Poradte mi prosim vas ako mam postupovat vo vychove,ked sa mi 14rocny syn opil.Na silvestra povedal ,ze ide este s kamaratmi von.O 2 hodiny mi jeho starsi kamarat prisiel povedat,ze ho zobrala zachranka do nemocnice.Som rozvedena.Doteras som s nim nemala problemi ale zacal sa aj horsie ucit.Zakazala som mu PC,chodit von,mobil.Teraz mal ist na lyziarsky tak ani tam nemôze ist.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Toto je veľmi citlivé obdobie a je dôležité zistiť, čo sa deje. Môžete sa obrátiť na psychológa a chodiť na rodinnú terapiu alebo môžete požiadať o pomoc otca dieťaťa, ak je to aspoň trochu možné, prípadne nejakého muža, ku ktorému má syn blízky vzťah, ktorému dôveruje alebo ktorého uznáva ako autoritu. No pomoc v tom zmysle, že budú spolu budovať nejaký vzťah, nie že ten chlap mu vyčistí žalúdok a tým to končí. Len zákazmi sa totiž nevyrieši všetko a hlavne nie natrvalo.
Podobné otázky
• Kedy a či navštíviť psychológa?
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň p.Ing.,Mgr.,
som rada,že opäť funguje Vaša poradňa, nakoľko ste mi už niekoľkokrát dobre poradili a usmernili vo výchove :-)
Vopred sa ospravedňujem, nakoľko Vám položím asi viacero otázok.
Mám 4r syna. Od malička sa "javí" ako nadpriemerne inteligentný (neviem,či sa táto "diagnóza" týka jeho,ale lepší termín ma nenapadá). Rozprávať začall skôr,ako chodil, 15m poznal farby,značky všetkcý aút, 2r. poznal abecedu a písmená,počítal do 20, 3. vedel čítať, vedel počítať anglicky,nemecky, ako 4r.píše, číta na úrovni prváka-druháka, pozná asi 60 štátov sveta s hlav.mestami,počíta viac ako do sto,číta 3 cif.čísla,zvldáda slušne jednoduché počty (+, -) do 20.
S manželom sa zamýšľame, kam na ZŠ po škôlke a zvažujeme možnosť školy pre "nadané" deti v Prievidzi.Takže moja otázka znie, či zvažovať túto možnosť,alebo radšej dieťa enchaj chodiť do "bežbej školy" a ak áno,kedy je vhodné ísť s ním na psychol.testy.
Čo sa týka jeho sociálnych vzťahov, je to "vlk-samotár"..Nástup do školky preplakal pol roka, aj po roku tam nechodí rád,o školke nerád rozpráva, na otázku o kamarátoch vždy povie to isté jedno-max.2 mená spolužiakov. *Povie,že do škôlky chodiť nechce a nechodí tam rád, pritom ostatné deti ho asi majú radi,lebo keď sa stertneme, zdravia ho,rodičia mi hovoria, že o ňom rozprávajú doma a pod.,on nerozprávao nikom.
2.otázka sa týka jeho výchovy:
Je veľmi tvrdohlavý. Dokáže sa sa mnou o nezmyselnej banalite vyjednávať nekonečné minúty, až častokrát stratím nervy,čo ma následne mrzí, skončí to krikom,alebo jednou po zadku.
Banalitou myslím napr.ak niečo rozleje, chcem,aby to utrel. Keď narozhadzuje hračky, chcem,aby si upratal.On dokáže vyjednávať, až včera som,nakoľko ma odignoroval, nahádzala hračky do vreca a išla "akože" vyhodiť...starkej potom povedal,že keby sa narodil jej, mal by lepšiu maminu.
Pritom je na nás dosť fixovaný,nerád chodí od nás,max.kustarkej,aj to po prehováraní.
Prepáčte sa rozsiahlu otázku,ale chystám sa Vám napísať už dávno,tak sa mi toho nazbieralo viac :-)
Veľmi pekne vopred ďakujem za Váš čas a odpoveď.
Pekný deň.
Martina
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Myslím, že sa môžete informovať buď priamo na škole pre intelektovo nadané deti alebo v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie, ako je to s predčasným zaškolením, kedy treba ísť na testy a určenie školskej zrelosti. (Školská zrelosť totiž zahŕňa aj sociálnu úroveň dieťaťa, schopnosť dieťaťa byť bez matky, rešpektovať inú autoritu atď.)
Čo sa týka vyjednávania, niekedy je fajn Dať dieťaťu na výber: upraceš si hračky sám alebo ich upraceme spolu? Alebo je vhodné spýtať sa, či teda hračky uprace alebo nie a ak odpovie nie, uplatníme dôsledok (napr. ich upraceme my a odložíme ich na ten deň do skrine, aby k nim dieťa nemalo voľný prístup). Pointa pri uplatňovaní dôsledkov ale je, že nemajú byť uplatňované v hneve, ale skôr s postojom, že nás mrzí, že musíme urobiť také niečo nepopulárne a dať hračky do skrine, hoci sa dieťa s nimi tak rado hrá, ale pravidlá sú tiež dôležité. A dôsledok by mal vždy súvisieť s daným priestupkom alebo by malo byť dopredu známe, aké dôsledky nasledujú po akom porušení, teda dieťa by malo vedieť, aké sú pravidlá a aké sú dôsledky, čo teda riskuje porušením pravidla.
• Ročné dieťa ešte nedžavoce
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
chcela by som sa opýtať na Váš názor a postup v prípade môjho syna. O týždeň dovŕši jeden rok a nepoužíva žiadne slabiky, ani slová. Vlastne nikdy žiadne ani nepoužíval. Stále bol skúpy "na slovo", ale dúfali sme, že sa to vekom upraví. Jeho zvukovými prejavmi sú len: mrnkanie, výskanie, "úkanie", ale najčastejšie "e" v roznej dĺžke a intonácii. Čo sa týka sluchu, dovolím si povedať, že problém na 99,9% nemá. Ale problémom vidím aj nedostatok pozornosti, keď ho oslovím, alebo reakcia na niečo, čo mu ukazujem a pod. Všetko, čo sa mi nezdá, je veľmi na dlho, súvisí to s konkrétnymi situáciami. Najväčšie obavy mám však kvôli jeho reči.
Pred dvoma mesiacmi mal deň, keď rozprával "memememe" a jedenkrát "mama". Okrem toho jeden krát povedal "ma" (nedávno) a jedenkrát "be". To je všetko. Veľmi jednoducho sa to počíta, keďže to bolo len toľkokrát. Častokrát si dáva pred pusu loptičku a "do nej" hovorí "mmmmm", znie takmer to ako zvuk kravy, samozrejme jemnejšie.
Motoricky bol veľmi zdatný, pretáčal sa ako 2,5mesačný, štvornožkovať začal ako 5,5 mesačný a postavil sa ako 6,5 mesačný. Chodiť ešte celkom nechodí sám, iba na krátke vzdialenosti. Vyžaduje môj alebo manželov prst (iba jeden), to by dokázal chodiť nonstop hodiny.
Prstom neukazuje, vlastne sa nič nepýta, pôsobí na mňa (niekedy) ako keby bol vo svojom svete. Inak je to ale usmievavé dieťa, rád sa šalí, hráme skrývačky, naháňam ho. Nie veľmi rád sa mojká (to má od narodenia), kojiť som ho prestala keď mal 9,5 mesiaca, vlastne preto, lebo nedokázal zotrvať v tej polohe na prsníku a sať. Nenávidí obliekanie, ryčí pri tom, strašne sa hnevá, takisto aj prebaľovanie.
Čo sa týka chorôb, tak mal 2x nádchu a nedávno šiestu chorobu, okrem toho ešte 2x po tri dni zvýšenú teplotu (predpokladali sme, že zo zubov). To je všetko.
Poprosím Vás o názor, ďakujem.
Ak by ste potrebovali ďalšie informácie, veľmi rada Vám ich poskytnem.
