24. mesiac života dieťaťa
Druhý rok je pre Vás aj pre Vaše dieťa veľkým míľnikom. Dieťa sa učí zdieľať svoj priestor na hranie a svoje hračky s kamarátmi a súrodencami – to znamená, že je možné už plánovať aj krátke narodeninové detské oslavy.
Nečakajte však, že požičiavanie hračiek a vpustenie niekoho druhého do svojho teritória bude pravidlom. Rovnako sa ani ešte nebude hrať spolu s ostatnými – vaše dieťa sa ešte stále radšej bude hrať samé, ale pokojne vedľa nejakých iných detí. V tomto veku deti pozorujú a všímajú si konanie iných ľudí a majú tendenciu ho opakovať!
Čo môžete očakávať od svojho dvojročného dieťaťa?
Vo svojich dvoch rokoch dieťa môže v sebe objaviť záľubu organizovať a kategorizovať veci a usporadúvať ich, aby „boli v poriadku“.
Môže sa pre neho stať dôležité, aby sa veci robili „správne“ a tak ako vždy a teda venuje veľa času a energie triedeniu, preusporiadavaniu a rovnako sa môže stať, že ak sa naruší jeho denná rutina príliš nedokáže túto zmenu zvládnuť a začne plakať a robiť „scény“.
Aby ste tomu predišli rozprávajte sa s dieťaťom, čo budete robiť celý deň – aj keď nemá vedomie o čase pomôže mu to ako-tak sa vyznať v tom, ako bude deň prebiehať a adaptovať sa.
Musíte si uvedomiť, že dieťa nedokáže anticipovať a predvídať tak ako vy, pretože mu chýba veľa informácií, ktoré vy máte k dispozícii. Ono ich nepotrebuje, nepotrebuje dôvody, prečo konáte tak ako konáte, potrebuje však vedieť čo sa s ním bude diať, aby malo pocit bezpečia.
Po fyzickej stránke sa za druhý rok života dieťaťa tiež veľa zmenilo – je samostatnejšie a nezávislejšie v pohybe. Už nepotrebuje, aby ste ho toľko istili. Jeho energia sa zdá byť nevyčerpateľná. Často sa stáva, že je veľmi aktívny počas celého dňa akoby ani nemusel ísť spať a iba zrazu odpadne a zaspí.
23. mesiac života dieťaťa
Hra dieťaťa vo veku 24 mesiacov
Dieťa nachádza potešenie vo fyzických aktivitách a hrách. Pomáhajú mu vybiť jeho energiu a súčasne s pohybom sa rozvíja jeho osobnosť – hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika, dozrieva mozog a vyvíja sa osobnosť dieťaťa a jeho vlastnosti.
Preto je veľmi dôležité dopriať dieťaťu veľa pohybu a aktivít. Už sa zlepšila jeho koordinácia a je schopné vám hodiť alebo kopnúť veľkú loptu. Na trojkolke alebo odrážadle dokáže už jazdiť rýchlo a bezpečne. Môže mať problémy s brzdením – u trojkolky nie tá zostane stáť, ale pri odrážadle ak vyvinie väčšiu rýchlosť môže brzdiť tak, že spadne nabok.
Dokáže tiež súčasne niesť niečo v rukách a ísť – nerobí mu problém zmeniť smer – pri nižšej rýchlosti. Ešte stále nie je schopný dostatočne odhadovať vzdialenosti to znamená, že musíte byť pripravení zachytiť ho, priložiť ruku k rohu stola, aby sa nebuchol keď vylieza spod neho apod.
Starí rodičia sú pre deti nenahraditeľní!
Čo všetko dokáže dieťa vo veku 24 mesiacov
So zlepšujúcou sa jemnou a hrubom motorikou a koordináciou prichádzajú aj ďalšie nebezpečenstvá, ktoré si je potrebné uvedomiť. Dieťa skúša kľučky a kľúče – to znamená, že už môže byť schopné otvoriť si nezamknuté vchodové dvere a odísť napr. na návštevu k starým rodičom, prípadne sa zavrieť v izbe a nechtiac sa tam zamknúť.
Samozrejme odomknúť sa mu tie dvere už nepodarí. Inštrukcie o tom ako otočiť kľúčom sú pre neho nezrozumiteľné. Nedokážete na svoje dieťa dávať pozor neustále počas dňa, preto a pokúste niektorým nebezpečenstvám predchádzať a učiť priebežne vaše dieťa, čo môže a čo nie, prípadne nacvičovať nejaké situácie „dopredu“.
Rovnako začína byť oveľa zručnejší vo vyzliekaní – chce to robiť sám. Zoblečie si ponožky, dáva dole čiapku alebo klobúk, zobuje si topánky. Rovnako z tejto činnosti môže robiť hru – vy mu to oblečiete a on si to vzápätí zoblečie a veľmi sa pri tom smeje najmä ak naoko robíte krik.
Je tiež schopný piť z pohára – najskôr z dvomi uškami, prípadne musí byť to uško dostatočne veľké a súčasne pohár nie je príliš ťažký. Ale už dokáže pohár uchopiť, dá si ho k ústam, napije sa a položí ho na stôl bez toho, aby rozlial.
V dvoch rokoch bývajú už deti viac ako pripravené na tréning na nočník. Dieťa už dokáže rozpoznať a cíti, že je pocikané alebo pokakané. Informuje Vás o tom síce už v tom momente, kedy potrebu vykonáva, nie predtým, ale už to uvedomenie tam je.
Cez deň je to pre dieťa ľahšie ako v noci, ale už je možné začať aj s nočným tréningom – vhodná doba pre deti je od 18.mesiacov do troch rokov. Nepokúšajte sa však urýchliť tento proces.
Ukazovatele pripravenosti dieťaťa používať nočník:
- ukazuje, že je mu nepríjemné mať mokrú alebo špinavú plienku
- nosí si nočník a sadá si na naň
- chodí na toaletu s Vami, sedí Vám na kolenách
- oznamuje Vám, že vykonáva potrebu
Preto je potrebné mať pripravený nočník – a informovať dieťa o tom, na čo slúži. Keď vidíte, že dieťa začína tlačiť je možné ho posadiť naň, aby vykonalo potrebu tam.
Treba ho pochváliť, za to, že aké je šikovné. Tréning nesmie byť stresom pre dieťa ani pre rodiča, aby sa „nezaseklo“ a nevytvorili sa rituály u dieťaťa ako sa tomu vyhnúť.
Neriešime pred dieťaťom veľkosť, konzistenciu vykonanej potreby, len ho chválime aj pred druhými aké je šikovné, že už používa nočník.
Sociálny vývin vo veku 24 mesiacov
Po sociálnej stránke je dieťa pripravené a potrebuje spoločnosť ostatných ľudí – nielen svojej rodiny. V tomto veku sa začínajú budovať vzorce správania, ktoré dieťa získava imitáciou a overovaním si dôsledkov svojho správania na svoje okolie.
Rovnako sa môže stať, tým, že dieťa je nezávislejšie a snaží sa presadzovať, že začína robiť „napriek“ – bolo mu povedané, že niečo nemá robiť a aj napriek tomu ide a urobí to, často sa ešte pozerá, či si ho všímate a venujete mu pozornosť.
Dieťa takto skúša hranice, ktoré ste určili a koľko si môže dovoliť. Nie je to preto, aby vás hnevalo, ale aby otestovalo svoju nezávislosť. Ak sa jedná o činnosť, ktorú nemôže robiť treba dôrazne dať najavo, že toto naozaj nie. Dieťa sa tiež v tomto veku učí, ktorý tón hlasu rodič používa, keď niečo ešte nemyslí vážne a kedy to už myslí vážne.
Psychológia pre milujúcich rodičov: Sú hranice vo výchove dôležité?
Rád čítam, spievam, objavujem
Dieťa zbožňuje čas, ktorý trávite spolu hrou, čítaním, spievaním apod. Má rado knihy, rado si ich prezerá a ukazuje všetko, čo už vie. Tým rastie jeho sebadôvera a zároveň sa ubezpečuje v tom, že môže ísť ďalej a skúšať nové veci.
V knihách dokáže ukázať na obrázky dennej potreby, niektoré dokáže pomenovať, alebo urobiť zvuky, ktoré zvieratá, či veci vydávajú. Dokáže rozpoznať všetky mačky na obrázku aj keď budú rôznych veľkostí a tvarov, ale nebude schopné určiť, čo je pekné a čo nie.
Učí sa kategórie ako malé, veľké, špinavé, čisté apod. rovnako začína s farbami, aj keď ich ešte nedokáže pomenovať. Pri uvedomovaní mu pomáhajú pomôcky – žltá ako slniečko, zelená ako tráva – to znamená, spájanie k veciam, ktoré pozná a dokáže si ich vybaviť.
Slovná zásoba dieťaťa vo veku 24 mesiacov
Dieťa už dokáže povedať 2 – 3 vety a z každým úspechom rastie jeho sebavedomie. Dieťa rado „rozpráva“ o sebe. Pretrváva jeho presvedčenie, že ono je stred vesmíru.
Chce rozprávať a vzájomná konverzácia medzi ním a vami mu pomáha budovať slovnú zásobu. Dieťa tiež začína opakovať slová, ktoré niekde počulo – nie vždy v tej najvhodnejšej chvíli. Nerozumie taktu ani tomu, čo by malo a nemalo. Preto je dôležité mu to opakovane vysvetľovať a snažiť sa necítiť sa trápne pri nejakom prešľape.
Častým rozprávaním sa s dieťaťom zistíte, že Vám tiež rozumie stále viac a viac a rovnako sa učí odpovedať na vaše otázky a inštrukcie aj inak ako „nie“ ak sa mu nechce ísť von – začína podávať vysvetlenia prečo nie. Rovnako dieťa bude schopné vykonať aj zložitejšie pokyny ako napr.
„Choď za ockom a dones mi od neho mobil.“ Rovnako ho bude baviť klásť si k uchu telefón a rozprávať do neho – ak sa však ozve zo slúchadlá hlas dieťa prestane rozprávať a len počúva.
Rovnako chvíľu je schopné vás pozorovať pri rozhovore s niekým, ale po chvíli stráca trpezlivosť a ono potrebuje byť stredobodom vašej pozornosti.
S rozvíjaním reči prichádza obdobie otázok – najčastejšie sa vyskytuje otázka „PREČO?“
Prečo sa to batoľa neustále pýta? Túto otázku dieťa kladie z mnohých dôvodov – niekedy chce vysvetlenie, niekedy je to len akoby zástupné slovo, keď nepozná iné a je zvedavé čo to je alebo na čo to je a niekedy len preto, aby vyprovokovalo konverzáciu s rodičom.
Pri kladení otázok je veľmi vytrvalé a baví ho otázku opakovať stále dookola. Bude to pre vás znamenať nápor na vašu trpezlivosť. Niekedy sa môžete pokúsiť na jeho otázku odpovedať protiotázkou – čo myslíš ty?
A konkretizovať to priamo na situáciu alebo predmet o ktorom sa rozprávate. Týmto spôsobom by ste mohli získať informácie o tom, ktoré vysvetlenie, alebo ktorú odpoveď vaše dieťa skutočne hľadá.
V reči sa môžu prejavovať už aj začiatky sociálne žiadúceho správania – spontánne dieťa môže začať hovoriť „prosím“ alebo „ďakujem“. O sebe hovorí ako o inej osobe a oslovuje sa menom.
Rovnako môže rozpoznať písmená alebo čísla v knihe, keď ich uvidí. Rozoznáva a rozumie slovám ako „moje“ a „tvoje“ a často používa slová „mne“ a „moje“ alebo na otázku koho to je odpovie svojím menom. Vlastníctvo svojich vecí berie veľmi vážne a žiarlivo si ich chráni.
Vývin reči medzi 2. a 3. rokom alebo „MAMI JA SA-SA-SÁM“
Vaše dieťa vo veku 24. mesiacov by malo byť schopné:
- chodiť samostatne po schodoch
- samo sedieť na malej stoličke
- zobliecť si niektoré časti oblečenia
- hrať sa „akože“ hry – kŕmenie bábiky, oprava dverí apod.
- postaviť vežu zo 4 kociek
- bežať
- tlačiť a gúľať veľké predmety
- odniesť veľkú hračku niekam inam
- ukázať obrázky v knihe
- ukázať a pomenovať časti svojho tela
- samostatne sa hrať v spoločnosti iných detí
- aktívne využívať 20 slov – najmä podstatných mien
- pravdepodobne bude vedieť:
- zapnúť televízor
- otvoriť dvere
- hovoriť vo vetách
- skloňovať a časovať
- vyskočiť
- odložiť veci na ich miesto
- rozpoznať svoju pozíciu v rodine
- imitovať gestá a mimiku dospelých
Dieťa vo veku 24 mesiacov by mohlo byť schopné:
- namaľovať zvislú čiaru
- používať viac ako 300 slov
- rozoznať farby – podľa pomocných slov – slnko, tráva apod.
- postaviť vežu z ôsmych kociek
- kategorizovať predmety podľa spoločného znaku
Čas na poradu u odborníka nastáva ak dieťa vo veku dvoch rokov:
- neskúša rozprávať ani neopakuje slová
- nerozumie žiadnym novým slovám – nerozvíja sa jeho slovná zásoba
- neodpovedá na jednoduché otázky slovami „áno“ a „nie“
- nechodí samé a ani s malou pomocou
- nedáva najavo rôzne emócie – radosť, hnev, strach apod.
- nezaujímajú ho obrázky
- nepozná sa v zrkadle
- nepokúša sa samé najesť – nedrží si hrnček, nepije z neho
- nepoužíva dvojslovné spojenia – napr. piť mliečko
- nepozná čo je potrebné urobiť z predmetmi každodenného života – tie, ktoré denne používa – hrebeň, kefka na vlasy, lyžička, vidlička apod.
- nedokáže postupovať podľa jednoduchých inštrukcií – podaj mi to, sadni si apod.
- akoby zrazu stratilo zručnosti, ktoré predtým malo