Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • ucenie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Prajem pekný večer ,
    pani doktorka, mám takýto problém. Moja dcérka je prváčka narodená v mesiaci máj 2004.Neviem,či máme problém s čítaním, preto prosím o radu. Číta tak, že slabikuje, niektoré slová prečíta aj plynule, a keď v škole preberajú nové písmenko, tak niekedy sa pri čítaní pozastaví.Keď sa v šlabikári vrátime dozadu a číta nejaký článok, tak ho číta pekne, niekedy mám pocit akokeby si text pamätala. Podľa pani učiteľky, číta veľmi slabo a hodnotí ju známkami 3-4. V triede je pomaly polovica detí, ktorým buď vychádzajú zlé roky, alebo mali odklad a už dovršili vek 8 rokov. Ja si myslím, že moje dieťa sa učí primerane veku,vždy si na ňu pani učiteľka niečo nájde.Napríklad sa mali z časopisu Vrabček učiť básničku cez víkend doma, ale mojej dcére pani učiteľka časopis nedala, pretože si v ňom naznačila, ktoré z detí akú basníčku má vedieť, v škole ju to potom učila 2 minúty a mne povedala, že moja dcéra nieje schopná sa básničku naučiť, ja som ju potom za 15 minút naučila 3x dlhšiu báseň. Minule mi deti povedali, že pani učiteľka povedala, že je najhlúpejšie dieťa v triede. V matematike je dobrá, ale pani učiteľka ju vždy upodozrieva, že odpisuje.Pri vyšetrení špeciálneho pedagóga v MŠ, malo dieťa výsledky hodnotenia primerané veku. Po rozhovore s učiteľkou s MŠ,kde moja dcéra chodila, mi bolo povedané, že dieťa bolo aktívne, všade sa zapájalo, proste všetko bolo v poriadku. Preto by som chcela poprosiť o Váš názor, či je to v pani učiteľke, s ktorou má viacero rodičov problém a nieje oblúbená, alebo mám skúsiť špeciálno-pedagogickú poradňu, alebo čakať,či sa to časom nezmení, či dieťa preradiť do inej školy.Aby som nezabudla,aj ja a manžel sa trápime a s malou sa učíme denne aj 3 hodiny, no pani učiteľka povie na všetko :NEVERIM !
    Ďakujem Vám vopred za odpoveď a radu, prajem len všetko dobré.
    mamina

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Aby ste mali dušu na mieste, vyhľadajte centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a požiadajte o vyšetrenie. Na konzultácii uveďte aj ťažkosti, ktoré vnímate zo strany učiteľky. A poraďte sa potom na základe výsledkov vyšetrenia, či je vhodnejšie dieťa preradiť do inej školy či triedy alebo ako celú situáciu riešiť.

Podobné otázky

  • učenie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň,
    môj syn, v septembri mal 5 rokov je veľmi tvrdohlavé a svojské dieťa. Trápi ma, že neviem ako k nemu pristupovať aby som ho niečo naučila. Má veľký problém s rečou, navštevujeme aj logopéda ale syn nemá záujem o precvičovanie a vôbec o učenie, logopedička mám vravela, že má problém s hyperventiláciou a hyperaktivitou. Sústrediť sa dokáže len na to čo ho zaujíma. On si žije v takom svojom svete, zbožňuje dinosaurov a zvieratká, o tom vie veľmi veľa a rád o tom rozpráva, všetko iné ignoruje, nemá záujem. Je veľmi talentovaný čo sa týka kreslenia, na svoj vek vie krásne vystihnúť detaily v obrázku, zas prevažne kreslí len zvieratá. Môj problém je teda v tom ako s ním pracovať, ako ho niečo nové naučiť. Dostali sme za úlohu od logopedičky cvičiť maľované čítanie, ale on to vôbec nevie, o gramatike ani nemá zmysel hovoriť ale on mi častokrát nevie prečítať obrázok, povie prvú vec čo mu napadne. Keď od neho niečo chceme, väčšinou to dosiahneme len krikom a donútením,lebo inak sa nedá vytrhnúť zo svojej práce. Ja už vážne neviem ako s ním komunikovať, nepáči sa mi, že musím na neho nakričať aby som ho donútila niečo urobiť. Formou hry to nefunguje ani podobrom, lebo akonáhle nehovoríme o zvieratkách sa čertí. Taktiež máme problém, že má stále pootvorené ústa, dýcha ústami a neviem ako ho to odnaučiť, začali sme mu na noc lepiť pusinku ako nám poradiť logopedička, ale moc to nefunguje. Prosím poraďte mi čo mám robiť, alebo aspoň na koho sa mám obrátiť. Ďakujem

