Dobrý deň, moja 1,5 ročná dcéra má zrejme obdobie vzdoru. Sledujem to taký mesiac a je to v niektorých situáciách dosť náročné. Hlavné ide o prebaľovanie, obliekanie a sadanie v aute do autosedačky. Nie je to vždy, ale často. A ja to už niekedy naozaj nezvladam a chcela by som vašu radu ako reagovať v týchto situáciách. Dcéra sa nedá prebaliť ani obliecť, nejde to dohovaranim, prosenim, vysvetľovaním, ani tým keď sa nahnevam, pustím telku, dávam jej do ruky veci ktoré ešte nemala či ju nezáujmu, ukazujem jej kadečo , ale mám pocit že ona sa proste zatne. Nechcem to robiť nasilu ale niekedy to aj tak robím, lebo kým sa mi ju podarí obliecť a prebaliť trvá niekedy aj 2 hodiny a ja na toto nemám trpezlivosť. Keď je muž doma skúša to on a tiež bezúspešne. Reagujem často tým že jej dám po zadku, lebo už nevládzem, ale to situáciu nezmení. Dokonca aj v noci keď jej treba vymeniť plienku proste bojujeme aj 2 hodiny aby sme ju prebalili. Keďže som skúšala po dobrom a nič začala som nasilu, ale ona sa pri silnom pľaci proste "zájde"ako sa hovorí a nevie sa nadýchnuť na pár sekúnd až si sama brucha po hrudníku keď vidí že je zle. Sme z toho s manželom zúfalí a nevieme ako reagovať. Minule sme išli na výlet, ale 45 minút sme sedeli v aute, keďže mala nechcela do autosedačky, nepomáhalo dobré slovo ani po zadku, proste nič, či sa úrazom alebo kričím, čo som dobrá a ju stislam a mojkam proste nepomáha. Keď sme ju išli dať do sedačky sa proste napla do vodorovnej polohy že sme ju ani sadnúť nemohli dať a začala neskutočne revať že sa zas nevedela nadýchnuť.Co robiť.
Dobrý deň. Obdobie vzdoru býva pre rodičov naozaj veľmi vyčerpávajúce, najmä keď dieťa neguje aj nevyhnutnosti každodenného života a bežné veci. Keď píšete, že nechcete robiť veci nasilu, napadá mi, že to je pri takomto malom dieťati nemožné dodržať. Skôr by som Vám navrhla zopár tipov ako „nasilu“ robiť rešpektujúco. Taktiež nie je reálne očakávať, že dieťa nebude vzdorovať, hnevať sa či plakať. Všetky tieto prejavy sú v poriadku, netreba sa ich báť, treba ich akceptovať. Avšak tieto prejavy nie sú dôvodom upustiť od nevyhnutností, pravidiel a hraníc. Dieťa sa potrebuje naučiť fungovať aj v tom, že všetko sa nedá tak ako ono chce.
Skúsim Vám ponúknuť tipy na komunikáciu s dieťaťom, avšak nejde o čarovné formulky, ktoré znamenajú, že dieťa nebude vzdorovať.
- Informujte dieťa dopredu, čo sa ide diať, neutrálnym a ráznym tónom (Napr. „Teraz je čas sa obliecť/ vymeniť plienočku/ nasadiť sa do auta“)
- Pomenujte, čo dieťa chce/ cíti/ potrebuje („Tebe sa teraz nechce vymeniť plienočku/ nepáči sa ti to/ chceš mi utekať...“)
- Môžete použiť aj možnosti (napr. „prídeš sem sama alebo ťa sem zoberiem ja?“)
- Počas problematických situácii komunikujte s dieťaťom, ale robte to, čo treba (napr. počas nasadania do sedačky- veľmi nechceš ísť, ale teraz je čas sa nasadiť. Počas prebaľovania – „Veľmi nechceš/ úplne sa mi tu trepeš ako nechceš meniť plienku, ale teraz je čas na vymenenie plienky...“)
- Po skončení aktivity skúste pre dieťa urobiť niečo pozitívne (napr. úsmev „Ták, zvládla si to.“ „Hotovo “/ dať pusu alebo pod. )
- Rodičovský krik je tiež informácia, ktorú dieťa dostáva, avšak mal by byť používaný výnimočne a čo najkonštruktívnejšie. Napr. pri kričaní hovoriť o sebe, nie o dieťati (Napr. „ Ja sa veľmi ponáhľam!“ „Ja už chcem ísť!“ namiesto „Prečo ma zdržuješ?“) Pri kričaní tiež môžete hovoriť čo očakávate, že bude namiesto vyčítania („Teraz čakám, že to pôjde rýchlo!“).
