Rozvíjanie osobnosti počas prvého roka dieťaťa: TAKTO môžete dieťa stimulovať!

Mgr. Ivana Majdová | 30. júl 2024
Stimulovať bábätko

Pomôžte dieťatku rozvíjať jeho osobnosť a stimulovať jednotlivé zmysly mesiac po mesiaci.

Ako rozvíjať novorodenca - základné zmysly

1. Ako stimulovať sluch 

Koncom tretieho týždňa otáča hlavičku ku zdroju zvukov. Vo štvrtom týždni sa dokáže prispôsobiť tónu vášho hlasu – upokojí sa, ak znie priateľsky a jemne, znervóznie, ak rozprávate príliš nahlas.

Ako ho stimulovať: rozprávajte sa so svojím bábätkom. Komentujte bežné činnosti. Spievajte mu. Už na konci prvého mesiaca začína chápať komunikáciu, dokonca sa snaží „odpovedať“.

2. Ako stimulovať zrak 

Dieťatko vidí asi do vzdialenosti 20 cm. Ak sa nad neho niekto usmievajúc skloní, úsmev opätuje. Už po dvoch týždňoch dokáže odlíšiť mamu a otca.

Dá prednosť farebným objektom pred šedými, páčia sa mu skôr okrúhle ako hranaté  predmety. Obľúbená farba je červená.

Ako ho stimulovať: nad postieľku zaveste farebný kolotoč.

3. Ako stimulovať čuch 

Už v 24. t. t. rozlišuje drobec pachy v plodovej vode. Po pôrode tento zmysel ešte zosilnie. Tak rozozná dieťatko mamičku aj noštekom – po vôni mliečka.

4. Ako stimulovať chuť novorodenca?

Aj keď je dieťa iba výlučne dojčené, rozoznáva základné chute. Zbožňuje sladké, nechutí mu kyslé a intenzívne vypľúva horké.

5. Ako je to s hmatom novorodenca?

Prvé týždne je koža obzvlášť dôležitým orgánom bábätka, ňou poznáva prostredie.

Ako ho stimulovať: jemné hladkanie a dotyky dávajú dieťatku pocit bezpečia. Vhodná je aj pravidelná masáž.

Ako stimulovať bábätko v 2. a 3. mesiaci

  • Sluch: na vyšší hlas bábätko reaguje a začína odpovedať: ááá, gŕ. Zisťuje tiež, že má hlas a vlastný výkrik či zapišťanie ho môže i vystrašiť.

Ako ho stimulovať: Aj keď si budete pripadať komicky, nasledujte jeho bábätkovskú reč, bábätko sa poteší prvej komunikácii.

  • Zrak: bábätko si objavilo ručičky a so záujmom ich pozoruje. V treťom mesiaci už dokáže zrak cielene zamerať na pozorovaný predmet alebo osobu. Rozozná prichádzajúcu osobu a radosť dáva zreteľne najavo. Pozoruje svetlo lampy a lesklé predmety. Nových podnetov je stále viac, niekedy na ne môže reagovať až podráždene, prípadne prerušovaným spánkom.

Ako ho stimulovať: dajte mu do pozornosti rôzne predmety, často ich obmieňajte, listujte si spolu v látkových a plastových knižkách.

  • Čuch: zreteľne reaguje na vône. Bábätká obľubujú sladké vône mlieka, vanilky, jahôd a arómu banánov. Ak si má dieťa vybrať z rôznych odevov podľa pachu, rozhodne sa pre mamičkino oblečenie. Vyhnite sa podľa možnosti parfumom alebo intenzívnym kuchynským vôňam.
  • Chuť: sladké materské mliečko je podnetom na sanie, ktoré pôsobí upokojujúco.  Bábätko však rýchlo pochopí, že cmúľanie palčeka, ručičiek alebo cumlíka ho tiež ukľudňuje.
  • Hmat: Maznanie, šteklenie, teplo dotykov – to je neporaziteľné trio, bábätko sa tomu dokonca nahlas smeje. Hračku chytí do celej dlane. 

