dobrý deň
chcela by som vás poprosiť o váš názor môj syn má 2r.8mes. nehovorím že je nadaný alebo výnimočný ale má rád veľmi hudbu a nie obyčajnú ale dychovku...u nás na dedine je dychovka a keď ich začuje skúšať musíme tam povinne ísť s ním tak isto strašne rád ich počúva a pozerá mám pocit že jeho zaujíma hlavne to ako fungujú nástroje..moja otázka znie je správne v takomto veku rozvíjať tú záľubu prihlásiť ho napríklad na nejaký hudobný krúžok alebo je to moc skoro a počkať či tá jeho záľuba pretrvá?
ďakujem za odpoveď

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je to celkom primerané, ak povedzme hudobný krúžok pracuje s deťmi veku primeraným spôsobom. Teda asi by nebol vhodný krúžok, ak by sa od detí očakávalo, že budú hodinu sedieť pekne na mieste a podobne.
Možno by mu stačilo, keby ste mohli chodiť na skúšky vašej dychovky, že by mu niekto ukázal nástroje, mohol by si do nich fúknuť, podržať ich, prípadne ak sa s niekým z dychovky poznáte, možno by sa synovi trošku venoval.
Podobné otázky
• Kedy a či navštíviť psychológa?
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň p.Ing.,Mgr.,
som rada,že opäť funguje Vaša poradňa, nakoľko ste mi už niekoľkokrát dobre poradili a usmernili vo výchove :-)
Vopred sa ospravedňujem, nakoľko Vám položím asi viacero otázok.
Mám 4r syna. Od malička sa "javí" ako nadpriemerne inteligentný (neviem,či sa táto "diagnóza" týka jeho,ale lepší termín ma nenapadá). Rozprávať začall skôr,ako chodil, 15m poznal farby,značky všetkcý aút, 2r. poznal abecedu a písmená,počítal do 20, 3. vedel čítať, vedel počítať anglicky,nemecky, ako 4r.píše, číta na úrovni prváka-druháka, pozná asi 60 štátov sveta s hlav.mestami,počíta viac ako do sto,číta 3 cif.čísla,zvldáda slušne jednoduché počty (+, -) do 20.
S manželom sa zamýšľame, kam na ZŠ po škôlke a zvažujeme možnosť školy pre "nadané" deti v Prievidzi.Takže moja otázka znie, či zvažovať túto možnosť,alebo radšej dieťa enchaj chodiť do "bežbej školy" a ak áno,kedy je vhodné ísť s ním na psychol.testy.
Čo sa týka jeho sociálnych vzťahov, je to "vlk-samotár"..Nástup do školky preplakal pol roka, aj po roku tam nechodí rád,o školke nerád rozpráva, na otázku o kamarátoch vždy povie to isté jedno-max.2 mená spolužiakov. *Povie,že do škôlky chodiť nechce a nechodí tam rád, pritom ostatné deti ho asi majú radi,lebo keď sa stertneme, zdravia ho,rodičia mi hovoria, že o ňom rozprávajú doma a pod.,on nerozprávao nikom.
2.otázka sa týka jeho výchovy:
Je veľmi tvrdohlavý. Dokáže sa sa mnou o nezmyselnej banalite vyjednávať nekonečné minúty, až častokrát stratím nervy,čo ma následne mrzí, skončí to krikom,alebo jednou po zadku.
Banalitou myslím napr.ak niečo rozleje, chcem,aby to utrel. Keď narozhadzuje hračky, chcem,aby si upratal.On dokáže vyjednávať, až včera som,nakoľko ma odignoroval, nahádzala hračky do vreca a išla "akože" vyhodiť...starkej potom povedal,že keby sa narodil jej, mal by lepšiu maminu.
Pritom je na nás dosť fixovaný,nerád chodí od nás,max.kustarkej,aj to po prehováraní.
Prepáčte sa rozsiahlu otázku,ale chystám sa Vám napísať už dávno,tak sa mi toho nazbieralo viac :-)
Veľmi pekne vopred ďakujem za Váš čas a odpoveď.
Pekný deň.
Martina
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Myslím, že sa môžete informovať buď priamo na škole pre intelektovo nadané deti alebo v centre pedagogicko - psychologického poradenstva a prevencie, ako je to s predčasným zaškolením, kedy treba ísť na testy a určenie školskej zrelosti. (Školská zrelosť totiž zahŕňa aj sociálnu úroveň dieťaťa, schopnosť dieťaťa byť bez matky, rešpektovať inú autoritu atď.)
Čo sa týka vyjednávania, niekedy je fajn Dať dieťaťu na výber: upraceš si hračky sám alebo ich upraceme spolu? Alebo je vhodné spýtať sa, či teda hračky uprace alebo nie a ak odpovie nie, uplatníme dôsledok (napr. ich upraceme my a odložíme ich na ten deň do skrine, aby k nim dieťa nemalo voľný prístup). Pointa pri uplatňovaní dôsledkov ale je, že nemajú byť uplatňované v hneve, ale skôr s postojom, že nás mrzí, že musíme urobiť také niečo nepopulárne a dať hračky do skrine, hoci sa dieťa s nimi tak rado hrá, ale pravidlá sú tiež dôležité. A dôsledok by mal vždy súvisieť s daným priestupkom alebo by malo byť dopredu známe, aké dôsledky nasledujú po akom porušení, teda dieťa by malo vedieť, aké sú pravidlá a aké sú dôsledky, čo teda riskuje porušením pravidla.
• zrelosť
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, mám 3 a pol ročnú dcéru, ktorá je v škôlke úplne iná ako doma. Doma je to šikovné dieťa, ktoré krásne rozpráva, od dvoch rokov vie povedať r. Má možno bohatšiu slovnú zásobu ako ja. Sama sa učí poznávať písmenká, najnovšie ma núti, aby som ju učila ich aj písať. Ak máme návštevu, nie je hanblivá ale normálne komunikuje a aj sa predvádza. Chce byť jednoducho chválená. Ale akonáhle je v škôlke, len pozoruje deti, veľmi sa do hry nezapája, rozpráva ako ostatné deti..šušle a hovorí "v" namiesto "r". Deti sa s ňou veľmi nechcú hrať. Predpokladám, že kvôli tomu rozpráva ako oni. Učiteľky si o nej myslia, že je to zakríknuté a tichučké dievčatko. Dokonca ju občas aj vynechajú z nejakých aktivít, ako je napríklad maľovanie farbami alebo lepenie nejakých obrázkov. Doma to robíme bežne. Ja chápem, že nevedia, čo v nej je, keď sa sama neprejaví, ale bojím sa, aby sa viac neuzatvorila do seba, alebo aby sa nejako nezanedbala.Alebo mám na to upozorniť učiteľky, alebo to nechať na nich? Nechcem tu pôsobiť ako matka, ktorá si myslí, že má nadané dieťa..aj keď si myslím, že je šikovná a pri správnom prístupe, by mohla vedieť viac. Dá sa zistiť inteligencia u tak malého dieťaťa? Môžem s ňou ísť k detskej psychologičke? Alebo je to ešte skoro...
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Určitá skupina detí, zvyčajne intelektovo dobre vybavených, najprv pozoruje nových ľudí/deti a až keď zistí, ako to medzi nimi funguje, zapojí sa, pridá sa, zaradí sa medzi nich. To môže byť prípad vašej dcéry. No môže to byť aj o jej plachosti, ktorú prežíva vo vzťahoch k ľuďom, ktorých až tak dobre nepozná, ktorí jej nie sú až takí blízki. Verím ale tomu, že postupne sa začlení do kolektívu, oťuká sa a nájde si svojich ľudí.
Inteligencia sa dá zistiť, otázka je, načo by vám bol nejaký číselný údaj. O jej šikovnosti a zvedavosti a učenlivosti niet pochýb. A možno vzťahy sú oblasť, v ktorej potrebuje ešte trošku času, aby sa pustila do nich smelšie.
• cudzi jazyk
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den p. Mgr.Ing Kasakova,z manzelom zijeme dlhsi cas v cudzine konkr. Svajciarsku... mame syna teraz v maji bude mat 3 roky a dlhsi cas konkr. 3 mesiace nie je s nami...pretoze ja som si nasla pracu a nemali sme volne miesto v skolke ktore sme teraz dostali a moja otazka je na vas; ako pomoct syncekovi aby zvladol lepsie recovu barieru teda cudzi jazyk... ovlada len nas slovensky a ja sa strachujem ze to nebude fungovat ze maly nebude rozumiet... pred asi pol rokom sme navstevovali taku skolku 3 krat do tyzdna v nemecku a problem bol v tom ze ked moj maly niecomu nerozumel prejavoval sa agresivne aj voci detom( tahal za vlasy, strkal sa, vrieskal)ale aj voci ucitelkam... prestali sme tam chodit pretoze sa na nas zacali stazovat druhe matky ze pri mam agresivneho syna... on nie je agresivny ked je doma s nami tak je anjelik viem ze problem bol v jazyku ze nerozumel... viete mi poradit ako by som nam to vsetkym a hlavne jemu ulahcila??mam s nim rozpravat doma nemecky??inak syncek je normalny zivy chlapcek ktory je rad v kolektive nie je utiahnuty, rad rozprava
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak ste obaja rodičia Slováci, bolo by zrejme vhodné, aby sa syn s jedným z vás rozprával jazykom, ktorým hovoria ľudia tej krajiny, aby sa rozvíjal aj v ňom, aby sa necítil taký stratený, keď je napr. v škôlke. No druhý rodič by mal hovoriť materinským jazykom, aby syn mal prístup k obom jazykom. Ak to nie je možné, bolo by vhodné aj tak s ním hovoriť tým druhým jazykom, keďže tam žijete a bude ten jazyk potrebovať.
• rec
, Autor: isis
Dobry den. Mam doma 3,5 rocnu dceru, ktora uz okolo roka vedela povedat vela slov. Teraz je uplne ukecana, chodi do skolky a co s tyka viet, gramatiky a najma poctu slov nie je problem. Nevie ale spravne vyslovovat niektore hlasky. Napr.pism. s, ako tak sa naucila pism. l a pod. Ked rozprava da sa jej samozrejme uplne rozumiet. Moja otazka smeruje k tym hlaskam, ci sa to postupne upravi samo a mala sa nauci vyslovovat s tak ako sa ma, alebo treba ist k logopedovi. Na dokreslenie hlasku s vyslovuje tak ze ma jazyk medzi zubkami. DAkujem pekne
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Výslovnosť u detí vyzrieva zhruba do šiesteho roku. Berie sa to tak, že dieťa v šiestom roku, prípadne pri nástupe do školy (prípadne zápise do školy), by malo už mať reč celkom čistú - výslovnosť, gramatiku.
Ak by ste sa chceli poradiť s logopédom, chybu neurobíte, no zvyčajne sa takéto jednohláskové "chybičky" upravia bez potreby vonkajšieho zásahu. Ak by sa vám zdalo, že sa práca s jazýčkom nijako nehýbe, že dcérka stále strká jazyk medzi zúbky (napríklad aj o rok), vyhľadajte/ konzultujte s logopédom.
• otazka
, Autor: Registrovaný používateľ
dobry den,mam otazku u starsieho syna boly indikovane poruchy ucenia este stale ho diagnostikuju,ale chcem sa opytat,ci mozem nejako zabranit tomu aby aj mladsi syn mal neskorsiom obdoby podobne problemi ,mali ma 2 roky.? dakujem za odpoved .silvia
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Myslím si, že sa výskytu porúch učenia zabrániť nedá, no existujú postupy a cvičenia, ktoré pomáhajú rozvíjať tie oblasti a psychické funkcie, ktoré sa na vzniku porúch podieľajú alebo ktoré spôsobujú poruchy učenia. Môžete sa informovať u psychologičky a špeciálnej pedagogičky, ako môžete podporovať rozvoj jednotlivých schopností a zmierniť alebo zmenšiť tak prípadné poruchy učenia.
No je tiež možné, že mladší syn žiadne poruchy učenia mať nebude, že jeho myslenie, vnímanie, pozornosť atď. sú v poriadku.