V prípade, že je dcéra veľmi rozrušená („zájde sa“), iba ju tíšte, spôsobom akým to funguje u Vás (túlením, spievaním, hojdaním...) Môžete pridať aj pomenovávanie pocitov (napr. „nahnevalo ťa, že sme ťa dali do sedačky.“)
Skúste porozmýšľať, čo by Vám pomohlo, aby ste nabrali síl a doplnili trpezlivosť po každom náročnom dni.
Marta Lazíková Merešová
Dobrý deň, mám 14 mesačnú dcérku, posledný mesiac som raz do týždňa začala chodit mimo dom a je s ňou moja mama, bola na mna veľmi naviazaná, stále ma hľadala, typická separacna úzkosť, mne to nevadilo, len rodina si z toho občas robila žarty a bála som sa ako zvládne ten jeden deň bezo mna. Zvládla to dobre, občas ma hľadala po byte ale neplakala a keď aom prišla domov tešila sa. Teraz cez veľkonočné sviatky sme boli doma viacej všetci aj s manželom spolu, hádame sa dost často, ja som pomerne výbušná a neviem prečo ale začala byt hrozne na neho naviazaná, stále len k nemu, uspavat len on, keď sa udrie ide k otcovi, odo mna sa odťahuje…veľmi ma to boli neviem či je to spôsobené tým, že som bola teraz nervóznejšia že sme sa hadali a mala sa ma zľakla alebo je to len zas nejaká vývojová fáza a nemám z toho robiť “Halo”…každopádne keď sme samy dve pekne sa spolu hráme, aj sa prituli, keď je doma otec tak len jeho vidí…a dnes mi to urobila už aj s mojou mamou, ktorá bola na návšteve, bola unavená a len na ruky k mojej mame keď som ju nasilu zobrala lebo som videla, že už musí ísť spat strašný plač, odtahovala sa akoby som bola najväčší nepriateľ…moja otázka teda znie, je to podľa Vás normálne a prejde to? Alebo som urobila niekde chybu ja? Aké kroky podniknúť aby sa to zlepsilo medzi nami resp dcéra znova chcela byt pri mne? Očakávala som niečo takéto okolo 2,5-3 roku keď je obdobie vzdoru, keby to tak bolo tak nic ani neriešim ale toto mi príde u tak malého dieťaťa nie úplne v poriadku. Veľmi pekne dakujem
Dobrý deň, keďže je to častá otázka, preposielam staršiu odpoveď:
Pre také malé dieťa je „strata“ rodiča existenčná, nevie si vysvetliť rozumovo – a z biologického hľadiska ani nemôže, že mama odišla len na chvíľu. Biologický program prežitia v nás diktuje ísť k tomu, kto je dostupný a stabilný. Dávať tomu nálepky vzdoru alebo nevďaku Vám len odďaľuje návrat k normálnemu vzťahu. Skúste sa len naďalej správať konzistentne prijímajúco, ubezpečte dcéru slovami aj správaním (môžete si vyčleniť nejaký čas len pre ňu) že ste tam pre ňu. Dajte bokom výčitky jej aj sebe, ak si niečo vyčítate.. je to náročné obdobie pre všetkých. Veľa zdaru prajem.
PhDr. Elena Tomková
Dobrý deň
Už dlhšie pozorujem problém so správaním u mojej dcéry. Má Dva a pol roka a neviem ako ďalej.
Netuším či ide o obdobie vzdoru alebo sme zlyhali vo výchove. V poslednom období nám veľmi oponuje pripravím obed povie chcem iné, obliekam ju do šiat...aké ja chcem iné....ako mám na toto reagovať správne...
