HRY na rozvíjanie tvorivosti a samostatnosti dieťaťa
Hra je pre dieťa najlepším učením sa. Inšpirujte sa dobrými nápadmi!
Tipy na netradičné hry: Hrajme sa s deťmi inak!
Hry pre deti od 1 roka
NEBUĎ MA
Dieťa určite pochopí, že nejde o príkaz, ale o výzvu na hranie. Robíme sa, že tvrdo spíme, a pritom nahlas chrápeme. Dieťa nás chvíľu nechá „spať“, a potom nás začne budiť. Vždy predvedieme, ako nás jeho prebudenie vyľaká a naoko sa hneváme, kto nás to budí a vyrušuje.
Potom zase „zaspíme“. Táto hra deti vydrží baviť veľmi dlho. Keď deti pochopia, na čom zakladá komickosť situácie, obvykle si chcú úlohy vymeniť. Dieťa potom predstavuje chrápajúceho spáča a my dotieravého „budiča“.
Pre deti od 2 rokov
NEPOSLUŠNÝ KLINEC
- papierová škatuľa
- doštička
Dieťa postavíme bosými nohami na doštičku a začneme klopať dlaňou do škatule. Zatĺkame klinec. Dieťa sa pri každom ťuknutí o kúsok zníži, potom si sadne do drepu, kľakne si a nakoniec nehybne leží. Tešíme sa, ako sa nám podarilo klinec pekne zatĺcť a opraviť podlahu.
ZMENŠOVADLO DOSPELÝCH
Od tej doby sme sa zastavovali nielen pri schodoch, ale tiež pri prudkých kopčekoch, kde som sa musela ako dospelá „zmenšovať“. Každé malé dieťa poteší, keď sa môže na chvíľu stáť „obrom“, zatiaľ čo dospelý je „trpaslík“.
PRE DETI OD 3 ROKOV
MEDVEDÍK ŠPINĎÚRIK
- všetko potrebné na rannú či večernú hygienu
- obľúbený medvedík
Pri tejto hre naučíme dieťa, aby predvádzalo s medvedíkom všetko, čo musí absolvovať pri rannej či večernej hygiene. Medvedík bude „špinďúrik“, ktorý nemá rád vodu, takže ho musíme ku všetkému, od čistenia zubov až po česanie, prehovárať.
Vzniknú tak komické scénky, ktoré dieťa samo z vlastných skúseností s udržovaním čistoty rozohrá. Medvedík, ktorého hráme a vodíme my, sa bráni umývaniu, dáva si uterák na tvár, prská pastu, schováva hrebeň, uteká pred vodou a mydlom z kúpeľne atď. Dieťa sa v tejto hre zahrá na čistotného dôležitého rodiča, ktorý musí medvedíka špinďúrika stále prehovárať, aby dodržoval hygienické zásady.
NA VŠEVEDKA
- predmety bežnej potreby vhodné na rôzne experimenty
Dieťa v tomto veku veľmi rado experimentuje s rôznymi predmetmi, rado robí rozličné pokusy. Keď už rozumie základným súvislostiam medzi rôznymi javmi vo svojom okolí, môžeme si dovoliť všetko obrátiť „naopak“ a so skutočnosťou sa pohrávať. Keby dieťa skutočné súvislosti nechápalo, nemohlo by ani rozumieť tomuto situačnému humoru.
Prinesieme napríklad vedierko s vodou a povieme dieťaťu, že vyskúšame, ktoré predmety sa potopia. Vezmeme do ruky kameň alebo závažie a s vážnou tvárou Vševedka budeme tvrdiť, že kameň je ľahučký, a preto bude určite plávať na hladine.
Dieťa už vopred vie, že hovoríme hlúposti. Nebude s nami súhlasiť. Ale Vševedko si nenechá poradiť a všetko musí sám preskúmať. Potom kameň položíme na hladinu a s údivom, ktorý patrične komicky rozohráme, zistíme, že kameň žblnkne do vody a leží na dne vedierka.
Prvý pokus však najmúdrejšieho Vševedka neodradí a experimentuje nezmyselne ďalej. Môžeme napríklad prelievať vodu z veľkého hrnca do malého hrnčeka a vopred s istotou tvrdiť, že ani kvapku nerozlejeme. Vodu nakoniec, samozrejme, na veľkú radosť dieťaťa prelejeme a polejeme si oblečenie.
Určite si vymyslíme mnoho ďalších komických situácií, v ktorých dieťaťu doprajeme, aby malo radosť z toho, ako rozumný dospelý Vševedko všetko popletie. Dieťa si tak neobyčajne silne zvyšuje sebavedomie, pretože sa zabáva na tom, aké robíme hlúposti. Veľmi sa teší, že tým, kto robí chybu je tentoraz dospelý.
VESELÁ RODINA: Terapia hudbou
PRE DETI OD 4 ROKOV
LAMPIČKA
- baterka
Dieťa sa postaví alebo pohodlne posadí a vezme do ruky baterku. K nohám dieťaťa dáme vankúš a položíme si naň hlavu. Chystáme sa čítať rozprávkovú knižku. Zisťujeme však, že je v miestnosti málo svetla a musíme si „prisvietiť“. Na vopred dohodnutý signál, napr. stlačíme dieťaťu palec na nohe, dieťa rozsvieti baterku a svieti na knižku. Prečítame rozprávku a nakoniec zase lampičku zhasneme rovnakým spôsobom, ako sme ju rozsvietili. Hra na lampičku môže byť občasným spestrením večerného čítania rozprávok.
Pre väčšiu zábavu si niekedy môžeme zahrať tento variant: Snažíme sa rozsvietiť lampičku, ale dieťa naschvál baterku nerozsvieti. Naoko sa hneváme, že nám asi vypli prúd. V nečakanej chvíli dieťa baterku rozsvieti. S radosťou začneme čítať. Po chvíli zase baterku zhasne - opäť vypli prúd. Striedame „radostnú a zlú“ náladu. Dieťa sa zabáva na tom, ako môže ovládať naše prejavy.
PRE DETI OD 5 ROKOV
HROCH
- slamka alebo iná trubička
Ponoríme sa do vody a znázorňujeme hrocha, ako vyfukuje vzduch z vody. Vzduch vyfukujeme priamo z úst alebo pomocou slamky. Dieťa si určite samo vyskúša, aké to je byť hrochom.
Musíme vo vode dávať pozor na jeho bezpečnosť. Hra je výborným dychovým cvičením. Dieťa sa pri nej učí ponárať, nebáť sa vody. Na hladine sa často podarí vytvoriť množstvo bubliniek. Do vody môžeme pridať trochu peny do kúpeľa v prípade, ak máme istotu, že dieťa vodu nepije. Bublinky sa v penovej vode vyrábajú oveľa lepšie.
Nápady na hry sú vybrané z knihy Jany Hanšpachovej: Veselé hry s malými deťmi, ktorú vydalo vydavateľstvo Portál.