Prosím o pomoc.Mám 9 ročného syna, ktorý mi robí veľké ťažkosti. Nevie čo je to za určitý čas urobiť úlohu, že učenie je ho povinnosťou. Doteraz som ho stále napomínala "UČ SA, pozri koľko je hodín, nestíhaš" Lenže jeho to vôbec netrápilo ani netrápi. Skúsila som, že nech si všetko robí sám, nech si čas rozvrhne tak, ako to jemu vyhovuje, ale nepochodila som. On nemá žiadny záujem. Neviem ho naštartovať. Píšu písomku a za ním učiteľka čaká, kedy dopíše i cez prestávku. Ale to len občas. On presedí pri stole 3 hodiny doslova, a napíše len úlohu z matematiky. Vzťah sa medzi nami mení. Už mi vravel, že nemá pocit, že ho ľúbim. Ja už neviem ticho rozprávať, pretože on na pekné slovo nereaguje vôbec. Podotknem, že pokiaľ nemá žiadnu povinnosť, tak nemám s ním problém. M8 dobrú pamäť a slovnú zásobu. Diktáty nezvláda. Všetko kde sa píše je zlí. Kde sa hovorí tam je to dobré. Kvôli jeho učeniu doteraz bola moja 5 ročná dcéra vždy na boku, chcem sa aj jej venovať.Lenže kedy? Ako? Ja už neviem čo mám robiť. Budem veľmi rada, keď mi poradíte. Ďakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je možné, že váš syn má ťažkosti s písaním, možno je dysgrafik a tým pádom každé písanie znižuje jeho motiváciu pracovať. Je možné, že potrebuje, aby ste sedeli pri ňom a začali s ním písať každú úlohu, aby ste vždy, keď zbadáte, že prestal písať a pracovať, prišli k nemu a spolu s ním pokročili ďalej, spýtali sa, kde skončil, nechali ho, aby napísal napr. ďalší príklad, prípadne mu diktovali a pod. Samozrejme, že to nesmie byť s krikom, lebo to, zdá sa, nefunguje.
Na druhej strane chápem, že ste z toho frustrovaná, preťažená, že túžite robiť aj iné veci... Ak sa dá, striedajte sa s mužom alebo babkou či dedkom, prípadne si jeden s ním píšte úlohy a druhý nech s ním píše úlohy. No vy by ste si na nejaký čas mali od písania úloh oddýchnuť.
Dôležité je si tiež uvedomiť, že váš syn to nerobí podľa všetkého zámerne, len skrátka nefunguje tak, ako by ste si predstavovali.
Môžete prípadne žiadať vyšetrenie v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie, kde môžu zistiť, či sa jedná o dysgrafiu alebo niečo iné, či vôbec sa jedná o nejakú poruchu a mali by vám poskytnúť poradenstvo ohľadom prístupu k synovi, ako sa s ním učiť, čo trénovať, cvičiť.