Život v neustálom pohybe: Alex a jeho príbeh s ADHD
Mama Alena sa často stretáva s nepochopením – nie pre to, ako vychováva svojho syna Alexa, ale pre jeho nevyčerpateľnú energiu, ktorá je výsledkom ADHD. Prečo však mnohí stále považujú ADHD za zlú výchovu?
Zo života: Nevychované dieťa? Nie, dieťa s ADHD
Mama Alena (35):
„Keď sa objavím niekde so svojím šesťročným Alexom, jednoducho je ho plná miestnosť, je všade. Akonáhle prekročí prah miestnosti, je to klbko nevyčerpateľnej energie – skáče, hopsá, začne robiť desať vecí naraz, všetko chce vyskúšať, s každým chce hovoriť, pri žiadnej činnosti nedokáže zotrvať dlhšie, ako je bežné. Keď sa hrá a potrebuje si odbehnúť na malú potrebu, jednoducho v strede cesty – niekedy vplyvom hračky na zemi alebo holuba v okne – zabudne, kam šiel.
Jeho reč je mimoriadne rýchla, miestami hovorí útržkovito, ale dohovoríme sa bez problémov. Často som sa stretla s tým, že mi vyčítali, ako ho neviem vychovať, pričom problém bol úplne niekde inde – v jeho ADHD. Na druhej strane je to neskutočne milujúce dieťa, parťák, športovo mimoriadne nadaný s neuveriteľnou výdržou, a ak je jeho pozornosť podmienená záujmom, dokáže pri takýchto činnostiach naozaj zázraky. Učíme sa s jeho poruchou pracovať, rovnako tak učíme správnemu prístupu aj jeho okolie. Keďže máme odklad do školy, veríme, že tento rok sa posunieme dostatočne ďaleko, aby sme zapracovali na jeho pozornosti a spolupráci.
Našim cieľom je pracovať s „nedostatkami“ a stavať na našich silných stránkach. Vždy mám na mysli vetu jednej odborníčky: verím, že Alex to dotiahne do takého štádia samostatnosti a ovládania svojich prejavov, kedy v dospelosti len pozorné oko odborníka spozoruje, že tam niekedy niečo bolo.“
Dieťa s ADH sa tak nespráva naschvál
Práca s deťmi s touto poruchou je mimoriadne náročná, ale majme na pamäti, že dieťa sa tak nespráva naschvál. Svojím správaním si nevynucuje našu pozornosť, ako sa to často mylne interpretuje v okolí. Medzi mýty patrí aj predstava, že sa správaním snaží naschvál nás vytočiť. Jeho správanie nie je manipulatívne a ani ste nezlyhali vo výchove. Je potrebné venovať mu takú pozornosť, akú potrebuje, nie akú si vynucuje, čo je na pleciach nás, jeho rodičov.
Zvládanie rôznych situácií s deťmi s ADHD vyžaduje trpezlivosť, kreativitu a individuálny prístup. Každé dieťa je iné, preto je dôležité prispôsobiť stratégie jeho konkrétnym potrebám. S vhodnou podporou môžu deti s ADHD zvládať svoje výzvy a rozvíjať sa v bezpečnom, podpornom a rešpektujúcom prostredí.
Psychológ Matej Štepita: Deti s ADHD potrebujú harmonické vzťahy
ADHD: Dieťa i rodič majú pred sebou veľké výzvy v troch kľúčových oblastiach
- Ide o emočnú oblasť, kde deti s ADHD často prežívajú emócie intenzívne a môžu mať ťažkosti s ich reguláciou, čo môže viesť k frustrácii, hnevu alebo smútku. Preto je dôležité pracovať s týmto problémom už od začiatku – naučiť dieťa najskôr privolať na pomoc rodiča a zregulovať situáciu, aby sme predišli emočnému výbuchu. Následne, čím je dieťa staršie a dozrieva, našou snahou by malo byť učiť ho predchádzať kolíznym stavom, a keď cíti, že sa blíži emočne vyhrotená situácia, aby ju samo zregulovalo – zmenilo činnosť, odložilo hračku, odišlo z miestnosti a pod. Je to mimoriadne náročná zručnosť, keďže často ani my, dospelí, nedokážeme v emočne vyhrotených situáciách regulovať naše city a prejavy.
- Výzvou pre dieťa s ADHD a jeho rodiča je tiež oblasť sociálnych vzťahov, kedy hyperaktivita a impulzivita môžu narušiť vzťahy s rovesníkmi a okolím všeobecne. Deti môžu byť vnímané ako „rušivé“ alebo „agresívne“, čo môže viesť až k sociálnej izolácii.
- Treťou oblasťou je vzdelávanie. V tomto prípade sa tieto deti kategorizujú do skupiny problémových školákov, najmä kvôli ich nepozornosti a impulzivite. V škole majú často problémy s učením, písaním úloh a udržaním sústredenosti počas vyučovania. Preto sa pri práci s týmito deťmi využívajú rôzne formy podporných opatrení (asistent, individuálny plán a pod.) či rôzne formy vzdelávacích prístupov, ako vytváranie štruktúrovaného prostredia, kde sú pokyny jasné a zrozumiteľné. Nápomocné môže byť aj používanie vizuálnych pomôcok a pravidelné prestávky, ktoré môžu zlepšiť koncentráciu detí s ADHD. Dlhé vety a veľa informácií v jednom zadaní totiž vedú k „vypnutiu“ pozornosti dieťaťa. Pochopenie jeho potrieb a prispôsobenie prístupu je kľúčové pre úspech a šťastie, preto je nevyhnutná spolupráca medzi rodičmi, učiteľmi a odborníkmi.