Dobrý deň,
Mám dve dcérky jednu 2 ročnú a druhú polročnú. Od kedy som bola v pôrodnici (september 2022) s mladšou dcérkou tak ma staršia začala odmietať. Brali sme to ako prechodné obdobie ktoré trvalo nakoniec iba niekoľko dní. O deti sa starám ja, manžel chodí do práce. Vo februári bol na operácii odvtedy je častejšie doma. Ale obaja sme si všimli že keď sme na návšteve u našich rodičov a má sa s kým hrať zabudne že existujeme. Proste vystačí si aj bez nás...tak momentálne nás nepotrebuje a dáva to aj najavo. Pritom sa ju snažíme viesť aj k úcte voči sebe navzájom k starším...
Vzdoruje už pár mesiacov (postupne to naberá na sile).
Teraz som bola chorá, dva dni úplne K.O. vysoké teploty, triašky boli sme u rodičov ostali sme tam aj spať a ona sa zas tak preorientovala na iných ľudí ze na mňa úplne zabudla. Nerozumiem tomu, som s ňou denno-denne starám sa o ňu a príde situácia že s ňou byť nemôžem a ona ma vytesni. A to tak že ma ani neosloví ani sa na mňa nepozrie. Bola som aj v nemocnici hospitalizovaná s mladšou dcérkou 5 dní (cca 2 týždne dozadu ) a zdá sa že sa preorientovala na iných ľudí. Teraz je veľmi fixovaná na ocinka. Aj predtým mala už fázy že chvíľu maminka potom zas ocinko bol najlepší. Ale toto jej správanie, že ma úplne vytesňuje ma veľmi zraňuje. Čo môžem v takejto situácii urobiť aby sa náš vzťah zlepšil?

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, pre také malé dieťa je „strata“ rodiča existenčná, nevie si vysvetliť rozumovo – a z biologického hľadiska ani nemôže, že mama odišla len na chvíľu. Biologický program prežitia v nás diktuje ísť k tomu, kto je dostupný a stabilný. Dávať tomu nálepky vzdoru alebo nevďaku Vám len odďaľuje návrat k normálnemu vzťahu. Svoje tam robí tiež fakt, že teraz veľa času a energie dostáva mladšie dieťa, tak pre tie staršie je takéto správanie v tomto období typické. Skúste sa len naďalej správať konzistentne prijímajúco, ubezpečte dcéru slovami aj správaním (môžete si vyčleniť nejaký čas len pre ňu) že ste tam pre ňu. Dajte bokom výčitky jej aj sebe, ak si niečo vyčítate.. je to náročné obdobie pre všetkých. Veľa zdaru prajem.
PhDr. Elena Tomková