Dobry den, nas syn (21 mesiacov) krasne rozprava, pouziva vety ako napr. ideme pozriet starku, lopta je pod autom a pouziva aj zlozitejsie slova a vobec ich nekomoli.Vie naspamat aj zopar basniciek, doslova ich odrapoce. No vobec nevie vyjadrit suhlas. Ked sa ho spytam ci ideme pozriet rybky, povie "nie" ale viem, ze ich chce ist pozriet a nasledne to aj povie cely stastny,ze ideme pozriet rybky.Stale si vyzaduje, ked povie napr. tam je reproduktor, ja musim zopakovat ano tam je reproduktor (tak som mu to stale hovorila) az potom sa uspokoji. Myslim,ze to "ano" si spaja s takymito situaciami.Neviem ako ho to mam naucit,podla mna by takuto jednoduchu vec uz mal vediet vyuzivat, aky je Vas nazor? Dakujem. Jana

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je bežné, že deti medzi prvé slová, ktoré vedia povedať, zaradia aj áno a nie. No ako sa zdá, niekedy to môže byť aj inak. No neviem, či treba tomu prikladať nejaký zvláštny význam, hoci to trochu komplikuje komunikáciu.
Rozhodne netreba nejako naliehať, aby to povedal, veď sú aj iné slová podobného významu. A ešte existuje aj mimoslovná komunikácia, teda pomocou tela. Možno by ste mu mohli ponúknuť, že ak súhlasí, ak je jeho odpoveď áno, nech pokýve hlavou ako pri áno alebo nech sa usmeje... dohovorte si skrátka nejaké slovo laebo telesný prejav, ktorý bude znamenať áno.
Môže sa stať, že to nepôjde a syn bude trvať na svojom nehovorení áno, tak to nechajte tak.
Ak je inak zdravý, dobre prospieva a javí sa primerane svojmu veku (samozrejme plus mínus, lebo každé dieťa dozrieva inak), netreba sa tým trápiť.