Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Predškolák

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Môj syn má 5 rokov, chcem sa spýtať, či ho mám pripravovať do školy, či mu mám dávať písať písmena, čísla, alebo čiarky, pretože kreslí len autá, omalovánky sa mu moc nechcú malovať. Takže neviem ako s ním pocvičiť to kreslenie. Ďakujem za odpoveď.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Kreslenie je dôležité, lebo od toho sa odvíja písanie. Najmä kruhy, oblúky, vlnovky...
    Treba ale začínať od veľkých papierov (ako je pol baliaceho alebo aj celý), kde dieťa môže robiť pohyby celou rukou a hýbe najmä ramenným kĺbom. Neskôr je fajn postupne zmenšovať veľkosť papiera, aby sa precvičoval lakťový kĺb, potom zápästie a drobné kĺbiky prstov. Aj pred písaním je dobré pár minút cvičiť všetky kĺby od ramenného až po maličké - krúženie dopredu, dozadu, jedna ruka dopredu, druhá dozadu (ak to ide), navliekanie veľkých korálok, strihanie...

Podobné otázky

  • Nechce basnicky.

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,
    mam syna, ktory minuly mesiac oslavil 5 rokov. Je to sikovny chlapcek, poslusne a v podstate bezproblemove dieta. Akurat vobec nema vztah k uceniu basniciek, pesniciek a velmi ani ku kresleniu. Napr. jeho rovesnici chodia domov s kadejakymi novymi basnickami /pesnickami, ktore sa naucili v skolke, mojmu synovi sa veru moc recitovat a spievat nechce. Co to vie-ale nema k tomu vztah, vidim, ze ho to vobec nebavi. Neviem, ci ho k tomu "nutit" resp. nejakou hravou formou viest, ale bojim sa, aby nemal problem potom v skole, ze zrazu sa bude MUSIET naucit basnicku, versik a on ostane z toho vyhukany... inak logicke myslenie a s tym suvisiace ulohy zvlada dobre, napr. sam stavia podla knizocky lego pre 6+ (uz asi pol roka to vie), ked mu citam rozne zosity pre predskolakov, tak pekne pracuje na ulohach, aj matematickych, velmi ho zaujima technika, a ako sa co vyraba, .... Ked sa pytam v skolke uciteliek, ci s nim je vsetko v poriadku tak stale odpovedaju, ze s nim nemaju ziadny problem, ale napr. teraz na vianocenej besiedke som videla, ze ho absolutne nezaujimalo spolocne spievanie, recitovanie, robil kadeco ine, len nie to...
    Vidim obrovsky rozdiel medzi nim a jeho 1.5 rocnym bratom, ktory zas prave naopak, spieva, tancuje, recituje stale dokola a dokola uplne sam od seba, len tak mu napadne, tak si popri hrani zaspieva-tak ako rozprava malicky hovoril velky hadam ked mal 2-2.5 roka, a pritom myslim si, ze pristup k nim som mala rovnaky (prihovaranie, citanie rozpravok, atd. ) takze vidim, ze je rozdiel, ze jedno dieta bavi to, druhe zas bavi nieco ine, len sa bojim, aby potom nebol problem v skole.
    Podobne to bolo i s kreslenim, najprv nechcel vobec, ale teraz par mesiacov dozadu sa to akoby same upravilo, (nenutila som ho kreslit, v podstate kreslil iba to, co musel - v skolke) a zrazu celkom pekne napr. vymaluvava a robi krajsie ciary-aj ked nepatri to stale medzi jeho zaluby.
    Tak by som chcela vediet, ci ho viest nejako k tomu "memorovaniu", alebo to nechat tak a cakat, ci to bude ako s tym kreslenim...
    Dakujem za odpoved, Pasztorova.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Áno, presne tak, každé dieťa je iné a každé baví niečo iné. Nútiť ho určite netreba, aby recitoval a spieval, možno ho len podporiť hravou formou hrať sa so slovami, hľadať rýmy a vymýšľať svoje básničky trebárs o legu alebo figúrkach, ktoré má rád alebo o tom, čo ho zaujíma, prípadne nejaké veselé, vtipné básničky od Feldeka alebo Heviera.

  • rada predskolaka

    , Autor: kajka82

    Mala by som navstivit psychologa ak moj 5 a pol rocny syn.Sa nevie sustredit ak ma neco spravit.Chodime k logopedicke a nevie chvilu kludne sediet,alebo ak sa ho spitam co bolo v skolke tak on nevie, on si nepameta.Podla mna sa nevie sustredit.Neviem ci v jeho veku to je v poriadku.Dakujem za odpovet.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    V neprítomnosti syna sa môžete o tom pozhovárať aj s logopedičkou, ako ho vníma ona, či je to už príliš alebo je to primerané jeho veku. Mala by to aspoň orientačne vedieť posúdiť a doporučiť vám, čo treba urobiť.

