som,nakoľko ma odignoroval, nahádzala hračky do vreca a išla "akože" vyhodiť...starkej potom povedal,že keby sa narodil jej, mal by lepšiu maminu.
Pritom je na nás dosť fixovaný,nerád chodí od nás,max.kustarkej,aj to po prehováraní.
Prepáčte sa rozsiahlu otázku,ale chystám sa Vám napísať už dávno,tak sa mi toho nazbieralo viac :-)
Veľmi pekne vopred ďakujem za Váš čas a odpoveď.
Pekný deň.
Martina
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Myslím, že sa môžete informovať buď priamo na škole pre intelektovo nadané deti alebo v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie, ako je to s predčasným zaškolením, kedy treba ísť na testy a určenie školskej zrelosti. (Školská zrelosť totiž zahŕňa aj sociálnu úroveň dieťaťa, schopnosť dieťaťa byť bez matky, rešpektovať inú autoritu atď.)
Čo sa týka vyjednávania, niekedy je fajn Dať dieťaťu na výber: upraceš si hračky sám alebo ich upraceme spolu? Alebo je vhodné spýtať sa, či teda hračky uprace alebo nie a ak odpovie nie, uplatníme dôsledok (napr. ich upraceme my a odložíme ich na ten deň do skrine, aby k nim dieťa nemalo voľný prístup). Pointa pri uplatňovaní dôsledkov ale je, že nemajú byť uplatňované v hneve, ale skôr s postojom, že nás mrzí, že musíme urobiť také niečo nepopulárne a dať hračky do skrine, hoci sa dieťa s nimi tak rado hrá, ale pravidlá sú tiež dôležité. A dôsledok by mal vždy súvisieť s daným priestupkom alebo by malo byť dopredu známe, aké dôsledky nasledujú po akom porušení, teda dieťa by malo vedieť, aké sú pravidlá a aké sú dôsledky, čo teda riskuje porušením pravidla.
• Nastup do školy
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den .Moj syn bude mat v juni sets rokov,boli sme na zapise do skoly,kde ho pani ucitelka pochvalila,pretoze pekne s nimi spolupracoval a tiez vsetko vedel.Prekvapilo ma vsak vyjadrenie pani psychologicky,ktoru mali v skolke,ze moj syn vzhladom na to,ze je junovy a podla nej aj pomalsi,by mal este pockat s nastupom do skoly.Taktiez boli z tohto rozhodnutia prekvapene jeho pani ucitelky.V skolke nema ziaden problem,je samostatny,je len trochu tichsi,ale inac pozna pismenka,pekne kresli,nema problem z vyslovnostou,vie pocitat do sto,odpocitavat i scitavat,proste dokaze vsetko co aj ostatne deti.Je to sikovny chlapec,aj ja -aj manzel sme boli v skole tiche a slusne deti.Rada by som vas poprosila o vas nazor-myslite si,ze junove deti by mali s nastupom so skoly pockat?Dakujem pekne za odpoved.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je to veľmi individuálne. A tiež záleží na tom, či to vyjadrenie povedala pani psychlogička len na základe letmého vyšetrenia či skôr pozorovania počas zápisu do školy alebo na základe seriózneho vyšetrenia školskej zrelosti.
Podľa zákona všetky deti, ktoré do 30. augusta dosiahnu vek 6 rokov, môžu nastúpiť do školy a o prijatí rozhoduje škola. Psychologička môže doporučiť alebo nedoporučiť, no nie je to záväzné.
Ak chcete, môžete absolvovať vyšetrenie školskej zrelosti u inej psychologičky, no ak pani učiteľky myslia, že to zvládne, netreba to riešiť.
• Zápis do školy.