Ako ho stimulovať: urobte z kúpania príjemnú zábavu. Vyvádzanie v teplej vodičke si vychutná každý drobček.

Rozvíjanie osobnosti počas prvého roka dieťaťa: TAKTO môžete dieťa stimulovať!

Ako stimulovať vývin bábätka v 4. až 6. mesiaci?

  • Sluch: obrovský skok – veď dieťatko už dokáže svoje zmyslové schopnosti prepojiť – niečo zbadá, načiahne sa za tým a potom týmto predmetom skúša vydávať zvuky (búchať); reaguje na svoje meno. Začína chápať zákony akcie a reakcie.

Ako ho stimulovať: dajte mu hrkálku, šuštiace a zvuky vydávajúce predmety.

  • Zrak: Bábätko pozoruje zvedavo všetko okolo seba. Obzerá sa po hračke, ktorú nie je priamo vidieť, smeje sa na svoj obraz v zrkadle.

Ako ho stimulovať: posaďte si dieťatko na kolená, aby mu nič neuniklo. Hra na „kukuk, kde som?“ a prezeranie obrázkov v knihe budú určite jeho favoritmi.

  • Čuch: keď mu niečo nevonia, dá najavo nevôľu.  

Ako ho stimulovať: skúste mu dať ovoňať kvietok.

  • Chuť: čoskoro mu prestáva ako jediný zdroj potravy postačovať materské mliečko. Začína sa zaujímať, čo si do úst vkladáte vy, najradšej by to hneď vyskúšalo. Dobré je zoznamovať ho s novými chuťami.
  • Hmat: odteraz putuje všetko, čo bábätko považuje za potrebné preskúmať, do ústočiek. Telesný kontakt je naďalej veľmi dôležitý, na druhej strane bábätko túži objavovať nové, nepoznané. 

Ako ho stimulovať: fáza vývinu, kedy je vhodné (ak je to možné) absolvovať kurz plávania s bábätkom, lebo spĺňa zjednotenie požiadavky telesného kontaktu, tepla a objavovania nového.

Rozvíjanie osobnosti počas prvého roka dieťaťa: TAKTO môžete dieťa stimulovať!

Ako stimulovať vývin bábätka v 7. až 9. mesiaci?

  • Sluch: vaše bábätko už rozozná súvislosť medzi slovom a skutkom. Rozumie krátkym vetám: „Nie!“ alebo „Pá, pá.“ Pohybuje telom, keď počuje hudbu. Vie sa smiať tak, aby si ho rodičia všimli, alebo na seba upozorniť plačom. Posilňuje tak svoje sebavedomie.

Ako ho stimulovať: ukazujte mu obrázky zvierat a napodobňujte zvuky, ktoré vydávajú: mňau, hav, hav, požičajte mu svoje kuchynské náradie, s radosťou bude objavovať zvuky, ktoré sa mu podarí vytvoriť.

  • Zrak: učí sa triediť objekty vo svojom živote a rozdeľovať do skupín: napr. z obrázkovej knižky pozná psíka, spozná ho i na ulici, ale aj v izbe ako plyšové zvieratko.

Je to obdobie, keď je bábätko doslova maniak na drobné objekty: cenovky, špinky na koberci, očká z korálikov na obľúbenom plyšákovi. V tomto období sú bábätká citovo veľmi pripútané k mame – ak sa krátkodobo stratí z dohľadu, začnú plakať. Cudzích ľudí sa začínajú hanbiť, naopak iné deti, aj neznáme, sledujú so záujmom.

7 tipov, ako sa hrať bábätkom
Prečítajte si tiež:

7 tipov, ako sa hrať bábätkom

Ako ho stimulovať: ukazujte drobcovi predmety dennej potreby, teraz ho zaujíma všetko. Gúľajte mu väčšie i menšie loptičky. Požičajte mu malé zrkadielko – určite ho zaujme, navštívte spolu ZOO.

