23. mesiac života dieťaťa
Ku koncu blížiaceho sa druhého roku sú batoľatá čoraz schopnejšie verbalizovať svoje emócie a požiadavky. Rodičom sa tým trochu uľahčí výchova, pretože „odhaľovanie“ toho, čo dieťa chce, je jednoduchšie.
Ide však len o prechodné obdobie – dieťa ešte nie je dostatočne nezávislé od Vás a Vašej pozornosti práve naopak môže sa vrátiť späť potreba byť vo Vašej blízkosti, uisťovanie sa o Vašej láske a pod.
Emócie a prežívanie dieťaťa vo veku 23 mesiacov
Deti zvyčajne zúfalo chránia svoje hračky a svoje veci, ale niekedy sú schopné sa s nimi rozdeliť s kamarátmi a súrodencami - aspoň na krátke časové obdobie.
Niektoré deti dosahujú (relatívnu) emočnú zrelosť rýchlejšie ako ostatné, ale veľa detí v tomto veku prežíva časté pocity frustrácie a môže mať záchvaty v prípade, že nedokáže urobiť, čo si zaumieni príp. ak sa mu niečo pokazí. Je to úplne normálne! Vaša trpezlivosť a stálosť Vášho správania pomôžu u Vášho dieťaťa rozvíjať zdravé emocionálne hranice.
U takmer dvojročného dieťaťa sú už jeho detské pohyby hladké a koordinované, zatiaľ čo jeho slovná zásoba sa zvyšuje akoby každý deň.
Čo môžete od dieťaťa vo veku 23 mesiacov očakávať?
Pri chôdzi po schodoch môže vaše batoľa ešte potrebovať ako oporu pridržiavať sa za ruku. Je viac ako pravdepodobné, že keď bude vystupovať a zostupovať zo schodov bude prinožovať – to znamená, že bude vystupovať jednou nohou a druhu prinoží a znovu.
Zostup zo schodov môže byť ťažší a zložitejší pre dieťatko a môžete byť svedkom aj toho, že sa bude snažiť ísť dole po kolenách a rukách, aby malo väčšiu istotu. Vždy sledujte svoje batoľa pri jeho „nácviku“ lezenia po schodoch.
Nikdy ho nenechávajte bez dozoru a rovnako nenechávajte na schodoch ležať veci, ktoré by mohli upútať pozornosť Vášho dieťaťa a tak ho prinútiť vybrať sa ich preskúmať bližšie.
V tomto období sa vaše batoľa začne viac zaujímať o hranie s ostatnými deťmi. Môže začať imitovať ich správanie a spôsob akým sa hrajú – t.j. napr. ako nejaké staršie dieťa dribluje loptou alebo utekanie a naháňanie ostatných detí pri naháňačke. Rovnako sa bude pokúšať hrať rôzne hry s Vami, či snažiť sa Vás presvedčiť, aby ste sa dohrali jeho hru.
Aktivity pre batoľatá inšpirované T. Kuffnerovou a životom
Čítanie rozširuje slovnú zásobu
Na to, aby sme rozšírili slovnú zásobu dieťaťa a súčasne aj zlepšili jeho výslovnosť je výborný spôsob čítanie a pozeranie kníh. Najmä knihy a ich prezeranie si je skvelý spôsob ako zabaviť dieťa aj vtedy, ak potrebujete čas pre seba – pretože tie si môže pozerať a rado si ich pozerá aj samé.
Vyberte knihy, ktoré ukazujú veci, ktoré vaše dieťa pozná a dokáže ich rozoznať, aby zažilo pocit úspechu a mohli ste sa o nich rozprávať a spoločne a vymýšľať si o nich rôzne veci.
Pre dieťatko sú vhodné leporelá, ktoré majú jednoduché obrázky a nie sú príliš prestimulované farbami ani predmetmi. Dieťa potrebuje, aby boli obrázky dobre rozpoznateľné a dostatočne veľké, aby na ne mohlo ukazovať prštekmi.
Pri prezeraní sa ho pýtajte rôzne otázky ohľadom obrázkov, ktoré si prezeráte a diskutujte o tom, ako sa veci, ktoré hľadáte, týkajú jeho života – môže to byť napr. Kde je lopta? Je krásna okrúhla, čo robíme s loptou? Áno kopeme do nej. A čo ešte? Hádžeme? .....
Možno sa Vám budú zdať otázky jednoduché, ale vychádzame z poznania dieťaťa a to v sebe odráža najmä jeho každodenné skúsenosti.
