Dobrý deň prosím vás potrebujem poradiť pretože som už veľmi zúfalá kvôli môjmu 3 ročnému synovi, od narodenia bol veľmi uplakany a čím starší tým náročnejší, stále len place a výstraja. Nedá sa s ním nič v kľude urobiť výstraja pri každej činnosti či už ho obliekam, vyzliekam umývanie zubov, uspávanie jedenie no proste všetko. Ma veľmi veľa energie. Stále keď niekde ideme tak potom nechce ísť domov uteká nechce sa obliekať hádže sa o zem až to končí všetko riadnym krikom a niekedy aj capnutim po zadku, dali sme ho do škôlky a dúfali ze sa tam unaví, vyhra a doma bude spokojnejší no nič sa nezmenilo je to stále horšie dokonca výstraja a plače aj keď idem poňho zo škôlky, začína sa zasa kolobeh nechce sa obliekať, nechce ísť domov, nechce kráčať atď. Učiteľka vraví ze v škôlke je dobrý pekne sa hrá počúva papa spinká. Mame doma aj 4 mesačne babatko ktorému taktiež doma robí zle. Snažíme sa mu to stále všetko vysvetľovať v kľude, no to ako keby ignoroval a nakoniec to zasa konči krikom. Začal byť dokonca veľmi drzý ak niečo nieje tak ako chce on tak začne dupat nohami kričať a takto je to denno denne od rána do večera ten istý kolobeh. Všetko musi byt tak, ako chce on. Plače aj pre maličkosti napríklad ze mu rozopnem bundu a začne vyvádzať ze on si chcel bundu rozopnut a tak mu musím tu bundu zasa zapnúť aby si ju rozopol sam a potom je spokojný. Najhoršie to býva večer keď sme všetci doma až pokým nejde spat tak len skáče výstraja robí zle. Ako sa mame k nemu správať? Stále sme sa mu venovali koľko sme mohli ale už je to veľmi stresujúce aj pre mňa aj pre manžela. Som naozaj veľmi zúfalá keďže už od narodenia s nim stale "bojujeme". Uz som x krát preplakala a reálne rozmýšľam o návšteve psychológa aby som zistila co robím zle. Som z toho veľmi smutná keď vidím mamičky ako ich deti ľúbia ake sú kľudne spokojne a nevystrajaju pri všetkom.
Ďakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, niektoré deti majú taký temperament/ osobnosť ako popisujete. Je to samozrejme
náročné a únavné pre rodičov. Syn má pravdepodobne veľmi silnú potrebu autonómie, rýchlo sa
dostane do vzdoru. To, že sa tak nedeje v škôlke, može byť tým, že svoje "Ja" si buduje viac v
interakcii s rodičmi.
Keďže má potrebu robiť veci po svojom, ja by som mu túto potrebu rešpektovala a zároveň sa
snažila dať mantinely odkiaľ pokiaľ sa môže prejavovať. Skúsim Vám vypísať zopár nápadov v
komunikácii, ktoré ale nefungujú ako čarovná palička:
Vždy keď niečo od syna požadujete, uvedomte si prečo to požadujete a ako to chcete mať. Skúste
sa zamyslieť čo chce Váš syn a aká je jeho potreba, prípadne pocit/ emócia, čo to v ňom vyvolalo.
Obe veci skúste komunikovať (napr. "Ty by si dnes chcel byť dlhšie v škôlke, ja ťa potrebujem
vyzdvihnúť teraz, lebo...." "Ja som nevedela, že sa chceš rozopnúť sám, nahnevalo Ťa to.")
V pokojnejších chvíľach sa skústne porozprávať, čo by sa mu lepšie páčilo. (Napr. "Všimla som si,
že si nerád, keď Ťa vyberám zo škôlky, ako by Ti to išlo ľahšie?")
Dávajte mu možnosti/ náhradné činnosti, ktoré sú pre Vás prijateľné. Napr."Pôjdeme zo škôlky
držiac sa za ruky, alebo bez držania?" "Budem ťa držať pravou alebo ľavou rukou?" "Chcel by si
skákať po posteli, ale naša posteľ nie je na skákanie, môžeš skákať na koberci."
Aj keď pravdepodobne vo Vašej situácii nie je ľahké dopriať si niečo pre seba, porozmýšlajte, čo
Vám dáva energiu a aspoň v mini dávkach si to doprajte.
Tiež by som Vás rada povzbudila k tomu, aby ste porozmýšlala kedy pri synovi prežívate niečo
príjemne, prípadne čo máte obaja radi a to si z času na čas spolu dopriali. Aby ste budovali medzi
sebou aj niečo príjemné, nie len každodenné úlohy a povinnosti.
Kedykoľvek sa môžete objednať aj na konzultáciu k psychológovi, či už súkromne alebo do Centra
psychologického poradenstva a prevencie vo Vašom okolí. Budete tam mať priestor prebrať situácie
so synom podrobnejšie.
Mgr. Marta Lazíková Merešová,