Dobrý večer, mame 2 dcéry. Starsia ma 10 rokov a posledny mesiac sa na nas neskutocne "prilepila". Kazdu nedelu uz na obed place ze nechce ist do skoly(je jednotkarka a s ucenim nema nikdy problem, pri uceni sa musim venovať skôr mladšej). Starsia zacala robit sceny ze je na nas zavisla,chce s nami spat, chce aby sme boli doma stale spolu a nikto nesiel do prace ani skoly.....najhorsie je ze sa vecer boji zaspat. Spia spolu zo sestrou,ale starsia tvrdi ze nevie zaspat,premysla o tych smutnych veciach,ked nas pocula sa hadat, ked kamoska odmietla ist von,ked sa pohada zo sestou atd...ked zacal covid bala sa ze zomrie a boli sme s tym u psychologa.....ako jej mame pomoct?ma medzi nami naozaj spat aby sa jej ulavilo?alebo to len zhorsime....dakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, takže v dcérinom správaní a prežívaní sa už dlhodobo deje niečo , čo nie schopná sama zvládnuť. Len spoločným spaním to určite nevyriešite, budete musieť znova vyhľadať toho psychológa, a zrejme ešte lepšie ísť k niekomu ako rodina. Keď sa u jedného z detí rozvinie strach až do takejto miery, môže to signalizovať problém nielen uňho, ale aj to, že sa v rodine niečo deje, v zmysle napríklad že na dieťa sú priveľké požiadavky alebo sa nevenuje dosť pozornosti jeho potrebám a emóciám. To si takto na diaľku vôbec netrúfnem určovať, len by bolo dobre navštíviť odborníka na rodinnú terapiu čím skôr, aby sa dcérino správanie nezafixovalo.
PhDr. Elena Tomková
Podobné otázky
• Neistota
, Autor: Leeeejinska
Dobrý deň je to dosť blbá otázka ale mám dosť strach…som užívateľkou hormonálnej antikoncepcie tabletkovej formy ktorú užívam už cez 5 rokov..avšak posledne mám stále strach a strašne sa sledujem že antikoncepcia nebude mat účinok ak keď si dávame pozor priateľ do posvy neejakuluje ale ja mám stále v hlave čo ak by sa to predsa stalo..sme dospely, zabezpečení…avšak dieťa by sme prijali o nejaké dva roky..ja mám z toho strašný strach stále sa testujem…viem aké ma účinky antikoncepcia a ako zabraňuje otehotneniu keďže mi to vysvetlil aj môj gynekológ a je toho na internete hrúza..ale neviem ovplyvniť ten strach mám priateľa ktorý ma v tom uisťuje že som chránená a že si dávame pozor že sa nemám coho báť…_ale neviem premôcť ten strach neviem prestať na to myslieť…
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, píšete o iracionálnom strachu, ktorý odoláva všetkým racionálnym, logickým argumentom. Zrejme teda vychádza z hĺbky, do ktorej ste sa zatiaľ nedostali. Neviem teda ani ja, z čoho pochádza. Chcela by som vás len povzbudiť k jeho preskúmaniu, inak nezmizne. Odpoveď je vo vás, len niekedy potrebujeme odborníka, aby sme sa k nej dopátrali. Ak by sa vám nechcelo priamo, je aj možnosť online sa spojiť so psychológom, psychoterapeutom.
PhDr. Elena Tomková
• Tokofóbia
, Autor: Michaela_51
Mám smrtelný strach z tehotenstva a často mám depresívne stavy keď dostanem menštruáciu alebo keď si predstavím čo by sa stalo keby môj priateľ vyvrcholil do mňa, čo sa ale zatiaľ nikdy nestalo. Aj napriek tomu že som začala brať hormonálnu antikoncepciu, mám pocity strachu a neistoty že to nebude fungovať a keď si predstavím, že by som otehotnela je mi z toho niekedy až fyzicky zle od žalúdka. Mávam nočné mory o tom, že som v nemocnici, lekári mi odmietajú urobiť potrat a potom spácham samovraždu. Viem, že je to celkom nereálne a prehnané, ale takéto pocity mám stále a myslím si že z toho pramení aj depresia. Cítim sa zneužitá, pretože som sa narodila v ženskom tele ale deti nikdy mať nechcem ale napriek tomu musím znášať túto hrozbu a zároveň bolesti každý mesiac. Viem, že systém nepodporuje toto moje rozhodnutie a neumožní mi operáciu na zbavenie sa maternice bezdôvodne, pretože očividne nemám právo rozhodovať o tom. Ako mám začať riešiť tento problém aby som nepociťovala strach, úzkosť a nenávisť voči sebe?
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Váš problém sa nedá vyriešiť jednoduchou radou, zmierenie sa so svojím pohlavím a z toho
vyplývajúcimi dôsledkami vyžaduje dlhodobejšiu vnútornú prácu, najlepšie v terapii s odborníkom.
