Dobrý deň,
moja 3-ročná dcerá od 2 rokov chodí samostatne na malú potrebu. Neboli s tým žiadne problémy. Problém má však s kakaním, stáva sa jej to pravidelne počas poobedňajšieho spánku. Pred spaním ide vždy na WC, ale kakať nechce a trvá na tom , aby mala na spanie plienku. Do polhodiny sa vždy pokaká. Ak má náhodou niekedy počas dňa hnačku , vypýta si plienku /nepokaká sa/, o noćníku alebo záchode nechce ani počuť.Prosím o radu, ako ju naučiť chodiť kakať na WC?
Ďakujem!
ZUZANA

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Podľa toho, ako často sa takáto situácia objavuje tu v poradni, si myslím, že u niektorých detí je to akoby prechodový stupeň medzi kakaním do plienok a používaním, resp. pýtaním sa na záchod či nočník. Dieťa už teda vie, že sa mu chce kakať, vie to povedať, no chce ešte kakať do plienky, nie do záchoda/nočníka.
Podľa niektorých teórií má kakanie do plienky svoj význam v psychickom vývine dieťaťa a plní určité funkcie. Preto by som odporúčala, aby ste na dieťa netlačili, aby kakalo do záchoda alebo nočníka. Vyprázdňovanie vie byť veľmi citlivé na tlak okolia a tak je lepšie nasledovať potreby dieťaťa a "iba" mu ponúkať aj iné možnosti.
Podobné otázky
• pokakávanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, mám 2,5 ročného syna, narodený v termíne, zdravý až na občasné zápchy,s ktorými momentálne nemáme problém, úpravou stravy sa nám celkom dobre podarilo zápchy odstrániť. Už 8 mes. je odučený od plienok, s cikaním vôbec nemáme problém, dokonca už chodí aj sám, s kakaním to na začiatku odučania zvladal včas a pekne do nočníka, ale žiaľ asi mesiac kakal do nočníka a potom sa z ničoho nič začal pokakávať do slipkoch.Nepomáhali ani odmeny ani tresty, teraz ho už iba upozorním, že by sa takto nemal pokakávať, že je už veľký chlapec a maminka je z toho smutná, pretože viem, že to dokáže, lebo sú dni, keď sa vypýta včas a nepokaká sa, no a potom ho umyjem, prezlečiem bez kriku. On sa proste schová niekde za dvere, pokaká sa do slipkoch a potom zakričí, že mamina kakať, keď je už neskoro. Robí to aj doma aj vonku, trvá to už strašne dlho asi tych 7 mesicov, lebo prvý mesiac oducania sa pekne pýtal kakať do nočníka,ja som z toho veľmi nešťastná, už neviem čo máme robiť, lebo sme si mysleli,že to robí preto, že ma tvrdé hovienko, to vtedy keď mal problémy so zápchou, lenže on to robí aj teraz keď nemá problém. A ešte má aj taký problém, čo sa týka kakania, že on pokiaľ sa vykaká poriadne, tak aj 5 krát za deň sa pokaká do slipkoch formou malych bobkov a to aj keď nemá zápchu. Ja už tomu nerozumiem vôbec pokakáva sa aj keď má tvrdé aj mäkké hovienko a kým sa vykaká, tak aj 5 krát z neho vyjdu malé bobky, ešte sa snažím pochopiť to tak, že si zamieňa vetry s kakaním a preto sa pokaká, ale veď niekedy sa mu to podarí bez problémov sa vypýtať, no a potom zase dookola ten istý problém, že sa pokakáva. Sme normálna rodina, je to zdravé a veľmli živé dieťa, dokedy to bude ešte trvať, som dosť trpezlivá, ale mám pocit, že to už trvá večnosť. Prosím poraďte mi, že či to je v poriadku to, čo robí, dokedy to bude trvať a prečo to robí, ja sa naozaj snažím, dookola vysvetľujem, opakujem s láskou a nič. Veľmi Vás prosím poradťe mi, čo máme robiť. Ďakujem veľmi pekne.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Skúste to nekomentovať - ani slovne, ani neslovne (výrazom tváre, hlasom...). Komentujte len tie stolice, ktoré sú "správne" - do nočníka či záchoda. No tiež len povedzte niečo jednoduché v zmysle - "takto to má byť" alebo "to si sa dobre vykakal" alebo "to je dobre". Dôverujte mu, on to dokáže.
• Pokakávanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Chcela by som sa spýtať,mám 2,5ročnú dcérku.Už sa začala pýtať na nočník cikať,niekedy chce ísť aj na veľký zachod.Cez deň aj v noci je bez plienky.Raz v noci sa zobudí a dáme ju vycikať.Problém je však v kakaní.Vôbec sa nechce pýtať.Keď ju vidím,že sa niekde schová,alebo ostane ticho tak jej vždy ponúknem nočník,alebo sa jej opýtam,či nechce ísť kakať.Vždy odpovie,že nejde,alebo ak ju posadím tak nekaká.Niekedy aj plače,že nechce robiť hovienko.V nestráženej chvíli sa vždy vykaká do nohavičiek.Ako ju mám naučiť kakať na nočník?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Možno by ste jej mohli ponúkať nočník a plienku, keď vidíte, že to na ňu ide. Ak si nevyberie nič, možno by ste ešte nejaký čas tomu mohli nechať voľný priebeh. Zrejme je pre ňu na tom niečo dôležité, že chce kakať sama, bez svedkov a do gatí. Je to fáza a deti sa z nej po nejakom čase dostanú do inej, prijateľnejšej.
• Pokakávanie a pocikávanie sa u 6-ročného dieťaťa
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
chcela by som Vás poprosiť o radu, som v koncoch. Máme dve deti, staršieho syna a 6-ročnú dcéru. S dcérou máme problém s pocikávaním cca od 4 rokov. Pocikáva sa občas cez deň, no väčšinou v noci, bez toho, aby si to uvedomovala či už cez deň alebo v noci. Boli sme na nefrologii, tam je všetko ok, na urologii tak isto, nasadili jej Ditropan, zaberal mesiace, no vrátilo sa to. Posledné týždne sa pridružilo aj nočné pokakávanie, niekedy aj 2x za noc. Chodíme s ňou aj k psychologičke, no tá tvrdí, že tam je všetko v poriadku, nevidí tam príčinu, vraví, že to musí byť fyzický problém. Na neurológii nás poslali na magnetickú rezonanciu, všetko je ok. Vraj je to psychika. Nevieme si rady. Dcéra začína byť z toho veľmi nešťastné, nezvláda to ráno... Ako jej pomôcť? Jedni vravia je to psychika, druhí, že nie. Čo ďalej? Veľmi Vás prosím, poraďte.
Ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niekedy je to psychika, niekedy je príčina telesná, niekedy je ťažké prísť na niečo, čo by sme nazvali príčinou. Možno by ale bolo vhodné pracovať na tom so psychologičkou, lebo to nejako ovplyvňuje váš rodinný život, jej sebavnímanie a sebavedomie atď. bez ohľadu na to, čo je na príčine.
• pokakavanie
, Autor: Registrovaný používateľ
DOBRY DEN JA MAM PROBLEM JA MAM 2.5ROCNEHO SYNA PLIENKY NEMAUZ SKORO ROK PEKNE SA PYTAL.JA SOM U SESTRY NA NASTEVE TYZDEN A TU MY ZACAL KAKAT LEN DO NOHAVIC .NEVIEM CI TO JE ZNEMA PROSTREDIAALEBO CI TO JE KVOLI TOMUZE SME TU BEZ OCINA .MA SURODENCA KTORI MA 3MESIACE ALE JA SA MU PLNE VENUJEM CHODI UZ DO SKOLKI A TAM TO NEROBI.DAKUJEM
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Môže to byť zmenou - zmenou prostredia, tým, že otec nie je s vami, no aj niečím iným, čo nevieme zistiť.
Rozhodne ho netrestajte. Dieťa v tomto veku môže za určitých okolností zakolísať, či už je to v tom, že začne na prechodnú dobu kakať do gatí alebo cikať do gatí alebo začne hovoriť tak, ako hovorilo pred pár mesiacmi, prípadne môže začať vyžadovať viac starostlivosti, ako keď bolo menšie. Zvyčajne to prejde po nejakej dobe bez potreby riešenia zvonku.
• pokakavanie 4 rocne dieta
, Autor: Registrovaný používateľ
Mam problem s dcerou. Ma 4 roky a pokakava sa. Nepomahaju ani odmeny ani tresty. Zdravotne problemy nema ziadne. S curanim problem nieje. Sme normalna rodinka, nemame ziadne problemy, zeby prezivala stresy a napatie. Neviem ci este chvilu dohovarat, alebo to moze byt nejaky skryty zdravotny problem?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ohľadom možného zdravotného problému sa poraďte so svojou detskou lekárkou.
Samostatné kakanie sa u niektorých detí môže objaviť aj neskôr, hoci zvyčajne očakávame, že okolo tretieho roka dieťa zvládne takmer vždy kakať do nočníka či záchoda, prípadne do plienky, ktorú si vypýta.
Ak sa aspoň niekedy stáva, že sa vypýta alebo aspoň dáva najavo, že sa jej chce kakať, mohlo by sa to časom postupne meniť a ona by mohla zvládnuť samostatné kakanie.
Rozhodne jej nedohovárajte, skôr ju povzbuďte, aby povedala, že chce kakať alebo sama si sadla na záchod alebo nočník, keď treba. Ak to nestihne alebo sa tajne vykaká niekde v kúte do gatí, nehrešte ju, len ju umyte a prezlečte.