Dobrý deň! Chcela by som sa poradiť ohľadom správania sa mojej 7 ročnej dcérky. Od malička to bolo živé, veselé, obľúbené dievčatko.Prvý zlom nastal v čase, keď som čakala 2. dieťatko. Bola som opakovane hospitalizovaná a zdalo sa, že moju neprítomnosť zvláda dobre. S manželom sa snažíme naším deťom vytvoriť harmonický a kľudný domov. Dcérka sa zmenila, zostala vážnejšia , smutnejšia ( vetdy mala 4 roky)...Občas akoby mala pocit, že je neviditeľná a upozorňovala na seba nie vždy vhodným spôsobom. Vo svojej podstate je to tvrdohlavé dievčatko.Svojho súrodenca má veľmi rada a nikdy naňho nežiarlila. Už vtedy sa sťažovávala, že nemá kamarátky i keď z môjho pohľadu bola a je celkom obľúbená. Ťažkú situáciu sme zažili nástupom do 1. ročníka. Zistili sme, že dcérku šikanuje spolužiačka. Situáciu sme riešili a zatiaľ sa nám ju podarilo vyriešiť. Dcérka je však veľmi negatívna.Akoby ju neuspokojovali žiadne jej úspechy ( vyhrala vo výtvarnej súťaži, je úspešná v jazde na koni)- všetky svoje úspechy berie ako samozrejmosť, ktorá hádam ani nestojí za reč a neúspechy prežíva veľmi ťažko.Hoci je veľmi šikovná a učenie je nerobí problém, učiť sa jej nechce. Motivovať ju je pre mňa nesmierny problém...Akoby sa rozhodla, že keď nie je v triede najlepšia, bude najhoršia. Dokonca má pocit, že nemá ani žiadne kamarátky. Neviem ako ju naučiť, že drobné spory medzi kamarátmi treba riešiť. Ona to prežíva všetko veľmi negatívne a akékoľvej moje "rady" odbije tým, že ona je iná ako ja.Občas si žije akoby vo vlastnom svete. Nevníma a nepočuje. Snažím ju chápať, motivovať, povzbudzovať, ale je to dosť ťažké.Za vašu radu vopred veľmi pekne ďakujem.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Vyhľadajte odbornú pomoc v centre pedagogicko - psychologikého poradenstva a prevencie alebo u detského psychológa či psychoterapeuta.. Komplexným vyšetrením by sa mala odhaliť príčina jej malej motivácie pracovať, jej negativizmu. Je možné, že obdobie, kedy ste boli hospitalizovaná, ešte celkom nespracovala, no je možné, že je tam iný problém, ktorý takto na diaľku nemôžeme odhaliť alebo sa môžeme len domnievať, ako to je.
Podobné otázky
• Zmenit skolku?
, Autor: Registrovaný používateľ
Pekny vecer,
dcerka bude mat v oktobri 6 rokov, od septembra nastupi do skolky ako predskolacka. Momentalne navstevuje sukromnu matersku skolu (kedze do statnej sa minuly rok nedostala,som na MD s druhym dietatom). Sucasna skolka je zial, dost nakladna,tak zvazujeme dcerku od septembra umiestnit do statnej MS (riaditelka tejto skolky by ju prijala).
Chcem sa spytat,aky moze mat vplyv na dcerku takato zmena prostredia? Uvedomujem si,ze o rok bude nutna dalsia zmena, uz nastup do skoly = zasa nove prostredie, novy kolektiv... Dcerka od zaciatku chodi do skolky rada, zapaja sa do aktivit, je sikovna, len troska nesmela a citliva. Ako jej to najcitlivejsie vysvetlit, resp. v akom predstihu ju na tuto zmenu pripravit?
Dakujem pekne
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Mohli by ste sa s ňou o tom porozprávať, vysvetliť jej, prečo uvažujete o takej možnosti, aké máte dôvody. Ak sa rozhodnete (vy rodičia), že ju preložíte, môžete jej potom vystrojiť doma alebo v škôlke rozlúčkovú párty, urobiť taký rituál zmeny, kedy bude mať možnosť oslavovať, že strávila pekné časy so svojimi spoluškôlkármi. Potom počas prázdnin, jej môžete tiež zorganizovať nejaké návštevy alebo stretnutia s kamarátkami a kamarátmi, za ktorými by jej bolo smutno.
Ak by na takúto správu reagovala príliš výrazne - chodila by smutná, menej by jedla, bola by plačlivejšia a pretrvávalo by to, treba rozhodnutie zvážiť.