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý večer,
chcela by som Vás poprosiť o radu. Dnes sa ma pani učiteľka v škôlke opýtala, či sme nerozmýšľali nad tým, že by sme požiadali o odklad školskej dochádzky. Ostala som prekvapená, nakoľko im v škôlke, v októbri 2009 robili test zrelosti a vtedy mi pani učiteľka povedala, že je zrelý na školu, preto ma dnes, po 3-mesiacoch táto otázka veľmi zaskočila. Náš synček (4.4.2004.) je veľmi šikovný, krásne maľuje, matematika a všetko ostatné mu ide veľmi dobre, rád a rýchlo sa učí nové veci - aj podľa pani učiteľky. Jediný problém je v tom, že má problém pri začlenení do kolektívu, presnejšie - keď nie je podľa neho, začne plakať, hnevať sa, keď mu pani učiteľka napríklad povie, aby nakreslil seba - veľmi sa ho to dotkne, nie žeby nevedel nakresliť postavičku, jeho trápi to, že tá postavička nebude vyzerať presne ako on :) tak ju radšej nenakreslí - ak nedokáže urobiť niečo na 100% rozhnevá sa. Okrem toho musí byť stredobodom pozornosti, ak to tak nie je, zase je zle, a hlavne neznesie prehru.
Preto by som sa chcela opýtať, či je toto naozaj dôvod o odloženie školskej dochádzky.Rozhodnutie je vraj len na nás, a ak ho zapísať do školy predsa len chceme, máme tak urobiť, že sa presne dohodneme až na zápise. Mám z toho obavy, pretože náš syn má veľmi rád kamarátov v škôlke, rád chodí do škôlky a bojím sa, ako by to zobral, keby on do školy spolu s nimi nenastúpil, bojím sa, že sa mu deti pre odklad budú posmievať.
Okrem toho chodíme na logopédiu, nakoľko mu robia problémy r,l a sykavky, ale vidím pokrok dopredu a preto dúfam, že do septembra by sme to zvládli.
Budem Vám vďačná za odpoveď.
S pozdravom nešťastná mamina Martina.
Chcela by som sa opýtať ešte jednu vec.....do nástupu do školy je to ešte celých dlhých 8.mesiacov. Nie je možné zapísať nášho synčeka do školy a v prípade, že by sa to do 09/2010 nezlepšilo, potom by sme požiadali o odklad. Alebo potom už táto možnosť nie je? Ďakujem za Vašu odpoveď.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Môžete ho zapísať a dohodnúť sa pri zápise, že syna dáte vyšetriť na školskú zrelosť a rozhodnete sa podľa doporučení psychologického vyšetrenia.
Dieťa by malo ísť do školy pripravené, to znamená primerane vyspelé po stránke rozumovej, emocionálnej aj sociálnej. Váš syn možno nevie prehrávať, hnevá sa, ak neurobí veci podľa svojich predstáv, no to môže trvať ešte dlho, ale môže sa to zmeniť aj v priebehu niekoľkých mesiacov. Ak je schopný dodržiavať pravidlá, počúvnuť učiteľku, čo má robiť, zvláda zostať bez vás, má kamarátov a vie sa s nimi hrať atď., nemusíte čakať na zaškolenie a odkladať nástup do školy.
No treba si uvedomiť, že vaše dieťa som nevidela osobne, mám o ňom len kusé informácie a tak by bolo namieste sa poradiť na osobnej konzultácii so psychologičkou v CPPPaP vo vašom okresnom meste.
• Zrelý do školy?
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
moj syn je narodeny 14.9., teda buduci rok bude mat 6 rokov. Zvazujem, ze ho dam o rok skor do skoly. Prihlasila som ho uz aj na testy zrelosti, ktore sa budu konat niekedy v aprili, maji buduceho roka.
Moj syn je velmi bystry, pozna uz vsetky pismenka, snazi sa uz aj sam citat, do 10 vie scitavat aj odcitavat takmer bez problemov, niekedy si pomoze prstami, niekedy vypocita z hlavy. Nove informacie nasava ako spongia.
Chce, aby sme ho naucili pisat pisanym, no ja to vzdy nejako zahovorim, ukazem mu, ako sa zacina v skole pisat, teda najprv rovne ciary, kruzky a pod.
Ked nieco "pise", kresli, lusti detske krizovky, majstruje, tak je trpezlivy, vydrzi pri "ulohach" sediet aj polhodinu. Na pocitaci ho bavia hlavne strategicke alebo logicke hry, limitujeme mu sedenie pri PC max. hodinu do dna, ale prejde aj mesiac, ked si na PC nespomenie.
