Rozvoj reči: HRY, ktoré pomôžu dieťaťu so správnou výslovnosťou

Rozvoj reči: HRY, ktoré pomôžu dieťaťu so správnou výslovnosťou
6.6.2019 v kategórii Dieťa, autor Marika Koscelníková, foto: istockphoto.com

Začína vaše dieťa rozprávať? Pomocou jednoduchých cvičení formou hry rozcvičte jeho jazyk a pery.

Artikulačné cvičenia a hry na rozvíjanie motoriky rečových orgánov

Pre normálnu rečovú činnosť sú najdôležitejšie najmä: pery, jazyk, zuby, dolná a horná čeľusť, mäkké podnebie a čapík. (Dvončová, Nádvorníková, 1983)

Deti, ktoré neovládajú svoje rečové orgány, majú neobratný jazyk, nesprávne postavenie jazyka a pier
pri reči, nerovnomerný zhryz zubov. Spravidla majú problém s výslovnosťou.

Jazyk a pery je možné rozcvičiť tak, aby dieťa artikulovalo hlásky správne.

Napodobňovanie  prirodzených zvukov

SYKAVKY:

Pri precvičovaní výslovnosti sykaviek (s, c, z, š, č, ž) pomôže precvičovať zvuky. Môžete pridať aj obrázky zvierat.

HRA meníme sa na zvieratká 

  • Voláme na cvrčka: Ccccccc
  • Voláme na mačku: Cicíc,cicíc
  • Vtáčik spieva: Cívit, cívit
  • Syčíme ako hus: Sssssss
  • Had syčí: Sss,sss
  • Sýkorka spieva: Sik, sik, sik
  • Bzučíme ako mucha: Zzzzzz
  • Bzučíme ako včela: Bzzzzz
  • Voláme na kačky: Kač, kač, kač
  • Vrabec spieva: Čim, čim, čim, čvirik, čvirik
  • Čmeliak bzučí: Žžžžž, žžžž

Napodobňovanie rôznych zvukov (opäť môžeme podporiť dieťa aj obrázkom)

  • Električka zvoní: cin, cin, cin
  • Bicykel zvoní: ciling, ciling
  • Zvonec zvoní: cingi-lingi
  • Kvapky padajú: cup, cup
  • Dieťa sa čľapká: čľap, čľap
  • Vlak ide: ši, ši, ši
  • Šumienka šumí: ššššššš
  • Dieťa spí: pst, pst
  • Voda žblnká: žblnk, žblnk
  • Tíšime plač dieťaťa: ččč, ččč
  • Plašíme vtákov: kšššš, kššš

Cvičenia na rozvíjanie motoriky jazyka a pier, sa osvedčili pri oprave sykaviek – hlások C, S, Z, Č, Š, Ž, DZ, DŽ):

  • Striedavo špúlime pery a usmievame sa.
  • Dolnú peru prekrývame hornou a naopak.
  • Mľaskáme perami.
  • Oblizujeme jazykom pery hore, dolu, vpravo, vľavo (mačička sa oblizuje).
  • Pohybujeme jazykom spredu dozadu a späť, jazyk vysunieme z úst a pred perami robíme jazykom krúživé pohyby.
  • Končekom jazyka sa snažíme dosiahnuť nos, líca a bradu (zvedavý jazyk).
  • Vysunúť a zaostriť jazyk – pohybovať špičkou jazyka od jedného kútika úst k druhému (čertík saobzerá, jašterička pohybuje chvostíkom).
  • Konček jazyka presúvať striedavo do pravého a ľavého líca (kreslíme v lícach loptičky).
  • Špičkou jazyka pochodujeme po tvrdom podnebí (prerušovane pohybujeme jazykom).
  • Špičkou jazyka olizovať tvrdé podnebie od predných horných rezákov dozadu a späť.
  • Cválať jazykom po podnebí – napodobniť jazykom viackrát za sebou cval koňa.
  • Pri spustenej sánke pohybujeme jazykom striedavo – raz k horným a potom k dolným ďasnám (je to prípravné cvičenie na výslovnosť hlások L, R).
  • Končekom jazyka oblizujeme zuby a vonkajšiu stranu ďasien vpravo i vľavo, počítame zúbkyz pravej strany do ľavej a opačne.

Na správnu artikuláciu hlások P, B, M a F, V :

  • Pri zatvorených perách nafukujeme líca.
  • Striedavo nafukujeme pravé, potom ľavé líce (prelievame vzduch – hra „Šašo“).
  • Nafukujeme líca, zadržíme vzduch v ústnej dutine 4 – 5 sek. S následným výdychom cez nos, pery sú zatvorené, napodobňujeme vlak, ktorý sa začína pohybovať a pomaly zvyšuje rýchlosť (PB, PB), napodobníme, ako dedo fajčí fajku (PPP).
  • Voľne cmuknúť perami, napodobniť bozk.
  • Vibrácia voľných, k sebe priblížených pier pri výdychu – napodobniť prskanie koníka.
  • Držať horné zuby oproti dolnej pere – fúkať ako vietor – FÍ…

Zdroj: www.mpc-edu.sk/ Hry a cvičenia na rozvíjanie komunikačných schopností