Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Kedy a či navštíviť psychológa?

    , Autor: odbornik2

    Dobrý deň p.Ing.,Mgr.,
    som rada,že opäť funguje Vaša poradňa, nakoľko ste mi už niekoľkokrát dobre poradili a usmernili vo výchove :-)
    Vopred sa ospravedňujem, nakoľko Vám položím asi viacero otázok.
    Mám 4r syna. Od malička sa "javí" ako nadpriemerne inteligentný (neviem,či sa táto "diagnóza" týka jeho,ale lepší termín ma nenapadá). Rozprávať začall skôr,ako chodil, 15m poznal farby,značky všetkcý aút, 2r. poznal abecedu a písmená,počítal do 20, 3. vedel čítať, vedel počítať anglicky,nemecky, ako 4r.píše, číta na úrovni prváka-druháka, pozná asi 60 štátov sveta s hlav.mestami,počíta viac ako do sto,číta 3 cif.čísla,zvldáda slušne jednoduché počty (+, -) do 20.
    S manželom sa zamýšľame, kam na ZŠ po škôlke a zvažujeme možnosť školy pre "nadané" deti v Prievidzi.Takže moja otázka znie, či zvažovať túto možnosť,alebo radšej dieťa enchaj chodiť do "bežbej školy" a ak áno,kedy je vhodné ísť s ním na psychol.testy.
    Čo sa týka jeho sociálnych vzťahov, je to "vlk-samotár"..Nástup do školky preplakal pol roka, aj po roku tam nechodí rád,o školke nerád rozpráva, na otázku o kamarátoch vždy povie to isté jedno-max.2 mená spolužiakov. *Povie,že do škôlky chodiť nechce a nechodí tam rád, pritom ostatné deti ho asi majú radi,lebo keď sa stertneme, zdravia ho,rodičia mi hovoria, že o ňom rozprávajú doma a pod.,on nerozprávao nikom.
    2.otázka sa týka jeho výchovy:
    Je veľmi tvrdohlavý. Dokáže sa sa mnou o nezmyselnej banalite vyjednávať nekonečné minúty, až častokrát stratím nervy,čo ma následne mrzí, skončí to krikom,alebo jednou po zadku.
    Banalitou myslím napr.ak niečo rozleje, chcem,aby to utrel. Keď narozhadzuje hračky, chcem,aby si upratal.On dokáže vyjednávať, až včera som,nakoľko ma odignoroval, nahádzala hračky do vreca a išla "akože" vyhodiť...starkej potom povedal,že keby sa narodil jej, mal by lepšiu maminu.
    Pritom je na nás dosť fixovaný,nerád chodí od nás,max.kustarkej,aj to po prehováraní.
    Prepáčte sa rozsiahlu otázku,ale chystám sa Vám napísať už dávno,tak sa mi toho nazbieralo viac :-)
    Veľmi pekne vopred ďakujem za Váš čas a odpoveď.
    Pekný deň.
    Martina

    Odpovedá:

    Myslím, že sa môžete informovať buď priamo na škole pre intelektovo nadané deti alebo v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie, ako je to s predčasným zaškolením, kedy treba ísť na testy a určenie školskej zrelosti. (Školská zrelosť totiž zahŕňa aj sociálnu úroveň dieťaťa, schopnosť dieťaťa byť bez matky, rešpektovať inú autoritu atď.)

    Čo sa týka vyjednávania, niekedy je fajn Dať dieťaťu na výber: upraceš si hračky sám alebo ich upraceme spolu? Alebo je vhodné spýtať sa, či teda hračky uprace alebo nie a ak odpovie nie, uplatníme dôsledok (napr. ich upraceme my a odložíme ich na ten deň do skrine, aby k nim dieťa nemalo voľný prístup). Pointa pri uplatňovaní dôsledkov ale je, že nemajú byť uplatňované v hneve, ale skôr s postojom, že nás mrzí, že musíme urobiť také niečo nepopulárne a dať hračky do skrine, hoci sa dieťa s nimi tak rado hrá, ale pravidlá sú tiež dôležité. A dôsledok by mal vždy súvisieť s daným priestupkom alebo by malo byť dopredu známe, aké dôsledky nasledujú po akom porušení, teda dieťa by malo vedieť, aké sú pravidlá a aké sú dôsledky, čo teda riskuje porušením pravidla.