(Viem, že je to ešte skoro vzhľadom na jeho vek, ale desí ma dg autizmus.)
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Chápem, že vás desí predstava autizmu, no na to je naozaj ešte veľmi skoro. Určité nevyrovnanosti v detskom vývine sú úplne prirodzené a isté "omeškania" sa objavujú takmer u všetkých detí. Norma najmä v tomto veku je naozaj veľmi široká.
V prvom rade by som vám doporučila konzultáciu s vaším detským lekárom - teda najmä ak mu dôverujete ako odborníkovi. On vaše dieťa videl opakovane, vidí denne kopec detí a bude vám vedieť povedať, či je tento rečový stupeň vývinu primeraný alebo nie.
Ak okolo počatia, tehotenstva či pôrodu boli nejaké rizikové okolnosti, treba sa o tom tiež poradiť s detským lekárom, ktorý zváži prípadné iné odborné lekárske vyšetrenia (napríklad v prípade kriesenia dieťaťa po pôrode neurologické vyšetrenie...).
Prípadne môžete kontaktovať aj logopéda, ktorý pozná do hĺbky vývin reči a vie vám povedať presne, či je to úplne primerané alebo treba počkať alebo vývin reči vášho dieťaťa takpovediac vyzerá podozrivo.
• Zmenit skolku?
, Autor: Registrovaný používateľ
Pekny vecer,
dcerka bude mat v oktobri 6 rokov, od septembra nastupi do skolky ako predskolacka. Momentalne navstevuje sukromnu matersku skolu (kedze do statnej sa minuly rok nedostala,som na MD s druhym dietatom). Sucasna skolka je zial, dost nakladna,tak zvazujeme dcerku od septembra umiestnit do statnej MS (riaditelka tejto skolky by ju prijala).
Chcem sa spytat,aky moze mat vplyv na dcerku takato zmena prostredia? Uvedomujem si,ze o rok bude nutna dalsia zmena, uz nastup do skoly = zasa nove prostredie, novy kolektiv... Dcerka od zaciatku chodi do skolky rada, zapaja sa do aktivit, je sikovna, len troska nesmela a citliva. Ako jej to najcitlivejsie vysvetlit, resp. v akom predstihu ju na tuto zmenu pripravit?
Dakujem pekne
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Mohli by ste sa s ňou o tom porozprávať, vysvetliť jej, prečo uvažujete o takej možnosti, aké máte dôvody. Ak sa rozhodnete (vy rodičia), že ju preložíte, môžete jej potom vystrojiť doma alebo v škôlke rozlúčkovú párty, urobiť taký rituál zmeny, kedy bude mať možnosť oslavovať, že strávila pekné časy so svojimi spoluškôlkármi. Potom počas prázdnin, jej môžete tiež zorganizovať nejaké návštevy alebo stretnutia s kamarátkami a kamarátmi, za ktorými by jej bolo smutno.
Ak by na takúto správu reagovala príliš výrazne - chodila by smutná, menej by jedla, bola by plačlivejšia a pretrvávalo by to, treba rozhodnutie zvážiť.
• Zaostalost v reci
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
Mam 2.5 rocnu dcerku,s ktorou zijeme na Mallorce.Kedze otec je spaniel,rozpravame sa s nou kazdy inou recou.Nasa pediatricka nas upozornila ze bude trvat chvilu dlhsie kym mala zacne rozpravat,ale mne sa zda ze uz je to pridlho,pretoze vo svojom veku pouziva velmi malo slovicok.Skor si vytvorila nejaku svoju osobnu rec,ktorej samozrejme nikto nerozumie.Nevie pomenuvat veci,ked sa jej spytam kde co je ,pekne mi ukaze,ale nepomenuje,malo co ako auto,dzus,havo,..velmi malo.Snazim sa jej citat slovicka,aby ich po mne opakovala,alebo aspon hlasky,ale je velmi nepozorna a nesustredi sa na nic,kazda cinnost ju bavi minimum.casu.Taktiez v poslednom cas e mame problem so zacpou,mala aj tri dni nekaka a ma krce,po nevsteve pediatra nam kazali iba zmenit stravu.RAda by som vedela aky mate nazor hlavne na tu rec ,lebo som vazne vystrasena.
DAkujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dieťa v dvojjazyčnej rodine môže mať naozaj sťažený vývin reči, lebo si musí pamätať dve jazykové štruktúry, ak sa to tak dá nazvať. Deti sa totiž neučia jazyk po slovách alebo vetách, ale najprv si vytvoria akúsi štruktúru, schému toho jazyka a potom na základe tejto štruktúry ho začnú používať.
Bolo by fajn, keby ste sa poradili prípadne s logopedičkou, ktorá je špecialistkou na vývin reči a hlavne vám môže poradiť viac do hĺbky, čo deťom z dvojjazyčných rodín pomáha pri vývine reči.
• zajakávanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, bola by som rada, keby ste mi poradili pri probléme "zajakávania" môjho 21 mesačného syna. Začal rozprávať veľmi skoro. Ako 8-mesačný používal jednoduché slová typu mama, baba, tata...Od 10-tich mesiacov používal jednoduché dvojslovné vety. Od roka spolu bežne komunikujeme vo viacslabičných vetách s bohatou slovnou zásobou. Od 18 tich mesiacov sa vyjadruje gramaticky správne - skloňuje, časuje, ohýba slová, používa dlhé vety. Dokonca namiesto 3. osoby začal zhruba pred 2- 3 mesiacmi používať "ja". Ľudia bežne na verejnosti reagujú na jeho reč a nechápu...niekedy ani ja. Preberáme témy typu "prečo ryby môžu dýchať pod vodou a ľudia nie" A pod. Aj keď od jeho 9 mesiacov chodím do práce, veľa spolu rozprávame. Snažím sa mu po príchode domov /učím, takže odpoludnia som už doma/ maximálne venovať, veľa čítame, spievame, recitujeme riekanky..Domáce práce nechávam na noc, príp sa snažím malého do nich zapojiť. nemám pocit, že by trpel nedostatkom pozornosti. V čase mojej neprítomnosti sa oňho stará moja mama resp. manžel, ktorí sa mu maximálne venujú. Samozrejme chýbam mu, niekedy pri mojom odchode plače, ale netrvá to dlho. Vie, že maminka ho ľúbi keď príde z práce budeme sa hrať.
Zhruba pred týždňom sme zo dňa na deň zbadali, že malý sa začína " zajakávať". Mal štádium, že zhruba okolo roka opakoval celé vety, príp. slová. Ale teraz opakuje prvú slabiku v slove, príp. preťahuje prvú hlásku a niekedy slová aj celé vety. Zdá sa mi, že sa to stupňuje. Veľmi ma to znepokojuje aj keď viem, že môže ísť o vývinovú nerovnomernosť. Malý rozprával stále veľa, komentoval všetko, čo sa okolo neho deje vlastne sa mu pusa nezatvorila. Teraz sa mi pri jeho prejave chce plakať. Pri zajakávaní nemá žiadne prejavy na mimike, ale je vidno, že sa snaží. Niekedy zopakuje prvú hlásku v slove aj 5krát, ďalšie slová sú OK. Keď recituje básničku alebo spieva, nestáva sa mu to. Ani keď si ukazujeme v knihe a stačia iba slová. Ak rozpráva spontánne vtedy to nastupuje. Ďakujem za čas a názor.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak chcete mať istotu, oslovte pokojne logopedičku vo vašom okolí a poraďte sa s ňou.
Kým sa k nej dostanete, skúste bežné opatrenia, ktoré sa doporučujú pri zajakavosti, ktorá je fyziologická a je len prechodná: snažte sa spomaliť, ak sa dieťa zajaká, venujte mu v tom momente svoj pohľad, upokojte ho, povedzte mu - počúvam ťa, máš čas, rozmysli si, čo chceš povedať a môžeš to povedať pomaly...