Dobrý deň, mám synčeka kt. bude mať o týždeň 4 mesiace(jeho gestačný vek je však o 3 týždne nižší pre predčasný pôrod a ťažkú hypotrofiu). Na poradni rizikových detí pred mesiacom bol záver že psychomotorický vývoj je v poriadku.
Malý je od 3 mesiaca odmieta ležať. pokúša sa sedieť(v čom ho veľmi nechceme podporovať,aby si neničil chrbticu)ale strašne vyvádza ak nesedí,alebo nie je v vzpriamenej polohe-na rukách(čo sa však tiež nedá stále).na brušku sa mu tiež nepáči. chvíľku ho zabaví hrazdička s hračkami a kresielko v kt. sa tiež hrá na hrazdičke. myslím,že sa nudí.
aký typ hračky by bol pre ňho vhodný? neradi by sme ho zahŕňali množstvom vecí, kt. by ho nebavili.taktiež si neustále vyžaduje prítomnosť buď mňa, babky alebo tatina, a "rozpráva", vydrží aj pol hodinu. to samozrejme robíme radi,ale predsa je potrebná aj starostlivosť o domácnosť a pod. ako zabaviť tak malé dieťa aby vydržal aspom hodinku sa sám hrať?nikdy som sa s tým ešte nestretla, stále si potrebuje obzerať nové veci, chodiť z izby do izby,rozprávať a pod.tiež ma znepokojuje že funguje iba v dvoch polohách-plač a hnev, smeje sa len výnimočne...obávame sa hyperaktivity(aj pre jeho predpôrodnú hypotrofiu). cez deň nespí skoro vôbec,max. 15minút, sme už dosť vyčerpaní...ďakujem.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Pre mnohé deti je najlepšou "hračkou" nejaký človek, najlepšie mama alebo niekto blízky. Iné hračky sú viac menej len vecou toho, ako dieťa na ne zareaguje, či to bude niečo, čo ho zaujme alebo nie. Hračky potom viac prichádzajú do úvahy o niečo neskôr, keď dieťa hračku už udrží, trafí do pusy, potom trénuje púšťanie hračky z ruky atď. A neskôr sú to zase hračky - tvary, ktoré dieťa vkladá do rovnakých otvorov, kolieska, ktoré navlieka, tĺčiky, ktorými zatĺka paličky atď atď.
Očakávať, že sa dieťa v tomto veku zahrá samo hodinu... na to asi môžete zabudnúť. Dieťa v tomto veku sa zahrá len chvíľku, ak ho niekto alebo niečo zaujme. Zvyčajne ale pri nejakom človeku vydrží oveľa dlhšie ako s hračkou.