Pocity, ktoré opisujete – neustály strach aj hnev, sú dlhodobo neudržateľné. Aby to nevyústilo do
niečoho horšieho, potrebujete nejaké riešenia, odporúčam čo najskôr.
PhDr. Elena Tomková
• Hrčka v krku
, Autor: Akanka
Dobrý deň, sem tam ma prepadne panicky atak,ako tak to predycham a vždy potom pociťujem nejaký čas úzkosti a pocit ze mam niečo v hrdle....momentálne som to prežila znova a znova mam ten pocit v krku ale raz je ten pocit na pravej strane a niekedy na ľavej strane. Už to nieje v strede ako to bývalo predtým? Neviem ci je to v poriadku ale som dosť prelakana a aj návšteva doktora mi robí ešte väčší stres.
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, napísali ste len zopár informácií, tak len všeobecne môžem odpovedať. Neviem o tom, že by
po panickom ataku ostávalo v krku niečo reálne – práve o tom by ste sa mohli presvedčiť u lekára
a prekonaním jedného strachu zmierniť tie ďalšie. Nepíšete, čo ste už vyskúšali, aby sa ataky zmiernili;
či ste to s niekým konzultovali. Odporúčam neostať s tým sama, požiadať o pomoc. Nemusíte sa trápiť
s niečím, čo sa dá odstrániť- minimálne zmierniť, naučiť sa s tým pracovať.
PhDr. Elena Tomková
• Bolestivy strach?
, Autor: katka0704
Atakujuca tupa bolest stiahnute hrdlo bolest v pravej casti hrudnika po rebro ktora v navaloch migruje. Ani to neviem opisat slovami ale asi takto najlepsie. Po porode cele tehu a cely prvy rok bol extremne extremne narocny ALE zvladam s prehladom som kludna napriek milion stresujucim faktorom sa nedam vytocit ale tato bolest ma min.raz do tyzdna paralizuje je strasna a hlavne vecer v noci. V tehu som mala zle pecenove vysledky tak som si zregenerovala pecen ale bola som na testoch na krvnom obr ani pecen ani obolicky to nie su. Rok vkuse kojim a kojim den noc ne ze dva krat do dna… A netusim preco mam tie ataky. Mozno psychika? I ked som b podstate stastna a spoko jasne bojim sa o malu… ale ta bolest aj keby som ju nazvala uskostou to by bola tak strasne realna a fyzicky bolestiva? ???? Dakujem ❤️
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, určite sa nedá diagnostikovať takto na diaľku. Viem si predstaviť, že keď si niečo nevšímame alebo ignorujeme, telo nás vie veľmi dôrazne na to upozorniť. Môžete vyskúšať to s niekým prebrať, keď nie osobne, aspoň online – psychológ, psychoterapeut. Pre pokojný spánok si aj zopakovať lekárske vyšetrenia, a z fyzickej stránky dopĺňať horčík – v strese sa zvýšene spotrebúva (Magnerot napr.).
Píšete, že ste mali veľmi náročné obdobie tehotenské aj popôrodné. Úzkosť sa prejavuje práve na fyzickej úrovni. Prešli ste si dlhodobo náročné obdobie, mohlo zanechať niečo nevyriešené. Telo nevie fungovať spôsobom, keď si nevšímam, že prestane upozorňovať na seba. Naopak, keď sa vrátim, poriešim, získam novú skúsenosť - súcit so sebou (nie je to sebaľútosť), posilnením sebalásky (nie je to egoizmus), posilníte sebahodnotu. Takýto postoj voči sebe uzdravuje.
Mgr. Alena Hrčková, PhDr.Elena Tomková
• Strach z ľudi
, Autor: Naty202
Dobrý deň, ja pisem ohladom mojej dcery. Ma 5 mesiacov a medzi viacerimi ludmi a v novom prostredi je ustrachana a place. A ked sme doma uz je v poriadku. Neviem co mam robit v lete sa chystame do zahranicia bude mat 8 mesiacov a bojim sa ako bude reagovat. Prosim Vas o radu. Dakujem pekne :)
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, vývin dieťaťa v tomto veku ide takým rýchlym tempom, že je zbytočné sa obávať, čo bude o tri mesiace. Vaše bábätko zrejme objavuje, kto sú „jeho“ a kto cudzí ľudia, a inštinktívne správne reaguje strachom- plačom na tých neznámych. Keď si overí, že je v bezpečí, môže s tým po pár týždňoch prestať. Netreba ju zbytočne vystavovať podnetom, rešpektujte jej možnosti zvládať (učiť sa), každé dieťa je iné. To je také stručné, na vývin dieťaťa je množstvo kníh, článkov...aj tu na portáli.
PhDr. Elena Tomková