Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Komunikacia

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,mam dcerku,ktora bude mat 14.3. 3 roky.Ale nie velmi komunikuje.Vsetko co pocuje,iba zopakuje,sama nevie zlozit ziadnu vetu.Napr.,ked s niecim nesuhlasi,povie nechceš a nie nechcem,cize hovori len tak,ako pocuje,no podla mna by uz mala zacinat sklonovat.Napr.aj ked nieco dostane,nepovie nikdy dakujem,ale ak nieco niekomu dava ona,tak povie dakujem vzdy:) Pocuje dobre,pretoze si spieva vsetky pesnicky,ktore pocuje v radiu,reklamy z televizie a samozrejme,ked jej spievam,alebo recitujem basnicku,dokaze sa ich dost rychlo naucit.Nepouziva osbne zamena,ja,ty..Nepouziva ziaden suhlas,nikdy som ju nepocula povedat ano,ked s niecim suhlasi je ticho,ak nie,povie -nechces.Ani zdravit sa jej nechce,povedat,ako sa vola,hoci to vsetko ovlada.Tak isto je to problem pri nocniku,lebo sa nikdy nevypyta.Plienku ma iby na noc,cez den iba skusam kedy asi jej treba a posadim ju.Vie vydrzat dlho,aj 4 hodiny,ale ked ju nedam v spravny cas,tak sa proste pocika a aj pokaka.A tiez nie vzdy spolupracuje,ked jej chcem nieco povedat,hovorim na nu,no ona si vtedy napr. spieva,alebo hovori naucene vety sama so sebou a musim s nou aj zatriast,aby ma zacala vnimat.Cize neviem preco hovori iba ako pocuje.Chcela by som ju dat v marci do skolky,ak bude dovtedy bez plienok,no ak nezacne nromalne komunikovat,tak to bude asi problem.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    V zásade škôlka môže podporiť rozvoj reči u dieťaťa, pretože cudzí ľudia "nevedia čítať jej myšlienky", ako to je často doma, kedy rodičia a obzvlášť matky veľmi presne vedia už z pohybov a mimiky dieťaťa vyrozumieť, čo chce povedať.
    Pýtanie sa na záchod je ešte u niektorých detí v tomto veku nezrelé a v podstate až do 4. - 5. roku sa ešte vyvíja, dozrieva, upevňuje sa.
    Dôležité je, že dcérka rozpráva, vie opakovať celé vety, básničky, pesničky a možno jej čas na samostatné rozprávanie ešte len príde. A to isté by mohlo platiť aj o vyprázdňovaní.
    Ak ju dáte do škôlky a mali by ste dojem, že ani po pol roku na nej nebadáte žiadne zmeny, reč sa nevivíja ďalej atď., môžete sa obrátiť na detského psychológa, ktorý s vami podrobne situáciu zhodnotí a zváži, či je všetko v norme alebo treba začať robiť ešte iné kroky na podporu rozvoja dieťaťa pod profesionálnym vedením.

Podobné otázky

  • rozvoj reči a intelektu

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň, obraciam sa s prosbou o radu ohladom mojho syna, ktorý práve dovŕšil 5 rokov.
    Moje obavy spočívajú v jeho reči a myslení. Začal velmi neskoro rozprávat a ešte v dnešnej dobe skomolí nejakú vetu, slovo a nesprávne určí rod. Ale pripisujem to životu v zahraničí. Takže doma hovoríme slovensky, škola anglicky a kamaráti česky aj polsky. A myslím si, že má z toho úplný guláš v hlave. V zahraničí žijeme už 3,5 roka. Keďže tu je povinná školská dochádzka od 4 roku života dietata už má uspešne za sebou 1. ročník. Koli problému reči sme navštíli v 3 rokoch logopéda, ktorý zhodnotil stav, že malý je v poriadku, zručný, šikovný a postupne reč by sa mala upravit / komunikáciou, cvičením ...../. Ani obvodný lekár nevidel nejaký závažný problém. Teraz preferuje používanie angličtiny - pravdepodobne je to pre neho jednoduchšie pretože nou hovorí v škole, školke a dokonca aj medzi slovenskými detmi. Ale čo je moj vačší problém zdá sa mi ako keby nerozmýšľal. Opýtam sa ho bežnú otázku, kde bol a čo robil - a on 5 minut rozmýšľa. Ako sa volajú kamaráti - znova rozmýšľa - nieje to automatické. Ale v ostatných oblastiach sa mi zdá šikovný, zaujímajú ho planéty, dinosaury. Školu zvládu super - vie celú abecedu písať, čítať, počít -učitelka ho chválila že všetko zvláda na 1. Ale bežné konverzácia viazne - keď má hovoriť, kde bol, čo robil- zdá sa mi akoby neužíval mysel .... Ale keď má z určitej udalosti obrovský zážitok napr. kino - to si zapamatá. alebo napr. pamatá si udalost spred 2 rokov, že našiel vtáčika na tom a tom mieste, čo robil - všetko okolo toho. Ale stále mi u neho chýba nejaká bežná komunikácia, zlepšenie krátkodobej pamati. Dakujem

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Deti v tomto veku nezvyknú rozprávať až toľko o bežných udalostiach dňa. A nemusí to znamenať, že nevedia požívať rozum alebo že by mali problémy s krátkodobou pamäťou.

  • slovko ANO

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den, nas syn (21 mesiacov) krasne rozprava, pouziva vety ako napr. ideme pozriet starku, lopta je pod autom a pouziva aj zlozitejsie slova a vobec ich nekomoli.Vie naspamat aj zopar basniciek, doslova ich odrapoce. No vobec nevie vyjadrit suhlas. Ked sa ho spytam ci ideme pozriet rybky, povie "nie" ale viem, ze ich chce ist pozriet a nasledne to aj povie cely stastny,ze ideme pozriet rybky.Stale si vyzaduje, ked povie napr. tam je reproduktor, ja musim zopakovat ano tam je reproduktor (tak som mu to stale hovorila) az potom sa uspokoji. Myslim,ze to "ano" si spaja s takymito situaciami.Neviem ako ho to mam naucit,podla mna by takuto jednoduchu vec uz mal vediet vyuzivat, aky je Vas nazor? Dakujem. Jana

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Je bežné, že deti medzi prvé slová, ktoré vedia povedať, zaradia aj áno a nie. No ako sa zdá, niekedy to môže byť aj inak. No neviem, či treba tomu prikladať nejaký zvláštny význam, hoci to trochu komplikuje komunikáciu.
    Rozhodne netreba nejako naliehať, aby to povedal, veď sú aj iné slová podobného významu. A ešte existuje aj mimoslovná komunikácia, teda pomocou tela. Možno by ste mu mohli ponúknuť, že ak súhlasí, ak je jeho odpoveď áno, nech pokýve hlavou ako pri áno alebo nech sa usmeje... dohovorte si skrátka nejaké slovo laebo telesný prejav, ktorý bude znamenať áno.
    Môže sa stať, že to nepôjde a syn bude trvať na svojom nehovorení áno, tak to nechajte tak.
    Ak je inak zdravý, dobre prospieva a javí sa primerane svojmu veku (samozrejme plus mínus, lebo každé dieťa dozrieva inak), netreba sa tým trápiť.