Dobrý deň pani doktorka
Mam veľky problem so synom. Má 2,5r. a nechce snami vôbec komunikovať. Nereaguje na svoje meno, neukazuje prštekom na obrazky , vúbec nič nerozpráva niekedy sa mu podari povedať ham a to je všetko. Hrá sa pekne s autičkami, kockami,kocky sklada podla farieb, knižky mu čitam aj mu rozpravam čo v nich je ale on na ne nereaguje len sa diva no myslim že nerozumie čo mu hovorim. Rozumie akurat keď mu poviem že ideme papať, spinkať,chceš mliečko. Keď niečo chce tak ma vezme za ruku a tak si to vypita keď je smädny donesie flašu , keď hladny ukaže na jedlo, chce niečo podať dotiahne ma k tomu za ruku.Ma problem aj s jedenim keď vidi že už nesiem misku s jedlom začne plakať. Chce papať mlieko, jogurty a termixi s varenim jedlom mame problemy. Ma problem jedlo požuť naťahuje ho buď sa povracia alebo ho vypluje. Dvoch rokoch sme boli na neurologii robili mu eeg to bolo poriadku až presahovalo jeho vek.Tam nam dali dg oneskoreni vyvoj a mentalna redartacia aj keď mne sa to nezda pretože on vie vymyšlať, poradiť si s problemom keď sa hra. Ma dobru pamäť . Ja sa obavam toho najhoršieho že je autista. Mohli by ste my poradiť ako pomôcť synovi ako mam s nim komunikovať. A aky mate vy s tochto dojem myslite že ma autisticke črty? ˇ
Vopred ďakujem za odpoveď.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Z toho, čo píšete, sa nedá zistiť, či je vaše dieťa autistické, no z toho mála by som sa tiež prikláňala skôr k oneskoreniu vo vývine, určite vo vývine reči. Mali by ste sa poradiť s vašou detskou lekárkou a prípadne vyhľadať centrum špeciálno-pedagogického poradenstva alebo detského klinického psychológa či detské integračné centrum, kde by sa fundovane a na základe dostatočnej informovanosti a osobného kontaktu s dieťaťom mohli vyjadriť k tomu, v čom je problém a navrhnúť prípadné opatrenia a starostlivosť špeciálne zameranú na rozvoj konkrétnych funkcií..