Moja 6 ročna dcera nechce spat sama.od narodenia sme spali spolu v 1 izbe, potom ked sme byvali sami, tak manzel chodil neskoro v noci z prace a ona spala so mnou v posteli, potom ju preniesol. asi pred rokom sme sa prestahovali k mame , lebo som odisla od manzela a teraz spime v jednej posteli spolu. ked sme boli u priatela, tak nechcela spat sama, len so mnou a priatel sa na to velmi hneva..ze nech si ju vychovam a nech ju to odnaucim,lebo on to trpiet nebude.
ked sme byvali este s manzelom, tak manzel bol stale prec a z prace chodil neskoro v noci. velakrat v noci zazila ako manzel prisiel a urobil mi cirkus, zbil ma, roztrhal mi vetroku, buchal do mna pastami az mi sla krv..to vsetko ona zazila..spolu sa nehravali, proste nema k nemu dobry vztah.zazila aj to, ze ho videla s frajerkou bozkavat sa na ulici..teraz ked som si nasla priatela, tak je na mna dost naviazana..a povedala mi aj ze nechce aby som mala frajera, lebo sa boji, ze bude ako jej otec,ze ma bude bit a bude mat frajerky...na priatela si pomaly zvykla, ale ked sme boli u neho, spali sme vedla v izbe, dvere mala otvorene a aj zaspala sama. ale v noci sa zobudi a pride ku mne, nech si idem ku nej lahnut..ako to mam riesit? mam ju nechat, ze casom si zvykne a odnauci sa, alebo ako???

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Mali by si zvykať obaja - dcérka na to, že postupne bude spať sama a partner na to, že deti niekedy potrebujú pritúliť sa, vopchať sa mame alebo rodičom pod duchnu a užiť si teplé hniezdočko. Aj tie deti, ktoré spia samé, čas od času prídu k rodičom a chcú s nimi byť v jednej posteli a dospať tú noc takto. Je to prirodzené a netreba to považovať za nič zlé. Samozrejme, že cca okolo šiesteho roku by dieťa postupne mohlo zvládnuť spať samé a len kedy tedy "navštíviť" mamu alebo rodičov.
Podobné otázky
• Problemy so spankom rocneho dietata
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
Chcela by som sa poradit ohladom spanku mojho rocneho synceka. Synceka som kojila do jeho 11 mesiacov (plne do 5. mesiacov. )V priebehu dna ho davam spat dva krat denne, cize v priebehu dna pospi od 1hodinky az do 3hodin. Vacsinou s placom pri zaspavani. Problem nastava v noci. Syncek ma problem zaspat. Je unaveny, ale pokazde ako zacne zaspavat sa opat budi, prehadzuje, nevie si najst miesto a samozrejme place. Scenar je rovnaky ci ho uspavame v naruci, ci sme pri nom v izbe (spava v svojej postielke u nas v spalni), alebo ho nechame zaspat sameho. Skusali sme aj system vyplakania, ale je schopny vrieskat v postielke aj hodinu az je cely spoteny a usopleny a ak mam byt uprimna, tento sposob blizi aj mne samej a vyuzivame ho az ked sme obaja s manzelom uz velmi unaveni a nevladzeme kludne na neho reagovat. Ucicikat ho na rukach, kym upadne do spanku uz nevladzeme, lebo je tazky. Naviac ked uz konecne zaspi, v noci sa budi. Niekedy pomrnkava niekolko krat za noc, kym ho nepohladkam, nedam cumlik. Niekedy sa zobudi a opakuje sa to co vecer pri zaspavani. Dokaze byt v noci hore aj niekolko hodin. Syncek je v priebehu dna velmi aktivny a kedze v noci zle spava sme aj s manzelom uz velmi unaveni. Prosim Vas, poradte nam co robime zle? Ako ho naucit prespat celu noc? Pomohlo by kedy sme ho presunuli do jeho izbicky? Pretoze ked zaspi a je v miestnosti sam, spi viac menej pokojne. Akonahne zisti, ze je niekto s nim vyzaduje si pozornost. Mne sa vsak zda velmi skoro nechat jednorocne dietatko spavat same. Velmi pekne Vam dakujem za radu.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Môžete to vyskúšať, možno mu to naozaj urobí dobre - a tým aj vám všetkým. Ak spí čujnejšie, ľahšie sa zobudí, môžete ho v noci rušiť. Aj vaša vôňa ho môže lákať a budiť, čiže spánok v samostatnej izbe môže byť dobrým riešením (ak samozrejme jeho izba nie je na inom poschodí alebo ďaleko od vašej).
