Poradňa pediatra

Poradňa pediatra
11,510 otázok

Na problémy súvisiace s rastom, vývojom dieťaťa i chorobami odpovedá MUDr. Marta Špániková, pediatrička.

Poradna uzavretá.

Viac informácií o odborníkovi sa dozviete tu. 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Oneskoreny vyvin reci

    , Autor: Lubomir156

    Dobry den, nas Syn ma 2 roky a 2 mesiace, vobec nerozprava, a vobec nekomunikuje. Bohuzial manzelka po porode tazko ochorela a syna si v naruší pochovala ked mal asi 4-5 mesiacov, a prvy rok zivota bol velmi tazky, Niesom na to pysny ale bohuzial syn od 5 tich mesiacov pozeral rozpravky v televizii, pricom to bolo niekedy na hodiny denne. Od 1.5 roka sme to uplne zatrhli, teraz uz nepozera ani 10 minut denne. Kym pozeraval televiziu bol zurivy nereagoval na meno, nic sa neucil, neposluchal hadzal sa o zem, odkedy sme uplne bez televizie tak dieta reaguje na meno castejsie, ocny kontakt je skoro stale, uci sa velmi rychlo, odnesie, donesie, poda, ulozi, oblecie/vyzlecie si nejake veci ( zalezi na motivacii samozrejme ci sa mu chce), a rozumie velkej zasobe slov uz z nasej strany. Bohuzial su tam negativa ako absolutna absencia jeho komunikacie, ukazuje prstom a krici ( hmmmm, alebo uuuuuu ), ak to nedostane zuri, chodi po spickach obcas ( ked bol maly castejsie teraz uz skoro vobec ), rad sa hra, pozera knizky uz od 2-3 mesiacov je na nich priam zavisly, vie ukazat uplne vsetkzy zvieratka, veci, skoro vsetko co ho naucime, tak na 2-3 krat uz to vie ukazat . Chyba nam spetna vezba, ani nepovie ano, nie, alebo pokrutenie hlavou.. ak chce ukaze alebo zatleiska ze ano chcem to, alebo dakujem ( zatlieska). Hovorit vie, ( Mnam mnam, Ham ham, a podobne citoslovcia ), sluch ma vyborny. Je velmi ale velmi aktivny, beha skace, napriek tomu sa vie sam hrat, sustredi sa neikedy az moc, stava veze, auticka, knizky, puzzle, vsetko. Logopedicka nam povedala ze ma prirodzenu inteligenciu 2 rocneho dietata, ale zjavne naruseny vyvin reci. Detska psychologicka v podstate to iste, ale ze ma aj prejavy co mozu spadat do autistickeho spektra, kricanie, behanie, zurenie ked mu zakazete hracku.. takze nevieme ci treba ist do autistickeho centra, alebo sa mu este 2-3-4 mesiace venovat a pockat, aby sme neprepasli dajaky milnik vo vyvine, ale momentalne vidime ako napreduje vo vsetkom ( pohyb, rozum, motorika ) okrem reci, a spetnej vezby/komunikacie. Nechceme aby sa sustredilo na autisticke cvicenia ak ma skor poruchu reci alebo daco ine. dakujeme pani Doktorka

    Odpovedá: MUDr. Marta Špániková

    Vyšetrenie u psychológa aj logopedické vedenie by určite pomohlo. Ak tam nie je porucha sluchu, dieťa svojim spôsobom komunikuje aj sa učí nové veci, tak predpoklad, že začne rozprávať a normálne sa vyvíjať je veľký. Vyšetrenie v centre pre deti s poruchou autistického spektra by mu však vôbec neublížilo, práve naopak, napomôže diagnostike príčiny oneskoreného vývinu reči. Taktiež vyšetrenie v ústave detskej reči by napredovaniu vo vývine reči určite pomohlo.

Podobné otázky

  • Autizmus?

    , Autor: Sidfox

    Dobrý deň, pani doktorka,
    Chcem sa s vami poradiť.
    Mám 2 ročného syna. Našli sme pár vecí, ktoré akoby nás synček nevládal tak, ako by asi mal. A nevieme, či to už riešiť, alebo este čakať. Bojíme sa, aby nešlo o znaky autizmu.
    Chlapček ešte nerozpráva, iba také ako mama, papa, baba, jaja, ham,...
    Zvláštne je, že nám nereaguje na meno. Zvykol si zareagovať, ale len keď poviem "Ferko, aha". Na to "aha" akoby zareagoval, lebo vie, že mu niečo ukazujem. A keď je zanietený v nejakej hre, tak absolútne.
    Neukazuje na predmety jedným prstom, ale keď niečo chce, napr. Na poličke, tak sa príde vypýtať na ruky a načiahne sa za tým. Od malička nechcel čítať knihy (myslím, že pri to by sa dobre naučil ukazovať prstom). Teraz si už začal čítať... Resp. Listovať v knihách sám. A dost často.
    Občas chodí po špičkách. Momentálne is začal vydobijat veci, keď niečo chce... Napr. Keď ideme okolo ihriska a on tam chce ísť a nejdeme tam, tak sa začne hnevať až plakať.
    Co sa týka hier, začal byť dosť aktívny. Ma staršiu sestričku (3,5roka)...vedia sa už spolu ponaháňať, skrývať pod deku a robiť kuk, v trampolíne sa spolu nasmejú.
    Rad sa hrá s kockami (stavia veze), rôzne tie logické hračky, pričom musí ukladať na seba podľa veľkosti. To už všetko ovláda. Veľmi rád ma loptu alebo balón. Keď vidí, že sa hráme s jeho sestrou, hneď pribehne a zapája sa. Začal sa hrať aj s elektrickým pianom. Tuka si prstami melódie.
    Hluk problém nerobí, ani vysávač, ani kosačka, ani hlasna hudba. No napriek tomu si občas chytí uška. Ale nikdy nie pri hlasnych zvukoch.
    Donedávna ho nezaujímali auta ani kolesá ani nič. Teraz už vezme do ruky traktor alebo auto a točí kolieska. Keď ide aj auto po ceste alebo traktor, tak veľký záujem a musí až zastať, aby ho videl ako ide okolo.
    Veľmi rad sa objíma, stwkli a dá pusinku. Keď mi sedí na kolenách a artikulujem mu nejaké slová, tak tiež otvára ustocka a snaží sa opakovať. Dokonca mi chytá ústa, akoby chcel lepšie zistiť, ako to hovorím. Očný kontakt 100%.
    Rad sedí na rukách a rôzne tie riekanky Varila mysicka, Tapi Tapi Tapusky, Ide, ide vláčik a pod.
    Predtým sa hral sám, teraz už aj so svojou sestrou občas. Keď sme na ihrisku a vidí, že niekto sa hrá s loptou, hneď beží do stredu ihriska a chce sa hrať tiež.
    Predtým obcas pozerával TV... Fihu a podobne hudobné programy... A ešte také anglické. Kedysi som čítala, že je dobré, keď dieťa počúva nieoc v cudzom jazyku, že potom sa mu ten jazyk ľahšie učí.. Teraz viem, že to bolo asi na škodu.
    No co sa týka tých ostatných veci... Je to v norme?
    Mame sa obávať toho, že nereaguje na meno a stále nerozpráva okrem tých svojich hlások?
    Ešte treba asi spomenúť, že vo väčšine prípadov sme ho oslovovali Zlatinko, Laska naša, Anjelik... Nie je to aj preto, že nie je tak zvyknutý na svoje meno... A skôr keď urobil niečo zlé, tak sme ho oslovili menom so zvýšeným tónom hlasu....
    Ďakujem za Váš názor a radu.