  • Čuch: malý noštek už vie priradiť niektoré pachy, začína si čuch koordinovať s chuťou. Ak niečo výrazne vonia, odmietne to zobrať do úst a naopak, ak mu niečo príjemne alebo známo vonia, rado to odskúša.
  • Chuť: a je to tu! Teraz začína drobček niektoré jedlá uprednostňovať pred ostatnými. Výsledok – už chce papať iba samé dobroty!

Trik ako na to:

využite zvedavosť a túžbu poznávať nové tak, že mu dáte možnosť výberu. Na tanierik dajte kúsky mrkvy a jablka, prieskumníkovi do ruky lyžicu a uvidíte, že každé jedlo bude zaujímavé.

  • Hmat: rafinovaní drobci: pusinkujú a maznajú sa s mamou, len aby mohli dlhšie zostať sedieť na kolenách. Tam sa cítia najlepšie, keďže sú v období hanbenia sa (tzv. separačná úzkosť). Prvý raz skúšajú samy pohladiť niekoho iného.

Ako ho stimulovať: ešte častejšie ako inokedy sa maznajte s dieťatkom, čím mu dodáte potrebnú istotu. Nechajte ho dotýkať sa hračiek z rôznych materiálov: dreva, mäkkého a tvrdého plastu, papiera, látky.

Ako stimulovať bábätko v 10. až 12. mesiaci?

  • Sluch: vaše bábätko opakuje tóny, rozumie súvislostiam. Ak poviete „nos“, ukáže na svoj vlastný. Ak vidí auto, robí „brm“ a chápe, že telefónne zvonenie má niečo spoločné s rozprávaním.

Ako ho stimulovať: pošepnite nejaké slovo, ktoré má dieťa nahlas zopakovať. Začnite mu čítať krátke rozprávky, objavujte spolu svet fantázie.

Ako ho stimulovať: hry podporujúce uvedomenie si veľkostí, napr. vhadzovanie kociek rôznych tvarov a veľkostí do zodpovedajúcich otvorov.

  • Čuch: látková plienka alebo paplónik, ktorý nesie vôňu bábätka, mu dávajú pocit bezpečia. Preto sa mnohé bábätká zakrývajú svojím paplónikom celé.

Ako ho stimulovať: obľúbený vankúš neprať príliš často. „Dôverne voňavé“ plyšáky alebo podušku brať na všetky výlety.

  • Chuť: niekedy sa náhle zmenia chute. Čo včera chutilo vynikajúco, dnes bábätko rázne odmieta.
  • Hmat: uchopia aj tie najmenšie predmety medzi palec a prsty (ako do klepietok). Nezabudnite, že najlepšie hračky sú schované v zásuvkách, otvoroch a štrbinách, všetko treba preskúmať. Cesta osamostatnenia pokračuje v pokusoch udržať lyžičku a trafiť si ňou do ústočiek.

Tipy MAMA a ja pre vaše šťastné bábätko:

  • Dodžiavajte rituály, cez ktoré dieťa vníma potrebnú istotu (pravidelný čas na spánok, jedlo, večernú rozprávku).
  • Nezabudnite chváliť, chváliť a ešte raz chváliť, lebo na nič iné deti nereagujú tak pozitívne ako na kladné ohodnotenie (a my dospeláci tiež).
  • Myslite na to, že ste pre dieťa veľký vzor: už od prvého dňa, keď si to ešte ani vy, ani dieťa neuvedomujete, ste ostro sledovaní – vy a vaše správanie, ktoré neskôr napodobňuje s presnosťou japonskej kopírky. Ovládajte sa, aby ste sa neskôr nemuseli červenať.
  • Stanovte hranice – ich stanovenie je aj životnou istotou dieťaťa – a nejde napr. len o pridelenie tabličiek čokolády na príslušný deň, ale i zákaz manipulácie s nebezpečnými a cennými predmetmi. Napr. mobil do rúk deťom nepatrí, rovnako ani kľúče, ovládače a ostré predmety.
  • Bozkávajte, maznajte sa spolu a opakujte mu, ako veľmi ho ľúbite. Ako často? Aspoň po každom hlavnom jedle a hlavne pred spaním!

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: