dobry den, prosim poradte mi, ci robim nieco zle. Mam rocnu dcerku, ktora v noci nespi kludne. Nezobudi sa, len casto mrnci, ked k nej nepridem tak sa aj zobudi alebo bude mnaucat a skrabat sa po tele. Toto robi niekedy aj kazdu hodinu, niekedy spi dve hodinky v kuse, niekedy mrnci aj kazdych 10-15 minut. Vtedy pridem ku nej, dam jej cumlik alebo cajik a potom zaspi. Takto to striedam, cumlik, cajik, cumlik, cajik az kym nezaspi.Takto je to az do rana. Niekedy vypije aj 2 flasky cajiku za noc. Uz ked sa "budi" velmi casto tak jej dam mliecko a vtedy zaspi, ale o hodinku-dve zase mnauci. Uz nekojim, je na UM. Spi v postielke pri nas v spalni. Cez den spi doobedu cca pol hodinku a poobede tiez cca pol hodinku....je to dost? niekedy zase spi len raz za den, aj to nie dlho, tiez asi len pol hodinku. Denny rezim ma pravidelny, vecer sa okupeme, potom asi pol hodinku pred spanim vypije mliecko alebo kasicku a ideme spinkat.Pred spanim v spalni stale vyvetram. Cez den nie je problem so zaspavanim, ale vecer niekedy zaspava aj hodinu. Vidim na nej, ze uz by spala, sucha si ocka, ziva a zatvara oci, ale nie a nie zaspat. Uz neviem, co mam robit, co robim zle, takto je to so spanim a zaspavanim od narodenia. Poriadne som sa uz davno nevyspala.
prosim poradte mi co mam robit. dakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Keďže tento stav trvá od narodenia, je to zrejme v súvislosti s nervovou výbavou dieťaťa. Nervová sústava ale postupne dozrieva a to ovplyvňuje aj spánok - jeho dĺžku, kvalitu, a aj zaspávanie samotné. To znie nádejne, čo poviete?
Niekedy je nápomocné, ak dieťa zistí, že v noci nedostane nič moc, napríklad len 30ml vody alebo len cumeľ, prípadne zvyčajne len cumeľ a jednu polovičnú dávku mlieka v určitý čas... Niekedy ale ťažkosti aj tak pretrvávajú ešte nejaký čas. A vtedy treba pristúpiť skôr na "sebazáchovné" riešenie situácie - striedať sa v noci pri dieťati s otcom dieťaťa, spať cez víkend v inej miestnosti a prenechať dieťa otcovi, raz za týždeň počas dňa zavolať k dieťaťu babku, dedka, opatrovateľku a vyspať sa cez deň...