Dobrý deň! Mame 19 mesačného synčeka. Zväčša je kľudný. Zahrá sa aj sam. Väčšinou je samostatný nepotrebuje k hre iné osoby. Ide o to že hneď ako počuje otvorenie dverí začne strašne plakať a hneď aj k dverám uteká. Ak niekto vyjde z dverí von dokáže pri dverách plakať až kým sa daná osoba nevráti späť. Skúšala som ho vtedy niečím zaujať ale márne. Stále sa vráti k dverám a strašne plače. Minule už susedka prišla ze co sa deje že tak plače. Pravdou je že je vymaznaný. Keď niečo nedostane alebo nie je po jeho vôli hneď plače.. Už ten jeho plač prestávam zvládať.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
: Dobrý deň, situácia, ktorú opisujete, by prišla skôr či neskôr. Deti sa musia naučiť aj to, že nedostanú veci hneď, že nie je vždy po ich – a u vás to bude zrejme ešte ťažšie, keďže doteraz ste synčeka nefrustrovali. A k tomu sa pridala ešte reakcia sociálneho okolia (susedka) čo sa deje. Nech vás to nemýli, obvykle sa v našom okolí nájde človek (aj viacerí), ktorí vedia lepšie, ako by sme mali robiť veci,.. Paradoxne skúste sa postarať o seba, aby ste to zvládali; nie o syna.
PhDr. Elena Tomková
Podobné otázky
• Nezvládateľne dieťa
, Autor: Any_
Dobrý deň prosím vás potrebujem poradiť pretože som už veľmi zúfalá kvôli môjmu 3 ročnému synovi, od narodenia bol veľmi uplakany a čím starší tým náročnejší, stále len place a výstraja. Nedá sa s ním nič v kľude urobiť výstraja pri každej činnosti či už ho obliekam, vyzliekam umývanie zubov, uspávanie jedenie no proste všetko. Ma veľmi veľa energie. Stále keď niekde ideme tak potom nechce ísť domov uteká nechce sa obliekať hádže sa o zem až to končí všetko riadnym krikom a niekedy aj capnutim po zadku, dali sme ho do škôlky a dúfali ze sa tam unaví, vyhra a doma bude spokojnejší no nič sa nezmenilo je to stále horšie dokonca výstraja a plače aj keď idem poňho zo škôlky, začína sa zasa kolobeh nechce sa obliekať, nechce ísť domov, nechce kráčať atď. Učiteľka vraví ze v škôlke je dobrý pekne sa hrá počúva papa spinká. Mame doma aj 4 mesačne babatko ktorému taktiež doma robí zle. Snažíme sa mu to stále všetko vysvetľovať v kľude, no to ako keby ignoroval a nakoniec to zasa konči krikom. Začal byť dokonca veľmi drzý ak niečo nieje tak ako chce on tak začne dupat nohami kričať a takto je to denno denne od rána do večera ten istý kolobeh. Všetko musi byt tak, ako chce on. Plače aj pre maličkosti napríklad ze mu rozopnem bundu a začne vyvádzať ze on si chcel bundu rozopnut a tak mu musím tu bundu zasa zapnúť aby si ju rozopol sam a potom je spokojný. Najhoršie to býva večer keď sme všetci doma až pokým nejde spat tak len skáče výstraja robí zle. Ako sa mame k nemu správať? Stále sme sa mu venovali koľko sme mohli ale už je to veľmi stresujúce aj pre mňa aj pre manžela. Som naozaj veľmi zúfalá keďže už od narodenia s nim stale "bojujeme". Uz som x krát preplakala a reálne rozmýšľam o návšteve psychológa aby som zistila co robím zle. Som z toho veľmi smutná keď vidím mamičky ako ich deti ľúbia ake sú kľudne spokojne a nevystrajaju pri všetkom.
Ďakujem
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, niektoré deti majú taký temperament/ osobnosť ako popisujete. Je to samozrejme
náročné a únavné pre rodičov. Syn má pravdepodobne veľmi silnú potrebu autonómie, rýchlo sa
dostane do vzdoru. To, že sa tak nedeje v škôlke, može byť tým, že svoje "Ja" si buduje viac v
interakcii s rodičmi.
Keďže má potrebu robiť veci po svojom, ja by som mu túto potrebu rešpektovala a zároveň sa
snažila dať mantinely odkiaľ pokiaľ sa môže prejavovať. Skúsim Vám vypísať zopár nápadov v
komunikácii, ktoré ale nefungujú ako čarovná palička:
Vždy keď niečo od syna požadujete, uvedomte si prečo to požadujete a ako to chcete mať. Skúste
sa zamyslieť čo chce Váš syn a aká je jeho potreba, prípadne pocit/ emócia, čo to v ňom vyvolalo.
Obe veci skúste komunikovať (napr. "Ty by si dnes chcel byť dlhšie v škôlke, ja ťa potrebujem
vyzdvihnúť teraz, lebo...." "Ja som nevedela, že sa chceš rozopnúť sám, nahnevalo Ťa to.")
V pokojnejších chvíľach sa skústne porozprávať, čo by sa mu lepšie páčilo. (Napr. "Všimla som si,
že si nerád, keď Ťa vyberám zo škôlky, ako by Ti to išlo ľahšie?")
Dávajte mu možnosti/ náhradné činnosti, ktoré sú pre Vás prijateľné. Napr."Pôjdeme zo škôlky
držiac sa za ruky, alebo bez držania?" "Budem ťa držať pravou alebo ľavou rukou?" "Chcel by si
skákať po posteli, ale naša posteľ nie je na skákanie, môžeš skákať na koberci."
Aj keď pravdepodobne vo Vašej situácii nie je ľahké dopriať si niečo pre seba, porozmýšlajte, čo
Vám dáva energiu a aspoň v mini dávkach si to doprajte.
Tiež by som Vás rada povzbudila k tomu, aby ste porozmýšlala kedy pri synovi prežívate niečo
príjemne, prípadne čo máte obaja radi a to si z času na čas spolu dopriali. Aby ste budovali medzi
sebou aj niečo príjemné, nie len každodenné úlohy a povinnosti.
Kedykoľvek sa môžete objednať aj na konzultáciu k psychológovi, či už súkromne alebo do Centra
psychologického poradenstva a prevencie vo Vašom okolí. Budete tam mať priestor prebrať situácie
so synom podrobnejšie.
Mgr. Marta Lazíková Merešová,
• Dieťa má odmieta
, Autor: Natt23
Dobrý deň, moje 15 mesačne dievčatko má začalo pár dní dozadu odmietať. Som s ňou 24/7, od narodenia, otec je prítomný, ale nie viac ako ja. Je skôr na zábavky, ale samozrejme niekedy aj okupe, málokedy už uspi alebo nakŕmi. Uspavat sa nechávala len odomna, ako matky, hlavne večer. Cez deň to ešte dovolila aj jemu aj mojej mame, dokonca mojej mamine aj večer. Je s ňou tiež pomerne často, a majú úžasný vzťah od narodenia. Teraz v lete na dovolenke mala zas obdobie, že odmietala aj ocka, a bola len na mne, keď sa priblížil, tak plač. Aktuálne to má ku mne, začala sa zvláštne na mna pozerat, a keď ju chcem vziať tak absolútne, a plac…je mi z toho veľmi ťažko, aj keď viem, že sú to asi tie obdobia..no chcem sa opýtať, či to môže pramenia aj z niečoho iného? Momentálne chce najviac svoju starku - moju mamu. Ja sa nemozem ani ukazat. A vždy to bolo presne naopak..ďakujem Vám za odpoved.
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, dieťa má rôzne stratégie prežitia v rôznych vývinových obdobiach.
Z počiatočného, kedy akoby nezáleží, kto konkrétny sa stará, až po to, kedy si dieťa vyberá,
komu dovolí naň siahnuť. Neberte dcérino srávanie vôbec osobne, dieťa sa riadi inštinktom
prežitia – stará mama ako skúsenejšia osoba mu mohla citlivejšie odpovedať na jeho
potreby. Nedajte sa odradiť, starú mamu môžete na nejaké obdobie odstaviť; a chce to len
trpezlivosť.
PhDr. Elena Tomková
• Odmietanie jedla
, Autor: Dada1703
Dobrý deň,
Potrebovala by som od Vás poradiť pretože sme s manželom už ozaj zúfalý kvôli našej dcérke. Má 3 roky a 3 mesiace, chodí do škôlky skoro 4. týždeň. Odmieta tam jesť, sem tam sa pocikáva a celé dni veľakrát preplače. Problém je aj ten že sa narodila predčasne a v tomto veku má 11 a pol kila. Bojíme sa aby nám nechudla. Viem že tá adaptácia u každého trvá individuálne ale chcem sa opýtať či by nebolo na mieste s ňou navštíviť detského psychológa. S manželom sa s ňou stále rozprávame, jej vysvetľujeme ale nikoho nepočúva. Ďakujem za radu
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, už len pre vaše upokojenie navštívte osobne odborníka – určite ste si už zažili veľa strachu,
je dôležité spracovať udalosti, ktoré majú potenciál prerásť v traumu. Ak sú nespracované, môžu sa na
nabaľovať ďalšie a potom už nevieme, čo skôr riešiť,.. prajem veľa síl na zvládanie.