    Odpovedá: MUDr. Marta Špániková

    Asi naozaj považuje svoje meno za výčitku ako mi vyplynulo z poslednej vety!
    Správanie dieťatka ako ho veľmi podrobne opisujete nejaví známky autizmu. Ak málo rozpráva nie je ešte v tomto veku problém. Mali by ste ho naozaj oslovovať menom a samozrejme s ním veľa rozprávať, jednoduché veci, prípadne na obrázkoch ukazovať a pomenovávať veci bežného života. Okrem nejakého speivankova neodporúčam veľa sledovať televíziu a najmenej do troch rokov mu nič!!!!!!!ale že naozaj nič!!!!!!!!!!!neukazujte na ipade, iphone a podobne. Sú to sekvencie, ktorým vôbec nerozumie, síce ho zaujú pohybom a farbou ale nič sa z nich nenaučí!!!naopak zastavuje to deti vo vývine. existuje taký test mchat, ktorý by mala vaša lekárka mať, mohli by ste ho vyplniť. V tomto veku to, že nehovorí vo vetách a má dosť malú slovnú zásobu však by som ani nepovažovala za oneskorený vývin reči.

  • 16 m chlapček nechce rozprávať

    , Autor: Enola

    Dobrý deň,

    Maly čoskoro 16 m chlapec, narodený ako hypotroficke dieťa. Do dnešného dňa si len blabota, povie baba, tata, kde je, ale nemyslím si, že chápe významu slov. Inak hovori len nejaký svojim jazykom. Papa dá len keď on chce, kýva sám deťom na ihrisku alebo keď nejaká osoba na neho zakyva, keď ho opýtam aby dal papa ani ho nehne. Chodiť začal v ukončenom 15tom mesiaci (cvičili sme aj vojtovku kvôli hypertonusu). Hlavne má znepokojuje jeho reč, že nechce nič hovoriť, neukáže kde je ocko, mamka, len hľadá a pozrie, neukáže kde má očko, uško, atd. Príde mi, že nerozumie. Hovorím na neho slovenský a manžel anglicky a sem tam pár slov slovenský. Rozmýšľame zájsť k psychologicke, na neurologii bol sledovaný do roka a už nás vylúčili, zvažujem opätovnú kontrolu. Naša pani pediatrička sa k tomu nevyjadrila, že keď blabota je to ok, ale mne sa to nezdá. Inak je šikovný, hry zopakuje, pomaha aj vybrať riad z umyvacky, prádlo z pracky, atd .
    Len ta rečová komunikácia a takisto sa mi zdá že má slabý očný kontakt, nepozerá keď mu niečo chcem ukázať a povedať ( len tak checkne) Je pravda, že od mala mal tablet a tv k jedeniu, keďže inak nič nechcel zjesť. Ten som už posledné mesiac obmedzila, ale pracujem ešte na úplnom zrušení. Bojím sa hlavne, že to ho ovplyvňuje a takisto poruchy pozornosti a Adhd. Je možné to už určiť v 16 m života?
    Ďakujem krasne za prečítanie a radu ako ďalej.

    Odpovedá: MUDr. Marta Špániková

    Tablet zrušte čo najskôr, naozaj to u mnohých detí, povedala by som aj , že u všetkých do troch rokov negatívne ovplyvňuje psychomotorický vývin a hlavne vývin reči.
    Vývin reči je veľmi individuálny. Určite by som zistila, či naozaj dobre počuje. Zistila by som aj, kedy ste začali rozprávať vy a manžel.
    V každom prípade by mal v tomto veku mať zásobu asi desiatich slov / nemusia byť celé ani spisovné, môžu to byť výrazy/ ale s významom. V tomto veku je možné spraviť taký základný test chek in a mali by ho to robiť všetci lekári pri 15-18 mesačnej preventívnej prehliadke. Určite by som dieťatko poslala na kontrolné neurologické vyšetrenie a k detskému psychológovi. Taktiež je možné sa obrátiť na inštitút detskej reči.
    Nemusí sa jednať o žiadnu poruchu, len o naozaj individuálne oneskorený vývin reči ale je už na mieste vyšetrenie.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: