dobry den p. doktorka,
existuje nejaky ucinny sposob ako naucit dieta zaspat? mam trojmesacneho synceka, ktory je velmi unaveny, zatvara oci ale miesto toho aby ich zavrel a zadriemal, zacne strasne revat az tak ze je cely spoteny a pomoze len utisenie na ruakch, co vsak niekedy trva aj polhodiny a viac. Nieco take ze polozit ho do postielky, byt tak aby ma videl, drzal za rucku ci spievat mu, to mu vobec nepomaha.
Co hovorite na metodu naucit dieta zaspat tak, ze ho nechate vyplakat? nemoze to babatku uskodit?
dakujem za radu

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ja osobne nie som zástankyňou takejto metódy. Dalo by sa dokonca povedať, že som vyslovene proti. Najmä u kojencov, ale nielen u nich. Dieťa ak plače, zvyčajne potrebuje blízkosť matky alebo otca, prípadne inej osoby, ktorú pozná a u ktorej sa cíti v bezpečí. Ak ho teda necháme vyplakať, hlavne ak odídeme aj preč z izby, dieťa sa cíti opustené, nikto nereaguje na jeho signál volania o pomoc a ak to trvá nejaký čas, opakuje sa to, môže sa to stať schémou pre jeho ďalší život - nevolať o pomoc, nečakať, že ho niekto podporí, že niekto berie vážne jeho potreby, jeho volanie, očakávanie nezáujmu, odmietania atď.
Podobné otázky
• dlhe zaspavanie a caste
, Autor: Registrovaný používateľ
dobry den, prosim poradte mi, ci robim nieco zle. Mam rocnu dcerku, ktora v noci nespi kludne. Nezobudi sa, len casto mrnci, ked k nej nepridem tak sa aj zobudi alebo bude mnaucat a skrabat sa po tele. Toto robi niekedy aj kazdu hodinu, niekedy spi dve hodinky v kuse, niekedy mrnci aj kazdych 10-15 minut. Vtedy pridem ku nej, dam jej cumlik alebo cajik a potom zaspi. Takto to striedam, cumlik, cajik, cumlik, cajik az kym nezaspi.Takto je to az do rana. Niekedy vypije aj 2 flasky cajiku za noc. Uz ked sa "budi" velmi casto tak jej dam mliecko a vtedy zaspi, ale o hodinku-dve zase mnauci. Uz nekojim, je na UM. Spi v postielke pri nas v spalni. Cez den spi doobedu cca pol hodinku a poobede tiez cca pol hodinku....je to dost? niekedy zase spi len raz za den, aj to nie dlho, tiez asi len pol hodinku. Denny rezim ma pravidelny, vecer sa okupeme, potom asi pol hodinku pred spanim vypije mliecko alebo kasicku a ideme spinkat.Pred spanim v spalni stale vyvetram. Cez den nie je problem so zaspavanim, ale vecer niekedy zaspava aj hodinu. Vidim na nej, ze uz by spala, sucha si ocka, ziva a zatvara oci, ale nie a nie zaspat. Uz neviem, co mam robit, co robim zle, takto je to so spanim a zaspavanim od narodenia. Poriadne som sa uz davno nevyspala.
prosim poradte mi co mam robit. dakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Keďže tento stav trvá od narodenia, je to zrejme v súvislosti s nervovou výbavou dieťaťa. Nervová sústava ale postupne dozrieva a to ovplyvňuje aj spánok - jeho dĺžku, kvalitu, a aj zaspávanie samotné. To znie nádejne, čo poviete?
Niekedy je nápomocné, ak dieťa zistí, že v noci nedostane nič moc, napríklad len 30ml vody alebo len cumeľ, prípadne zvyčajne len cumeľ a jednu polovičnú dávku mlieka v určitý čas... Niekedy ale ťažkosti aj tak pretrvávajú ešte nejaký čas. A vtedy treba pristúpiť skôr na "sebazáchovné" riešenie situácie - striedať sa v noci pri dieťati s otcom dieťaťa, spať cez víkend v inej miestnosti a prenechať dieťa otcovi, raz za týždeň počas dňa zavolať k dieťaťu babku, dedka, opatrovateľku a vyspať sa cez deň...
• prosim o pomoc problem so zaspavanim
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den prajem,prosime Vas s manzelom o pomoc,mame 7 mes.synceka,od narodenia bol nauceny zaspavat sam v postielke od 3 mesiacoch dokonca sam mesiac spaval typom od 20 hodiny bez prebudenia do rana do 7,co som ja vstavala a kontrolovala ci dycha:)vsetko bolo v poriadku az kym sme v 4 mes.nesli do nemocnice kde sme boli tyzden ,napichnuty na infuzke a kazdondenne branie krv..neviem ci to nejako ovplyvnilo ale ako sme prisli domov tak nam maly nechce zaspat v noci ..cez den nema problem zaspat sam..vecer ked sa okupe a mame vsetky ritualy tak sa hadze ,vypina,robi mostiky ,od mala velmi kope nohami a dost silnoa aj rukami neustale sermuje..je to vecny boj :((v noci sa budi min.8 krat s placom kedy nepomaha ani cumlik ,plienocka,dostava amok normalne ja ho nespoznavam ..a ked ho chcete otocit alebo podobne tak zuriiiivlastne ako sme prisli ze tej nemocnice tak nam to trva som myslela ze to prejde ale marne som z toho s manzelom velmi vycerpana co sme sa poriadne nevyspali ..stolicu ma pravidelnu kazdy den,zuby este nemame ...poradite mi ako nanho?dakujem velmi pekne
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V takýchto obdobiach je dôležité, aby ste jednak boli v noci synovi nablízku, no aby ste sa aspoň minimálne postarali aj o seba.
To znamená, že ak sa syn zobudí, mal by vedieť, že ste tam, že je v bezpečí, ak sa nechá, treba si ho pritúliť, držať v objatí, ak sa nenechá, treba na neho dať pozor, ak sa hádže o zem alebo bojuje, aby sa nezranil.
Bolo by vhodné, keďže je to dlhodobejšia záležitosť, keby ste sa pri ňom striedali alebo keby ste vy mali možnosť sa aspoň dve tri noci počas týždňa vyspať bez toho, aby ste k nemu vstávali, prípadne ak ho ešte kojíte, aby ste ho len nakojili a aby sa manžel postaral o ostatné.
Môžete tiež vyskúšať počas dňa mu púšťať nejakú jemnú hudbu (raz za deň mu pustíte jedno - to isté cédečko) a keď je v noci taký rozrušený, skúste mu ho zakaždým pustiť tiež (ale asi až po týždni, čo mu ho budete púšťať cez deň).
Keďže tieto ťažkosti nastali po hospitalizácii, mohli by ste sa spýtať vášho detského lekára/lekárky, či lieky/infúzie, ktoré dieťa dostávalo v rámci liečby, nemôžu spôsobiť alebo spustiť také ťažkosti, aké vaše dieťa odvtedy má.
• Zaspávanie na rukách
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, mam 4 mesačnú dcérku a problém so zaspávaním, do 3 mesiacov sme mali koliky a tak sme si ju naučili učičikávať na rukách pohojdávaním, no lenže koliky prešli a teraz si plačom vymáha pestovanie na rukách a bez toho ani nevie sama zaspať. Neviem čo mám robiť ako ju to odnaučiť. Vidím, že chce spinkať, ale nevie sa sama uložiť. No a zachvílu bude už aj ťažšia a môj chrbát to už nezvládne. Pomôžte mi. Ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Mamy si pomáhajú pri uspávaní veľmi rôznorodými spôsobmi. Jedny svoje bábätká "podrobia" nácviku samozaspávania - uložia ich do postieľky a v krátkych intervaloch chodia k dieťatku, pohladkajú ho, slovne alebo zvukmi tíšia... a tým mu dávajú najavo, že sú s ním, no neberú ho na ruky. Postupne v priebehu dní interval "návštev" pri dieťatku predlžujú, ak dieťa zvláda krátke intervaly. Dĺžka intervalov sa riadi reakciou dieťaťa - ak vydrží samo dve minúty a potom začne poplakávať, treba ísť k nemu po dvoch minútach, ak vydrží sedem, tak po siedmych. Dieťa by sme nemali nechať nariekať.
Iné mamy šupnú dieťa do kočíka, mužovi do náručia, do kolísky... Niektoré si dieťa zavinú k sebe a sedia na fitlopte či v hojdacom kresle...
Niekedy pomáha, ak dieťa uspáva druhý rodič.
• plač a nervozita
, Autor: Registrovaný používateľ
naša dcérka má 2roky a 4mesiace je veľmi živá a aktívna náš problém nastal keď sme ju začali učiť spávať samú,aby ste rozumela s manželom sme neboli zastancom tvrdého režimu máme aj 9ročného syna a toho sme ukladali večer do postele až do 6rokov robilo nám to radosť aj on bol pokojný,ale ostala som tehotná a naša dcérka si vyžadovala neustálu prítomnosť aj v noci doslova spala kým bol pri nej manžel alebo ja ináč nie hneď vycítila že je v posteli sama a nevyspal sa nikto.O 2mesiace mám rodiť vzhľadom k tomu sme prestali spávať pri nej cez deň a v noci bolo to kruté ale po 4dňoch spala v noci sama fantázia.Tu sa ale neskončil náš problém so zaspávaním plače vytrvalo stále má soplík,chce ísť cikať,piť čaj,potom zas mliečko,skúšali sme už všetko čítanie,milé dohováranie zvýšenie hlasu nepomáha nič dokonca pri mne keď sa snažím čo najmilšie a najtrpezlivejšie je to ešte horšie.Aj cez deň len aby som jej ja niečo zakázala hneď plač byť milá nepomáha a to ma ubíja pretože nechcem byť stále len prísna.Trvá to už mesiac a ja neviem čo ďalej preto vás žiadam o vašu odbornú radu ako dalej postupovať.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Deti často prežívajú úzkosť, ak majú ostať samé, či už je to pri zaspávaní alebo v noci, keď sa prebudia. Ak zistia, že pri nich nie je nikto blízky a pre ne dôležitý, majú strach a necítia sa v bezpečí. Vaša dcérka síce zvlála časť požiadavky a spí v noci sama, no jej úzkosť sa zrejme premietla do iných situácií, je neistá, lebo nevie, či ju jej ochranné krídla - teda vy a tatino, budú ešte chrániť tak dlho, ako to ona bude potrebovať... Zhruba do troch rokov a v trochu menšej miere do šiestich sú deti citlivé na nedostatok pocitu bezpečia, ktorý im dáva prítomnosť mamy alebo otca či inej blízkej osoby, ku ktorej majú veľmi blízky vzťah. Je vhodné tieto potreby dieťaťa sýtiť a uspokojovať v čo najväčšej miere. No samozrejme že je potrebná aj istá znesiteľná miera frustrácie a zaťažovania, no vždy by mali rodičia brať do úvahy reakciu dieťaťa a ak sa podľa reakcie zdá, že dieťa potrebuje čas, aby sa novej situácii prispôsobilo, treba mu ho dopriať
• Hrozne zaspavanie
, Autor: Registrovaný používateľ
mam dvojrocnu dcerku, ktora je zivsia. Mam problem so zaspavanim. V podstate od narodenia spi v postielke. Nebola zvyknuta spavat so mnou, hlavne preto, ze mala monitor dychu a bola nedonosena a bala som sa , aby sa nieco nestalo ked bola babetko. Uz dlhsie ma problem so zaspavanim, ale v poslednej dobe to graduje vecer chce aby som bola pri nej, ked pride manzel nechce ho }hodi ho inak zboznuje, krici na mna, nechce byt v postielke. Uz som aj rezignovala a nechala ju sediet pri tv do deviatej a potom zhruba do 15 min zaspala, lebo bola uz tazke 2 hodiny pri nej lezat. Cez obed spava max 2 hod a max medzi 14,00-15,00 sa budi. Von chodime aj doobeda aj poobede. Inak je v posl. dobe vzdorovita, vobec neposlucha na moje prikazy, proste sa usmeje a robi si svoje. Ako tuto situaciu riesit. Kazdy mi radi nechat ju vyplakat, ale skutocne ten plac je ubijajuci. Dakujem za radu.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je možné, že ju dávate spať skoršie, než ona potrebuje. Niektoré deti, ak spia poobede, nepotrebujú byť o úsmej v posteli, lebo aj tak nezaspia. Pokúste sa vychystať ju do postele zhruba na ôsmu a potom si urobte spoločný, no pokojný program - pozerajte chvíľku rozprávku, potom choďte do postele, čítajte si tam alebo spievajte uspávanky alebo si pustite nejaké pesničky (pokojné) alebo rozprávku z cédečka.
Skrátka sa skúste chystať na zaspatie okolo deviatej, možno to bude lepšie.