Mám syna prváka, momentálne sa učia v škole počítať do 10. Pomáha si prstami. Pani učiteľka mu to však zakazuje. Má počítať spamäti. Bohužiaľ on to bez toho aby si nepomáhal s prstami, nevie. Okrem úloh počítame každý deň cvične minimálne 20 príkladov na papier. Potom ho ešte skúšam cvične slovne spamäti. Je to dostačujúce? Vypočíta ich - ak si pomáha s prstami na 99 % všetky správne. V škole na písomkách to však tak nie je. Aký postup učenia mám zvoliť? Mám dcéru štvrtáčku. Tá prešla tiež obdobím počítania na prstoch. Dokonca im to učiteľka sama kázala. S matematikou nemá a ani nemala až doteraz žiadne problémy.
Syn s čítaním problémy nemá - číta vcelku dobre aj podľa pani učiteľky. Odpisuje pekne. S diktátmi je to horšie zabúda dĺžne a veľké písmenká v menách, či na začiatku vety. Spomenie si na to, až potom čo sa ho opýtam aké je to slovo. /napr. meno/ To si uvedomujem a snažíme sa cvičiť, cvičiť, cvičiť...
Ako by mal prvák zvládať matematiku, môže si pomáhať "prstami" alebo sa musí príklady učiť "naspamäť"?

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Počítanie na prstoch je prirodzenou prechodovou fázou, keď sa dieťa učí rátať. Samozrejme, že by sa malo po čase vytrácať a dieťa by malo postupne prejsť na počítanie "v hlave". Aby sa počítanie na prstoch nezakorenilo, je vhodné používať iné názorné pomôcky, ktoré dieťaťu uľahčia predstavovať si, čo vlastne pri počítaní robí. Napríklad počítanie na počítadle, rátanie guľôčok alebo kociek či iných bežných a dostupných ppredmetov, prikladanie ďalších, ak sčitujeme, odkladanie nabok pri odratúvaní atď. Ak má dieťa možnosť robiť matematické úkony s reálnymi vecami, podporuje to jeho schopnosť počítať.
Podrobnejšie poradenstvo ako pracovať so synom a podporovať jeho matematické schopnosti vám poskytnú v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie vo vašom okresnom meste alebo špeciálna pedagogočka na škole, kam vaše dieťa chodí (ak škola má špeciálnu pedagogičku, prípadne školskú psychologičku).
Podľa všetkého robíte, čo môžete a dieťa sa učí tak rýchlo, ako vie. Niekedy sú začiatky ťažké, no pravidelná no nepreťažujúca práca prináša svoje ovocie.