Momentálne čakáme druhé dieťa keďže často chodím k doktorovi stráži ju babka ktorú začala úplne odmietať...choď preč, ty sem nechoď, ty nemôžeš,....veľmi ma toto správanie trápi a neviem kde sa to v nej berie...taktiež keď prídu k starým rodičom aj iné vnúčatá a trha hračky z rúk alebo ich stipe...bojím sa aby sa u nej takýmto spôsobom neprejavovala nejaká porucha. Prosím o radu ďakujem
Dobrý deň, dcérino správanie odráža zvýšenú neistotu v tomto období – pre ňu doteraz najväčšia istota – mama začala vykazovať neobvyklé správanie,.. čo sa deje?? Do toho prišlo prirodzené obdobie vzdoru = obdobie kedy deti začínajú používať svoju silu, aby sa mohli vzdialiť od rodičov. Skúste len jemne dcéru ubezpečovať že tam pre ňu stále ste; a posielam starší článok o vzdore od kolegyne na inšpiráciu:
Obdobie vzdoru je normálna vývinová fáza. U každého dieťaťa sa intenzita prejavov môže líšiť, napr. kvôli temperamentu a pod. Potreba sebapresadenia sa objavuje počas celého vývinu človeka, mení sa iba jej forma a obsah. Nič to však nemení na tom, že pre rodiča, býva vyčerpávajúca, najmä keď dieťa neguje aj úplne bežné veci (z pohľadu dospelého ide o banality).
Skúsim Vám ponúknuť tipy na komunikáciu s dieťaťom, avšak nejde o čarovné formulky, ktoré ihneď a vždy zafungujú.
- Keď je to možné, dajte dcére na výber. (Napr. „Oblečieš si žlté alebo biele tričko?“ „Umyješ sa sama, alebo ťa umyjem ja?“).
- Dávajte skôr inštrukcie čo sa má robiť ako hovoriť čo sa nemá robiť, prípadne ako dávať rozkazy (Napr. „Doma chodíme v papučiach.“ Namiesto „Vyzuj sa!“ alebo „Nechoď v topánkach!“).
- Stanovovať zmysluplné pravidlá je dôležitá rodičovská úloha a vzdor dieťaťa nie je dôvodom na ich rušenie. Dieťa sa potrebuje naučiť fungovať aj v tom, že všetko sa nedá tak ako ono chce. Avšak treba brať ohľad na pocity dieťaťa a tie rešpektovať. (Napr. „Veľmi by si tu chcela byť dlhšie, ale už je čas ísť domov.“ „Teraz sa tak veľmi hneváš, že si až hodila hračku na zem.“ Môžete mať vytriedené hračky, ktoré sa môžu počas hnevu hádzať , napr. mäkká loptička, handrová bábika a pod.)
- Pred problematickými situáciami môžete dieťa dopredu informovať, čo sa bude diať, čo očakávate (Napr. „Teraz ideme domov, hneď po príchode sa vyzujeme.“)
- Pri konflikte skôr riešte čo sa deje teraz a danú vec, namiesto hodnotenia dieťaťa („Dnes mi to chceš povedať kričaním.“ Namiesto „Stále iba kričíš.“ „Joj, ty si taká ukričaná!“)
- Rodičovský krik je tiež informácia, ktorú dieťa dostáva, avšak mal by byť používaný výnimočne a čo najkonštruktívnejšie. Napr. pri kričaní hovoriť o sebe, nie o dieťati (Napr. „ Ja sa veľmi ponáhľam!“ „Ja potrebujem prísť načas!“ namiesto „Zdržuješ ma!“) Pri kričaní tiež môžete hovoriť čo očakávate, že bude namiesto vyčítania.