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Bolo by vhodné uvažovať aj o psychologickom vyšetrení, aby psychológ zistil viac a podrobnejšie informácie o jeho súčasnom stupni vývinu. Mohol by vám tiež pomôcť spolu so špeciálnym pedagógom popracovať na motivácii dieťaťa, podpore rozvoja funkcií, ktoré sú slabšie a podobne. Obráťte sa preto na centrum pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie.

  • ŠKOLA

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň.Ak môžte- pomôžte prosím už nevieme s manželom ako ďalej.Na žiadosť školy kvôli hyperaktivite a nepozornosti bol náš 11 syn odporučený na psychologické vyšetrenie.Záver intelektu-v strednom pásme priemeru,záver špeciálno -pedagogického vyšetrenia-dyslexia-ľahký stupeň,dysortografia-ľahký stupeň.Konkrétne odporúčanie znie Slovenský jazyk-písať diktáty formou doplňovačiek,čítať kratšie úseky atď.najvetší problém máme s diktátmi a keď sme sa boli na to pýtať v škole zistili sme ,že ich píše formou ako každý zdravý žiak a nie ako doporučil psychológ.Keď sme boli na ďalšej terapii oboznámili sme psychologičku akou formou píše a jasne nám dala najavo,že to tak nesmie byť ale,že ju učitelia vôbec nepočúvajú,že si to máme obehať sami.A keď som si vyžiadala stretnutie cez riaditaľku školy s danými pedagógmi odbila ma tým,že majú na to právo aby písal diktáty normálne.Že len integrované dieťa bude oslobodené ja to mu nechápem máme dieťa po operácii srdca,berie doživotne lieky a má konkrétne odporúčanie od psychológa majú na to právo?Bojíme sa o zdravie nášho syna lebo iné problémy s predmetmi nemá často ho bolí bruško, hlava a je dosť unavený vždy keď dostane 5 s diktátu tak plače i napriek tomu ako sa snažil.Poradťe nám prosím ako ďalej..ďakujeme za váš čas.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Podľa zákona má dieťa právo vzdelávať sa primerane svojim schopnostiam. To znamená, že ak odborní pracovníci doporučia kvôli oslabeniu dielčích schopností iné pedagogické metódy, škola by mala k tomu prihliadať. Avšak je to "len" doporučenie, nie je to nariadenie, teda o tom, či to škola bude robiť alebo nie, rozhoduje škola. Bohužiaľ sú školy, kde nepodporujú používanie iných metód, ak dieťa nie je integrované, ale má "len" zvýšený individuálny prístup.
    Takže v zásade to zostáva na vás a vašej komunikácii so školou a učiteľkami či riaditeľkou. Môžete sa aj opakovane pokúšať o hľadanie spôsobov, ako so školou komunikovať a hľadať riešenia pre to, aby váš syn prežíval menej stresu, no mal príležitosť učiť sa, čo treba.
    Možno by ste sa mohli pokúsiť komunikovať aj so zriaďovateľom školy a zistiť, čo sa dá robiť, prípadne sa informovať na školskej inšpekcii.
    Jedna z možností by bola aj tá, že psychologička doporučí vaše dieťa integrovať pre dlhodobú telesnú chorobu a zistené dysfunkcie (dyslexiu, dysortografiu).

  • Učenie a lenivosť

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Prosím o pomoc.Mám 9 ročného syna, ktorý mi robí veľké ťažkosti. Nevie čo je to za určitý čas urobiť úlohu, že učenie je ho povinnosťou. Doteraz som ho stále napomínala "UČ SA, pozri koľko je hodín, nestíhaš" Lenže jeho to vôbec netrápilo ani netrápi. Skúsila som, že nech si všetko robí sám, nech si čas rozvrhne tak, ako to jemu vyhovuje, ale nepochodila som. On nemá žiadny záujem. Neviem ho naštartovať. Píšu písomku a za ním učiteľka čaká, kedy dopíše i cez prestávku. Ale to len občas. On presedí pri stole 3 hodiny doslova, a napíše len úlohu z matematiky. Vzťah sa medzi nami mení. Už mi vravel, že nemá pocit, že ho ľúbim. Ja už neviem ticho rozprávať, pretože on na pekné slovo nereaguje vôbec. Podotknem, že pokiaľ nemá žiadnu povinnosť, tak nemám s ním problém. M8 dobrú pamäť a slovnú zásobu. Diktáty nezvláda. Všetko kde sa píše je zlí. Kde sa hovorí tam je to dobré. Kvôli jeho učeniu doteraz bola moja 5 ročná dcéra vždy na boku, chcem sa aj jej venovať.Lenže kedy? Ako? Ja už neviem čo mám robiť. Budem veľmi rada, keď mi poradíte. Ďakujem

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Je možné, že váš syn má ťažkosti s písaním, možno je dysgrafik a tým pádom každé písanie znižuje jeho motiváciu pracovať. Je možné, že potrebuje, aby ste sedeli pri ňom a začali s ním písať každú úlohu, aby ste vždy, keď zbadáte, že prestal písať a pracovať, prišli k nemu a spolu s ním pokročili ďalej, spýtali sa, kde skončil, nechali ho, aby napísal napr. ďalší príklad, prípadne mu diktovali a pod. Samozrejme, že to nesmie byť s krikom, lebo to, zdá sa, nefunguje.
    Na druhej strane chápem, že ste z toho frustrovaná, preťažená, že túžite robiť aj iné veci... Ak sa dá, striedajte sa s mužom alebo babkou či dedkom, prípadne si jeden s ním píšte úlohy a druhý nech s ním píše úlohy. No vy by ste si na nejaký čas mali od písania úloh oddýchnuť.
    Dôležité je si tiež uvedomiť, že váš syn to nerobí podľa všetkého zámerne, len skrátka nefunguje tak, ako by ste si predstavovali.
    Môžete prípadne žiadať vyšetrenie v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie, kde môžu zistiť, či sa jedná o dysgrafiu alebo niečo iné, či vôbec sa jedná o nejakú poruchu a mali by vám poskytnúť poradenstvo ohľadom prístupu k synovi, ako sa s ním učiť, čo trénovať, cvičiť.

  • školáčka

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň! Chcela by som sa poradiť ohľadom správania sa mojej 7 ročnej dcérky. Od malička to bolo živé, veselé, obľúbené dievčatko.Prvý zlom nastal v čase, keď som čakala 2. dieťatko. Bola som opakovane hospitalizovaná a zdalo sa, že moju neprítomnosť zvláda dobre. S manželom sa snažíme naším deťom vytvoriť harmonický a kľudný domov. Dcérka sa zmenila, zostala vážnejšia , smutnejšia ( vetdy mala 4 roky)...Občas akoby mala pocit, že je neviditeľná a upozorňovala na seba nie vždy vhodným spôsobom. Vo svojej podstate je to tvrdohlavé dievčatko.Svojho súrodenca má veľmi rada a nikdy naňho nežiarlila. Už vtedy sa sťažovávala, že nemá kamarátky i keď z môjho pohľadu bola a je celkom obľúbená. Ťažkú situáciu sme zažili nástupom do 1. ročníka. Zistili sme, že dcérku šikanuje spolužiačka. Situáciu sme riešili a zatiaľ sa nám ju podarilo vyriešiť. Dcérka je však veľmi negatívna.Akoby ju neuspokojovali žiadne jej úspechy ( vyhrala vo výtvarnej súťaži, je úspešná v jazde na koni)- všetky svoje úspechy berie ako samozrejmosť, ktorá hádam ani nestojí za reč a neúspechy prežíva veľmi ťažko.Hoci je veľmi šikovná a učenie je nerobí problém, učiť sa jej nechce. Motivovať ju je pre mňa nesmierny problém...Akoby sa rozhodla, že keď nie je v triede najlepšia, bude najhoršia. Dokonca má pocit, že nemá ani žiadne kamarátky. Neviem ako ju naučiť, že drobné spory medzi kamarátmi treba riešiť. Ona to prežíva všetko veľmi negatívne a akékoľvej moje "rady" odbije tým, že ona je iná ako ja.Občas si žije akoby vo vlastnom svete. Nevníma a nepočuje. Snažím ju chápať, motivovať, povzbudzovať, ale je to dosť ťažké.Za vašu radu vopred veľmi pekne ďakujem.

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Vyhľadajte odbornú pomoc v centre pedagogicko - psychologikého poradenstva a prevencie alebo u detského psychológa či psychoterapeuta.. Komplexným vyšetrením by sa mala odhaliť príčina jej malej motivácie pracovať, jej negativizmu. Je možné, že obdobie, kedy ste boli hospitalizovaná, ešte celkom nespracovala, no je možné, že je tam iný problém, ktorý takto na diaľku nemôžeme odhaliť alebo sa môžeme len domnievať, ako to je.

  • reč

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň pani doktorka
    Chcela by som sa vás spýtať na radu ohľadom rozvoja reči.
    Moja dcérka má 12 mesiacov a vie povedať slová mama, tata, baba, dede, ne, daj a rôzne skomoleninky. Keď sa jej spýtam kde je tata ukáže... no jednoducho povedané rozumie skutočne takmer všetkému. či jej poviem prines bábo - prinesie, kde je žabka - chytí žabku. Poviem jej odnes papier do koša - odnesie, umy s handričkou zem - pekne umýva s handričkou zem. Veľmi šikovná je čo sa týka chápania toho čo jej hovorím ja. Ale chcem sa spýtať aká slovná zásoba by mala byť v tomto veku. Prekvapia ma pani doktorka, keď vravela, že niektoré deti už vedia napodobňovať zvieratká... Ja s ňou aj ostatní členovia rodiny, veľa čítame. Najradšej má knižky o zvieratkách a vždy keď ukážem zvieratko poviem napríklad toto je kravička a robí múúúúúúúú. Vlastne moja otázka smeruje hlavne k tomu ako by som mohla podporiť vývoj reči u mojej dcérky. Snažím sa aj aby po mne opakovala, ale neopakuje po mne nič, len sa vždy zasmeje :o)))).
    Vopred ďakujem za odpoveď

    Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová

    Z vašich slov mám dojem, že robíte veľa vecí, ktoré rozvoj reči podporujú - čítate si, rozprávate sa spolu, ponúkate ju opakovať po vás. To včetko je v poriadku. Všetky aktivity zamerané na rozvoj reči by mali byť hravé, nemalo by to pripomínať dril a učenie. Akékoľvek spoločné spievanie, hra na zvieratká s vydávaním zvukov, riekanky, knihy, hra so slovami len tak pre zábavu, to všetko podporuje dieťa v rozprávaní. Treba ale podotknúť, že napredovanie je veľmi individuálne a záleží aj na iných faktoroch, než je dostatok vonkajších podnetov. Buďte teda trpezlivá, dieťa nie je stroj a má svoje jedinečné tempo. Neskôr budú určite aj také chvíle, kedy si budete želať, aby sa jej tá pusa aspoň na chvíľu zavrela... :)