Dobrý deň,
prosím vás o radu ohľadom mojej 4,5 ročnej dcérky. Od narodenia je to veľmi citlivé dieťa, na všetko reaguje prehnane. Po nástupe do škôlky bola dosť hanblivá, bojazlivá, tento školský rok sa to už upravilo a je celkom smelá. To by som ani neriešila, ona nepotrebuje byť stredobodom pozornosti, ja s manželom sme prakticky tiež skôr introverti. Ale veľmi mi robia starosti jej prehnané reakcie. Odber krvi u lekárky nehrozí, to ju chytí hrozný amok, začne sa brániť, vrieskať, vzpierať sa, to je neskutočný plač. Taktiež keď ju niečo bolí, to je hrozné teátro okolo. Stačí, že si niekde oškrie palec na ruke a dokáže kvôli tomu histerčiť a vrieskať aj pol hodinu. Alebo jej niečo zakážem a ona hneď plače. Už s manželom naozaj nevládzeme, poslednú dobu je to denno denne niečo, kvôli čomu takto plače. Sme dosť trpezliví, ale už máme čo robiť aby sme udržali nervy na uzde. Snažíme sa s ňou veľa rozprávať, reagovať kľudne ale už to prestávame zvládať.
Už teraz mám stres z leta, keď bude behať po vonku v krátkych veciach, no nebodaj si odrie koleno, alebo ruku, keď si predstavím ten hodinový cirkus okolo, chytá ma panika. Nevieme ako na ňu.
Prosím čo mi poradíte?
Ona je okrem tých svojich výstupov veľmi šikovné a milé dievčatko, je hravá, veselá, deti v škôlke ju majú radi, tam je všetko v poriadku.
Za každú radu vopred ďakujem.

Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, dcérka je pravdepodobne vysoko citlivá – hypersenzibilná. Viac informácií aj
test nájdete na tejto stránke : https://hypersenzitivita.webnode.cz/hypersenzitivni-deti/
Vysoká citlivosť na prvý pohľad môže predstavovať problém, ale pri správnom zachádzaní
je obohacujúca pre obe strany. Ak by ste sa v tom nenašli, napíšte; veľa trpezlivosti prajem.
PhDr. Elena Tomková
Podobné otázky
• Problémy so spánkom
, Autor: ivik-2
Dobrý deň, prosím Vás o radu.
Mám 3,5 ročnú dcérku, ktorá poslednú dobu veľmi zle spáva. Je to veľmi citlivé dieťa, dlhšie jej trvalo aj zvyknúť si na škôlku. Inak je veľmi šikovná, v škôlke ju učiteľky chvália, aj na obed tam pekne spí. Počas dňa je naozaj dobré dieťa. Problém nastáva večer keď si ľahne do postele. Mrnčí, plače, že nechce spať v noci, vždy si nájde nejaký dôvod prečo nemôže spať (raz sa bojí že jej niekto vezme hračku, potom že ju bolí palec, alebo že od nej pôjdem preč keď zaspí). V noci sa nad ránom zobudí s tým že už je vyspinkaná, a že ona už spať nechce a nebude, a vyžaduje aby sme boli hore aj my s manželom. Samozrejme keď sa jej snažím vysvetliť že je ešte noc, a treba spať, tak spustí plač a krik, nakoniec zaplakaná opäť zaspí. Párkrát sa stalo, že bola hore aj hodinu a fňukala že spať nebude. Ráno po zobudení rovnaký scenár. Budí za nervózna, hneď mrnčí aby sme vstávali, že ona už nebude spať, pokiaľ jej človej do sekundy nevyhovie tak spustí opäť krik. Trvá to pár minút a potom je celý deň opäť zlatíčko. Ja už neviem ako mán reagovať. Spala sama v izbe, aj s nami v spálni, spoločný spánok to veľmi neovplyvňuje. Od narodenia nebola nejaký extra dobrý spáč, ale toto ma neskutočne vyčerpáva. Trvá to asi 3 týždne, začala zle spávať po tom, ako im v škôlke spojili 3 triedy, mala tam nové deti, nové učiteľky, bola v inej triede. Môže to mať podľa vás súvis? Za každú radu Vám vopred ďakujem.
Odpovedá: Hrčková & Kundrát
Dobrý deň, ak sa nedeje nič iné, zrejme je to ono- keď je veľa zmien naraz, a nestíhame sa na ne adaptovať; môže prechodne prísť k zvýšeniu hladiny stresu – ten nás pripravuje na zvládanie vecí – a väčšinou prirodzene odoznie. To, ako dcérka direktívne pôsobí, mi príde ako prejav potreby istoty- potrebujeme kontrolovať, čo sa nám deje, a keď to nevieme v jednej oblasti, prenášame to ďalej. Zrejme viete, ako dcéru podporiť – čím viac toho spracujete cez deň (vyrozpráva o zmenách v škôlke, posťažuje sa, odohrá to pri hre s hračkami, odplače, odsmúti, vyjadrí strach), tým pokojnejšia bude noc. Môžete napríklad na nejaké obdobie dodržiavať viac stereotypy a dbať, aby už nemala inde zmeny, kým si na tie zmeny v škôlke nezvykne. Na internete sa už dá nájsť veľa materiálov, ako zachádzať so senzitívnymi (až hypersenzitívnymi) deťmi, skúste, čo by pre vás z toho fungovalo.
PhDr. Elena Tomková