4 signály, že je vaše dieťa v strese

Marika Koscelníková | 5. október 2022
Dieťa v strese

Na zmeny reagujú deti citlivo. Poznané a bezpečné zrazu zmizlo a netušia, čo môžu očakávať v novej situácii. Príchod nového súrodenca, úmrtie v rodine, nástup do jaslí či do škôlky, školy, sťahovanie... To všetko sú situácie, na ktoré dieťa reaguje ustrašene, unavene, alebo aj chorobou. Navyše, malé deti nevedia vždy vysvetliť, čo ich trápi, čo len zhoršuje ich prežívanie.

Vtedy sa rodičia musia stať detektívmi a zistiť, čo spôsobilo zmenu v správaní. Skúste zistiť, čo sa deje. Jemnými otázkami, modelovaním situácií pri hre či kreslení. Možno sa vám nepodarí potlačiť strach vášho dieťaťa, ale môžete ho uistiť, že časom sa to spraví a na novú situáciu si zvykne. 

Tu sú niektoré bežné príznaky stresu u detí. Ak si všimnete, že váš drobec prejavuje niektoré z týchto správaní, pokúste sa prísť na to, čo ho rozrušuje, a použite tieto tipy, aby ste mu pomohli vyrovnať sa s problémom.

1. Extrémna pripútanosť

Ak vaše dieťa kričí a plače zakaždým, keď odídete – alebo ak mu predtým bolo dobre, keď bol preč od vás, ale zrazu vás začne prosiť, aby ste nechodili – môže pociťovať úzkosť z odlúčenia.

TIP: Rozlúčte sa krátko a sladko a nezdržujte sa.

Uveďte konkrétne, kedy sa vrátite tak, aby tomu rozumel. Napríklad, ak vyrážate ráno a vrátite sa o 12:30, povedzte: „Budem doma po obede a tesne predtým, ako pôjdeš spinkať.“ Pomôžte dieťaťu zvyknúť si na myšlienku vášho odchodu tak, že mu niekoľkokrát pripomeniete, že idete preč, pričom začnite asi hodinu predtým, ako pôjdete. Rozptýlite svojho drobca „prácou“ – dajte mu špeciálnu hračku alebo pamiatku, o ktorú sa bude starať, kým budete preč. Dajte svojmu dieťaťu niečo malé, čo mu vás bude pripomínať, napríklad fotku alebo malú vreckovku s vašou vôňou.

2. Problémy so spánkom 

Malé deti majú problémy so spánkom z mnohých dôvodov – niektoré, ako je bolesť pri prerezávaní zúbkov a prechladnutie, prichádzajú a odchádzajú veľmi rýchlo, zatiaľ čo iné, ako sú nočné mory a rozprávanie zo spánku, si vyžadujú viac pozornosti. Náhle zmeny v spánkovom režime vášho dieťaťa však môžu byť varovným signálom, že sa cíti vystresované. Deti, ktoré cítia nepokoj, nemusia byť schopné zaspať alebo majú problémy so zaspávaním, čo vedie k nočným morám, námesačnosti alebo odrazu odmietaniu spať samé.

TIP: Ak sa vám vaše dieťa pred spaním často zdá byť nepokojné, dodržiavanie pravidelnej večernej rutiny môže byť tou najužitočnejšou vecou, ktorú môžete vyskúšať - predvídateľnosť spôsobuje, že sa batoľatá cítia bezpečne. Vyhýbanie sa sladkému po večeri a zákaz televízie pred spaním (dobrá rada pre každého) tiež prispeje k tomu, že citlivé dieťatko prespí celú noc.

3. Behaviorálna regresia

Veľká životná udalosť – presťahovanie sa do nového domu, narodenie súrodenca – môže spustiť regresiu, ktorá môže viesť k tomu, že sa vaše dieťa vráti k správaniu, z ktorého vyrástlo, ako sú pocikávanie či cmúľanie palca.

TIP: Aby ste mu pomohli prispôsobiť sa zmene, uistite ho, že je dôležitý a potrebný. Predškolák, ktorý je napríklad menej nadšený z nového súrodenca, sa môže lepšie prispôsobiť, ak dostane funkciu veľkého brata, napríklad spieva svojej novej sestre pred spaním, alebo pomáha obliekať, či kŕmiť bábätko. 

4. Opakujúce sa nežiadúce správanie 

Deti, ktoré sa cítia vystresované, sa niekedy snažia upokojiť opakujúcim sa správaním, ako je hryzenie nechtov, krútenie vlasov alebo škrabanie kože.

TIP: Ak si všimnete, že sa vaše dieťa  takto správa, nekarhajte, nezahanbujte ho ani netrvajte na tom, aby prestalo – malé deti jednoducho nemajú takýto druh sebaovládania. Namiesto toho sa pokúste dostať k jadru toho, čo ho trápi, tým, že sa o tom porozprávate v „bezpečných“ časoch, napríklad pri zmrzline alebo pri prechádzke po parku. 

Samozrejme, zmiernenie strachu a starostí detí  si niekedy od vás vyžaduje viac než len objatia a pozornosť navyše. Ak vaše dieťa nereaguje na opakované pokusy ho utešiť alebo ak vaša rodina čelí vážnej traume alebo životným zmenám, ako je smrť člena rodiny, porozprávajte sa so svojím pediatrom o tom, či by dieťa nemalo navštíviť odborníka, ako je terapeut, ktorý mu pomôže lepšie zvládať stres.

Zdroj: www.whattoexpect.com

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: