Dobry den,chcem sa spytat ci by sme mali navstivit logopeda ak 25mesacny syn rozprava ale 5 zrozumitelnych slov a potom si žvatla svojou recou ked si napriklad prezera knizku alebo sa hra z autickom. okolie mi vravi ved on sa rozrozprava .... chcela by som vedet vas nazor,dakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dvojročné dieťa má plné právo rozprávať svojou rečou a postupne by sa mu reč mala čistiť. Celkom čisto by malo dieťa hovoriť pred nástupom do školy, zvyčajne okolo piateho alebo šiesteho roka už deti pekne rozprávajú, po štvrtom roku už rozprávajú často veľmi pekne, s menšími nedostatkami.
Podobné otázky
• rozpravanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
Začnem tým, že dcerka mála teraz v decembry 3 roky a stále rozpráva velmi malicko,iba to čo potrebuje,maximálne použije 3 slová vo vete a keď jej položím otazku tak mi miesto odpovede otázku zopakuje,napr sa jej opytam ako sa voláš a nepovie mi Zuzka ale zopakuje ako sa voláš.robí mi to starosti.a niekedy mam pocit že zabuda niektoré veci ako napríklad jej poviem polož si poharik na stol a ona hlada kam to ma položiť pritom vie čo je stol,ako keby nevedela čo od nej chcem a aj mam pocit ako by vela veci ani nerozumela čo jej hovorim a pritom sa s nou stale rozprávam.mala by nastupit do skolky nakolko mi skoncila materska ale tym ze si v tomto okrese neviem najst robotu,tak ju nemozem dat a aj keby isla tak sa bojim co sa stane ak by sa jej za to deti posmievali.strasne ma rada deti ale nerozumeju jej preto ze nevie rozpravat, iba svojou hatlaninkou a aj pre to ze deti odtialto nevedia po slovensky a dcerka im uz vobec nerozumie.neviem ci mam ist detskemu psychologovi alebo logopedovi alebo či sa to da do poriadku keď bude v detskom kolektíve.
Vopred vám ďakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Mohli by ste ju možno dať do škôlky aspoň na štyri hodiny, deťom zvyčajne pomôže spoločnosť iných ľudí a zvyčajne napreduje výrazne aj ich reč. No chybu neurobíte, ak sa poradíte s logopédom - na základe podrobných informácií o dieťati a vyšetrenia by vás usmernil, čo a ako treba.
• Rozprávanie 22-mesačného dieťaťa
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň. Čo všetko by malo ovládať takéto dieťa - dievčatko ? Zdá sa mi, že málo rozpráva, že sa nevie dobre hrať. Ďakuje.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dieťa v tomto veku zvyčajne používa jednotlivé slová, ktoré môžu mať niekedy nezrozumiteľnú podobu alebo sú to výrazy, ktoré my v bežnej reči nepoužívame, no dieťa tým výrazom označuje danú vec, osobu alebo jav. Začína tvoriť jednoduché vety. Niekedy záleží aj od toho, koľko času s dieťaťom strávime rozprávaním my, koľko si čítame, pozeráme obrázky a hovoríme mu o nich atď.
Čo sa týka hry, niektoré deti sa prehrajú aj samé, niektoré nie. Neviem, čo presne znamená "nevie sa dobre hrať". Ak chcete, napíšte, čo presne tým myslíte, čo by mala dcéra vedieť alebo robiť a nerobí.
• reč v dvoch rokoch
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, mám dvoch synov vo veku 2 a 4 roky,obidvaja sú šikovní a každý viniká v niečom inom,ale rada by som vedieť,prečo mi ten dvojročný ešte nerozpráva,aj keď sa mu ústa nezastavia od rána do večera,kričí,bľaboce,háda sa s bratom o hračky,..všetko ukazuje čo chce,ja mu síce rozumiem,a myslím si že mu to vyhovuje že aj keď nehovorí,dostane čo chce.Môj starší syn už od roka hovoril,napodobňoval zvieratká,potom spájal vety,recitoval básničky z kníh,poznal farby,to všetko do dvoch rokov.Mladší syn len mama,au,kaka,hapá,kam,a pod.Chcela by som vedieť či je to ešte v norme, a dokedy mám čakať kým navštívim odborníka,logopéda.Ešte ma napadlo,že v pôrodnici mi povedali,že mu museli narezať niečo pod jazykom aby lepšie hovoril r,viac o tom neviem ani od pediatra,ďakujem za odpoveď,Lucia
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Rozdiely vo vývine (nielen vývine reči) sú medzi deťmi veľké. A napriek tomu sú všetky tieto deti takzvane v norme, teda ich vývin sa považuje za primeraný veku. Váš starší syn hovoril pomerne dobre pomerne skoro, kým váš druhý syn akoby za ním zaostáva. No v porovnaní s tým, ako sa reč vyvíja v populácii detí tohto veku, je vývin reči vášho mladšieho syna s veľkou pravdepodobnosťou primeraný. Je veľmi pravdepodobné, že do tretieho roka sa jeho reč posunie o hodný kus ďalej a akoby dobehne to, čo sa teraz môže javiť ako mierne oneskorenie.
