Dievčatá vs. chlapci: Vychovávať ich ROVNAKO?
„Chlapček alebo dievčatko?“ Práve toto sa zvykneme pýtať nastávajúcich rodičov najčastejšie. Prečo je otázka pohlavia taká dôležitá? Pretože byť ženou či mužom má dôležitý dopad už na samotnú výchovu v detstve, osobnosť, zručnosti, hobby, budúce vzťahy, a dokonca i zdravie.
Majú odlišné záujmy, aktivity, rovnako aj ich vnímanie býva iné. Rozdiely nájdeme vo fyzickej sile, rozsahu pozornosti ap. Nie sú veľké – v niektorých prípadoch takmer nebadané, ale vyskytujú sa – potvrdzujú to rôzne výskumy a štatistiky. Aj zo zdravotného hľadiska sa objavujú zaujímavé odlišnosti, napr. u chlapcov je vyššia pravdepodobnosť výskytu vývinových porúch a porúch učenia – až 4-krát vyššia v prípade autizmu, ADHD a dyslexie.
Dievčatá sú podľa štatistík viac ako dvojnásobne ohrozené v neskoršom veku výskytom depresie, úzkosti a porúch príjmu potravy. Silné a slabé stránky dievčat a chlapcov sú kvalitatívne iné a odlišne sa prejavujú v rôznych vekových obdobiach.
Tri deti = jedna výchova?
Dievčatá vs. chlapci, aké sú odlišnosti?
Chlapci sú viac ovplyvniteľní v ranom detstve, je to spôsobené ich pomalším dozrievaním, bývajú častejšie chorí. Ich jazykové zručnosti sa vyvíjajú pomalšie ako u dievčat, pomalšie sa rozvíja ich jemná motorika – preto sa častejšie javia nepripravení do školy.
Dievčatá sú v ranom detstve „ľahšie“ zvládnuteľné. Ich ovplyvniteľnosť sa zvyšuje až počas puberty, keď dochádza k zníženiu ich sebavedomia a nárastu záujmu o krásu, vtedy začínajú byť submisívnejšie.
Ako vychovávať chlapca
Porovnanie chlapcov a dievčat do troch rokov
Podobnosť a rozdiely v jednotlivých schopnostiach, zručnostiach a vývinových štádiách nás budú zaujímať u detí do tretieho roku života.
Zmysly
Podľa rôznych výskumov bolo dokázané, že dievčatá do 3 rokov citlivejšie reagujú na bolesť a dotyk. Chlapci zase dokážu lepšie lokalizovať zvuky v priestore. Rovnako môžeme povedať, že dievčatá citlivejšie reagujú na zrakové podnety ako chlapci.
Motorický vývin
Po narodení je medzi chlapcami a dievčatami v rámci motorického vývinu jediný rozdiel v symetrii pohybov. Lekári zisťujú u detičiek, ako reagujú na podnety – skúmajú reflexy na rukách a nohách, na celom tele. Nikto z nás nie je perfektne symetrický – aj keď už od narodenia dokážeme vidieť náznak neskoršej preferencie ruky – ale chlapci vykazujú viac asymetrické pohyby pri skúmaní reflexov na nohách a chodidlách. Okrem tohto malého rozdielu neexistuje v tomto veku významný rozdiel.
Výraznejším rozdielom je to, že chlapci bývajú väčší a ťažší, a to ich stabilizuje pri niektorých aktivitách – ako sú napr. státie alebo chôdza. Ďalším rozdielom je úroveň aktivity – u chlapcov je omnoho vyššia ako u dievčat – táto úroveň sa zvyšuje okolo 3. roku života.
Chlapci skôr preferujú búchanie, kopanie a pohybovanie sa po okolí na rozdiel od dievčat. Je to akoby chlapci získavali svaly a silu postupne a pomaly, na rozdiel od rýchlejšieho vývinu dievčat. Motorický vývin z veľkej miery závisí aj od vzoru rodičov a výchovy. Výskumy ale dokázali, že rodičia kladú vyšší dôraz na fyzický vývin u chlapcov ako u dievčat.
Dobré rady pre rodičov: Ako vychovávať dievča?
Pre deti sú však dôležité povzbudenia a podpora zo strany rodičov a bolo dokázané, že matky sú omnoho úzkostlivejšie a podceňujú motorické schopnosti svojich dcér.
Dieťa potrebuje pohyb a cvičenie, aby sa jeho svaly správne rozvíjali a mozog dozrel.
Jazykové zručnosti
Ak sa spýtate ľudí, väčšina odpovie: „Dievčatá začínajú rozprávať skôr ako chlapci.“ Väčšina typických dievčat povie svoje prvé slovo okolo 1. roku, čo je približne o mesiac skôr, ako to zvládne typický chlapec. Jedna štúdia dokázala rozdiely v receptívnom jazykovom vývine medzi chlapcami a dievčatami:
- V 9 mesiacoch rozumie typické dievčatko asi 50 slovám, ako napr. nie, pes, kúpeľ, fľaša ap. Typický chlapec dosiahne takýto rozsah slovnej zásoby až o mesiac neskôr.
- Rovnaké rozdiely sa objavujú aj v používaní gest. Dievčatká ich začínajú používať skôr – aj keď len o niekoľko týždňov.
- Po gestách a prvom slove začína fáza pravej expresívnej reči. Aj v tejto oblasti počas prvých troch rokov života dievčatá o niečo vedú nad chlapcami. V 22. mesiaci dievčatá dokážu aktívne používať okolo 300 rôznych slov. Chlapci takýto rozsah získajú okolo 23. až 25. mesiaca.
- Pri kombinovaní slov do viet sú na tom opäť lepšie dievčatá. Okolo 2,5 roka dokážu skombinovať asi 8 slov a chlapci 6. Tento trend – vytváranie dlhších a viac komplexných viet – trvá počas celého predškolského veku.
Sociálne a emocionálne rozdiely
Ľudia sú sociálne bytosti. Môžeme to vidieť už u novorodencov – dieťa je ledva na svete a ešte nie je ani schopné ovládať svaly na krku, a predsa je schopné hľadať a pozerať hlboko do očí svojej mame. Záujem dieťaťa o tvár matky je veľmi zaujímavý najmä preto, že zrak dieťaťa je v tomto období slabý.
Práve pri tomto prvom pohľade vzniká puto a láska medzi rodičom a dieťaťom. Toto platí u oboch pohlaví. Ďalšie výskumy zasa dokázali, že okolo 11. týždňa života venujú deti venujú viac pozornosti farebným zvukovým hračkám ako tvári rodiča. A neskôr sa, dokonca, pri porovnaní chlapcov a dievčat dokázalo, že chlapci si viac všímajú tváre ako geometrické obrazce.
Výchova BATOLIAT: Dôslednosť sa vypláca
Temperament
Rozdiel v prežívaní medzi chlapcami a dievčatami je vo výbušnosti. Na rozdiel od dospelých mužov sú chlapci omnoho emocionálnejší ako dievčatá. Chlapci sú popudlivejší, ich prah frustrácie je nižší, podliehajú viac stresu a je ich ťažšie utíšiť ako dievčatá. Najmä v novorodeneckom období viac plačú, ľahšie sa ľakajú a ťažšie sa u nich budujú spánkové návyky. To sa prejavuje aj vo fyziológii – chlapci produkujú viac stresového hormónu kortizolu, keď ich vyrušia alebo prekvapia, prípadne sú „donútení“ k niečomu, čo nechcú.
Všeobecne platí – aj keď existuje veľa výnimiek – že s chlapcami je „ťažšia“ práca ako s dievčatami. Toto potvrdila aj štúdia, ktorá na základe konštatovania mamičiek prišla na to, že najmä matky sa musia viac snažiť pracovať s emóciami svojich synov ako dcér.
Rodičia skôr a ľahšie pozitívne odpovedajú na emócie svojich dcér ako synov. Môže ich k tomu viesť snaha ignorovať ich temperament, nálady, hlučnosť ap. Avšak táto snaha ochrániť chlapcov pred ich výbuchmi môže, paradoxne, viesť k tomu, že sa naučia nereagovať emočne, pretože to považujú za niečo zlé a nesprávne, a to prenesú do neskorších vzťahov. Aj do dospelosti.
Matky sú rovnako pozorné k emóciám chlapcov aj dievčat, ale menej reagujú, ak chlapcov niečo bolí a u dievčat vtedy, ak sa hnevajú.