dobry den.chcela by som sa poradiť,mam 4,5 ročneho syna ktory nechce nič požičať inym deťom ani vlastnej sesternici.je pravda ,že je jedinačik,ale snažim sa aby sa vedel aj podeliť s inymi detmi,dokonca pozyvam ku nam aj jeho spolužiakov zo školky.ale to je boj hned vo dverach,že načo ste prišli,chodte domov.no proste neviem ako dalej,je dosť rozkazovačny a citi sa šefom..čo mam prosim robiť,aby taky nebol.a ešte niečo.už je čas aby začal aj niečo kresliť,mam problem že nechce vobec držať tušku v ruke..ako ho motivovať?

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Jeho rozkazovačné maniere a súkromníčenie pokojne nechajte na neho. Deti mu zaiste dajú vedieť, či sa im to páči alebo nie, tiež mu nepožičajú svoje hračky, možno sa s ním budú dohadovať, kto určí, ako sa budú hrať... A ak sa mu nepáčia návštevy, nevolajte ich kvôli nemu, ak tak kvôli sebe a potom mu to aj povedzte, že vy ste ich volali, prišli za vami, no keby sa chcel náhodou s nimi hrať, že môže...
Čo sa týka kreslenia, v tomto veku by stačilo, keby začal maľovať prstami na veľké papiere (ako baliaci papier) - dôležité je začať pohybmi veľkých kĺbov, kreslením celou rukou, veľké oblúky, kruhy, vlnovky, slimáky... Postupne je vhodné výkresy zmenšovať a začať kresliť alebo maľovať pomocou štetcov (najprv hrubých, potom tenších), hrubých fixiek... Je tiež vhodné strihať, navliekať veľké korále, navliekať šnúrky, namotávať klbká... skrátka čokoľvek, čo podporuje veľké a malé pohyby ruky - ramena, lakťa, zápästia, prstov vo všetkých smeroch. Ak by nepokročil ani o trochu, opýtajte sa v škôlke, ako sa im javí v porovnaní s ostatnými deťmi v jeho veku a najneskôr v 5,5 roku požiadajte v centre pedagogicko - psychologického poradenstva o posúdenie jeho grafomotoriky, prípadne o zaradenie do programu na rozvoj grafomotoriky (ak to centrum ponúka). Je to dôležité ešte pred školou, aby sa kĺby správne rozhýbali a nespôsobovali ťažkosti pri písaní.