Učíme sa vo veku 23 mesiacov
Obrázkové knihy s každodennými aktivitami Vášho dieťatka sú pre neho veľmi atraktívne a zaujímavé – dieťa sa rado učí nové veci, ale súčasne má rado svoju rutinu a veci, ktoré už dokáže opakuje neustále dookola.
Rutina mu dodáva pocit bezpečia v jeho malom svete. Preto aj otázky, ktoré mu kladiete ohľadom týchto aktivít – návšteva ihriska, nákup v obchode, návšteva u lekára – to znamená aktivity jeho vlastného života – mu poskytujú priestor „správne“ odpovedať a týmto spôsobom sa rozširuje jeho aktívna slovná zásoba – tým, že vy rozprávate Vášmu dieťaťu sa rozširuje pasívna slovná zásoba – slová, ktorým rozumie, ale nedokáže ich ešte samé použiť v konverzácii.
Vaše batoľa tiež môže vykazovať preferenciu určitých kníh, piesní, rýmovačiek a pod. Ak má nejaké svoje obľúbené príbehy, rýmy alebo pesničky často býva schopné zopakovať určité slová a frázy.
Povzbudzujte ho, aby dopĺňalo chýbajúce slovo alebo frázu v jeho obľúbenom rýme alebo príbehu, napr. ak máme riekanku „Prší, prší len sa ......“ Počkáte kým si dieťa uvedomí a povie leje a samozrejme, že ho pochválite.
Väčšina batoliat miluje farbu a kreslenie a už v tomto období, ak Vaše dieťa malo príležitosť držať pastelky v ruke, by malo byť schopné udržať a ovládať ceruzku alebo pastelku celkom dobre.
Môže už zvládnuť nakresliť takmer priamku a vytvoriť určité tvary, ktoré vyzerajú trochu ako kruhy. Rovnako si už môžete všimnúť, že keď kreslí na papier dokáže svoje umelecké sklony viac kontrolovať a väčšina z toho, čo kreslí ostáva na papieri a menej na stole alebo okolo neho.
Batoľa: Kreslím, cvičím, tancujem
Kreslenie rozvíja jemnú motoriku
Poskytnite svojmu dieťaťu dostatok papiera a farbičiek. Deti obľubujú voskové pastelky, ktoré vytvárajú výrazné farebné čiary alebo mäkké ceruzky, či pastelky. Rovnako pri kreslení zotrvá oveľa dlhší čas ako to bolo doteraz.
Tým, že dokáže lepšie ovládať svoju ruku aj jeho obrázky budú bohatšie na čiary – nezabudnite, že za „čmáranicou“ Vaše dieťa vidí celý príbeh. Rovnako môžete aj túto aktivitu využiť na komunikáciu s dieťaťom – po dokreslení sa ho môžete pýtať, čo tam nakreslilo apod.
Je dobré urobiť niekde v byte nástenku detských kresieb, aby dieťa videlo, že sa Vám obrázky páčia a sa s nimi chválite – to ho povzbudzuje do ďalšej aktivity.
Kreslenie je potrebné na rozvíjanie jemnej motoriky dieťaťa a grafomotoriky. Aj keď – ako sme spomínali – dieťa je zručnejšie a dokáže viac kresliť na papier, neznamená to, že sa bude kontrolovať.
Vo svojom umeleckom cítení môže prázdne steny považovať za dosť „nudné“ a bude mať tendenciu ich dozdobiť. Ak teda nechcete, aby váš dom bol ozdobený futuristickými maľbami, ktorým rozumie len vaše dieťa, povzbudzujte ho, aby kreslilo na papiere, ktoré má na svojom stolíku.
Ale nezabúdajte, aj keď to budete hovoriť svojmu dieťaťu opakovane neznamená to, že Vás vždy počúvne a nikde nenájdete žiadnu kresbu – umelecké nadanie nejde zastaviť.
Investujte teda do umývateľnej farby na stenu, prípadne využite voskové pastelky, ktoré sa dajú umyť na kreslenie na dlaždice v kúpeľni. Rovnako ambície Vášho dieťaťa namaľovať veľké plátno môže uspokojiť veľký arch baliaceho papiera, ktorý mu nalepíte na stenu, kde sa môže realizovať.
Čo vám o dieťati povie jeho kresba?
Spánok a vlastná posteľ
Tým, že je dieťatko už naozaj motoricky zručnejšie je potrebné premýšľať nad tým, premiestniť ho do väčšej postele, aby ste sa vyvarovali jeho snahe preliezať cez ohrádku detskej postieľky.
Ak máte postieľku pri svojej posteli a dá sa Vám zložiť jedna časť môže to pomôcť a tým sa postieľka stane predĺžením postele. Niektoré detičky zvládajú zmeny veľmi dobre, niektoré môžu mať problém s adaptáciou sa na nové veci, preto je veľmi dôležité, aby zmeny neprichádzali veľmi rýchlo a nečakane za sebou.
Vždy mu ich „dávkujte“ postupne. Dieťa ešte nie je prístupné logickým argumentom – zmena pre neho znamená narušenie bezpečia jeho sveta a potrebuje čas na to, aby sa s ňou vyrovnalo.
Rovnako sa môže stať, že sa dieťa stáva senzitívnejšie na stimuly, ktoré mu predtým nevadili – napr. svetlo ráno – čím sa začne budiť oveľa skôr. Ak si myslíte, že Vaše dieťa potrebuje viac spánku a odpočinku naučte ho, akým spôsobom si má oddýchnuť.
Ak je dieťa zvyknuté, že ho uspávajú rodičia môže vyžadovať, aby boli rodičia prítomní aj pri jeho prebudení. Vytvorenie dobrých spánkových návykov spoločne s rutinou po zobudení pomôže Vášmu dieťaťu naštartovať jeho deň „správnym“ spôsobom.
Rovnako sa môže stať, že dieťa sa v noci budí, pretože chce piť, chce sa rozprávať apod. Je potrebné, aby ste v takýchto prípadoch nerozsvecovali svetlo, rozprávali čo najmenej a potichu a v žiadnom prípade sa nesnažili zabaviť dieťa, či odnášať ho preč, aby sa „druhý“ rodič vyspal. Dieťa sa musí naučiť, že je noc a je potrebné spať a celým svojím správaním dávate najavo, že treba byť ticho a spať.
Nočné mory a zlé sny sa môžu opakovane u dieťaťa vyskytnúť a teraz – nemusia byť časté. Je to normálny vývinový znak. Dieťa je potrebné len upokojiť a nechať spať. Často si ráno nepamätá, že sa mu niečo snívalo. Pomáha dotyk a kontakt s dieťatko – známa vôňa rodiča blízko neho apod.
Dieťa v tomto období tiež rado experimentuje s oblečením – rado sa vyzlieka a oblieka, prípadne je najradšej úplne nahé. Môže sa stať, že si odmietne obliecť to, čo mu pripravíte namiesto toho bude vyžadovať niečo úplne iné – pokojne aj niečo, čo sa nehodí – mikulášsku čiapku v lete a pod.
Zvážte, či Vám stojí presadzovanie si svojho výberu za konfrontáciu s dieťaťom. V takýchto prípadoch pomáha ak dieťaťu dáte na výber – 2 – 3 možnosti, ktoré Vám vyhovujú a spokojnosť bude na oboch stranách.
Ako naučiť dieťa spávať vo vlastnej posteli?
Vaše dieťa by vo veku 23 mesiacou malo byť schopné:
- postaviť vežu z kociek
- pomenovať v knihe jednoduché obrázky
- v komunikácii používať dvoj- trojslovné vety
- otočiť v knihe stranu – jednu
- kopnúť vám loptu naspäť
- pomenovať aspoň 6 častí svojho tela
Dieťa vo veku 23 mesiacov bude pravdepodobne schopné:
- zobliecť si časti oblečenia
- nakresliť čiaru a možno aj kruh
- zapájať sa do spevu a rýmovačiek
- vzdať sa postieľky a začať spať v posteli
- ukázať záujem hrať sa pri iných deťoch
- pomenovať aspoň 4 obrázky
- obliecť si niektoré časti oblečenia
- doniesť veci o ktoré ho požiadate
- hodiť Vám loptu
- používať asi 50 slov
- mohlo by byť schopné:
- pýtať sa „Prečo?“
- porozumieť opozitám – veľký – malý
- jazdiť na trojkolke bez pedálovania
- obliecť si ponožky a obuť topánky
- vyskočiť do vzduchu
- skloňovať a časovať
- používať predložky
Nezabúdajte však, že vývin Vášho dieťaťa nie je súťaž – nezáleží na tom, vie povedať vetu a koľko slovnú. Nemusí sa a ani sa nevyvíja podľa tabuliek. Opis, ktorý tu uvádzame je orientačný a aktivity majú pomôcť dieťaťu sa rozvíjať.