Dobrý deň.Potrebujem poradiť.Sme manželia už skoro rok a bývame v jednom dome s manželovými rodičmi.Oni bývajú v hornej časti a my bývame v dolnej časti so samostatným vchodom. Problém je v tom,že moja svokra nedodržuje žiadne naše súkromie,nevie ani len zaklopať keď príde,a najhoršie je to ,že ona k nám chodí či už sme doma alebo nie pretože má u nás práčku ktorú u seba hore že vraj nemá kde dať.Tú práčku tam má už dlho pretože v spodnej časti niekedy býval svokrin otec ktorý žiaľ zomrel.Ponúkli nám pred svadbou že by sme mohli dočasne bývať tam kým si postavíme vlastný dom.Tak sme súhlasili a začali s prerábkou.Nevedela som čo ma bude čakať.Začala sa do nás postupne miešať keď sme niekde išli,a načo a prečo a kto každý tam bol a ským ste boli a bla bla...Keď niesme doma tak si ide dať oprať veci,prídem domov z práce a naše dvere odomknuté,otvorené,ani nevedela kedy som prišla,čiže kľudne nás mohol niekto aj vykradnúť,máme tam veci,peniaze proste náš majetok.Boli sme na svadbe minule,vrátili sme sa domov okolo 3:00 ráno a naše dvere odomknuté,nonstop nejaký problém.Niekedy zabudne alebo spraví to narokom že príde bez zaklopania ako napr.aj včera o 22:30 že si prišla po veci čo má v práčke,myslela som že ma porazí už asi.Nezaklope ani nič proste,robí si čo chce ,manžel vie že sa na to hnevám a nič jej nepovie iba mne povie že neboj ,vydržíme nejak kým nepostavíme dom.Minule nám buchala o 5:45 ráno na okno a kričala že manžel zaspal ,že veď do roboty má ísť a pritom ona zle pozrela na hodinky keď išla do svojej roboty a zbytočne nás vystresovala.S manželom sa sem tam kôli tomu aj ponaťahujeme alebo pohádame,tak plačem.A je tých vecí viac čo nám robí a ja už neviem ako sa mám k tomu postaviť.Nechcem sa s ňou pohádať ja ale už asi budem musieť pretože len mlčím a zbiera sa vo mne veľa hnevu už a stále mám stres kôli nej.Viete mi nejak poradiť čo by som mohla urobiť ? Manžela veľmi ľúbim ale toto už je už dosť čo robí svokra.Ďakujem

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň,
Správanie druhých ľudí v nás vyvoláva určité emócie. Keď nám niekto zasahuje do nášho priestoru bez nášho vedomia alebo našej vôle, nemôže to nič iné vyvolávať ako hnev. Presne tak, ako píšete. Čiže Vaše prežívanie je úplne v poriadku. Nie je však v poriadku, ako sama so sebou nakladáte. Nie je problémom Váš hnev, je problémom celá situácia, ktorá sa mlčaním nemôže vyriešiť. Podporujem Váš názor, o veci komunikujte. Najskôr sa porozprávajte s manželom. V čase, keď ste pokojná, navrhnite nejakú prechádzku, stretnutie po práci niekde mimo domu na neutrálnej pôde, v kaviarni... Zdôverte sa mu, že potrebujete jeho pomoc. Nechcete vzťahy v rodine narušiť, preto sa chcete chrániť. Chrániť svoje manželstvo, pritom zachovať aj úctu voči rodičom. Nechcete ich meniť. Poproste manžela o pomoc, aby ste si spolu sadli aj s jeho mamou. Poďakovali za starostlivosť, za miesto, ktoré vám poskytli. Že si vážite, že tam môžete dočasne tráviť čas. Radi by ste zachovali vzťah vo vzájomnej úcte, preto ju prosíte o dohodu na spoločnom fungovaní. Rešpektujem, že tu máte veci/práčku/..., môžete si dohodnúť pravidlo ... „xy“... čo by sa dalo robiť s tým, že prichádzate v noci, ráno skôr ako vstávame. Môžeme si dohodnúť fungovanie že o deviatej...? Čo by mama vám vyhovovalo, alebo akú máte mama predstavu Vy, kedy by sa toto mohlo zaužívať...? Zakaždým ju ubezpečte, že je dohadovanie týchto pravidiel pre dobro vzájomných vzťahov. Všetko, čo by ste ju prosili zmeniť si napíšte, aby ste boli pripravení. Každú jednu vec si prejdite tak, aby to bola dohoda z obidvoch strán. Opýtajte sa mamy, v akom čase by ste sa mohli spolu vidieť po práci. Napr. takzvaný čaj o piatej, kedy si spolu môžete niečo zdeliť/prísť/plánovať/budovať... Na vzťahoch sa pracuje celý život. Nemôžeme mať predstavu, že je to buď je dobré, alebo zlé, a tak to bude plynúť samé. Všetko potrebuje formovanie. Rozumieť, že druhá strana to môže myslieť dobre, „...ďakujem, ale pre mňa je dôležité toto..., môžeme sa na tom dohodnúť, že si spolu prejdeme, spravíme...“ a počúvajte. Nepresviedčajte o svojej pravde. Majte pochopenie pre slová druhého. Aj to pochopenie vyjadrite. Uznajte mu tiež ťažkú situáciu. Uznaním si druhého získate a bude prístupný na uzavretie spoločnej dohody.
Alena Hrčková.