Dobrý deň, mám 21 mesačného syna, ktorý má stále plienky. Už by som ho rada naučila na záchod, ale nejde to. Nočník úplne odmieta, tak som kúpila sedadlo na záchod, ale ani tam nechce byť, plače a vzpiera sa. Ako mám prelomiť túto bariéru a naučiť malého na záchod. Ďakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V prvom rade - v žiadnom prípade na neho netlačte. Narobili by ste tým viac škody ako úžitku.
Syna sa zakaždým spýtajte, či bude napr. kakať do plienky alebo sa pôjde vykakať do záchoda. A ak si vyberie plienku, nechajte mu ju, akceptujte jeho výber.
Ja si myslím, že každé dieťa sa raz naučí chodiť na záchod, je len otázkou času, kedy to príde.
Podobné otázky
• Vyprázdňovanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
chcela by som sa poradit ako pomoct 3 rocnemu dievcatku, ktore mame v nasej skolke. Jej mamicka nam oznamila, ze ma problemy s pytanim sa na zachod. Ona sa nepyta vobec, dokaze sa pocas hry pocikat aj pokakat ( na spanie jej davame plienku na ziadost maminy). Zacali sme ju teda kazdu hodinku kontrolovat a volat na zachodik - pripominat jej to, lenze skoro po kazdy krat je vzdy pokakana. Uz mame pocit s kolegynkou, ze ak by sme ju kontrolovali aj kazdych 15 minut tak stale bude mat nohavicky uspinene. Aj nam vzdy dievcatko slubi,ze uz nezabudne a pojdeme spolu na zachodit no este ani raz. Nepride nam ani povedat, ze sa pokakala. Nevadi jej to a hraje sa. Zistime to az vzdy ked ju my volame na zachodik a ked ju kontrolujeme. Vidi aj ostatne deti ,ze sa pytaju a chodia na zachod bez problemov.
Poprebovali by sme poradit ako jej pomoct a naucit ju chodit na zachodik.
Dakujeme velmi pekne za odpoved.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dieťa musí dozrieť - jeho nervová sústava musí byť dostatočne pripravená na to, aby dieťa bolo schopné zachytávať podnety svojho tela, aby si vedelo uvedomiť, čo to znamená, aby vedelo, čo treba urobiť atď. Je to veľmi komplexný proces. Až keď je dieťa dosť zrelé, začne sa uplatňovať významnejšie aj jeho vôľa a vtedy je najvhodnejšie obdobie na upevňovanie hygienických návykov.
Podľa vášho popisu toto dieťatko pravdepodobne nie je ešte celkom zrelé alebo stres zo zmeny nástupom do škôlky dieťaťu bráni postupovať v tejto oblasti ďalej, teda je to prejav adaptácie na škôlku.
Možno by bolo vhodné, aby ste nestresovali zbytočne seba ani dieťa, keby ste dieťatku dávali plienky stále a vymieňali jej ich podľa potreby. Je možné, že po úplnej adaptácii na škôlku opakovane zistíte, že plienky sú suché/čisté, prípadne ich dieťa začne odmietať a začne sa pýtať.
Prípadne, ak je to pre matku možné, mohla by si dieťa na prechodnú dobu brávať zo škôlky už na obed, aby sa zmenšila predpokladaná záťaž dieťaťa adaptáciou na škôlku.
• pomerne velky chlapec
, Autor: Registrovaný používateľ
potrebujeme radu
nas 4 roky a tri mesiace chlapcek sa stale schova ,ked chce kakat,cikat chodi sam alebo s manickou-tam nie je problem,iba pri stolici ma ju nepravidelnu tak nemozem ho dat ani do skolky,co s tym ,slubujeme mu uz co kolvek za to ,ze sa vykaka na zachodik ale on stale slubi a ked pride chvila kakania tak nepovie ,ze mu treba pusti to do slipkov-dakujem za radu slavka
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
S kakaním to trvá u niektorých detí trochu dlhšie, tak ich netreba naháňať. Prípadne ho naučte, aby si vypýtal plienku a vykakal sa do plienky. A tak by to mohol robiť aj v škôlke. A do škôlky by ste ho dať mohli, lebo je možné, že to by ho motivovalo trošku viac, aby sa vypýtal.
Rozhodne ho netrestajte, nefrflite na neho a podobne, nepomôžete ani jemu ani sebe.
• kakanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den.Potrebujeme poradit s nasim synom.Tak odzaciatku v aprili bude mat tri roky a uz od dvoch rokoch sa pyta cikat.A od dvoch rokoch a dvoch mesiacov si pekne pytal plienocku na kakanie maly je velmi sikovny a vnimavy rozsprava uz od dvoch rokoch.Manzel mu slubil ze ked zacne kakat do nocnicka alebo zachoda tak mu kupi co chce a maly ma strasne rad zvieratka a kedze vsetcia v nasej rodine maju korytnacky tak aj on chcel.Manzel mu je slubil a mali zacal kakaval aj do zachodiku no ale korytnacku sme zatial este nekupili a maly vzdy ked sa vykakal sa pytal ci pride tata a kupi mu korytnacku to bola jedina tema kazdy den dookola asi dva tyzdne ze kedy mu ju kupi. Az pred tyzdnom prisla ku nam na navstevu moja mamina a ta mu povedala ze ziadnu korytnacku nedostane.Od vtedy sa zacal pokakavat uz si nevypita ani plienocku minule som ho dostala na zachod som si vsimla ze kaka a on hned ze ci ked sa vykaka dostane korku.poradte myslite ze problem je vtom.dakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak je dieťa už dosť zrelé, dostatočne silná motivácia ho môže podporiť a posilniť žiadúci návyk. No niekedy po splnení želania sa môže situácia vrátiť do predchádzajúceho stavu. Rovnako alebo aj horšie je to aj v prípade, ak dieťaťu niečo sľúbima ako "cieľovú prémiu" a nakoniec to nesplníme. Dieťa je sklamané a oklamané.
Mali by ste si to ako rodičia medzi sebou vyjasniť, či mu korytnačku teda kúpite alebo nie (za kakanie do záchoda) a povedať mu rozhodnutie a rozhodnutie aj splniť (ak sa rozhodnete pre kúpu). Dôvera medzi rodičmi a deťmi je dôležitá a zavádzanie ju rozhodne neposilňuje.
• Môže, ale nechce
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,pani doktorka.
Máme synčeka vo veku 2r.3m. Od 2r. začal chodiť do jasličiek a len pár týždňov pred nástupom do nich začal doma používať záchodík pri veľkej potrebe. Už vedel ohlásiť, že chce kakať a bol ochotný ísť na záchodík. (šerblík úplne odmietal) Po nástupe do jasličiek prestal chcieť ísť doma na záchodík a chce kakať len do plienky, aj ohlási, že ideme kakať, ale chce len do plienky, záchod ani počuť. Nútiť ho nechcem. Opýtam sa vždy, ale keď nechce, nenútim. Lenže v jasličkách s ním nemajú žiadne problémy, chodí pekne pravidelne s ostatnými detičkami a v podstate už máva plienočky suché a učiteľky navrhli, že by sme mohli začať s odúčaním....Lenže doma to úplne odmieta.
V jasliach pekne sám spapá, doma chce byť stále kŕmený, sám si dá len pár lyžičiek a potom chce aby ho mama kŕmila. Učiteľky skonštatovali, že sa doma hrá na malé bábätko a v jasliach je už veľký chlapec. Máme s tým niečo robiť alebo to prejde samo? Ako ho podporiť, aby aj doma bol samostatnejší? Vopred ďakujem za Váš čas.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dajte mu čas. Potrebuje si zrejme prechodne užívať aj život malého dieťatka, keďže v jasličkách je taký šikovný a samostatný.
• dobry den
, Autor: Registrovaný používateľ
Mam 3,5rocneho synceka a nechce kakat na nocnik ani na zachodik.Cikat sa pita,ale ked chce kakat tak si pyta plienku.Mal obdobie ked aj chodil na zachodik.Skusali sme tam sediet citat knizky,ale nic nepomaha.Prosim Vas mohli by ste mi poradit.Dakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak sa vie vypýtať na kakanie do plienky, teda pýta sa kakať, ale nie na nočník či záchod, ale na svoje miestečko do plienky, nechajte ho. Je dôležité, že sa pýta. To, že to ešte nie je do záchoda alebo nočníka, nie je až také podstatné. Môžete ho ponúkať aj na táchod alebo nočník, no nechajte ho vybrať. Ak chce plienku, neriešte to. Postupne zaiste prejde na "klasiku".