Dôležité je, že hovorí. Dôležité je, že celý deň "trénuje" rozprávanie a komunikáciu, aj keď jeho reč nie je až taká podobná tej, ktorú si predstavujete.
Ak by aj po treťom roku hovoril iba jednoslovné "vety", nezačal by tvoriť ani jednoduché dvoj- alebo trojslovné vety, poraďte sa s logopédkou.
• Celkovo:
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry vecer,ja mam viacero otazok,zacala by som tym,ze mam trojrocneho syna.Je mudry ale ako by sa mu nechcelo rozmyslat.Stale ked sa ho nieco pytam nevie mi odpovedat ako by ma nechapal,do skolky este nechodi,az v septembri.Polozim mu napriklad otazku Kde je tatik? A on mi na to bud neodpovie alebo povie nejaku sprostost.Ako keby ma nechapal co sa ho pytam pritom ked mu nieco rozkazem nieje problem.Rozprava celkom dobre,ale nie je to take plynule rozpravanie ako ine deti v jeho veku.
A este jedna otazka: Narodil sa nam maly bratranec,teraz ma jeden rok a neviem ako mam mojho syna odnaucit aby mu nebral hracky,pcha sa stale tam kde je aj bratranec a nejako mu neda dychat vzdy caka aby mu mohol nejako ublizit,je nanho nejaky upreny.Pritom ho ma strasne rad,to vidno.
Dakujem za skore odpovede.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Uvidíte, ako sa jeho porozumenie a rozprávanie bude vyvíjať v škôlke. Možno čoskoro postrehnete zmenu k lepšiemu. Ak by nie, bolo by vhodné vyhľadať logopéda alebo psychológa a poradiť sa osobne, prípadne dieťa vyšetriť, či sa nejedná o nejakú poruchu.
To, že je uprený na mladšieho bratranca, je aj trošku pochopiteľné. Môže trochu na neho žiarliť, hoci ho má rád. Treba na nich dohliadať, viesť ho k tomu, aby si hračku vypýtal, nie ju iba uchmatol bratrancovi z ruky a podobne. No netreba robiť vedu z toho, že mu hračky berie, nie je to zločin, len treba dohliadnuť, byť pri nich.
• Komunikacia
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,mam dcerku,ktora bude mat 14.3. 3 roky.Ale nie velmi komunikuje.Vsetko co pocuje,iba zopakuje,sama nevie zlozit ziadnu vetu.Napr.,ked s niecim nesuhlasi,povie nechceš a nie nechcem,cize hovori len tak,ako pocuje,no podla mna by uz mala zacinat sklonovat.Napr.aj ked nieco dostane,nepovie nikdy dakujem,ale ak nieco niekomu dava ona,tak povie dakujem vzdy:) Pocuje dobre,pretoze si spieva vsetky pesnicky,ktore pocuje v radiu,reklamy z televizie a samozrejme,ked jej spievam,alebo recitujem basnicku,dokaze sa ich dost rychlo naucit.Nepouziva osbne zamena,ja,ty..Nepouziva ziaden suhlas,nikdy som ju nepocula povedat ano,ked s niecim suhlasi je ticho,ak nie,povie -nechces.Ani zdravit sa jej nechce,povedat,ako sa vola,hoci to vsetko ovlada.Tak isto je to problem pri nocniku,lebo sa nikdy nevypyta.Plienku ma iby na noc,cez den iba skusam kedy asi jej treba a posadim ju.Vie vydrzat dlho,aj 4 hodiny,ale ked ju nedam v spravny cas,tak sa proste pocika a aj pokaka.A tiez nie vzdy spolupracuje,ked jej chcem nieco povedat,hovorim na nu,no ona si vtedy napr. spieva,alebo hovori naucene vety sama so sebou a musim s nou aj zatriast,aby ma zacala vnimat.Cize neviem preco hovori iba ako pocuje.Chcela by som ju dat v marci do skolky,ak bude dovtedy bez plienok,no ak nezacne nromalne komunikovat,tak to bude asi problem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V zásade škôlka môže podporiť rozvoj reči u dieťaťa, pretože cudzí ľudia "nevedia čítať jej myšlienky", ako to je často doma, kedy rodičia a obzvlášť matky veľmi presne vedia už z pohybov a mimiky dieťaťa vyrozumieť, čo chce povedať.
Pýtanie sa na záchod je ešte u niektorých detí v tomto veku nezrelé a v podstate až do 4. - 5. roku sa ešte vyvíja, dozrieva, upevňuje sa.
Dôležité je, že dcérka rozpráva, vie opakovať celé vety, básničky, pesničky a možno jej čas na samostatné rozprávanie ešte len príde. A to isté by mohlo platiť aj o vyprázdňovaní.
Ak ju dáte do škôlky a mali by ste dojem, že ani po pol roku na nej nebadáte žiadne zmeny, reč sa nevivíja ďalej atď., môžete sa obrátiť na detského psychológa, ktorý s vami podrobne situáciu zhodnotí a zváži, či je všetko v norme alebo treba začať robiť ešte iné kroky na podporu rozvoja dieťaťa pod profesionálnym vedením.