Dobrý deň,
hneď na úvod si budem sypať popol na hlavu, pretože viem, že som urobila chybu pri synovom prechode z plienok na nočník :( Syn pred týždňom oslávil 2.narodeniny a naozaj ho musím pochváliť, je to múdry a šikovný chlapec, pretože krásne rozpráva v celých vetách, pozná všetky autá podľa značky, pozná aj niektoré písmenká a čísla... chodiť začal v 15 mes. a keď mal rok, kúpili sme mu nočník, nech si zvyká. Zo začiatku ho nechcel ani vidieť, tobôž na neho sadnúť. Nenútila som ho. Najprv sme sa dopracovali k tomu, že si na neho hopal oblečený, postupne aj s holou riťkou... síce len na pár sekúnd, ale bola som rada. Stále som mu opakovala že treba piškať a kakať do nočníka. Viem, že dieťa je zrelé na nočník vtedy, keď si uvedomuje potrebu vyprázdňovania a to som až do nedávna u neho nezaznamenala. Zlom nastal presne od pondelka, kedy som ho hneď ráno dala na nočník a pekne sa vypiškal. Chválila som ho a on naozaj pochopil že pišká sa iba do nočníka. Už som mu nedávala plienku, videla som na ňom, kedy mu treba piškať a hneď som ho dala na nočník. Samozrejme nasledovali pochvaly... Tu som spravila chybu v tom, že som mu povedala že mu nedávam plienku, musí sa pýtať. Keď som videla že mu treba, dala ho na nočník, dala mu hračky, hral sa dokedy mu nebolo treba piškať. Začal plakať, merať sa a aj som do držala na nočníku, chválila som ho aký je šikovný, že vie kde treba piškať... až do dospelo do štádia, že síce na nočník sa pýta, príde za mnou že mu treba, ale akonáhle si sadne a cíti potrebu, tak kričí, plače, napína sa... nepomôže že ho zabavím s hračkami, že mu ukazujem iné deti na nočníku. keď už nevládze moč udržať tak sa nechtiac vypišká a potom je dobre, v pohode sedí a hovorí si, že šikovný.. viem, že som urobila chybu, že som ho nasilu držala na nočníku, no teraz sa nechce vypiškať ani vykakať do plienky, hoci mu ju dám. vidím na ňom, že mu treba, ale nechce ani do plienky ani na záchod, a hoci hopá na nočník v pohode, keď cíti že už ide piškať, tak plače. neviem ako ďalej, už dlho ho aj manžel so sebou berie na WC a aj ja aby videl, že to nie je nič hrozné... ospravedlňujem sa za obsiahle rozpísanie problému. ďakujem za odpoveď.
Lenka

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Netreba si zúfať. Je to šikovný chlapec a určite sa postupne vysporiada s tým, že bude cikať tam, kam treba. Teraz možno trošku bojuje sám so sebou, či to má robiť tak, ako mama chce alebo tak, ako by to chcel on a tak je okolo toho viac napätia a náreku. Skúste dôverovať tomu, že ono sa to dá do správnych koľají a že on si nájde svoju cestu, ak uvidí a bude cítiť, že vy mu dôverujete, že nerobíte "paniku", že stojíte pri ňom nie ako dozorkyňa, ale ako jeho podpora...
Podobné otázky
• opakované učenie na nočník
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,pani doktorka.
Moja dcéra má teraz 2 roky a 8mesiacov. Ešte stále máme plienky celý deň.Prvý krát som ju začala dávať na nočník po prvom roku života. Pekne sedela na nočníku, aj sa nám vycikala ale kakať vôbec nechcela.Tak som jej dala pauzu a snažila som sa ju nenútiť.Opakovali sme to minulé leto,ale tiež bez úspechu. Pretože sa nám narodilo ďalšie dieťa, ktoré má teraz 10 mesiacov.A nemalo to systém.
Teraz sa ju pokúšam opäť odúčať. Ráno, keď vstane nechce nám sadnúť na nočník, ani na záchod.Cez deň, keď ideme vonku dávam jej plienku, potom prídeme domov a má nohavičky,ale keď prejdú 2 hodiny snažím sa ju dať na nočník. Sadne,nevyciká sa.Postaví sa a vyciká sa. Teóriu ovláda, že si má sadnúť na nočník a dať dole nohavičky.
Keď ide kakať skryje sa do druhej izby a nesmiem ju vyrušovať.
Snažím sa, už teraz malého 10 mesačného dať na nočník, on sa pekne vyciká aj vykaká. Ona aj tak nesadne na nočník.
Som z toho unavená. Prosím poradte mi.
Ďakujem pekne.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Nenaháňajte ju. Aj tak má svoje tempo dozrievania a možno bude celkom stačiť, keď teraz budete vysádzať malého a ju zakaždým len ponúknete, ale nebudete ju nútiť, aby cikala/kakala do nočníka. Možno ju brat trošku inšpiruje k spolupráci, no nečakajte zázraky. Myslím ale, že sa netreba báť, ona sa naučí chodiť aj na záchod či nočník, ale potrebuje svoj čas.
• ucenie na nocnik
, Autor: Registrovaný používateľ
Chcem sa spytat,mame 2,5-rocne dvojicky a nechcu sa pytat na nocnik,vlastne nechcu chodit ani bez plienky.Ak sa im plienku snazime dat dolu,zacnu plakat a navzajom si plienky davaju spat. Aj ked dosiahneme,ze si plienky nedaju,su schopne necikat,nekakat,az kym plienky nedostanu na spanok opat.
Mame este 5-rocneho syna a s tym sme tieto problemy nemali,chceme sa spytat,ci ich mame oducat aj ked s tym nesuhlasia,alebo ich nechat,kym to nebudu chciet sami.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Nuž, je to silná dvojka. Musia byť zlatí, keď sa tak navzájom zachraňujú.
Ja myslím, že ich môžete nechať zatiaľ tak, ponúkajte ich na nočník alebo záchod, nechajte ich pred kúpaním/sprchovaním vycikať sa postojačky v prázdnej vani (aby sa im spájali zrakové a telesné vnemy). Ak máte príležitosť, nechajte ich, aby videli zhruba rovnako staré deti, ako ony chodia na záchod, ako cikajú alebo kakajú, prípadne nechajte vaše deti, aby sa mohli pozerať na staršieho brata, ako to robí (ak to teda nevadí jemu samému). Deti sa veľa učia napodobňovaníma a tak by im odpozeranie mohlo pomôcť. Prípadne získajte po troške k spolupráci aspoň jedno dvojča a to druhé by sa mohlo pridať. Zistite, kto má bližšie k spolupráci, kto by sa dal ľahšie "namotať" na nočník alebo záchod a s citom ho v tom podporte. A potom aj druhé.
• ucenie na nocnik
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,moja dcerka ma 2 roky,zacala som ju ucit chodit na nocnik,zistila som ze tam vobec nechce sediet tak som skusila zachod,stale som jej hovorila ze ked potrebuje cikat alebo kakat tak musi ist na zachod.nechavala som ju parkrat bez plienky,stalo sa ze mi povedala ze potrebuje cikat tak sme obe isli na toaletu,pekne si sadla a nic.akokeby sa tam nevedela uvolnit.vypisala sa az ked dostala plienku alebo niekde na zem.ani kakat tam nechce.Kazdy den mi povie ze jej treba kakat alebo pisat ale do zachodu to neurobi.Niekedy mam pocit ze ked tam sedi tak to zadrziava.Ako mam pokracovat dalej?mam s tim trosku pockat a skusit to neskor znova?Dakujem pekne za odpoved
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Môžete pokojne počkať. Ponúkajte jej, že keď bude chcieť skúsiť záchod alebo nočník, nech povie, ale netlačte na ňu, nechajte tomu voľný priebeh. Prílišný tlak na dieťa situáciu skôr skomplikuje. V lete ju prípadne vonku nechajte behať bez pliekny, prípadne ak máte dvor, môže chodiť len v nejakom tričku alebo ťatičkách bez nohavičiek a je ožné, že počas leta sa naučí pýtaž sa cikať a potom postupne aj kakať do záchoda alebo nočníka.