22. mesiac života dieťaťa
Čo všetko dieťa dokáže vo veku 22 mesiacov?
Dieťatko začínajú baviť omaľovávanky, rado sa hrá s vodovkami, farbičkami apod. Stále preferuje jednu farbu – častokrát je to čierna – je to preto, že je veľmi výrazná a dieťa potrebuje výrazné farby.
Už sa dokáže chvíľku zahrať aj samé, so svojimi hračkami – zaujímavé je, že si pri hre rozpráva samé pre seba – nie vždy jeho slová dávajú zmysel a to ani jeho rodičom, ale melódia vety dáva pocit, že to čo rozpráva má zmysel.
K rozvíjaniu jeho reči môžete a prispievate aj tým, že mu spievate a povzbudzujete ho, aby spievalo s Vami, riekankami, básničkami apod. Rovnako tým, že sa s dieťaťom rozprávate a venujete pozornosť tomu, čo rozpráva ono.
Vaše batoľa môže byť tiež už schopné hodiť malú loptu dopredu bez toho, aby sa zapotácalo alebo podišlo dopredu. Môže sa však ešte stále márne snažiť kopnúť veľkú loptu – občas sa mu to podarí a pravdepodobne to bude chcieť skúšať stále dookola.
Vaše dieťa už začína mať svoje predstavy o tom, čo chce dosiahnuť – častokrát sa tejto predstavy nechce vzdať. Môže sa pustiť do „misie“, ktorou môže byť napr. tlačenie auta na cestu alebo spájanie kúskov puzzle. Na výsledku jeho poslania mu však veľmi záleží. Ak to urobí dobre bude šťastné ak nie bude veľmi frustrované a nahnevané.
Ranný stres s batoľaťom: TOTO si neoblečiem!
Emócie a prežívanie dieťaťa vo veku 22 mesiacov
Dieťa ešte stále má problémy vyznať sa vo svojich pocitoch a ovládať sa. Preto je veľmi dôležité, aby ste pomenovali emócie, ktoré Vaše dieťa prežíva – „Á, ty si nahnevaný, pretože sa ti to nepodarilo? Smeješ sa, prečo si taký šťastný?“ apod.
Týmto spôsobom sa dieťa učí rozpoznávať svoje emócie a pomôže mu to v budúcnosti – najmä ak pocity, ktoré bude prežívať budú stále zložitejšie.
Vaše dieťatko tiež tým, že akceptujete jeho stav bude viac a viac dávať svoje emócie najavo – od náklonnosti, strachu až po žiarlivosť. Rovnako si začne byť vedomé emócií ostatných ľudí – začne vyjadrovať obavy, ak niekoho počuje plakať, alebo bude vyzerať vzrušene, keď započuje známy šťastný hlas.
Uistite sa, že vaše dieťa s uvedomuje, že je pre vás dôležité a že jeho prejav vás neodrádza. Na to, aby sa dieťa prejavilo a ukázalo svoju osobnosť – a aby sa tá formovala, sa potrebuje dieťa cítiť bezpečne nielen fyzicky ale aj psychicky.
Nový prvok, ktorý sa vo vývine Vášho dieťaťa môže objaviť je neopodstatnený strach. Dieťa sa môže začať báť vymyslených vecí, vecí, ktoré neexistujú apod. Musíme si uvedomiť, že vaše dieťa sa nachádza vo svete, ktorý je pre neho z veľkej časti neznámy.
Pozná Váš byt a okolie, ale aj v ňom je veľmi veľa vecí, ktoré sú ešte neobjavené, ktoré sú pre neho záhadou. Je to svet, na ktorého objavovaní neustále pracuje.
Aj tak je v ňom veľa čomu nerozumie. Takže je úplne normálne, že sa občas bojí. Vaše batoľa môže byť vystrašené skutočnými vecami – ako sú cudzí ľudia, alebo neskutočnými vecami – ako sú príšery.
Ubezpečte svoje dieťa, že príšery neexistujú. Ale nezabudnite na jeho obavy – berte svoje dieťa vážne a dajte mu najavo svoje porozumenie.
Vaša súcit a podpora mu pomôžu postupne prekonať jeho obavy. Od dvoch rokov približne začína obdobie, kedy sa dieťa niečoho bojí – často tieto strachy samé ustanú a stratia sa a vynorí sa strach z iných vecí. Je prirodzená súčasť vývinu osobnosti.
Spánok dieťaťa vo veku 22 mesiacov
Ďalšia oblasť, v ktorej nastáva zmena je ukladanie na spánok. Často sa stáva, že večerný rituál ukladania sa na spánok sa mení na súboj vôlí. Ak chcete obmedziť tento boj pred spaním na minimum a uchovať si energiu, nechajte svoje dieťatko robiť malé rozhodnutia, ktoré však nemenia rutinu pred spaním.
Spýtajte sa ho, ktorú rozprávku na dobrú noc chce počuť, alebo ktoré pyžamko si chce obliecť. Trik je v tom ponúknuť dieťaťu len dve maximálne tri možnosti a uistiť sa, že vy sami ste spokojní s každou voľbou.
Napr. sa nepýtajte: „Chceš ísť teraz spať?“, pretože sa môže celkom dobre stať, že Vám dieťa povie nie. A ak je čas na to ísť spať začne boj pretože ho musíte nútiť. Namiesto toho sa snažte dať dieťaťu na výber napr. akú hru sa zahrá pred tým, ako pôjde spinkať.
Napr. môžete povedať: "Môžeme uhádnuť ešte jednu hádanku spoločne a potom už budeme musieť ísť do postele. Môžeš si vybrať aká by to mala byť." Uistite sa však, že táto posledná aktivita je pokojná, aby sa dieťatko nerozbláznilo.
Narastajúca nezávislosť batoľaťa znamená, že má rado a presadzuje svoj názor. Tým, že na to pamätáte môžete sa vyhnúť tomu, že sa doba pred spaním premení na súboj vašej vôle a vôle vášho dieťaťa.
Rovnako nie je nezvyčajné, že sa malé deti prebúdzajú v noci zo strašidelných alebo veľmi živých snov o príšerách. Tieto sny bývajú často spôsobené nadmernou stimuláciou dieťaťa v priebehu dňa – sledovaním strašidelného videa pred spaním alebo práve prekonaním únavy.
Dieťa môže mať tiež problémy sa zo sna zobudiť – to znamená, že len kričí, prehadzuje sa na posteli, alebo si sadne a kričí. Nemusí byť ani prebudené. V takých situáciách je dôležité len dieťatko upokojiť – tichým hlasom mu hovoriť, že všetko bude dobré, ticho mu hmmmkať do uška, hladkať ho apod.
Ak je hore, je dôležité ubezpečiť ho, že všetko je dobré a zmierniť akékoľvek obavy, ktoré môže mať o monštrách. V tomto veku vaše batoľa nerozumie rozdielu medzi skutočnosťou a tým, čo sa stalo v jeho sne, takže všetky príšery budú pre neho veľmi reálne.
Čas na spánok v detskej izbe
Mám rád iné deti
Keďže dieťa prejavuje rastúci záujem o svet, začína si uvedomovať aj ostatné deti na pieskovisku alebo na ihrisku a začína javiť o nich záujem – často sa deti spokojne hrajú vedľa seba, spokojné, že sú v spoločnosti iných detí. Spoločné hranie začína až o niečo neskôr.
Stále ešte pravdepodobne nebude rozumieť konceptu zdieľania a požičiavania si hračiek a bude rozrušené, nahnevané alebo bude plakať ak sa iné dieťa pokúsi vziať nejaké z jeho hračiek, ale už je to o niečo lepšie ako predtým.
Dieťa sa tiež veľa naučí tým, že pozoruje druhé deti a vy si môžete všimnúť, že napodobňuje ich správanie – nerozlišuje ešte správne a nesprávne.
Ak ste to ešte neurobili, toto je správny čas pripojiť sa k iným mamičkám a deťom na pieskovisku, aby sa vaše batoľa stretlo s ďalšími deťmi rovnakého veku.
Ak sa Vám zdá, že je vaše batoľa trochu ohromené a zaskočené tým, že je s ďalšími deťmi, skúste zorganizovať nejakú „detskú párty“ u vás doma, kde bude mať Vaše dieťa pocit väčšej kontroly nad tým, čo sa okolo neho deje.
Potrebujem sa cítiť bezpečne
Aj keď sa Vaše batoľa teší na objavovanie sveta okolo neho stále potrebuje vedieť, že niekto známy dospelý je blízko neho. Pravidelne sa vracia k rodičovi kvôli uisteniu a pohodliu. Pamätajte na to, že len preto, že sa vaše batoľa začína rozvíjať a dokáže objavovať svet samo od seba, neznamená to, že Vás potrebuje menej, alebo že Vás nemá tak rado ako predtým.
Povzbudzujte ho zakaždým, keď niečo skúša samé, ale nenechávajte ho samé, keď vás opustí, ani ho netrestajte za to. Ono bude chcieť a potrebovať vašu lásku a ubezpečovanie ešte dlhú dobu.
To sa najčastejšie prejaví vtedy, ak Vaše batoľa pozoruje ako venujete svoju pozornosť na iné deti, iných ľudí, alebo aj na jeho súrodencov. Tento pohľad ho môže výrazne rozrušiť a vyžaduje Vašu okamžitú pozornosť.
Ako na batoľa?
Stravovanie dieťaťa vo veku 22 mesiacov
Pokračujú aj stravovacie maniere dieťaťa – dieťa odmieta určité jedlá – vyžaduje stále len tie isté a nič iné apod. Aby ste trochu zmiernili tieto maniere skúste pozvať jeho kamaráta zo ihriska alebo nejakého známeho na čaj a na občerstvenie.
Vaše dieťa môže byť šťastnejšie a zároveň mu môže aj viac chutiť ak sleduje aj kamaráta. Je to ťažké, ak vy a váš partner pracujete a máte rozdielne pracovné doby, ale ak môžete, pokúste sa jesť aspoň raz denne spolu ako rodina.
Toto spoločné jedlo by malo byť zábavnou spoločenskou udalosťou, a nie časom náhlenia a stresu. Udržujte živú konverzáciu a nezaostávajte v jedle za svojím dieťaťom. Dieťa by malo byť súčasťou rodiny a udalosti, ktorou spoločné jedlo je.
Jedlá by sa mali podobať. V tomto období by už dieťa nemalo jesť (až na výnimky) iné jedlo ako dospelí. Pozitívne komentujte svoje jedlo a ohodnoťte chuť a výzor jedla.
Vaše batoľa sa často môže naučiť jesť nové jedlá tým, že vás alebo iné deti pozoruje pri jedení. Jedlo by nemalo byť o tom, že najprv sa naje dieťa a potom si rodičia niečo dajú, prípadne čakajú kým dieťa zaspí.
Nezabúdajte, že dieťa je súčasťou rodiny a spoločné jedlo je časom, kedy dochádza k „utužovaniu“ rodinných vzťahov a poskytuje možnosť na rozhovor.
Stravovanie NAŠICH detí v materských školách
Vo veku 22 mesiacov by batoľa malo byť schopné:
- napodobňovať iné deti
- postupovať podľa jednoduchých 2-krokových inštrukcií
- identifikovať niektoré časti tela
- povedať dvojslovné vety
- používať minimálne 6 slov
- chodiť hore po schodoch
Vo veku 22 mesiacov by batoľa pravdepodobne malo vedieť:
- skladať jednoduché puzzle
- tešiť sa z hudby a tancovať na ňu
- hodiť loptu
- spájať slová
- postaviť vežu asi zo 6 kociek
- zobliecť si niektoré časti oblečenia – ponožky, čiapku apod
- používať 50 a viac slov
- obliecť si niektoré časti oblečenia
- umyť si a usušiť ruky
- hovoriť zrozumiteľne asi 50%
Vo veku 22 mesiacov by batoľa mohlo by byť schopné:
⦁ obliecť si viac častí oblečenia
⦁ byť pripravený na tréning na nočník
⦁ vyskočiť – a odlepiť sa od zeme
⦁ správne skloňovať a časovať
⦁ hovoriť vo vetách
Tieto ukazovatele sú len orientačné a ich dosiahnutie nie je podmienkou u každého dieťaťa. Pri akomkoľvek podozrení sa poraďte so svojím pediatrom.