Dobrý deň, mám dvoch synov vo veku 2 a 4 roky,obidvaja sú šikovní a každý viniká v niečom inom,ale rada by som vedieť,prečo mi ten dvojročný ešte nerozpráva,aj keď sa mu ústa nezastavia od rána do večera,kričí,bľaboce,háda sa s bratom o hračky,..všetko ukazuje čo chce,ja mu síce rozumiem,a myslím si že mu to vyhovuje že aj keď nehovorí,dostane čo chce.Môj starší syn už od roka hovoril,napodobňoval zvieratká,potom spájal vety,recitoval básničky z kníh,poznal farby,to všetko do dvoch rokov.Mladší syn len mama,au,kaka,hapá,kam,a pod.Chcela by som vedieť či je to ešte v norme, a dokedy mám čakať kým navštívim odborníka,logopéda.Ešte ma napadlo,že v pôrodnici mi povedali,že mu museli narezať niečo pod jazykom aby lepšie hovoril r,viac o tom neviem ani od pediatra,ďakujem za odpoveď,Lucia

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Rozdiely vo vývine (nielen vývine reči) sú medzi deťmi veľké. A napriek tomu sú všetky tieto deti takzvane v norme, teda ich vývin sa považuje za primeraný veku. Váš starší syn hovoril pomerne dobre pomerne skoro, kým váš druhý syn akoby za ním zaostáva. No v porovnaní s tým, ako sa reč vyvíja v populácii detí tohto veku, je vývin reči vášho mladšieho syna s veľkou pravdepodobnosťou primeraný. Je veľmi pravdepodobné, že do tretieho roka sa jeho reč posunie o hodný kus ďalej a akoby dobehne to, čo sa teraz môže javiť ako mierne oneskorenie.
Dôležité je, že hovorí. Dôležité je, že celý deň "trénuje" rozprávanie a komunikáciu, aj keď jeho reč nie je až taká podobná tej, ktorú si predstavujete.
Ak by aj po treťom roku hovoril iba jednoslovné "vety", nezačal by tvoriť ani jednoduché dvoj- alebo trojslovné vety, poraďte sa s logopédkou.