Ako podporiť rozvoj reči a komunikácie u detí formou hry?
Ponúkame vám zopár tipov na rozvoj reči a precvičovanie komunikácie pre deti od 1 roka po predškolský vek.
Precvičovanie dychu a pier ako správny nácvik reči a rečových orgánov
Hra vhodná pre deti od 1 roka
Materiál: rôzne predmety, ktoré sa pohybujú vo vzduchu
Malé deti majú vo veľkej obľube zábavné hry s fúkaním. Môžeme im vyrobiť rôzne fúkadlá. Stačí napr. pestro pomaľovaný papier poskladať ako harmoniku a potom ho zavesiť na strop na nitku ako motýľa.
Motýľov môže byť niekoľko, v rôznych veľkostiach – tato, mama, motýlik - bábätko. Pripevníme ich voľne na špajle nad sebou, aby sa mohli pri fúkaní pohybovať.
Fúkať môžeme do zavesených pierok, papierových škatuliek, rôznych listov, šišiek, tráv, atď. Vylisované veľké listy zavesené na tenkom priesvitnom motúziku voľne v priestore sú navyše veľmi peknou prírodnou dekoráciou.
Pri fúkaní prehnane nafukujeme tvár, gúľame očami a robíme všemožné komické grimasy.
Prečítajte si: Vývin reči medzi 1. a 2. rokom alebo Hurá, moje dieťa hovorí!
Rozvíjanie jazykovej tvorivosti, podporenie záujmu o knihy
Hra vhodná pre deti od 2 rokov:
Materiál: veľké archy baliaceho papiera, pero, pastelky
Táto zábavná hra podporuje budúci záujem dieťaťa o čítanie kníh. I malé dieťa sa môže stať spisovateľom, ktoré si nielen napíše, ale i namaľuje vlastnú knihu.
Vezmeme veľký arch baliaceho papiera a preložíme ho na polovicu. Niekoľko preložených archov naskladáme do seba, a tak nám vznikne „maxikniha“.
Pomôžeme dieťaťu vymyslieť rôzne smiešne rýmy, rozprávky a pod. Zapisujeme do knihy originálne a vtipné detské komentáre, nápady, postrehy, aby sme ich kedykoľvek mohli prečítať.
Dieťa si samo knihu ilustruje. Už samotný formát knihy je preň veľmi príťažlivý. Dieťaťu môžeme tiež poradiť, ako si písať vlastný denník.
Kladieme mu vhodné otázky a zapisujeme odpovede. Napríklad sa ho spýtame, aké jedlo mu dnes najviac chutilo, aká hra ho najviac potešila atď. Dieťa si k nim maľuje ilustrácie.
Pre staršie dieťa zvolíme veľký zošit, ale malé dieťa má rado veľký priestor na výtvarné vyjadrenie. Voľné archy „maxiknihy“ môžeme nakoniec zošiť, aby dieťa mohlo knihu samo listovať a komentovať vlastné obrázky. V dospelosti bude preňho táto živá spomienka na detstvo naozajstným pokladom.
Prečítajte si: Čo vám odhalí detská kresba?
Podpora pohybu, prehĺbenie vnímania, rozvoj reči
Hra vhodná pre deti od 3 rokov
Materiál: obľúbený medvedík alebo iná plyšová hračka, povrázok
Obľúbeného medvedíka postavíme (posadíme) dieťaťu na priehlavok. Povrázkom hračku upevníme na nohu. Medvedík je cestovateľ, ktorý sa dostal do cudzieho mesta.
Dieťa sa stane sprievodcom plyšového turistu. Ukážeme dieťaťu, ako má chodiť s medvedíkom po byte a vysvetľovať mu všetko, čo vidí okolo seba.
Najprv dieťa popisuje realitu pravdivo, ale postupne zapája s našou pomocou stále väčšiu časť fantázie. Zo skrine sa stávajú vysoké hory, zo stola nedobytný hrad a z vane oceán.
S medvedíkom na nohe môže dieťa tiež cvičiť, tancovať a pod. Bude si pripadať dôležité, pretože musí všetko malému kamarátovi vysvetliť a ukázať. Zároveň ho pohyby medvedíka pripútaného k vlastnej nohe určite pobavia.
Prečítajte si: Výchova detí prostredníctvom zázraku menom rozprávka
Podpora jazykovej tvorivosti, rozvoj reči
Hra vhodná pre deti od 4 rokov
Vyberieme vhodný program v televízii a pustíme ho dieťaťu. Nesmie to byť program pre deti, aby dieťa nebolo nasledujúcou hrou sklamané. Po chvíli vypneme zvuk a poprosím dieťa, aby komentovalo to, čo vidí v televízii vlastnými slovami, hovorilo za postavy atď.
Záleží na tom, aký druh programu vyberieme. Ak to bude spravodajský program, môže sa dieťa hrať na pani hlásateľku (hlásateľa) a prečítať správy.
Pri prírodovedných seriáloch sa dieťa pokúsi skôr živo komentovať to, čo vidí. Získame tak ideálnu spätnú väzbu o tom, ako dieťa program vníma a čomu nerozumie. Nakoniec mu môžeme niektoré javy v pokoji vysvetliť.
Keď sa dieťa naučí takto pracovať s obrazom „nemého filmu“, môže si vymýšľať nezmyselné a komické komentáre len pre pobavenie divákov. Napr. žene vezúcej bábätko v kočíku vloží do úst vetu: „Tak vám veziem toho hrocha“ , zívajúcemu pánovi vymyslí vetu: „To bola výborná mucha. Mňam.“ a podobne.
Podpora sebavyjadrenia, rozvíjanie tvorivosti a plynulej reči
Hra vhodná pre deti od 5 rokov
Materiál: žiadny, príp. rekvizity a kostýmy vhodné pre jednotlivé role
Najprv dieťaťu predvedieme, ako sa dvojroly hrajú. Dieťaťu sa určite bude páčiť, keď uvidí, ako sa striedavo premieňate na vlka a Červenú čiapočku alebo na Snehulienku a ježibabu.
Aby sa lepšie orientovalo v tom, akú postavu hrá, môžeme ju namaľovať a položiť na miesto, na ktoré sa dieťa pri hraní vždy postaví. Od začiatku dieťa vedieme k tomu, aby každú rolu hralo z iného miesta a neplietli sa tak postavy ani jemu samému, ani divákovi.
Napríklad sa dohovoríme, že Červená čiapočka bude na scénu prichádzať vždy sprava a vlk zľava. Predvedieme názorne, ako možno meniť hlasy. Pomôcť môžeme ešte rôznymi rýchlo vymeniteľnými kostýmami či maskami, ale nie sú nevyhnutné.
Pre menšie deti je vhodné vybrať známe protichodné postavy z rozprávok, aby nemali ťažkosti pri vymýšľaní textu.
Naopak, staršie deti uvítajú priestor na improvizáciu, ktorá im dovolí pomocou dvojrolí rozohrať vtipné scénky z rodinného života (hádky medzi súrodencami, rodičmi, pokarhanie dieťaťa rodičom atď.)
Prečítajte si: Hry na rozvíjanie tvorivosti a samostatnosti