Dobrý deň,
chcela by som Vás veľmi pekne poprosiť o radu. Žijem s partnerom, ktorý má 12-ročného syna z predošlého vzťahu a ja som aktuálne v 30.tt tehotenstva. Partnerov syn chodí k nám každý víkend a na sviatky. Kým som tehotná nebola tak sme vedeli ako tak fungovať v rámci možností a pubertálneho veku. Občas bol ku mne drzejší, ale neprežívala som to. Akonáhle som otehotnela všetko som si začala veľmi pripúšťať, každú jednu vetu, ktorú povie, či už mne alebo partnerovi a vadí mi, keď je veľmi drzý. Partner vždy len kyvne rukou, že je v takom veku. Vadí mi aj to, že odkedy som tehotná tak mám neustále nevoľnosti a potrebujem veľa oddychu a kľudu. Aj napriek tomu,že som už v 7. Mesiaci, tak stále zvraciam a už aj z toho som dosť nervózna. On ako každé dieťa v tomto veku je neustále na počítači, ale ide o to, že pri tom dosť kričí, niekedy to je aj niekoľko hodín za deň a ja som na to teraz dosť citlivá. Partner to samozrejme zase nerieši. Som už bezradná, dosť často sa s partnerom na tom hádame, pretože máme asi trochu iný pohľad na vec. Keď som nebola tehotná tak som sa nad takými vecami ani nepozastavila, no teraz mám pocit, že už vadim aj ja sama sebe. Môžu toto všetko spôsobovať tehotenské hormóny a vyčerpanosť z neustálych nevoľností alebo čo môže byť so mnou zle? Snažím sa stále nejako ukludnovat a zamestnať,keď je u nás, ale koniec koncov to aj tak vždy skončí tak,že utekám sa niekam vyvetrať, lebo to už nevládzem celý deň počúvať. Vedeli by ste mi poradiť, ako si to všetko tak nepripúšťať? Ospravedlňujem sa za dlhú správu a ďakujem Vám za Vašu odpoveď.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, vnímam že nemáte akoby uspokojenú potrebu istoty z partnerovej strany – možno máte pocit, že nerobí dosť priestoru pre vaše spoločné dieťa – aj keď ešte nenarodené; a teda ani pre vás. Nie je jednoduché usporiadať vzťahy v nanovo zložených rodinách, aby si každý našiel svoj priestor. Partnerov syn sa môže svojím „obťažujúcim“ správaním akoby pýtať, či bude mať stále miesto u otca...
Obidve témy potrebujú svoj priestor. Partnerský vzťah sa potrebuje neustále rozvíjať. Aj keď je ťažké neprinášať doňho témy výchovné, skúste sa dohodnúť na spoločnom pestovaní vzťahu činnosťami, ktoré prinesú uvoľnenie, smiech, prekvapenie... Skúste sa dohodnúť na spoločných hrách, či už sú to stolové spoločenské hry, karty, sledovanie vybratého filmu a debata o téme... Manželov syn bude čerpať z fungovania vás dospelých (aj keď naoko chlapec nie je zúčastnený), nálada medzi rodičmi priamo ovplyvňuje atmosféru v celej rodine. Druhá téma je vzťah s deťmi, s dieťaťom – skúste nadviazať na Vaše fungovanie v čase, keď ste zažívali niečo príjemné. Vyjadrite, že nová situácia – tehotenstvo, príchod nového dieťaťa je pre Vás veľmi náročná, veríte, že aj preňho, vyjadrite, že je pre Vás veľmi dôležité povedať, že stále zostáva pre Vás dôležitý, a budete rada, keď si k sebe nájdete cestu. Skúste mu navrhnúť, aby si vybral a navrhol nejakú aktivitu, ktorá by bola pre vás spoločná, alebo aj len pre chlapca a jeho otca.
Mgr Alena Hrčková, PhDr. Elena Tomková