PhDr. Elena Tomková, Mgr. Marta Lazíková Merešová
Mám dve dcérky jednu 2 ročnú a druhú polročnú. Od kedy som bola v pôrodnici (september 2022) s mladšou dcérkou tak ma staršia začala odmietať. Brali sme to ako prechodné obdobie ktoré trvalo nakoniec iba niekoľko dní. O deti sa starám ja, manžel chodí do práce. Vo februári bol na operácii odvtedy je častejšie doma. Ale obaja sme si všimli že keď sme na návšteve u našich rodičov a má sa s kým hrať zabudne že existujeme. Proste vystačí si aj bez nás...tak momentálne nás nepotrebuje a dáva to aj najavo. Pritom sa ju snažíme viesť aj k úcte voči sebe navzájom k starším...
Vzdoruje už pár mesiacov (postupne to naberá na sile).
Teraz som bola chorá, dva dni úplne K.O. vysoké teploty, triašky boli sme u rodičov ostali sme tam aj spať a ona sa zas tak preorientovala na iných ľudí ze na mňa úplne zabudla. Nerozumiem tomu, som s ňou denno-denne starám sa o ňu a príde situácia že s ňou byť nemôžem a ona ma vytesni. A to tak že ma ani neosloví ani sa na mňa nepozrie. Bola som aj v nemocnici hospitalizovaná s mladšou dcérkou 5 dní (cca 2 týždne dozadu ) a zdá sa že sa preorientovala na iných ľudí. Teraz je veľmi fixovaná na ocinka. Aj predtým mala už fázy že chvíľu maminka potom zas ocinko bol najlepší. Ale toto jej správanie, že ma úplne vytesňuje ma veľmi zraňuje. Čo môžem v takejto situácii urobiť aby sa náš vzťah zlepšil?
Dobrý deň, pre také malé dieťa je „strata“ rodiča existenčná, nevie si vysvetliť rozumovo – a z biologického hľadiska ani nemôže, že mama odišla len na chvíľu. Biologický program prežitia v nás diktuje ísť k tomu, kto je dostupný a stabilný. Dávať tomu nálepky vzdoru alebo nevďaku Vám len odďaľuje návrat k normálnemu vzťahu. Svoje tam robí tiež fakt, že teraz veľa času a energie dostáva mladšie dieťa, tak pre tie staršie je takéto správanie v tomto období typické. Skúste sa len naďalej správať konzistentne prijímajúco, ubezpečte dcéru slovami aj správaním (môžete si vyčleniť nejaký čas len pre ňu) že ste tam pre ňu. Dajte bokom výčitky jej aj sebe, ak si niečo vyčítate.. je to náročné obdobie pre všetkých. Veľa zdaru prajem.
Dobrý deň mám syna bude mať 2.5 roka v podstate dobre dieťa má niekedy svoje ale to asi všetci avšak posledné 3 mesiace sú šialené ???? už nevládzem vždy som ho viac menej nútila ustúpiť, odísť, nechať iným hracku ale teraz si to asi vynahradza prídeme so klubu k deťom chvíľku je dobre stačí maly impulz napr. Príde k nemu niekto do bazénu s gulickami a hodí gulicku ani nie k nemu a už útočí a hádže aj on, zoberú mu hracku hodí sa o zem alebo dotyčne dieťa capne ???? ak sú na smykacke a je tam viac detí a salia sa napr. Ze niekto ide pred ním a natruc zdržuje môj ho posunie (súrne ho) a lebo kričí alebo ho odstrci ???? 100 krát mu to vysvetľujem aj vie ze urobí zle ale opäť ideme stačí málo a už je zle???? od malička malička je medzi detmi, to ze nepozicia svoje hracky doma by som ešte prežila ale toto ze sme niekde a staci máličko a ide do útoku ???? dnes napr. Do bazéna prišiel chlapec s kladivom dreveným zahnal sa na môjho a už ro išlo potom tam už ani dievčatko nechcel pustit???? celé ho to tak rozladilo ze už bol zlý na všetky deti:( predchádzala tomu aj zla noc ma atypický ekzém a pravdepodobne aj alergiu zatiaľ sme v štádiu vysetreni???? je to náročné prídem si ako policajt a to o 2 mesiace robím a bojím sa ze sa to ešte zhorší ???? nechcem mu dat na zadok keď toto robí bojím sa aby mu to neprilialo ešte viac agresivneho:( neviem si už poradiť pritom není zlý dnes si už od jedu išiel buchnut hlavu o chlapčeka pred ním keď to robí zoberiem ho nabok zmacknem ruku aj pozriem do očí ale to je chvíľkové, aj sa snažím ho zabaviť inde, aj skúšam odpútať pozornosť nie vždy sa to dá a v septembri nás čaká skolka :(
Dobrý deň, dve prazákladné emócie sú strach a hnev, zjednodušene v strachu utekám, v hneve útočím. Hnev je ale v podstate obranná emócia, vzniká vtedy, keď mám pocit, že mi ide niečo ublížiť. Vy ste syna naučili, že sa nesmie brániť – teda ako ste správne vypozorovali, že si to teraz vynahrádza – ale aby ste to pochopili z jeho detského pohľadu – u neho tým, že nemohol používať hnev – a teda brániť sa; neúmerne stúpla úzkosť. A teraz si už napriek Vašej snahe dovolí ten hnev používať. Samozrejme musíme deti naučiť emócie používať správne, ale učenie sa deje vtedy, keď danú vec robíme; teda keď synovi dovolíte hnevať sa, po čase bude vedieť svoju reakciu regulovať, pozdržať, zmierniť, mieriť na iný objekt; prípadne zmeniť na niečo iné, konštruktívnejšie. Syn teraz potrebuje nejaký čas, aby sa presvedčil, že sa nebezpečenstvám (podľa neho) vie brániť, aby mohol začať s ostatnými deťmi spolupracovať.
Obdobie vzdoru je obdobie, kedy sa deti učia používať svoje schopnosti na svoju obranu a presadenie sa – aby sa neskôr mohli úplne osamostatniť. Nie je to nič negatívne, len to treba správne uchopiť. Nedávajme detskému správaniu nálepku zlé alebo dobré, deti reagujú prevažne inštinktívne a nevedia posúdiť situáciu ani dopad svojho správania; rozumové vysvetlenia sa ešte tiež prevažne míňajú účinkom.
PhDr. Elena Tomková
Zdravým mám 18 mesačného syna a vôbec ako keby nebol samostatný boji sa chodiť a sám si niečo zobrať všade má ťahá zo sebou stále chce podávať poháre neustále sme v kuchyni príde zatiahne má tam a chce pohár alebo ukáže na niaku hračku na zemi a boji sa ju zobrať až kým mu nepoviem aby si ju zobral ďalej nevie ešte stále si dať lyžicou do pusy vonku sa boji chodiť sám bez ruky úplne vie napodobňovať zvuky zvieratko ktoré pozná havko,macicka,koník.atd.od malicka bol samostatnejší ale po očkovaní sa troška zmenil boji sa chodiť sám a všade má ťahá to má.trosku znepokojuje ste jedna vec nikdy nehovoril papa naučil sa hovoriť ahoj keď mal rok a od vtedy hovorí ahoj na.meno reaguje takmer vždy absolútne nemá.zaujem o hračky stále chce byť len v kuchyni neviem ako mám postupovať do kedy bude tak nesamostatny
Dobrý deň,
Váš syn je vo veku, kedy prichádza obdobie vzdoru. Je to individuálny proces, v ktorom sa dieťa mení, a zmeny cítia a vidia aj rodičia. Častokrát sa môže zdať, že veci, ktoré už poznalo, vedelo, na nejaký čas akoby neexistovali. Nestrácajte trpezlivosť, dieťa si môže len "testovať" bezpečné prostredie. Skúste mu dať to, čo potrebuje. Skúste neporovnávať, buďte mu k dispozícii, podporujte v tom, čo bude chcieť skúmať, skúšať. Robte veci spolu, postupne sa bude chcieť "rozbehnúť" a skúmať sám.
Prajem veľa trpezlivosti a lásky.
Alena Hrčková
Pre skvalitnenie poskytovaných služieb používame cookies. Ďalším pokračovaním prehliadania na portáli
súhlasíte s Pravidlami používania
portálu MAMA a Ja.
Prihlás sa na odber newsletter
Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: