Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Predškolák

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Môj syn má 5 rokov, chcem sa spýtať, či ho mám pripravovať do školy, či mu mám dávať písať písmena, čísla, alebo čiarky, pretože kreslí len autá, omalovánky sa mu moc nechcú malovať. Takže neviem ako s ním pocvičiť to kreslenie. Ďakujem za odpoveď.

  • otazka

    , Autor: kominicikova

    Dobry den.Mam 6 ročnu dceru.Minuly rok mala nastupit do prveho rocnika ale som jej dala odklad.Momentalne navstevuje pripravku lebo v septembri nastupuje do skoly.Bojim sa toho ze ked nastupi do skoly bude sa bať,nebude chciet komunikovat pretoze ked zme boli na zapise tak som na nej videla ze mala z toho strach a malo rozpravala.A v skolke sice spolupracuje ale ked je doma a chcem s nou nieco precvicovat tak skor len take ako je kreslenie,malovanie atd. a co sa tyka pisania tak musim ju k tomu najprv donutit a ked uz píse tak len chce rýchlo lebo sa chce venovat uz inym cinnostiam.Bola som s nou aj pri detskej psychiatricke ale velmi to nepomohlo.Neviete mi nieco poradit?

  • Zápis do školy.

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý večer,
    chcela by som Vás poprosiť o radu. Dnes sa ma pani učiteľka v škôlke opýtala, či sme nerozmýšľali nad tým, že by sme požiadali o odklad školskej dochádzky. Ostala som prekvapená, nakoľko im v škôlke, v októbri 2009 robili test zrelosti a vtedy mi pani učiteľka povedala, že je zrelý na školu, preto ma dnes, po 3-mesiacoch táto otázka veľmi zaskočila. Náš synček (4.4.2004.) je veľmi šikovný, krásne maľuje, matematika a všetko ostatné mu ide veľmi dobre, rád a rýchlo sa učí nové veci - aj podľa pani učiteľky. Jediný problém je v tom, že má problém pri začlenení do kolektívu, presnejšie - keď nie je podľa neho, začne plakať, hnevať sa, keď mu pani učiteľka napríklad povie, aby nakreslil seba - veľmi sa ho to dotkne, nie žeby nevedel nakresliť postavičku, jeho trápi to, že tá postavička nebude vyzerať presne ako on :) tak ju radšej nenakreslí - ak nedokáže urobiť niečo na 100% rozhnevá sa. Okrem toho musí byť stredobodom pozornosti, ak to tak nie je, zase je zle, a hlavne neznesie prehru.
    Preto by som sa chcela opýtať, či je toto naozaj dôvod o odloženie školskej dochádzky.Rozhodnutie je vraj len na nás, a ak ho zapísať do školy predsa len chceme, máme tak urobiť, že sa presne dohodneme až na zápise. Mám z toho obavy, pretože náš syn má veľmi rád kamarátov v škôlke, rád chodí do škôlky a bojím sa, ako by to zobral, keby on do školy spolu s nimi nenastúpil, bojím sa, že sa mu deti pre odklad budú posmievať.
    Okrem toho chodíme na logopédiu, nakoľko mu robia problémy r,l a sykavky, ale vidím pokrok dopredu a preto dúfam, že do septembra by sme to zvládli.
    Budem Vám vďačná za odpoveď.
    S pozdravom nešťastná mamina Martina.

    Chcela by som sa opýtať ešte jednu vec.....do nástupu do školy je to ešte celých dlhých 8.mesiacov. Nie je možné zapísať nášho synčeka do školy a v prípade, že by sa to do 09/2010 nezlepšilo, potom by sme požiadali o odklad. Alebo potom už táto možnosť nie je? Ďakujem za Vašu odpoveď.

  • Učenie a lenivosť

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Prosím o pomoc.Mám 9 ročného syna, ktorý mi robí veľké ťažkosti. Nevie čo je to za určitý čas urobiť úlohu, že učenie je ho povinnosťou. Doteraz som ho stále napomínala "UČ SA, pozri koľko je hodín, nestíhaš" Lenže jeho to vôbec netrápilo ani netrápi. Skúsila som, že nech si všetko robí sám, nech si čas rozvrhne tak, ako to jemu vyhovuje, ale nepochodila som. On nemá žiadny záujem. Neviem ho naštartovať. Píšu písomku a za ním učiteľka čaká, kedy dopíše i cez prestávku. Ale to len občas. On presedí pri stole 3 hodiny doslova, a napíše len úlohu z matematiky. Vzťah sa medzi nami mení. Už mi vravel, že nemá pocit, že ho ľúbim. Ja už neviem ticho rozprávať, pretože on na pekné slovo nereaguje vôbec. Podotknem, že pokiaľ nemá žiadnu povinnosť, tak nemám s ním problém. M8 dobrú pamäť a slovnú zásobu. Diktáty nezvláda. Všetko kde sa píše je zlí. Kde sa hovorí tam je to dobré. Kvôli jeho učeniu doteraz bola moja 5 ročná dcéra vždy na boku, chcem sa aj jej venovať.Lenže kedy? Ako? Ja už neviem čo mám robiť. Budem veľmi rada, keď mi poradíte. Ďakujem

  • Dať ich už do jasličiek ?pestúnke ?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň pani doktorka,pozdravujeme Vás zas.
    Najskôr - prajeme do nového roku /trošku neskôr ,ale o to srdečnejšie/ všetko dobré,veľa zdravia,úspechov :-)
    Zas potrebujeme Vašu radu..Včera mali dvojičky už dva rôčky,podrástli sme....situácia sa možno trošku zmenila-dvojičky sú v období vzdoru,priam až hyperaktívne /neviem či môžem použiť tento termín-keďže v noci na rozdiel od hyperaktívneho dieťaťa spíme - až na to,že sa ešte sem-tam prebudíme na pocit smädu/,niekedy sú naozaj dni ,kedy s nimi už fakt nevládzeme-akoby som to najlepšie vysvetlila-mám pocit,akoby sme im už my-naša rodina /manžel,moja mama,stará mama,sestra/ už nestačili.Nedokážeme ich už ničím zaujať.Majú stále nové hračky,ale všetko ich zaujme len na pár minút-aj to, keď sa s nimi hráme my.Sami sa nedokážu zahrať-možno na 5 min.,a to je všetko.TAk začneme stavať stavebnicu -po pár minútach ich to prestane baviť,ideme na ďaľšiu hračku,aj to ich prestane baviť,a tak to ide dookola.Mám pocit,že som s nimi všetko už prebrala,aj niekoľkokrát denne,už som z toho vyčerpaná,neviem ako a čím ich zaujať.Doslova hltajú nové a nové informácie a ja neviem kde ich už čerpať.
    Ani ja sama som si to neuvedomila-upozornila ma na to moja mamina,že dvojičky sa v poslednom čase doslova unudene potulujú po byte -či dvoj-či 6-izbovom dome,akoby nemali do čoho "zabrdnúť",sem-tam do niečoho buchnú,čo sa vysype,alebo niečo zhodia,prípadne povykladajú hrnce zo skrinky,povyhadzujú šactvo zo šuflíkov-to ich na chvíľu zaujme,porozhadzujú časopisy...to je asi tak všetko.Je to hrôza sa na nich v takomto /ani neviem ako to pomenovať -unudenom,bez akéhokoľvek záujmu /stave dívať,pozorovať ich.
    Pokúšala som sa ich zapojiť do domácej činnosti-napríklad aby mi pomohli s vyvešaním vypratého prádla-skončilo to tak,že teraz zakaždým mi síce prádlo ponosia z pračky,ja ho vyvešiam ,ale oni ho spätne aj zvešajú a zanesú do pračky. :-))
    Alebo sme vyberali nákup a dávali do skriniek,do chladničky.Odvtedy to urobili 2 x sami /ani som si nevšimla ako a kedy / a doteraz neviem nájsť niektoré veci :-))
    Mňa,manžela už nepočúvajú-ako keby sme boli "opotrebované-už dávno známe hračky",skôr som si všimla,že pred cudzími majú rešpekt.
    Ale prečo píšem-dnes mi volali z práce,otvára sa nové oddelenie /môj odbor,po ktorom som vždy túžila/ a potrebujú ,aby som nastúpila od apríla.
    Pred mesiacom sa nám podarilo natrafiť na jednu pani,ktorá by sa starala o dvojičky,takže už máme aj pestúnku.Dokonca sa uvoľnili aj dve miesta v súkromných jasličkách,takže mám naozaj na výber.
    Človek by povedal,že lepšiu situáciu už asi ani nemôžeme mať...ale ja mám strach,ako si sa mi to všetko rozležalo v hlave a obávam sa,teda nie som presvedčená,či urobím dobre,ak ich teraz nechám samých a dám ich pestúnke,alebo do jasličiek.MYslela som si,že to spolu zvládneme do tých troch rôčkov a potom ich dám do škôlky.Ale teraz počúvam od mamy,susedky,sestry..,že "tým deťom" už asi nestačíme a že potrebujú inú spoločnosť,iný režim-režim v škôlke,proste celodennú činnosť,ktorá by ich zaujala,naplnila denný režim.Ale keď ich dám k pestúnke,tak tam sa pravdepodobne asi tiež budú nudiť ?!,do jasličiek by som nerada,keďže sa bojím aby nezačali byť chorľaví /doteraz sme prekonali len 1 virózu/,neviem ako sa rozhodnúť....nerada by som urobila chybu,taktiež nechcem deti siloumocou držať doma a brániť im vo vývoji,neviem...poradíte mi prosím ?