• Behanie do postele rodicov
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den, pani doktorka,
mam 3,5 rocneho syna, ktory od 9 mesiacov spinkava sam v detskej izbe, pretoze my sme ho rusili nasou pritomnostou. Odkedy bol sam, prespal krasne celu noc. Prilizne od 2 rokov spaval na velkej posteli, vecer parkrat dobehol pre pusinku a potom pekne zaspal a prespal celu noc. Ked mal 2 roky a 4mesiace, pribudol mu bracek, ktoreho velmi lubi a co nastastie nic na jeho spanku nezmenilo. Vsetko sa zmenilo v 3 rokoch, kedy zacal po 3 hodine v noci dobiehat k nam, avsak nebolo to pravidelnostou a vacsinou sme sa postiskali a isiel spat, len v pripade nepokojneho spanku sme ho vynimocne nechali spat u nas. Ked sa toto behanie stalo pravidelnostou, tak sme mensieho 7-mesacneho prestahovali k starsiemu do izby a spanok sa mu krasne napravil. Avsak po sledny mesiac je to hotova katastrofa, uz zaspavanie je stale s otazkami, ci moze rano za nami prist, co sme mu nikdy nezakazovali, potom sa zase pyta, ci este pridem za nim, vsetko co mu slubim aj splnim, aby bol spokojny a v klude zaspal, ale tieto jeho nocne behacky su stale castejsie, uz pribieha pred polnocou s placom, ked ho vratim spat do izby, tak do polhodiny je s placom spat, ked ho nechal u seba spi pokojne celu noc, ale tak ze mi musi lezat na ruke alebo sa o mna opierat aby ma citil pri sebe. Nikdy nespaval s nami v posteli, vzdy spaval vo svojej, nechceli sme ho naucit na spanie v rodicovskej posteli a teraz neviem ako dalej. Je mi ho luto, aj by som ho nechala spat s nami, len sa bojim, aby si na to nezvykol :-( Nepomahaju ani dohody jednu noc spnkas sam a druhu budem spinkat celu noc v tvojej izbicke, cez den sice slubi , ze to tak bude, ale v noci aj tak pribehne, ani vyhrazdy, ze mu budem zatvaraat dvere (zaspava pri otvorenych dverach a aj v noci ich musi mat otvorene).
Naoaj uz neviem ako dalej, aby som neranila jeho malu dusicku...
Za kazdu radu vopred dakujem!
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Deti okolo tohto veku môžu trápiť rôzne úzkosti a aj sny, ktoré ich budia. Utekajú potom hľadať bezpečie do postele rodičov, do ich náručia, potrebujú ich cítiť. Možno sa môžete dohodnúť, že bude jednu noc spať u vás, jednu bude s ním spať v jeho posteli mama a ďalšiu tatino...
Alebo to skrátka necháte tak a doprajete mu ten pocit bezpečia v maminej blízkosti... Deti si zvyčajne odvyknú, ak sa cítia zasýtené alebo úzkosti opadnú.
• spí ale vlastne nespí
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
poprosím Vás o radu...máme 8 mesačného syna, vlastne už bude mať 9mes. narodený o mesiac skôr. od narodenia zle spával, máličko, každé 2h sa budil a papal, cez deň aj v noci.od 3 mes. je na umelej strave,nie je kojený. v 5mesiaci začal spať celú noc, asi 2x sme vstávali keď sa mrvil alebo začal plakať. teraz asi mesiac sú noci horor-každú hodinu sa hádže,veľmi silne,kope, pasie koníčky, obracia sa, búcha si hlavičku, keď ho nechám tak preberie sa s plačom úplne. na začiatku pomáhalo keď som si ho vzala k sebe, ale už aj tak sa prevracia.a pritom spí!zaspávanie bolo vždy zlé, v 5.mesiaci super, stačilo si ho priložiť a pár krát pochodiť v náručí. teraz ma odmieta, trepe sa, zaspáva len v kočíku. boli sme u neurologičky, vývojovo je v poriadku,dokonca asi 2 mesiace dopredu,začína aj chodiť. robili mu spánkové EEG všetko ok, akurát reval plakal,oči otvorené ale podľa prístroja už bol vo fáze spánku. dostal sirup peritol na 2 týždne ale nepomohlo.striedame sa v noci aj s manželom aj s babkou, všetci sme vyčerpaný. kamarátka mi povedala že mu škodí to, že od 2mesiacov s nami býva aj babka (máme všetci dobrý vzťah a aj on k nej) a nevie ku komu sa pripútať...je pravda že separačnú úzkosť nepozorujem-v5mesiaci sa nám bál v cudzom prostredí, teraz občas plače keď ho odrazu osloví väčší počet ľudí čo nepozná(na oslave a pod.) ale na ľudí sa smeje. za mnou sa tiež neťahá, len keď som s ním sama a nevidí ma ohlasuje sa. je mimoriadne živý, aktívny.vyšli mu prvé zuby tak neviem či mu tie pokazili spánok.
spí celú noc ale akoby nespal...cez deň doobeda hodinku a toľko aj poobede. ale uspávať ho treba v kočíku.zaujímavé je, že cez deň spí pokojne, necestuje v spánku.
môžete nám niečo poradiť? je to len prechodné obdobie?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Môže to súvisieť s rastom zubov. Vtedy deti spávajú horšie, nepokojne, budia sa alebo poplakávajú. Zvyčajne sa to upokojí, keď zub vylezie, keď sa prereže von. No keďže zuby často rastú za sebou, môže to byť aj dlhšie obdobie, kým sa nočný spánok dieťaťa upokojí výraznejšie a trvalejšie.
