Mamička, rodíme: Pôrod krok za krokom

PhDr. Drahomíra Korpová | 6. jún 2022
Pôrod

Keď kontrakcia povolí, vydýchnete, pokojne si ľahnete a snažte sa úplne uvoľniť a zrelaxovať. Zavrite oči, nerozprávajte, nevyčerpávajte sa, energiu budete potrebovať na ďalšie tlačenie.

Druhá doba pôrodná 

Rodičky samy nedokážu určiť, kedy presne táto tzv. vypudzovacia fáza začína. Od toho je tu personál na pôrodnej sále. Táto fáza začína zájdením bránky hrdla maternice. Jej trvanie záleží od vašej telesnej a fyzickej kondície, od vašej schopnosti efektívne využiť kontrakcie na tlačenie a od frekvencie a dĺžky kontrakcií. Na vrchole sťahov maternice budete pociťovať mimovoľné nutkanie tlačiť ako keby na stolicu, ktoré s ústupom kontrakcie povolí.

Pre dobrý priebeh samotného pôrodu, ale aj pre vás bude dobré, keď v tejto fáze budete aktívne spolupracovať s personálom napriek tomu, že už máte všetkého dosť, ste unavená, nič nevládzete... Všetko sa tak udeje v pokoji, ale hlavne rýchlejšie. V danej chvíli to už chcete mať čo najskôr za sebou. 

V úvode tejto fázy môžete cítiť, že sťahy maternice sú síce intenzívne, ale trochu kratšie a pauzy medzi nimi dlhšie. Niekedy môžu dokonca ustať. Ako keby si vaše telo chcelo oddýchnuť.

Personál bude sledovať vás aj dieťatko. Využite túto chvíľu k odpočinku. Na vrchole každého sťahu maternice budete cítiť potrebu pritlačiť. Netlačte veľmi intenzívne, dajte dieťatku čas zaujať optimálnu pozíciu hlavičky. Môžete pociťovať chvíľkovú nevoľnosť, dokonca aj zvracať. Zachádza bránka. Tlak sa bude každým sťahom maternice zvyšovať, vy si však stále pokojne dýchajte. Pôrodná asistentka alebo pôrodník skontroluje príznaky zostupu hlavičky dieťatka na panvové dno, vyšetrí, či je správne dorotovaná a oznámi vám, že za chvíľu budete rodiť. 

Tehuľky, ktoré neabsolvovali prípravu, sa v tomto okamihu zvyknú vyľakať, boja sa, čo bude. Tehuľka, ktorá je pripravená na pôrod, vie, že len od nej záleží celý priebeh tejto fázy pôrodu, nestratí nad sebou kontrolu, naopak, nadobudne opäť pocit užitočnosti.

„Matka má vždy dosť sily na to, aby porodila svoje bábätko. Hoci to spočiatku tak necíti.“

Možno budete mať pocit, že pôrod nedáte...

Pôrodná asistentka vás uloží do polohy, v ktorej budete rodiť. Oznámi vám, že keď začne kontrakcia, môžete tlačiť. Aby ste efektívne využili každú kontrakciu, na jej začiatku sa rýchlo zhlboka nadýchnete, zadržíte dych, zažmúrite silno oči, hlavu skloníte k hrudníku, poriadne napnete brušný lis a uvoľníte svalstvo panvového dna. Vyviniete tlak smerom nadol, tam, kde vyvíja tlak aj hlavička vášho dieťatka.  

Nadýchnuť sa musíte na plnú kapacitu pľúc, aby ste vydržali dostatočne dlho tlačiť. Pri hlbokom nádychu dôjde k poklesu bránice, čo zvyšuje vnútrobrušný tlak. Zároveň napnete brušný lis, čo vytvorí ďalšie zvýšenie vnútrobrušného tlaku. Ich výsledkom je spolu  so sťahom maternice zvýšený tlak smerom do pôrodných ciest. Oči máte silno žmúriť, aby vám nepopraskali cievky v spojivkách. Hlavu máte skloniť k hrudníku preto, aby ste si chránili štítnu žľazu počas tlačenia. Počas tlačenia nevydychujte a nekričte – stratíte tým silu.

Počas jedného sťahu maternice zatlačíte 2- až 3-krát. Záleží to od toho, ako dobre sa nadýchnete, ako dlho vydržíte tlačiť (vaša fyzická kondícia) a aká dlhá bude kontrakcia. Možno aj vy, tak ako mnohé rodičky, budete mať pocit, že končíte, nevládzete, odpadnete, atď. A ešte máte teraz začať tlačiť? Áno!!! Nerozmýšľajte, len počúvajte, čo vám radí personál a vy odrazu zistíte, aká sila je ešte vo vás. Matka má totiž vždy dosť sily na to, aby porodila svoje bábätko. Aj keď to spočiatku nebudete takto cítiť.

Môže sa stať, že sa budete veľmi snažiť a napriek tomu vám povedia, že netlačíte, alebo tlačíte zle. Neklesajte na duchu. Znamená to, že pri tlačení vyvíjate tlak nie smerom dole, ale do tváre. Nič sa nedeje, znovu sa nadýchnete zhlboka, zažmúrite oči, predkloníte hlavu, napnete poriadne bruško a predstavíte si, že máte zápchu a musí to za každú cenu von. A určite to pôjde.

Keď kontrakcia povolí, vydýchnete, pokojne si ľahnete a snažte sa úplne uvoľniť a zrelaxovať. Zavrite oči, nerozprávajte, nevyčerpávajte sa, energiu budete potrebovať na ďalšie tlačenie. 

Každý okolo vás vie, že ste na vrchole a máte toho dosť. Sústreďte sa na to, že vaše dieťatko je aktuálne v tiesni a teraz už musí rýchlo von. Cítite, že opäť začína kontrakcia, rýchlo sa nadýchnete, zažmúrite oči a opakujete tlačenie, kým sa hlavička nezačne prerezávať. 

Zoznámte sa: vaše dieťatko!

Tu je dôležitá vaša psychická aj fyzická pohoda, aby ste dokázali s pôrodníkom spolupracovať, pretože najťažšou fázou je pôrod hlavičky, má najväčší objem. Pôrodník vám povie, aby ste prestali tlačiť a dýchali otvorenými ústami, prípadne aby ste trochu tlačili s otvorenými ústami. Ak sa aktívne zapojíte, hlavička pekne pomaly prekĺzne pošvovým východom bez poranenia hrádze alebo s minimálnym poškodením – s malými trhlinkami. 

A odrazu dôjde k okamžitej úľave, počúvate krik, plač a naťahujete ruky k najväčšej láske svojho života. Práve sa zoznamujete so svojím dieťatkom. Tak si ho privítajte, pritúľte k sebe na hrudník. Obaja v tejto úžasnej chvíli totiž potrebujete práve toto. Vy ho túžite objať a vystískať a vaše dieťatko potrebuje cítiť vaše objatie, váš dotyk a počuť váš hlas, vaše srdiečko. Vie, že je tam, kde má byť, cíti sa istejšie a lepšie sa adaptuje po pôrode.

Veľa maminiek sa ma pýta, ako dlho to trvá. A ja vždy odpoviem, že to záleží od vás, či budete spolupracovať, či záverečné kontrakcie využijete efektívne, ako budete tlačiť. Aj keď som spomenula, že dieťatko je v tiesni a treba mu pomôcť na svet, nikde nie je napísané, či to má byť na 3, 4 alebo 8 kontrakcií. Podstatné je, aby ste mu hneď od začiatku efektívne pomáhali narodiť sa. Uvedomte si, že prvé 2 – 3 kontrakcie sú v plnej sile, ale pri každej ďalšej vám budú sily viac a viac ubúdať. Porodením dieťaťa sa končí druhá doba pôrodná.

Pôrod krok za krokom

Ako predísť nástrihu hrádze?

Milé tehuľky, určite by každá z vás chcela predísť poraneniu vonkajších rodidiel počas pôrodu. Viete, že ak chcete predísť poraneniu hrádze, je najlepšie začať už v tehotenstve?

Obavy z nástrihu hrádze zväčša vyvolávajú negatívne pocity u budúcich mamičiek, preto pôrodná asistentka na predpôrodných kurzoch venuje zvýšenú pozornosť pocitom, ktoré prežívate a snaží sa vám poskytnúť podporu. Tehotenská gymnastika sa zameriava aj na cielené a vedomé uvoľňovanie jednotlivých svalových skupín, obzvlášť svalstva panvového dna, pretože:

  • umenie vedome ovládať svoje panvové dno, dokázať sa úplne uvoľniť a povoliť panvové dno aj v situácii, keď cítite tlak alebo nepohodu, je pre hladký priebeh vášho pôrodu veľmi užitočné
  • nácvik pomalého a hlbokého uvoľňovania je dôležité zladiť s nácvikom správneho dýchania

Masáž hrádze, nahrievanie – napr. bylinná napárka, teplé alebo studené obklady sú ďalšie možnosti, ako dosiahnuť uvoľnenie svalového dna panvy a regulovať nepríjemné pálčivé pocity v oblasti hrádze, keď hlavička zostupuje do mäkkých pôrodných ciest a naráža na panvové dno. Tieto možnosti môžete úspešne využiť pre hladký, zdravý a bezpečný pôrod svojho dieťatka.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: