Fyzioterapeutka radí: Rady pre zdravé nohy

Veronika Kmetóny Gazdová | 27. jún 2022
Zdravé nohy dieťaťa

Prečo je také dôležité, aby sa naše nohy vyvíjali správne? O dôležitých aspektoch predchádzania plochonožia u dieťatka, ako aj o radách pre zdravé a pevné chodidlo sme diskutovali s fyzioterapeutkou Luciou Krivou.

Zdravé nohy: Z nohy do mozgu

Podľa odborníčky si treba uvedomiť, že práve cez nohy dieťa dostáva veľmi veľa stimulovania prostredníctvom tzv. proprioreceptorov, ktoré sa nachádzajú na ploske nohy. „Centrálny nervový systém dostáva informácie na riadenie celého tela práve z periférie, z receptorov na nohách. Pokiaľ je podnetov veľmi málo, resp. v nesprávnej kvalite, centrálny nervový systém to aj v danej kvalite vyhodnotí a vytvorí si z toho výstup v podobne nedostatočného alebo nesprávneho zaťaženia tela,“ vysvetľuje dôležité prepojenia hlavy a nôh. 

Postavenie nôh od chodidiel má podľa slov L. Krivej za následok celú architektoniku nášho tela, nohy sa rastom dieťaťa postupne narovnávajú. „Približne do 2 rokov má dieťa nohy do tvaru O. Okolo 3. – 4. veku je prirodzené mierne vybočenie kolien do tvaru X. Samotné deformity, teda odchýlky od vývoja, ako napr. ploché nohy, vpadnuté bočné členky, špičkovanie s následným skracovaním achiloviek a iné, sú viditeľné zhruba až po 3. roku,“ opisuje. Do troch rokov majú deti tzv. tukový vankúšik, čo sa môže zdať, že ide o plochonožie, ale nie je tomu tak. Ak dieťa ešte nechodí a nezaťaží plosku nohy, tak je detská klenba rovná. Až keď začne viac chodiť, klenba nohy sa začína formovať, svaly a kostičky sa tomu začnú prispôsobovať. 

Chôdza naboso: Návrat k prirodzenosti

Pre orientáciu pri chôdzi, pre bezpečný odraz a nakročenie, pre istý stoj, ktorý neunavuje, potrebujeme podľa odborníčky nohy cítiť. „Chôdza naboso v orosenej tráve je základný spôsob otužovania, dôležitý pre imunitný systém a stabilitu zdravia za každého počasia. My sme si však z pohodlnosti vzali ponožky a obuli sa. Od nôh sa ale neprechladne, prechladne sa od neotužovaných nôh, keď sme oslabení alebo keď nohy necítime,“ zdôrazňuje. Nohy sa musia učiť hmatať, poznávať, rozlišovať a zvykať si, paralelne s hmatom pri chôdzi naboso vonku navyše podľa jej slov trénujeme aj termoregulačnú schopnosť nôh a otužujeme sa. 

Keď sa dieťa narodí, robí s nôžkami mnoho pohybov – kope, rozťahuje a zatvára  prsty. Mnoho starších detí, ale aj dospelých, však neskôr už nezvládne roztiahnuť prsty od seba. L. Krivá sa preto pýta, či sme sa niekedy zamýšľali, prečo a hneď ponúka aj svoju odpoveď: „Pretože nohám nedávame možnosť fungovať tak, ako potrebujú. Dávame ich do ponožiek, často tesných, topánky obúvame predčasne a veľakrát sú nevhodné, lebo sú ťažké, tesné a nepoddajné. Prečo si deti často samy dávajú dole ponožky i topánky? Myslím si, že chcú lepšie vnímať svet okolo seba, obchytať si ho aj nohami. Je to ako by ste mali celý deň na rukách rukavice. Takisto by ste si ich aspoň na chvíľu chceli dať dole,“ s úsmevom približuje ´tajomstvá´ detí fyzioterapeutka. 

Pripomína však, že aj pri výbere obuvi by sa mal každý rozhodovať podľa svojich potrieb, zdravotného stavu a zdatnosti. Možností a spôsobov je veľa. „Niekto bude naboso behať maratón, niekto sa len vyzuje pri prechádzke v parku a zvyšok dňa bude nosiť tlmenú, priestorovú obuv, pohodlnú pre jeho nohy. Okolo chôdze naboso je mediálne rozpútaná zbytočná panika. Nenechajte sa vyľakať, poslúchajte svoje telo aj signály tela vášho dieťatka  a sami dobre viete, kam až môžete naboso zájsť.“ 

Zdravé nohy dieťaťa

Zdravé nohy nie sú samozrejmosť 

Dôležité je však učiť sa vnímať, že aj to, čo môže byť miestami nepríjemné, nie je pre nás zlé.  „Vnímanie sme nedostali k tomu, aby sme prijímali len príjemné podnety. Na to, aby nás nohy niesli životom, potrebujeme dostatočnú pružnosť a šikovnosť. Nohy, ktoré majú dostatočne pevné a pružné väzy, dobre aktívne svaly a nezablokované kĺby, ktoré dokážu stabilizovať.“ Pripomína aj aspekt, keď aktívne svaly nohy znižujú nárok na aktivitu svalov bedra, a tým odľahčujú a chránia bedrový kĺb.  

Ak teda dieťa nebude správne zaťažovať nohy a jeho spontánny vývoj do jedného roku neprebehne v dostatočnej kvalite, prejaví sa to na celom tele ako „domino efekt“.

„Nesprávnym postavením a zaťažením chodidiel sa mení aj postavenie panvy a chrbtice. Svalstvo má nedostatočnú svalovú aktivitu na udržanie celého tela vplyvom gravitácie, oslabujú sa tak svaly, ktoré fixujú dolné uhly lopatiek a vznikajú tzv. odstávajúce lopatky. Nedostatočnou aktivitou brušných svalov sa panva posúva aj v predozadnej rovine a vznikne tzv. hyperlordóza v driekovej oblasti a taktiež slabými krčnými svalmi dochádza k predsunutému držaniu hlavy.“ Toto všetko tak môže podľa odborníčky byť dôsledok nekvalitného spontánneho vývojového gradientu, resp. postupu do jedného roka, ktorý sa zväčša prejaví, keď dieťa nastúpi do škôlky alebo školy.

Čo očakávať od funkcie nohy? 

Noha neplní len funkciu stoja či chôdze a nášho presúvania sa. Ide o celý rad nezastupiteľných úloh. „Noha by nám mala zaistiť stabilitu v stoji, dynamiku pri chôdzi, behu, odraze a doskokoch. Ďalšia funkcia je senzorická – môžeme ju popísať ako hmatovú funkciu vnímania, vnímanie povrchu pod chodidlom. Vďaka senzo-motorickej funkcii prijíma noha informácie z povrchu, na ktorom stojíme/kráčame, tieto informácie spracuje a reaguje na nich. Napr. ak sa postavím na členitý kameň, noha vníma menej stabilné prostredie, ako je rovina a reaguje na to tým, že nohou ´uchopí´ kameň, udrží stabilitu a vzpriamené držanie tela.“ 

Deti bežne učíme umyť si ruky, tvár, vyčistiť si zuby, ale starostlivosti o nohy venujeme málo času. „Najlepší je dostatok pohybu, otužovanie a cvičenie chodidiel. Toto všetko, ideálne naboso a v prírodnom teréne. Pokiaľ nie je vhodné počasie, je dobré spestriť domáci rovný povrch vytvorením simulovaného prírodného prostredia. Ak získajú chodidlá dostatok podnetov, vedie to k zlepšeniu celkového vývoja, predovšetkým stability.“ 

Život na plochej nohe
Prečítajte si tiež:

Život na plochej nohe

RADY pre zdravé nohy:

  • doprajte im priestor
  • pokiaľ to ide, nechajte nohy naboso
  • voľné ponožky, nesťahujúce prsty a členky
  • protišmykové ponožky na podlahy, vonku kožené topánky, žiadne papučky, capačky
  • barefoot obuv nie je pre každého – u istých diagnóz sú vylúčené, pevná ortopedická obuv a protetické pomôcky sú na mieste. 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: