Náš skoro 3 ročný syn sa už riadne vyprázdňoval do nočníka. Avšak po viróze, ktorú sprevádzali hnačky začal mať strach z kakania, nakoľko mal počas hnačiek podráždený konečník. Odvtedy začal zdržiavať stolicu, až kým to nepríde do stavu kedy to už nevie udržať, alebo v noci keď zaspí a zabudne, že má zdržiavať. Napriek tomu, že už viac krát po vyprázdnení povedal, že ho to nebolelo, stále sa bojí a zdržiava. Ako by sme ho mali presvedčiť aby to nerobil?
Ďakujeme za každú radu.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Nie som si istá, či sa dá dieťa v tomto veku nejako presvedčiť. Racionálne argumenty sú mu ešte pomerne vzdialené. A pri strachoch rozum zvyčajne nemá príliš výrazný vplyv na jeho odstránenie. Čo je určite efektívnejšie, je pôsobenie na obrazotvornosť dieťaťa, na jeho fantáziu. Príbehy, ktoré nejakým spôsobom vyjadrujú proces zadržiavania a púšťania/vyprázdňovania, môžu dieťaťu sprostredkovať požadovanú zmenu. Napríklad príbeh o tom, ako malý chlapec si chcel v Ikei sám načapovať zmrzlinu, ale bál sa stroja, ktorý zmrzlinu čapoval do kornútka, no raz išiel k stroju s mamičkou a oteckom, ktorí stáli pri ňom, keď on chytil páčku, jemne ju potiahol a zmrzlina vyšla von do kornútka a keď mal chlapec zmrzliny v kornútku dostatok, jemne pustil páčku naspäť. Prípadne príbehy o zvieratkách, ako boli v podobnej situácii, báli sa kakať, no potom prišla víla alebo kúzelník a urobil čary a problém bol fuč...
Tiež by mohla byť nápomocná vaša podpora a pochopenie pre jeho zadržiavanie v takej miere, aby nemal pocit prílišného tlaku, že nesmie zadržiavať. A zároveň, keď sa vykaká a povie, že to nebolelo, treba to posilniť napríklad tým, že zopakujete, že to nebolelo alebo poviete, že sa zaiste teší, že to nebolelo a že vy sa tešíte s ním (a podobne).