Do nicoho ho netlacime, nenutime ho, ked sa na nieco opyta, odpovieme mu pravdivo a primerane jeho veku, hoci mnohokrat sa dozaduje "odbornejsieho" vykladu.
Chodi do skolky, kde maju v triede aj niekolko predskolakov a jeho pani ucitelky vravia, ze je velmi sikovny, ze sa zapaja aj do cinnosti, ktore robia predskolaci (ked robia nejaku cinnosti predskolaci, tak ostatne deti maju inu aktivitu a naopak). Ucitelky suhlasia s tym, aby som sla na testy zrelosti.
Co sa tyka emocionalnej zrelosti - nie som odbornik, ale myslim si, ze aj v tomto smere je dost zrely - ide sam do obchodu, neboji sa ostat sam doma, dokonca sa niekedy hneva, ze preco ho nenecham sameho doma aj viackrat. Vie sa sam hrat - najcastejsie stavia stavebnice, kresli, maluje, ale takisto sa vie hrat aj s mladsim bracekom, dokonca ich takto mozem doma nechat samych, ked potrebujem odskocit do obchodu, dava na brata velky pozor.
Je velmi nadseny, ked s manzelom, teda jeho ocinkom, robia vselijake plagaty, kolaze, ci nieco majstruju v dielni.
Na druhej strane sa zase velmi casto oblecie naopak - zvlast teplaky a momentalne sa lieci na nocne pomocovanie, aktualne sa toto pomocovanie zlepsuje, uz sa pocika max. dvakrat do mesiaca.
Chodime na logopediu, nevedel vyslovit viacere hlasky, avsak nam ostava uz iba R.
Prosim Vas, nechcem nic zanedbat, ja sama som presvedcena, ze do prvej triedy patri, ale nechcem mu ublizit. Co si mam na nom este vsimat? Ako mam reagovat na jeho poziadavky - napr. ked chce sa ucit pisane pismenka a pod.?
Dakujem za precitanie tejto dlhej otazy a este viacej dakujem za odpoved.
Ivana
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Vyzerá to tak, že je na dobrej ceste a za desať mesiacov sa ešte vo všeličom posunie ďalej. Ak sa navyše do školy teší alebo bude tešiť, bude to fajn. Možno by ste mohli požiadať učiteľky, aby ho zapájali do činností predškolákov, keďže uvažujete o tom, že pôjde na jeseň do školy.
• 2.5 rocne dieta
, Autor: Registrovaný používateľ
Prijemny den prajem
Mam jednoduchu otazku. Co vsetko by malo vediet 2.5 rocne dieta. Viem, ze porovnavanie deti v takomto veku je nezmyselne. Kde by som si pripadne na internete mohla vyhladat nejake normy na urcovanie zrelosti takehoto dietata. Poznam dievcatko,ktore ma tiez 2.5 roka a vie vymenovat dni v tyzdni, mesiace v roku, vie povedat cim bude ked vyrastie, pozna basnicky.... Oproti nej sa mi moja zda ako "postihnuta - poriadne pozadu". MOja vsetkemu rozumie ale rozprava strasne destky. Ked nieco chce povie si v tretej osobe. Napr. Nika chce pit. Nika chce babu. a pod. Viete mi poradit?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Na webe skúste hľadať cez vyhľadávač, keď si zadáte psychomotorický vývin dieťaťa. Nájdete rôzne stránky, ktoré vám pomôžu sa zorientovať.
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že dieťa v tomto veku sa môže zdať "detskejšie" oproti niektorým rovesníkom, no neznamená to, že ono je "zaostalé", skôr to, že to "šikovnejšie" dieťa je aktuálne o niečo popredu. Deti sa ale nevyvíjajú rovnomerne a aj malé oneskorenie alebo urýchlenie ešte nevypovedá nič o tom, aké bude dieťa neskôr.
Ak v porovnaní s väčšinou detí vo veku vašej dcéry by vaša dcérka "obstála", je všetko v poriadku a netreba sa trápiť (hoci niekedy ako rodičia závidíme iným rodičom, ak sú ich deti šikovnejšie alebo "lepšie" v niečom, ako tie naše - je to prirodzené, že chceme mať to naj dieťa na svete).