PhDr. Elena Tomková
• Neposlušnosť
, Autor: Monka411
Dobrý deň. Mám 5 ročného syna, ktorý skoro vôbec neposluchne. Momentálne dostávam zo škôlky samé sťažnosti že je to s nim hrozne, na nevydržanie a posledný týždeň chodím preňho pred obednym spánkom pretože si s ním nevedeli dať rady (vyrušoval deti a tie kvôli nemu nespali, akoby si žiadal pozornosť) Ide o to že mu mozem pekne povedať 10x nepomôže, mozem po nom kričať, mozem mu dať trest - zákaz tv, zoberiem hračku, zákaz ísť von, priznám sa že sem tam na zadok - chvíľku poplače ale akoby mu to bolo jedno, keď mu vezmem obľúbenú hračku povie že si obľúbi inú.. V škôlke pri umývaní rúk špliecha deti, “prdi ústami” čím na prska sliny.. akoby si nevedel uvedomiť dôsledky svojich činov. Pritom mu všetko vysvetľujem. Učiteľka mi hovorila že jej vyplazuje jazyk, vysmieva sa jej keď ho hreší pritom toto doma nerobí. Druha vec zabúda, povie mi v jednej minúte niečo a v druhej na to zabudne (toto ale nieje vždy). Inak je šikovný a povedala by som inteligentný, vie čítat aj písať a dokonca počítať jednoduché príklady.
Máme ešte pol ročnú dcérku a niekedy mám pocit že sa zmenil keď za narodila, akoby sa v nom niečo zlomilo, keď som prišla domov z nemocnice bol ako vymenený ale tieto zmeny išli postupne až to vyhrotilo do tejto situácie. V škôlke nám poradili navštíviť cpp centrum ale termín nám vedia dať až po letných prázdninách, tak ak by sa dalo poradiť mi ako ísť naňho. Ďakujem za odpoveď
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, pravdepodobne ide naozaj na reakciu na narodenie súrodenca, skôr by bolo zvláštne, keby ju nemal. Možno sa Vám zdalo, že je už veľký a samostatný, ale je to veľmi veľká zmena –už nemá výlučnú pozornosť a postavenie a prichádza tak teda o svoj primárny zdroj istoty. Chvíľu potrvá, kým si zvykne a znova sa uistí v novej situácii. Podporíte to tým, že ho budete viac ubezpečovať - ak sa dá tráviť nejaký čas len s ním, tak ako predtým. A určite ho za terajšie „zlé“ správanie netrestajte, aby nenadobudol pocit, že si za to celé môže on sám,...A len pripomínam, že pre dieťa je najväčší trest odmietanie pozornosti.
PhDr. Elena Tomková
• Veľmi citlivé dieťa
, Autor: ivik-2
Dobrý deň,
prosím vás o radu ohľadom mojej 4,5 ročnej dcérky. Od narodenia je to veľmi citlivé dieťa, na všetko reaguje prehnane. Po nástupe do škôlky bola dosť hanblivá, bojazlivá, tento školský rok sa to už upravilo a je celkom smelá. To by som ani neriešila, ona nepotrebuje byť stredobodom pozornosti, ja s manželom sme prakticky tiež skôr introverti. Ale veľmi mi robia starosti jej prehnané reakcie. Odber krvi u lekárky nehrozí, to ju chytí hrozný amok, začne sa brániť, vrieskať, vzpierať sa, to je neskutočný plač. Taktiež keď ju niečo bolí, to je hrozné teátro okolo. Stačí, že si niekde oškrie palec na ruke a dokáže kvôli tomu histerčiť a vrieskať aj pol hodinu. Alebo jej niečo zakážem a ona hneď plače. Už s manželom naozaj nevládzeme, poslednú dobu je to denno denne niečo, kvôli čomu takto plače. Sme dosť trpezliví, ale už máme čo robiť aby sme udržali nervy na uzde. Snažíme sa s ňou veľa rozprávať, reagovať kľudne ale už to prestávame zvládať.
Už teraz mám stres z leta, keď bude behať po vonku v krátkych veciach, no nebodaj si odrie koleno, alebo ruku, keď si predstavím ten hodinový cirkus okolo, chytá ma panika. Nevieme ako na ňu.
Prosím čo mi poradíte?
Ona je okrem tých svojich výstupov veľmi šikovné a milé dievčatko, je hravá, veselá, deti v škôlke ju majú radi, tam je všetko v poriadku.
Za každú radu vopred ďakujem.
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, dcérka je pravdepodobne vysoko citlivá – hypersenzibilná. Viac informácií aj
test nájdete na tejto stránke : https://hypersenzitivita.webnode.cz/hypersenzitivni-deti/
Vysoká citlivosť na prvý pohľad môže predstavovať problém, ale pri správnom zachádzaní
je obohacujúca pre obe strany. Ak by ste sa v tom nenašli, napíšte; veľa trpezlivosti prajem.
PhDr. Elena Tomková