• dlhe zaspavanie a caste
, Autor: Registrovaný používateľ
dobry den, prosim poradte mi, ci robim nieco zle. Mam rocnu dcerku, ktora v noci nespi kludne. Nezobudi sa, len casto mrnci, ked k nej nepridem tak sa aj zobudi alebo bude mnaucat a skrabat sa po tele. Toto robi niekedy aj kazdu hodinu, niekedy spi dve hodinky v kuse, niekedy mrnci aj kazdych 10-15 minut. Vtedy pridem ku nej, dam jej cumlik alebo cajik a potom zaspi. Takto to striedam, cumlik, cajik, cumlik, cajik az kym nezaspi.Takto je to az do rana. Niekedy vypije aj 2 flasky cajiku za noc. Uz ked sa "budi" velmi casto tak jej dam mliecko a vtedy zaspi, ale o hodinku-dve zase mnauci. Uz nekojim, je na UM. Spi v postielke pri nas v spalni. Cez den spi doobedu cca pol hodinku a poobede tiez cca pol hodinku....je to dost? niekedy zase spi len raz za den, aj to nie dlho, tiez asi len pol hodinku. Denny rezim ma pravidelny, vecer sa okupeme, potom asi pol hodinku pred spanim vypije mliecko alebo kasicku a ideme spinkat.Pred spanim v spalni stale vyvetram. Cez den nie je problem so zaspavanim, ale vecer niekedy zaspava aj hodinu. Vidim na nej, ze uz by spala, sucha si ocka, ziva a zatvara oci, ale nie a nie zaspat. Uz neviem, co mam robit, co robim zle, takto je to so spanim a zaspavanim od narodenia. Poriadne som sa uz davno nevyspala.
prosim poradte mi co mam robit. dakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Keďže tento stav trvá od narodenia, je to zrejme v súvislosti s nervovou výbavou dieťaťa. Nervová sústava ale postupne dozrieva a to ovplyvňuje aj spánok - jeho dĺžku, kvalitu, a aj zaspávanie samotné. To znie nádejne, čo poviete?
Niekedy je nápomocné, ak dieťa zistí, že v noci nedostane nič moc, napríklad len 30ml vody alebo len cumeľ, prípadne zvyčajne len cumeľ a jednu polovičnú dávku mlieka v určitý čas... Niekedy ale ťažkosti aj tak pretrvávajú ešte nejaký čas. A vtedy treba pristúpiť skôr na "sebazáchovné" riešenie situácie - striedať sa v noci pri dieťati s otcom dieťaťa, spať cez víkend v inej miestnosti a prenechať dieťa otcovi, raz za týždeň počas dňa zavolať k dieťaťu babku, dedka, opatrovateľku a vyspať sa cez deň...
• Večerné zaspávanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň...Mám otázku ako naučiť dcérku, aby večer zaspala...Dcérka má rok a pol. Cez den nemam žiadny problém, že by mi utekala z postele, ale večer už mam niekedy vlasy hore dupkom, lebo nič nerobím len ju stále ukladám...Neviem čím to je...Cez obed pekne leží, niečo si mrmle, hrás sa s perinou a mackom, ale večer je to uplny opak...stále ju musím ukladať...už som skusala jej nechat aj zasvietene nočne svetielko, aj som jej čitala, rozpravala som jej niečo, lahla som si ku nej...skusala som všetko...a už ma nebaví ju stale davať večer spať aj 10x ... už večer chcem mať klud o tej 20tej a myslím si, že dieťa by už o takom čase - hlavne v jej veku malo dávno spinkať...Pekný deň a ďakujem za radu :-)
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Večerné zaspávanie je iné - všade je tma, fantázia dieťaťa má teda oveľa širšie pole pôsobnosti a tak dieťa môže byť úzkostnejšie.
No niekedy je to len o tom, že dieťa spí počas dňa toľko, že o ôsmej ešte nie je do postele zrelé. Je mu to priskoro. Niekedy pomôžu rozprávky z cédečka, ktoré dieťa počúva v posteli a postupne sa stíši a zaspí, inokedy treba posunúť čas ukladania do postele, niekedy zase zaberie, ak dieťa ukladá na spánok napr. otec.