  • Zrelý do školy?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň,

    moj syn je narodeny 14.9., teda buduci rok bude mat 6 rokov. Zvazujem, ze ho dam o rok skor do skoly. Prihlasila som ho uz aj na testy zrelosti, ktore sa budu konat niekedy v aprili, maji buduceho roka.

    Moj syn je velmi bystry, pozna uz vsetky pismenka, snazi sa uz aj sam citat, do 10 vie scitavat aj odcitavat takmer bez problemov, niekedy si pomoze prstami, niekedy vypocita z hlavy. Nove informacie nasava ako spongia.

    Chce, aby sme ho naucili pisat pisanym, no ja to vzdy nejako zahovorim, ukazem mu, ako sa zacina v skole pisat, teda najprv rovne ciary, kruzky a pod.

    Ked nieco "pise", kresli, lusti detske krizovky, majstruje, tak je trpezlivy, vydrzi pri "ulohach" sediet aj polhodinu. Na pocitaci ho bavia hlavne strategicke alebo logicke hry, limitujeme mu sedenie pri PC max. hodinu do dna, ale prejde aj mesiac, ked si na PC nespomenie.

    Do nicoho ho netlacime, nenutime ho, ked sa na nieco opyta, odpovieme mu pravdivo a primerane jeho veku, hoci mnohokrat sa dozaduje "odbornejsieho" vykladu.

    Chodi do skolky, kde maju v triede aj niekolko predskolakov a jeho pani ucitelky vravia, ze je velmi sikovny, ze sa zapaja aj do cinnosti, ktore robia predskolaci (ked robia nejaku cinnosti predskolaci, tak ostatne deti maju inu aktivitu a naopak). Ucitelky suhlasia s tym, aby som sla na testy zrelosti.

    Co sa tyka emocionalnej zrelosti - nie som odbornik, ale myslim si, ze aj v tomto smere je dost zrely - ide sam do obchodu, neboji sa ostat sam doma, dokonca sa niekedy hneva, ze preco ho nenecham sameho doma aj viackrat. Vie sa sam hrat - najcastejsie stavia stavebnice, kresli, maluje, ale takisto sa vie hrat aj s mladsim bracekom, dokonca ich takto mozem doma nechat samych, ked potrebujem odskocit do obchodu, dava na brata velky pozor.

    Je velmi nadseny, ked s manzelom, teda jeho ocinkom, robia vselijake plagaty, kolaze, ci nieco majstruju v dielni.

    Na druhej strane sa zase velmi casto oblecie naopak - zvlast teplaky a momentalne sa lieci na nocne pomocovanie, aktualne sa toto pomocovanie zlepsuje, uz sa pocika max. dvakrat do mesiaca.

    Chodime na logopediu, nevedel vyslovit viacere hlasky, avsak nam ostava uz iba R.

    Prosim Vas, nechcem nic zanedbat, ja sama som presvedcena, ze do prvej triedy patri, ale nechcem mu ublizit. Co si mam na nom este vsimat? Ako mam reagovat na jeho poziadavky - napr. ked chce sa ucit pisane pismenka a pod.?

    Dakujem za precitanie tejto dlhej otazy a este viacej dakujem za odpoved.

    Ivana

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Vyzerá to tak, že je na dobrej ceste a za desať mesiacov sa ešte vo všeličom posunie ďalej. Ak sa navyše do školy teší alebo bude tešiť, bude to fajn. Možno by ste mohli požiadať učiteľky, aby ho zapájali do činností predškolákov, keďže uvažujete o tom, že pôjde na jeseň do školy.

  • ľavák

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Mám syna, ktorý je predškolák a ľavák. Ale sú veci pri ktorých používa ja pravú ruku.(nožnice, ihla, hokejka) Píše, kreslí a jedáva ľavou rukou. Navyšetrení u logópeda nám bolo povedané, že preferuje pravé oko, čo nie je, vraj, obvyklé. Taktiež pri futbale preferuje pravú nohu. Chceme sa opýtať čo je na tom nezvyčajné ak preferuje pravé oko a či môže mať nejaké ťažkosti v škole?

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Každý človek je "poskladaný" z viacerých párových orgánov alebo častí a v každej takej dvojici preferuje jednu stranu. Môže teda preferovať pravé oko, ľavú nohu, ľavé ucho a pravú ruku, no niekedy to je ešte zamotanejšie, lebo určitú stranu preferuje na určitú činnosť.
    Úprimne, neviem, prečo by mal byť problém v škole pri uprednostňovaní pravého oka. Pokúste sa o tom zistiť viac u tej konkrétnej logopedičky.