Rozvoj reči: HRY, ktoré pomôžu dieťaťu so správnou výslovnosťou
Začína vaše dieťa rozprávať? Pomocou jednoduchých cvičení formou hry rozcvičte jeho jazyk a pery.
Artikulačné cvičenia a hry na rozvíjanie motoriky rečových orgánov
Pre normálnu rečovú činnosť sú najdôležitejšie najmä: pery, jazyk, zuby, dolná a horná čeľusť, mäkké podnebie a čapík. (Dvončová, Nádvorníková, 1983)
Deti, ktoré neovládajú svoje rečové orgány, majú neobratný jazyk, nesprávne postavenie jazyka a pier pri reči, nerovnomerný zhryz zubov. Spravidla majú problém s výslovnosťou.
Jazyk a pery je možné rozcvičiť tak, aby dieťa artikulovalo hlásky správne.
Rozcvičte jazýček: Logopedické cvičenia
Napodobňovanie prirodzených zvukov
SYKAVKY:
Pri precvičovaní výslovnosti sykaviek (s, c, z, š, č, ž) pomôže precvičovať zvuky. Môžete pridať aj obrázky zvierat.
HRA meníme sa na zvieratká
- Voláme na cvrčka: Ccccccc
- Voláme na mačku: Cicíc,cicíc
- Vtáčik spieva: Cívit, cívit
- Syčíme ako hus: Sssssss
- Had syčí: Sss,sss
- Sýkorka spieva: Sik, sik, sik
- Bzučíme ako mucha: Zzzzzz
- Bzučíme ako včela: Bzzzzz
- Voláme na kačky: Kač, kač, kač
- Vrabec spieva: Čim, čim, čim, čvirik, čvirik
- Čmeliak bzučí: Žžžžž, žžžž
Napodobňovanie rôznych zvukov (opäť môžeme podporiť dieťa aj obrázkom)
- Električka zvoní: cin, cin, cin
- Bicykel zvoní: ciling, ciling
- Zvonec zvoní: cingi-lingi
- Kvapky padajú: cup, cup
- Dieťa sa čľapká: čľap, čľap
- Vlak ide: ši, ši, ši
- Šumienka šumí: ššššššš
- Dieťa spí: pst, pst
- Voda žblnká: žblnk, žblnk
- Tíšime plač dieťaťa: ččč, ččč
- Plašíme vtákov: kšššš, kššš
Cvičenia na rozvíjanie motoriky jazyka a pier, sa osvedčili pri oprave sykaviek – hlások C, S, Z, Č, Š, Ž, DZ, DŽ):
- Striedavo špúlime pery a usmievame sa.
- Dolnú peru prekrývame hornou a naopak.
- Mľaskáme perami.
- Oblizujeme jazykom pery hore, dolu, vpravo, vľavo (mačička sa oblizuje).
- Pohybujeme jazykom spredu dozadu a späť, jazyk vysunieme z úst a pred perami robíme jazykom krúživé pohyby.
- Končekom jazyka sa snažíme dosiahnuť nos, líca a bradu (zvedavý jazyk).
- Vysunúť a zaostriť jazyk – pohybovať špičkou jazyka od jedného kútika úst k druhému (čertík saobzerá, jašterička pohybuje chvostíkom).
- Konček jazyka presúvať striedavo do pravého a ľavého líca (kreslíme v lícach loptičky).
- Špičkou jazyka pochodujeme po tvrdom podnebí (prerušovane pohybujeme jazykom).
- Špičkou jazyka olizovať tvrdé podnebie od predných horných rezákov dozadu a späť.
- Cválať jazykom po podnebí – napodobniť jazykom viackrát za sebou cval koňa.
- Pri spustenej sánke pohybujeme jazykom striedavo – raz k horným a potom k dolným ďasnám (je to prípravné cvičenie na výslovnosť hlások L, R).
- Končekom jazyka oblizujeme zuby a vonkajšiu stranu ďasien vpravo i vľavo, počítame zúbkyz pravej strany do ľavej a opačne.
Na správnu artikuláciu hlások P, B, M a F, V :
- Pri zatvorených perách nafukujeme líca.
- Striedavo nafukujeme pravé, potom ľavé líce (prelievame vzduch – hra „Šašo“).
- Nafukujeme líca, zadržíme vzduch v ústnej dutine 4 – 5 sek. S následným výdychom cez nos, pery sú zatvorené, napodobňujeme vlak, ktorý sa začína pohybovať a pomaly zvyšuje rýchlosť (PB, PB), napodobníme, ako dedo fajčí fajku (PPP).
- Voľne cmuknúť perami, napodobniť bozk.
- Vibrácia voľných, k sebe priblížených pier pri výdychu – napodobniť prskanie koníka.
- Držať horné zuby oproti dolnej pere – fúkať ako vietor – FÍ…
Zdroj: www.mpc-edu.sk/ Hry a cvičenia na rozvíjanie komunikačných schopností