    p.s.
    minule som čítala článok od jednej psychologičky,kt.píše,že :" dieťa v 3 rokoch dať do škôlky je skoro,v 4 rokoch je to možné a v 5 rokoch je to nevyhnutné."
    " Dieťa prirodzene dospeje do vývinového štádia, kedy je ochotné spolupracovať, chce vyzerať ako iní, chce robiť, čo robia iní a hlavne - vie rozprávať /my ešte nerozprávame/ a to z dieťaťa robí najviac samostatnú osobnosť. Tu niekde začínajú aj potreby dieťaťa stretať sa s rovesníkmi, tráviť v spoločnej hre viac času, túžba spoznať aj iné formy hry či činností ako tie, ktoré mu ponúka rodina. Ak má dieťa tieto tendencie, môžeme povedať, že je zrelé na pobyt v škôlke.

    Ďakujem za pomoc a prajem ešte raz všetko dobré v Novom roku.

  • Otázka

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň , chcela by som sa spýtať ohľadne môjho synčeka /3 roky/. Jedná sa o to, že on je "nehrajúci chlapec",resp.ak sa hrá tak len s nami, väčšinou so mnou alebo s manželom aj to len asi na 5 minút. Rád pozerá rozprávky, číta knižky, ale nikdy sa ešte nezobral , že sa ide sám hrať do izbičky s hračkami. Stále musí byť niekto pri ňom. Ako to zmeniť, aby sa začal trošku sám hrať a bol trošku taký aktívnejší v tom hraní. Začal chodiť aj do škôlky,tak dúfam že sa to trošku zmení. Inak sa vie sám najesť, obliecť, plienky už nemá. Ešte chcem podotknúť, že ešte moc nerozpráva.Ďakujem veľmi pekne za Váš čas a odpoveď.

  • Skolka - ktora je lepsia

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den pani magistra,

    Syn bude mat 2 roky. Do skolky ho chceme dat v 3 rokoch, no dilemu, do ktorej skolky ho umiesnit, mame uz teraz. V mieste trvaleho bydliska – v nasej obci sa obavam, ze skolka sluzi len na opateru pocas nepritomnosti rodicov, ziadne aktivity navyse, ci vzdelavanie. To iste plati aj o zakladnej skole – stara skola, stari alebo prilis mladi ucitelia, nic navyse, len co pozaduju osnovy.
    Syn je velmi zvedavy a aktivny a povedala by som, ze aj ucenlivy. Chcela by som, aby dostal do zivota lepsi zaklad ako ja (tiez som navstevovala tieto institucie). Myslim, ze skolka a skola v krajskom meste (teda, ak nam ho zoberu) by mu vedela rozsirit obzory vacsmi ako nasa obecna skolka ci skola. Len neviem, co je prenho lepsie, ci viac vedomosti, alebo neskorsie vstavanie do skolky.Keby chodil s nami do mesta, museli by sme z domu chodit uz okolo 6:00 az 6:30 hod, domov by sa dostal az okolo 17:00 hod. Keby chodil u nas do skolky a vodila by ho stara mama, chodit by mohol az na 8:00 a doma by mohol byt uz o 15:00, navyse by mal v mieste svojho trvaleho bydliska asi aj viac kamaratov. Chceme pre svojho syna to najlepsie, no co je v tomto pripade to najlepsie? Ranny spanok a kamarati alebo aktivity a vedomosti?
    Velmi pekne dakujem. S uctou IM

  • Komunikacia

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,mam dcerku,ktora bude mat 14.3. 3 roky.Ale nie velmi komunikuje.Vsetko co pocuje,iba zopakuje,sama nevie zlozit ziadnu vetu.Napr.,ked s niecim nesuhlasi,povie nechceš a nie nechcem,cize hovori len tak,ako pocuje,no podla mna by uz mala zacinat sklonovat.Napr.aj ked nieco dostane,nepovie nikdy dakujem,ale ak nieco niekomu dava ona,tak povie dakujem vzdy:) Pocuje dobre,pretoze si spieva vsetky pesnicky,ktore pocuje v radiu,reklamy z televizie a samozrejme,ked jej spievam,alebo recitujem basnicku,dokaze sa ich dost rychlo naucit.Nepouziva osbne zamena,ja,ty..Nepouziva ziaden suhlas,nikdy som ju nepocula povedat ano,ked s niecim suhlasi je ticho,ak nie,povie -nechces.Ani zdravit sa jej nechce,povedat,ako sa vola,hoci to vsetko ovlada.Tak isto je to problem pri nocniku,lebo sa nikdy nevypyta.Plienku ma iby na noc,cez den iba skusam kedy asi jej treba a posadim ju.Vie vydrzat dlho,aj 4 hodiny,ale ked ju nedam v spravny cas,tak sa proste pocika a aj pokaka.A tiez nie vzdy spolupracuje,ked jej chcem nieco povedat,hovorim na nu,no ona si vtedy napr. spieva,alebo hovori naucene vety sama so sebou a musim s nou aj zatriast,aby ma zacala vnimat.Cize neviem preco hovori iba ako pocuje.Chcela by som ju dat v marci do skolky,ak bude dovtedy bez plienok,no ak nezacne nromalne komunikovat,tak to bude asi problem.

  • Matematika a prvák

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Mám syna prváka, momentálne sa učia v škole počítať do 10. Pomáha si prstami. Pani učiteľka mu to však zakazuje. Má počítať spamäti. Bohužiaľ on to bez toho aby si nepomáhal s prstami, nevie. Okrem úloh počítame každý deň cvične minimálne 20 príkladov na papier. Potom ho ešte skúšam cvične slovne spamäti. Je to dostačujúce? Vypočíta ich - ak si pomáha s prstami na 99 % všetky správne. V škole na písomkách to však tak nie je. Aký postup učenia mám zvoliť? Mám dcéru štvrtáčku. Tá prešla tiež obdobím počítania na prstoch. Dokonca im to učiteľka sama kázala. S matematikou nemá a ani nemala až doteraz žiadne problémy.
    Syn s čítaním problémy nemá - číta vcelku dobre aj podľa pani učiteľky. Odpisuje pekne. S diktátmi je to horšie zabúda dĺžne a veľké písmenká v menách, či na začiatku vety. Spomenie si na to, až potom čo sa ho opýtam aké je to slovo. /napr. meno/ To si uvedomujem a snažíme sa cvičiť, cvičiť, cvičiť...
    Ako by mal prvák zvládať matematiku, môže si pomáhať "prstami" alebo sa musí príklady učiť "naspamäť"?

  • , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý večer
    ešte som sa chcela spýtať dcérka na vyjadrenie svojej osoby používa výraz "JA" používa ho ale od 19 mesiacov a čím ďalej tým lepšie. Keď sa jej spýtam napr. "kto to rozhádzal?" povie "ja" a ešte na seba pekne ukáže. Alebo keď niečo chce spraviť sama tak povie opäť "ja" a pekne zas na seba ukáže. Aj keď sa akože s nami háda a chce si presadiť svoje opäť ukazuje na seba a povie "jááá" . Začína krásne používať aj slovko "moje" tiež v správnom význame. Aj "ty" používa správne. Inak nás volá menami ale občas povie "ty".
    Svoje meno používať nechce a ani sa ho nesnaží opakovať. Keď jej poviem ako sa voláš? povie bambulka (rada pozerá bambulku) a keď jej poviem "nie ty sa voláš Sofinka" tak povie "ne bambulka" :o))). Chcem sa vlastne spýtať, či je možné, že už tak krásne používa osobné zámeno "JA" a úplne správne. A prečo nechce hovoriť svoje meno a radšej vždy povie že sa volá bambulka. Dcérka má 22 mesiacov.
    Ďakujem za odpoveď

  • Básničky

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,
    pisem ohladne syna, ktory ma 3 roky a 9 mesiacov. Trápi ma ze nevie povedat ziadnu basnicku sam, ked mu ju rozpravam tak doplna slova ale celu ju nepovie. Cele vety zacal rozpravat az ako trojrocny, neviem ci to s tym suvisi. Takisto nevie pocitat ani do 3, niekedy pocita spravne a niekedy nespravne. Ani ho velmi nebavi ked mu citam knizky, radsej si kresli, rad sklada skladacky. Farby pozna. Mohlo by to znamenat ze bude v skole horsi ziak alebo to moze este dobehnut. Dakujem za odpoved.

  • zrkadlove pisanie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Naša dcéra má 4,5 roka. Uplne sama od seba začala písat písmenká, na všetko sa pýta, je velmi šikovná a vnímavá. Papá aj píše ľovou rokou a tie pismenká, čo píše sa jej "daria" zrkadlovo. Idu z prava do ľava a aj samotne su zrkadlovo obratene. Mám pocit, že na písmenká má ešte čas, ale napriek tomu, mám ju opravovať a napravať, aby ich pisala spravne, alebo to mám nechať tak?

  • SKOLA

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den, moj syn bude mal v septembri 6 rokov.V januari by sme mali ist na zapis do skoly.Problem je ten, ze on s cudzimi ludmi nechce komunikovat. Pozna farby aj vsetko co by mal vediet vie ..len nechce rozpravat aj v skolke mu trvalo 2 tyzdne kym zacal hovorit s pani ucitelkou,s detmi problemi nema s nimi komunikuje.Co mam s tym robit ak nebude chciet pri zapise nic povedat?

  • Citanie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den, moja 4 rocna dcera je velmi komunikativne, adaptabilne dieta. V skolke nam povedali, ze ma dobru pamat, co sme vedeli.Velmi rada si pozera knihy. Od dvoch rokov jej kazdy vecer citame...v dvoch rokoch vedela pocitat do 10 po slovensky aj anglicky, poznala zakladne farby, pesnicky, basnicky v oboch jazykoch. Navstevovali sme Helen Doron anglictinu... po rocnej pauze zo zdrav dovodov teraz pokracujeme. Inak povedane, snazili sme sa jej venovat, ako nam cas a sily dovolovali. teraz, ked ma 4 roky, pozna vacsinu pismen a cisel a zacina nam citat, co nas velmi prekvapilo, lebo nikto ju to neuci. Stary rodicia nas hresia, aby sme ju to neucili, ze co bude robit v skole. No my ju to neucime. Ona sa nas sama pyta. Ved jej nemozem klamat. je ako spongia. Vsetky informacie doslova nasava. Bohuzial, do skolky vela nechodi, lebo ma silny imunodeficit a je casto chora. Minuly rok tam bola 1,5 tyzdna, tento asi tri. Inak sa jej tam velmi paci a posuva ju to dalej. Chcela by som vediet vas nazor na danu vec. Ked je taka komunikativna, mam jej dalej veci vysvetlovat? Mam jej vysvetlovat pocitanie, citanie....ked to chce vediet?

  • rada predskolaka

    , Autor: kajka82

    Mala by som navstivit psychologa ak moj 5 a pol rocny syn.Sa nevie sustredit ak ma neco spravit.Chodime k logopedicke a nevie chvilu kludne sediet,alebo ak sa ho spitam co bolo v skolke tak on nevie, on si nepameta.Podla mna sa nevie sustredit.Neviem ci v jeho veku to je v poriadku.Dakujem za odpovet.

Otázok: 148