Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • nadpriemerné dieťa

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň,
    chcela by som sa spýtať ako postupovať,prípadne bližšie zistiť či ide o nadané dieťa.
    Mám 27 mesačného syna,plynule rozpráva,má mimoriadnu pamäť,stačí mu hocijaké slovo povedať raz,hneď ho vie.Mal necelé 2 roky,keď vedel celú abecedu,ovláda aj malé písmenká,vie povedať slovo na dané písmeno,pozná farby,čísla do 100.Najobľúbenejšia kniha je Encyklopédia Poznaj svet pre deti od 5-7 rokov,prejavuje záujem o prírodu,pozná skoro všetky zvieratá,nielen bežné... napr. salamandra,jazvec,emu,chameleón,roháč,leňoch.........okrem toho vie opísať napr.chobotnica má chápadla,slon chobot,ryba plutvy,rak klepetá,slimák ulitu......proste detaily),stále sa pýta na nové veci,má mimoriadnu slovnú zásobu,každodenné otázky sú typu: Aký je dnes deň,Koľko je hodín,stupňov,pozná pohoria,rastliny,kto je prezident,premiérka...........Začali sme ho učiť anglicky,nové slovká si hneď zapamätá...........Na druhej strane sa u neho vyskytujú často záchvaty zúrivosti,je roztržitý,nevydrží pri jednej činnosti dlhšie ako minútu....čo možno súvisí s vyšším intelektom.
    Chcem sa spýtať či je vhodné už v takomto veku navštíviť detského psychológa,prípadne zistiť IQ dieťaťa,aby sme vedeli ako postupovať ďalej.
    Ďakujem za odpoveď...............Zuzana

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    V podstate to je zjavné, že vaše dieťa je intelektovo inde ako veľká väčšina jeho rovesníkov. Takéto dieťa (tak ako každé dieťa), by malo mať dostatočne sýtiace prostredie, to znamená dostatok podnetov, ktoré ho zaujímajú a rozvíjajú ho. No pri intelektovo nadpriemerných či nadaných deťoch sa niekedy vyskytuje vo vývine určitá nerovnováha - niektoré funkcie či schopnosti u dieťaťa "zaostávajú" za tými nadpriemernými - má ich napríklad "len" na mierne nadpriemernej alebo priemernej úrovni (v porovnaní s rovesníkmi), čo niekedy vytvára trošku disharmóniu. Preto je dôležité podporovať rozvoj aj tých "slabších" oblastí alebo oblastí, o ktoré sa dieťa až tak nezaujíma samo od seba. Často sú to napríklad sociálne zručnosti čo motorika (pohybové schopnosti), ktoré pokrivkávajú za vedomosťami či rečovým vývinom.
    Možno nie je nevyhnutné vyhľadať psychológa teraz, no okolo štvrtého roku by ste mohli konzultovať práve tú vyrovnanosť či nevyrovnanosť v schopnostiach a prípadné spôsoby rozvoja a podpory tých menej rozvinutých, aby sa vývin zharmonizoval. A prípadne potom treba aj konzultovať predčasné zaškolenie alebo vhodné "zamestnanie" dieťaťa.