Dobrý večer! Chcela by som sa opýtať či je to prirodzené,ked môj 5 ročný syn sa rád ku mne túli,ale aj ku starkej, krsnej a jeho sesternici. Vyžaduje si,aby sme ho hladkali po chcrbátiku.stáva sa aj ked sa prezliekam tak rád sa chytá mojej pokožky a bozkáva. to isté sa stalo aj ostatným,že rád ich hladká. Druhý problém máme s pipíkom,stale si ho natahuje,nie len doma ale aj vonku. Snažím sa mu to vysvetliť,že sa to nepatrí. dakujem za skorú odpoved

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Túlenie je pre deti tohto veku celkom prirodzené, hoci niektoré to potrebujú menej a iné viac (ako my dospelí, tiež sú medzi nami veľké rozdiely v tom, koľko telesného kontaktu potrebujeme).
Naťahovanie pipíka nie je tiež nič neobvyklé, niektorí chlapci prestanú až v škole, kde si uvedomia, že to naozaj už nejde (prípadne to robia aj potom, ale nie verejne, len v súkromí). Netreba to riešiť nepriateľským tónom, skôr len dať mu dole ruku z pipíka alebo ho zamestnať niečím iným (zamestnať jeho ruky).
Podobné otázky
• masturbácia v 6 rokoch
, Autor: Registrovaný používateľ
Môj syn má 6 rokov a čoraz častejšie ho nachádzam masturbovať. Prvýkrát som sa vyľakala, lebo som ho našla ležať a celého spoteného, myslela som že je chorý, to bolo možno pred rokom a pol, potom som pochopila, že leží na brušku a ruky má pod sebou. vyslovene onanoval. potom sa to opakovalo sem tam - nie často. nevedela som ako reagovať, najprv som mu povedala - nerob to. potom mi to prišlo hlúpe, tak som si to v podstate akože nevšímala. Ale teraz ho tak nachádzam denne a nepáči sa mi to, ale neviem ako mám na to reagovať. Nemyslím si že pokarhanie alebo zákaz pomôže, iba čo nadobudne pocit, že je to niečo nenormálne nezdravé, neprirodzené. Ale zas - takto skoro???????? ako sa mám teda zachovať, čo mu k tomu povedať - ako mu niečo k tomu vysvetliť?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Aj malé deti sú schopné vnímať slasť a tá je zvyčajne silým motivátorom, či už sa jedná napríklad o cukor v potreva alebo slastné pocity v tele. Teda nie je to skoro.
Mnohé deti sa nejako dostávajú k svojmu telu a k slastným pocitom, ktoré môžu zažívať, nemusí to byť v rovnakom veku, môže to byť rôzne časté atď.
Niekedy ale častá masturbácia môže byť signálom, že dieťa je vo zvýšenej miere zaťažené v nejakej oblasti svojho života, môže sa vyskytnúť u detí, ktoré majú nedostatok primeraných podnetov, prípadne majú menej telesného kontaktu s dôležitými osobami atď.
Pokúste sa cez deň opakovane ho objať, zotrvať s ním v náručí, pred spaním ho môžete jemne masírovať, ak bude chcieť, samozrejme.
Hovoriť s ním o masturbácii ako o sexuálnej aktivite je predčasné; dieťa v tomto veku vníma celú vec v celkom inom kontexte, skôr ako kontakt so svojím telom. Možno ak by sa sám zaujímal o niektoré veci alebo potom neskôr okolo 9.-10.roku je možné s dieťaťom hovoriť aj o jeho vývine v sexuálnej oblasti. Treba na to ale veľa citlivosti a taktu, treba rešpektovať, ak to dieťa odmieta, no malo by vedieť, že sa na vás ako rodičov môže obrátiť a malo by mať voľne k dispozícii veku primerané publikácie o vývine, o puberte a zmenách, ktoré prináča a podobne. A s dievčatami by mali hovoriť matky (babičky...), s chlapcami otcovia (dedovia...), no ak sa dieťa rozhodne inak, treba to rešpektovať.